Den där Ear One förstärkaren?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Sladd

Inläggav Sladd » 2005-02-08 21:15

Det som försvinner i crossfeed lär inte återuppstå i lurarna?

mvh

,

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-02-08 21:28

Sladd:

Antagligen inte, annars har herr Labero vart i farten. Jag tror man menade att med bra lurar så försvinner jämförbart mindre information pga lurarna, förutom det som försvinner tidigare i kedjan.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-02-08 21:29

Jag tror inget försvinner vid X-feed. Själv tycker jag det är kanon. På mitt försteg har jag byggt mig variabel X-feed i 3 steg. En del skivor måste man "mixa mera" för att få rätt effekt.

Hörlurssteg med X-feed är ett måste för den kräsne hörlurslyssnaren :)

Edit: u -> ö
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2005-02-08 22:05

Det jag menade är att ibland är bra lurar så extremt detaljerade att det inte är hela världen om detaljeringsgraden blir lite luddigare som den kan bli vid crossfeed om man i gengäld får lite luftigare och högtalaraktig ljudbild(om man nu vill ha det)...
Men sen tycker jag inte man ska försöka göra lurar så lika högtalare som möjligt för det kan de aldrig bli. Det är två vitt skilda saker och båda har sina fördelar...

Lurar som har riktade element ska man nog inte använda crossfeed till dock. Det ser ut om Sonys nya lurar har det och även då K1000 så klart..

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-02-08 23:14

Nån som jämfört med Sennheiser Lucas som har bl.a digital Dolby Prologic-processor mm? Den ger en ljudbild som ligger en liten aning längre ut och kan dessutom återge ljud "bakifrån" nästan som på en konsthuvudinspelning. Blev ingen större succe av någon anledning, trots att den efterträddes av en ganska prisbillig snikvariant också.
http://www.homecinemachoice.com/reviews ... sHD580.php
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
toni

Inläggav toni » 2005-02-08 23:17

Hejsan!

Har crossfeeden i Ear one exakt samma dimensionering som den hörlurskorrektion som jag byggde för några år sedan?
http://headwize.com/projects/showfile.p ... en_prj.htm

hälsningar Toni

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2005-02-09 01:27

toni skrev:Hejsan!

Har crossfeeden i Ear one exakt samma dimensionering som den hörlurskorrektion som jag byggde för några år sedan?
http://headwize.com/projects/showfile.p ... en_prj.htm

hälsningar Toni

Hej toni, vad intressant det där såg ut! Har du någon aning om vad som gjorts efter dina ideer?

Den där crossfeed-kretsen enligt Öhman, finns den separat att testa på något sätt?
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-02-09 01:39

Toni: I varje fall ganska nära.

Apparaten testas f ö för fullt åt MoLt just nu, och det kan bli så att konstruktionen kommer att finputsas en smula, för att ta hand om några små detaljer vi tror vi hittat, som alltså eventuellt ytterligare kan förbättras från Beta-versionen (den som kunde avlyssnas på mässan).
Fast jag skall kanske inte säga för mycket innan apparaten är genomanalyserad och vänd helt utåin. :wink: Det är inte säkert att det blir några ändringar, det är ju dessutom i slutändan Holografic Audio som avgör, men kanske...

LTS har ju som tradition att alltid informera tillverkare om vad vi hittar under våra tester, och vi vill förstås hellre att tillverkarna gör bot än att vi bara rapporterar om de brister vi hittar. :wink:

Om det blir så, så kommer förstås även sålda ex att kunna uppgraderas.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2005-02-09 07:27

Innan jag blev audioholist så lyssnade jag mycket genom hörlurar.
Antagligen hade jag för kassa högtalare för jag föredrog framför allt Pink Floyd och sånt framför att lyssna öppet. På min nuvarande anläggning finns ingen hörlursingång så det blir till att skaffa en separat förstärkare.

Får väl kika lite på denna + några till. Tipsa gärna :D

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-02-09 10:20

IngOehman skrev:Apparaten testas f ö för fullt åt MoLt just nu,

Ujuj, då gäller det att göra det rätt... Politiskt sett alltså. Här finns det en uppenbar risk för jäv, om man ser till de nära relationerna mellan konstruktör och tidningsutgivare.

Inte för att MoLT/LTS ska låta bli att testa inhemska och närastående prylar, men det är en smal väg att vandra på, så det gäller som sagt att se upp om inte trovärdigheten ska skadas.

Bästa sättet är förstås att tidigt i testet deklarera vilka former av jäv som kan föreligga, så att läsarna kan bedömma det själva.

Jävet kan vara i formen av kompisskap, men också i gemensamma ljudideal. Hursomhelst, deklarera allt öppet så blir det nog bra.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-02-09 20:46

Svante skrev:Ujuj, då gäller det att göra det rätt... Politiskt sett alltså. Här finns det en uppenbar risk för jäv, om man ser till de nära relationerna mellan konstruktör och tidningsutgivare.

Hmmm. Risk för jäv finns näppeligen. Jag känner ju nästan varenda rimligt kompetent konstruktör av HiFi-utrustning i landet. Jag har dessutom sågat de flesta vid ett eller annat tillfälle. :wink:

Jag tror och hoppas att alla har förtroende för att mitt intresse av, att något dåligt skulle framställas såsom varande bra är obefintligt, vad skulle vara vitsen med det? Enda konsekvensen vore att jag skulle framstå som omdömeslös.

Däremot är jag förstås klart intresserad av att dåliga saker ändras så de blir goda. :P

Det ligger ju i allas intresse.

Samma situation rådde f ö när Sentec DiAna för första gången landade i mina händer. Den fick till slut en bra recension, men först efter att den returnerats till tillverkaren och kontruerats om på ett antal punkter. Hade den inte blivit bra hade den inte blivit positivt omnämnd i MoLt. Det försäkrar jag. Den som tvivlar kan läsa recensionen i MoLt på Sentecs rörförstärkare.

Skall jag vara helt uppriktig vet jag inte ens vilka alla (det är rätt många har jag förstått av Lars Karlsson) konstruktörer är som har varit inblandade i apparaten.

Kanske är jag själv till och med en av dem? Han har ju, såsom första hifi-expoloatör, fått licens att använda X-feeden gratis (nema dineros till Ing. Öhman). Fast Öhman X-feed är ju ett "koncept" snarare än en konstruktion. Jag har faktiskt gjort en mjukvaruversion för digidesign pro tools till och med. Ultrahögnivå språk dock, i användarinterfejs-nivå. :o Och Toni Kemhagen har haft en version på sin hemsida som är öppen för var och en att bygga och använda.

Inte för att MoLT/LTS ska låta bli att testa inhemska och närastående prylar, men det är en smal väg att vandra på, så det gäller som sagt att se upp om inte trovärdigheten ska skadas.

Jag hoppas verkligen att ingen tro att jag skulle vara manipulerbar.

Jag har ju i sex års tid underkänt VARJE version av LTS-försteget som Lars Karlsson försökt ta fram!

Jag kommer att underkänna apparaten i sex år till, eller längre, om den inte når ljudåtergivningsförmåga av godtagbar kvalitet.

Jag tror inte på några "patentmetoder" eller strategier för att säkerställa ojävighet, de fungerar inte. Det är ju bara att titta på branschen och den kommersiella pressen. De har massor av principer, men är deras recensioner pålitliga? Någon som någonsin sett en produkt som annonserats rikligt i kommersiella hifi-pressen, som fått dåliga recensioner? :oops:

Nä, det finns bara ett sätt att se till så det man skriver är sant, nämligen att vara ärlig.

Ärlighet garanterar förstås inte en invändnngsfri recension, vi missade t ex att NAD 208 har haft uppenbara kvalitetsproblem, eftersom de inte yttrade sig under den tid vi hade apparaten för test. Men vi gör vad vi kan för att få med så mycket relevant info vi kan.

Bästa sättet är förstås att tidigt i testet deklarera vilka former av jäv som kan föreligga, så att läsarna kan bedömma det själva.
Jävet kan vara i formen av kompisskap, men också i gemensamma ljudideal. Hursomhelst, deklarera allt öppet så blir det nog bra.

Gemensamma ljudideal är bara en aktuellt risk om man har en helt subjektiv infallsvinkel. Det försöker vi ju undvika i Musik & Ljudteknik. Sådana infallsvinklar behövs nämligen inte, i varje fall inte utan objektivt stöd. Subjektiviteter utan objektivitet är ju meningslöst att skriva om, dom tar ju var och en bäst ställning till själv.

Om och när subjetiviteter trots allt redovisas (som t ex i nästa nummer av MoLt med en jätteartikeltriologi om projktorer) så är alltid ambitionen att börja med att redovisa fakta, sen kan man lägga till "och peronligen stör det mig mycket / inte alls" eller liknande.

Vh, Ing. Öhman

PS. Din redovisning/recension av ear one var enligt min uppfattning prima, och med det menar jag i utmärkt överensstämmelse med hur jag uppfattar den. :wink:

Även jag skulle önska att det per automatik ALLTID skulle uppstå en perfekt högtalarlik projektion när X-feed intrycktes, men det är nog inte möjligt med mindre än att man kunde förse apparaten med en extra liten korrektion, unik för just den som satt på sig lurarna. :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-02-09 21:51

IngOehman skrev:
Svante skrev:Ujuj, då gäller det att göra det rätt... Politiskt sett alltså. Här finns det en uppenbar risk för jäv, om man ser till de nära relationerna mellan konstruktör och tidningsutgivare.

Hmmm. Risk för jäv finns näppeligen. Jag känner ju nästan varenda rimligt kompetent konstruktör av HiFi-utrustning i landet. Jag har dessutom sågat de flesta vid ett eller annat tillfälle. :wink:

Ok, jag kanske har missförstått alltihop, jag trodde att du var en av konstruktörerna bakom burken, och att du ev hade pocent på försäljningen. Är det inte så, så faller hela mitt ujuj.

IngOehman skrev:
PS. Din redovisning/recension av ear one var enligt min uppfattning prima, och med det menar jag i utmärkt överensstämmelse med hur jag uppfattar den. :wink:

Även jag skulle önska att det per automatik ALLTID skulle uppstå en perfekt högtalarlik projektion när X-feed intrycktes, men det är nog inte möjligt med mindre än att man kunde förse apparaten med en extra liten korrektion, unik för just den som satt på sig lurarna. :)

Ja, det är ett helsike att ha ett så stort hattnummer som jag har, jag passar inte in i saker som konstruerats för medelhuvud. :D Är det fö någon (med mindre hattnummer?) som får den där högtalarlika projektionen?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-02-10 00:05

Crossfeed får en förstås att tänka på Herr Linkwitz. Han presenterade väl sin variant för ca 25 år sedan. Är det därifrån inspirationen kommit till Ingvar Öhman? Har inte detaljstuderat de båda varianterna, ger de liknande resultat?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-02-10 02:54

Svante skrev:Ok, jag kanske har missförstått alltihop, jag trodde att du var en av konstruktörerna bakom burken, och att du ev hade pocent på försäljningen. Är det inte så, så faller hela mitt ujuj.

Är inte konstruktör av apparaten, har bara tittat på konstruktionen några gånger under tillblivelsen och blivit ombedd att säga vad jag tror. Och när jag inte trott, även blivit frågad varför. :)

Ombedd att uttala mig på liknande sätt blir jag ju kanske 25 gånger på ett år, av olika tillverkare runt världen.

Så: svar nej. Jag har ingen procent av försäljningen, eller någon annan form av betalning överhuvudtaget. Fick inte ens betalt för att stå och berätta för undrande på mässan vaditusan den där Öhman X-feed gör, egentligen.

Svante skrev:
IngOehman skrev:PS. Din redovisning/recension av ear one var enligt min uppfattning prima, och med det menar jag i utmärkt överensstämmelse med hur jag uppfattar den. :wink:

Ja, det är ett helsike att ha ett så stort hattnummer som jag har, jag passar inte in i saker som konstruerats för medelhuvud. :D Är det fö någon (med mindre hattnummer?) som får den där högtalarlika projektionen?

Mitt hattnummer är faktisk hyggligt normalt, trots att jag har en sådan abnormt framskjutande panna. Dessutom blev jag hos optikern sist förtald att, "...de där glasögonen kan inte du ha, för du har för tjockt huvud!"
Kan det vara så min ickeabnorma hattstorlek förklaras av att jag har ett platt bakhuvud? Hur ser det ut? :?:
Eller är det så enkelt som att huvudet blivit normalstort enbart tack vare att kroppen i övrigt är mindre än normalt?

Helt bortsett ifrån det kan man konstatera att redan normala konsthuvudinspelningar brukar tendera att fungera bristfälligt när annans öron än ens egna har använts vid registreringen, och skillnaderna mellan ens egna och de som brukats för inspelningen behöver verkligen inte vara stora för att det skall ofungera.
När "högtalarinspelning" + 'Öhman X-feed' brukas är i själva verket chansen att perfekt illusorisk återgivning skall uppstå mindre ändå (bara att erkänna) men på vissa inspelningar tycker jag det fungerar bättre än på andra. Och faktum är, att på en prototyp av appraten (som inte hade de fel som tillkommit och som jag nu försöker få tillverkaren att eliminera / ta bort igen) fungerade det bättre.

Huvudambitionen vid Öhman X-feeds tillkomst (för mer än ett fjärdedels århundrade sedan...) var dock blygsammare - att inspelningstekniker, när de är tvungna, med hjälp Öhman X-feed, skulla kunna använda hörlurar för att bedöma stereobildbredd och dito focus. Det går ju inte överhuvudtaget vid hörlursanvändning annars.
Att man slipper insekterna i öronen är en bi-effekt :roll: , men en trevlig sådan eftersom de disparata öronsurren tenderar att verka interruptande* och sålunda motverkar musiklyssningsnjutningen.

Vh, Ing. Öhman

*Lyssning utan vettig korskoppling utgör i mina öron en ständigt frampoppande påminnelse om att jag lyssnar med hörlurar. Det kan säkert vara kul att bli påmind om det för den som mera är ute efter spektakulära ljudupplevelser än musik. Den gruppen tillhör dock inte jag. Hörlurslyssning kommer dock aldrig att bli ett seriöst alterntiv till högtalar- eller levandemusik-lyssning. Inte för mig. När de trevligare alternativen inte står till bud emellertid...
Jag kan erkänna att jag är lite svag för DVD uppspelat via TV-glasögon och hörlurar med X-feed.
Med ögonens hjälp (bilden projiceras med hjälp av positiva kil-linser på ett sätt som ger intrycket av stor duk på många meters avstånd) hamnar även ljudet förvånansvärt rätt på plats framme vid bilden.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-02-10 10:32

IngOehman skrev:
Svante skrev:Ok, jag kanske har missförstått alltihop, jag trodde att du var en av konstruktörerna bakom burken, och att du ev hade pocent på försäljningen. Är det inte så, så faller hela mitt ujuj.

Är inte konstruktör av apparaten, har bara tittat på konstruktionen några gånger under tillblivelsen och blivit ombedd att säga vad jag tror. Och när jag inte trott, även blivit frågad varför. :)

Ombedd att uttala mig på liknande sätt blir jag ju kanske 25 gånger på ett år, av olika tillverkare runt världen.

Så: svar nej. Jag har ingen procent av försäljningen, eller någon annan form av betalning överhuvudtaget. Fick inte ens betalt för att stå och berätta för undrande på mässan vaditusan den där Öhman X-feed gör, egentligen.

Ja, då är ju det en sak att klargöra i testet då, eftersom nog fler än jag som kan tro att "Öhman X-feed" betyder att du varit inblandad i konstruktionen. Men bara det redogörs för så är ju saken biff.

Jäv i allmänhet handlar ju egentligen inte om den som är jävig är en skurk, utan just om det finns något som kan tänkas påverka omdömet än den neutrales ståndpunkt. Just det där "kan tänkas" trodde jag att det fanns, därav mitt ujuj.

Sladd

Inläggav Sladd » 2005-02-10 12:48

Hej igen!

Om man bortser jävdiskussion etc så undrar jag varför produkten (eller principen) just fått namnet "Öhman" (X-feed). Om inte IÖ varit inblandad i framtagandet av produkten så blir ju intrycket en smula underligt. Samt - kan man tänka - en öändlig massa diskussioner om varför namnet står på framsidan men IÖ ej varit med att ta fram eller åtminstone inte tjänar pengar på....

Måhända har jag missat något, men upplys mig då igen, min fråga är helt seriös, om nu någon trodde något annat.

Hur förhåller det sig Ingvar?

mvh

,

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-02-10 12:57

Ingenjörn skrev:Kanske är jag själv till och med en av dem? Han har ju, såsom första hifi-expoloatör, fått licens att använda X-feeden gratis (nema dineros till Ing. Öhman). Fast Öhman X-feed är ju ett "koncept" snarare än en konstruktion. Jag har faktiskt gjort en mjukvaruversion för digidesign pro tools till och med. Ultrahögnivå språk dock, i användarinterfejs-nivå. Surprised Och Toni Kemhagen har haft en version på sin hemsida som är öppen för var och en att bygga och använda.

Kanske detta bringar klarhet? Han har inte konstruerat apparaten, men ligger bakom ett koncept som används i den.

mvh
Jonas
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2005-02-10 13:08

IngOehman skrev:Huvudambitionen vid Öhman X-feeds tillkomst (för mer än ett fjärdedels århundrade sedan...) var dock blygsammare - att inspelningstekniker, när de är tvungna, med hjälp Öhman X-feed, skulla kunna använda hörlurar för att bedöma stereobildbredd och dito focus. Det går ju inte överhuvudtaget vid hörlursanvändning annars.
Att man slipper insekterna i öronen är en bi-effekt :roll: , men en trevlig sådan eftersom de disparata öronsurren tenderar att verka interruptande* och sålunda motverkar musiklyssningsnjutningen.

Om jag får slänga in mina 50 öre så...
...skulle jag vilja tillägga att den största förbättringen med crossfeed som jag upplever inte har någonting att göra med att man får en smula bättre ljudbild (den är ändå så otroligt långt ifrån vad ett par hyggliga högtalare i rätt miljö presterar). Istället skulle jag vilja påstå att den stora fördelen är att man (i alla fall jag) inte blir "lyssningstrött" lika snabbt med crossfeed.

Henrik

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2005-02-10 13:16

RogerGustavsson skrev:Crossfeed får en förstås att tänka på Herr Linkwitz. Han presenterade väl sin variant för ca 25 år sedan. Är det därifrån inspirationen kommit till Ingvar Öhman? Har inte detaljstuderat de båda varianterna, ger de liknande resultat?

Linkwitz publicerade sin crossfeedkrets 1971, tror jag. Har också för mig att någon snubbe som hette Ben Bauer började titta på crossfeed för hörlurar redan på 50-talet.

Henrik
Senast redigerad av hevi 2005-02-10 13:54, redigerad totalt 1 gång.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-02-10 13:37

Crossfeed funkar bra på vissa, akustiska, inspelningar men kan vara katastrofalt på modernare plattor där man lekt en del i studion. Jag tröttnade snabbt...

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-02-11 18:43

IngOehman skrev:Skall jag vara helt uppriktig vet jag inte ens vilka alla (det är rätt många har jag förstått av Lars Karlsson) konstruktörer är som har varit inblandade i apparaten.

När det gäller de som har fått inflytande över schemat så är det tvenne (förutom LK själv då) och där ingår du. :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-02-14 16:58

Ska bara göra ett förtydligande. Det är två personer som har fått inflytande på schemat. Det är undertecknad samt IÖ. Det ska inte tolkas som att IÖ har haft något finger med i produktframtagningen. För det stämmer inte. IÖ's inflytande har sträckt sig till att bidra med crossfeeden (av naturliga skäl då vi helt enkelt har utgått från den :) ) samt synpunkter på vissa lösningar efter tester av prototyper.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-02-14 23:48

Naqref skrev:Ska bara göra ett förtydligande. Det är två personer som har fått inflytande på schemat. Det är undertecknad samt IÖ. Det ska inte tolkas som att IÖ har haft något finger med i produktframtagningen. För det stämmer inte. IÖ's inflytande har sträckt sig till att bidra med crossfeeden (av naturliga skäl då vi helt enkelt har utgått från den :) ) samt synpunkter på vissa lösningar efter tester av prototyper.

Så risk för jäv föreligger alltså i kommande test i MoLT, eftersom LTS ordförande respektive vävmästare har konstruerat burken?

Jag säger inte att testet blir snedvridet för det, men korten bör på bordet iaf.

(Inser fö att det finns en lång historia av byggbeskrivningar etc som borde ha samma "problem". Det betyder förstås inte att vi inte vill se dem!)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-02-14 23:49

Kanske bör påkeas att varken Nagref eller IÖ kommer att skriva testet. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-02-15 00:20

Morello skrev:Kanske bör påkeas att varken Nagref eller IÖ kommer att skriva testet. 8)

Nej, det är ju rimligt, men fasiken vet om jävet försvinner för det. Men som sagt, korten på bordet så att alla vet förutsättningarna.

(Undrar om jag låter som en lätt rabiat Josefsson eller nåt... :oops: )

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-02-15 00:25

Svante skrev:
Morello skrev:Kanske bör påkeas att varken Nagref eller IÖ kommer att skriva testet. 8)

Nej, det är ju rimligt, men fasiken vet om jävet försvinner för det. Men som sagt, korten på bordet så att alla vet förutsättningarna.

(Undrar om jag låter som en lätt rabiat Josefsson eller nåt... :oops: )

:lol: Jag kommer att skriva testet. Testet kommer att domineras av en labrapport full med mätningar. 8O Dessa kan repeteras av den som vill och därmed torde risken för misstankar att reduceras avsevärt. :D
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-02-15 09:52

Svante skrev:Jag säger inte att testet blir snedvridet för det, men korten bör på bordet iaf.

Var det inte just det jag gav dig? :wink:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-02-15 10:16

Naqref skrev:
Svante skrev:Jag säger inte att testet blir snedvridet för det, men korten bör på bordet iaf.

Var det inte just det jag gav dig? :wink:

Jo, just det, det är utmärkt. Jag tänkte närmast på hur det står i MoLTen sen.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-02-15 15:43

Sladd skrev:Med X-feed inkopplad kröp alltså musikerna upp framför en men akustiken och andningen gick delvis förlorad??

Vad kan detta vara för fenomen?

Samt:

Sladd skrev:Men jag gillar inte när det skrotar upplösning. (vilket jag tolkar den stora skillnaden i konsertsalsakustik som)

Det är en intressant iakttagelse. Som stämmer väl med vad man kan förvänta sig. D v s att upplösningen sjunker när man kör med crossfeed. Om det är bra eller dåligt är en annan sak. :)

Förklaringen till varför det blir så är relativt enkel. Det har med uppfattbarheten av ljud beroende på om de är utplacerade i rummet eller i mono. Det skiljer rätt markant mellan dessa två fall. Siffror på 20dB i taluppfattbarhet har nämnts för mig. D v s det kan vara lika lätt att uppfatta ett ljud som finns placerat någonstans i rummet och som har en nivå som är 20dB lägre än om man spelar upp samma ljud i mono i lurar.

Man skulle kunna säga att upplösningen relaterar till stereoseparationen (eller kanalseparationen). Ju mer separation destu mer upplösning. Stereoseparationen i en vanlig högtalaruppställning är rätt kass (kanske 10dB eller så naturligtvis beroende på frekvens). Ljudläckaget från vänster högtalare till höger öra (och vice versa) är rätt markant.

Kollar man i den tråd jag skrev för länge sedan så kan man kanske få en känsla hur stereoseparationen ändrar sig vid ljud med olika positioner i rummet:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... =1899#1899

Minst är den när man har ljud raktframifrån, en puckel vid 23graders vinkel och störst när man håller något väldigt nära ena örat. Har man då en inspelning med ett ljud som är monopanorerat fullt ut till vänster (exempelvis) så kommer det att ha en viss stereoseparation vid högtalarlyssning och en större vid hörlurslyssning. Man kommer lättare att uppfatta ljudet då vid hörlurslyssning.

Har man en inspelning som är gjord för vanlig högtalarlyssning men som avlyssnas via hörlurar på konventionellt sätt (utan crossfeed) så kommer vissa ljud att få en högre uppfattbarhet. Aktiverar man crossfeeden så kommer man att minska stereoseparationen vilket kommer att ge lägre upplösning (av vissa ljud).

Nu kan man dra lite olika slutsatser av detta. :)

1. Högtalarlyssningen bör vara referensen och att konventionell hörlurslyssning ger en överdriven upplösning av vissa ljud. En aktivering av crossfeed ger då en tillbakagång till mer verklighetstroget ljud.

2. Hörlurslyssningen bör vara referensen och att aktivering av crossfeed (eller högtalarlyssning) ger en minskning av upplösningen och därmed mindre verklighetstroget ljud.

Man får själv välja det som passar en hifi-filosofiskt (kan variera på olika inspelningar oxå) och det kan man ju faktiskt på Ear One. :)

Sladd

Inläggav Sladd » 2005-02-15 16:46

ett resonemang jag på ett sätt köper rätt av. Vill minnas en del fantastiska bilder i Stereophile på de ultimata lyssningsrummen där lyssnaren satt med pannan mot kortsidan av en vägg som löpte framför honom och rätt emellan de två högtalarna, säkerligen för att få bort överhörningsproblemet.

Fast man blir misstänksam när det är en krets som skalar upplösningen...

En hjälm med en framåtriktad lodrät vinge från näsan ca 100 cm framöver kunde väl vara något för inbitna audiofiler att skrämma sina barn med?:D

mvh

,

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi