Moderator: Redaktörer
Thomas_A skrev:Undrar om det skulle vara intressant i DIY? Har iofs INOs subfilter som man kan monokoppla (under 80 Hz). Men skulle ju vilja ha något verksamt från 150-200 Hz kanske?
perstromgren skrev:Thomas_A skrev:Undrar om det skulle vara intressant i DIY? Har iofs INOs subfilter som man kan monokoppla (under 80 Hz). Men skulle ju vilja ha något verksamt från 150-200 Hz kanske?
Rumble? 150-200Hz? Vad skulle det komma ifrån?
Harryup skrev:Rumble kommer ifrån lager eller motorer.
Dvs skivspelaren eller graververket.
Oplana skivor är något annat.
mvh/Harryup
Thomas_A skrev:perstromgren skrev:Thomas_A skrev:Undrar om det skulle vara intressant i DIY? Har iofs INOs subfilter som man kan monokoppla (under 80 Hz). Men skulle ju vilja ha något verksamt från 150-200 Hz kanske?
Rumble? 150-200Hz? Vad skulle det komma ifrån?
Från skivan! Den är inte absolut plan.
nolimitsoya skrev:Bara om ojämnheten är perfekt sinusformad och löper hela skivans omkrets. Väl?
perstromgren skrev:nolimitsoya skrev:Bara om ojämnheten är perfekt sinusformad och löper hela skivans omkrets. Väl?
Jo det är riktigt, men får en grundton på någon hertz och en väldans massa övertoner, där jag förväntar mig att de första övertonerna hade varit starkast.
Men jag ska villigt erkänna att jag inte mätt. Har Mätdoktorn himself?
Harryup skrev:Nä, som uppfödd på vinyltiden kan jag aldrig gå med på att man definierar oplana skivor som att dom ger rumble. Snarare en dålig p-u-tonarmskombination. Rumble kommer ifrån lagring i motorer och skivtallrikslager. Inte ens tonarmslager har jag någonsin sett hänfört till att ge rumble.
Däremot om det finns med skivan så kommer det ifrån graververket.
mvh/Harryup
Flint skrev:Harryup skrev:Nä, som uppfödd på vinyltiden kan jag aldrig gå med på att man definierar oplana skivor som att dom ger rumble. Snarare en dålig p-u-tonarmskombination. Rumble kommer ifrån lagring i motorer och skivtallrikslager. Inte ens tonarmslager har jag någonsin sett hänfört till att ge rumble.
mvh/Harryup
Instämmer. Möjligen skulle rumble från motor/verk kunna sätta skivan i vibration och gå ut i ljudet den vägen.
Bill50x skrev:Flint skrev:Harryup skrev:Nä, som uppfödd på vinyltiden kan jag aldrig gå med på att man definierar oplana skivor som att dom ger rumble. Snarare en dålig p-u-tonarmskombination. Rumble kommer ifrån lagring i motorer och skivtallrikslager. Inte ens tonarmslager har jag någonsin sett hänfört till att ge rumble.
mvh/Harryup
Instämmer. Möjligen skulle rumble från motor/verk kunna sätta skivan i vibration och gå ut i ljudet den vägen.
Det är väl det rumble gör. Hur skulle ljudet annars nå högtalarna?
/ B
Thomas_A skrev:Sak samma....slutresultatet är detsamma. Det finns filter som monokopplar bas från ca 150 Hz, och som kallas för rumblefilter. Det finns nu och fanns på en hel del förstärkare förr i tiden också.
Thomas_A skrev:Sak samma....slutresultatet är detsamma. Det finns filter som monokopplar bas från ca 150 Hz, och som kallas för rumblefilter. Det finns nu och fanns på en hel del förstärkare förr i tiden också.
Laila skrev:Thomas_A skrev:Sak samma....slutresultatet är detsamma. Det finns filter som monokopplar bas från ca 150 Hz, och som kallas för rumblefilter. Det finns nu och fanns på en hel del förstärkare förr i tiden också.
Är det inte enklare att helt enkelt skaffa sig en pu-tonarmskombo
som funkar(som jag har för mig att tex.Harryup var inne på) ?
Varför göra ett, med "rätt" kombinerad tonarm-puppa- kombo,
"nästan icke problem", till ett(som jag ser det) pseudiodito ?
Min erfarenhet är i alla fallen att "filter hit o dit" inte sällan är av
ondo i liknande fall.
Ergo: Införskaffa en pu som har tillräckligt låg fjädringsmjukhet
för att tillsammans med din tonarm, ge en resonansfrekvens
som inte understiger 10 Hz varken lateralt eller vertikalt. Punkt.
ps. När jag läser vad jag skrivit så slår det mig att jag inte kunde ha
sagt det bättre själv..
Thomas_A skrev:Laila skrev:Thomas_A skrev:Sak samma....slutresultatet är detsamma. Det finns filter som monokopplar bas från ca 150 Hz, och som kallas för rumblefilter. Det finns nu och fanns på en hel del förstärkare förr i tiden också.
ondo i liknande fall.
sagt det bättre själv..
Spelar ingen roll vilken PU-tonarmskombo du har. Du kommer inte bort från det rumblet i alla fall, om du inte skaffar en mono-pickup.
Laila skrev:Thomas_A skrev:Laila skrev:Thomas_A skrev:Sak samma....slutresultatet är detsamma. Det finns filter som monokopplar bas från ca 150 Hz, och som kallas för rumblefilter. Det finns nu och fanns på en hel del förstärkare förr i tiden också.
ondo i liknande fall.
sagt det bättre själv..
Spelar ingen roll vilken PU-tonarmskombo du har. Du kommer inte bort från det rumblet i alla fall, om du inte skaffar en mono-pickup.
Mycket möjligt, men i vilken grad påverkar det din "lyssning" ?

Thomas_A skrev:Spelar ingen roll vilken PU-tonarmskombo du har. Du kommer inte bort från det rumblet i alla fall, om du inte skaffar en mono-pickup.
Bill50x skrev:Thomas_A skrev:Spelar ingen roll vilken PU-tonarmskombo du har. Du kommer inte bort från det rumblet i alla fall, om du inte skaffar en mono-pickup.
Det rumble som härrör från tallrikslager och tex ett drivhjul försvinner väl inte för att man har en monopickup?
/ B
Bill50x skrev:Thomas_A skrev:Sak samma....slutresultatet är detsamma. Det finns filter som monokopplar bas från ca 150 Hz, och som kallas för rumblefilter. Det finns nu och fanns på en hel del förstärkare förr i tiden också.
Att det "rumblar" i högtalarna kan bero på flera saker, ja. Lika trist oavsett orsak. Men parametern rumble är en av de saker som man brukar spec´a skivspelare med (anges i -dB, vanligen A-vägt om jag minns rätt), tillsammans med svaj.
Oplana skivor skapar också oljud av olika slag, däribland svaj i varierande grad (beror på tonarmsgeometrin).
Visst är det så?
/ B
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Majestic-12 [Bot] och 15 gäster