Nä, nu ska jag vara seriös ett tag....
Egentligen är detta en lång diskussion som har förts tidigare på andra ställen. Men i korthet; alltför ofta tycker jag mig märka en djup skillnad mellan ljudkvalitén och musiken. Dvs, tekniken sätter käppar i hjulet för en musikalisk upplevelse. Många menar att det är dist som gör att tex rörförstärkare låter naturligt. Att det är dist i vinylskivorna som gör att de låter varmare och behagligare. Frågan är då förstås, naturligare, varmare och behagligare än vaddå? Ja, inte är det jämfört med "the real thing" - utan jämfört med CD och annan digital teknik.
Eftersom digitala medier mäter så perfekt måste alltså de andra vara felaktiga. Det anemiska urvattnade och kliniska ljudet från CD är det rätta och det som låter som verkligheten är i själva verket distorsion. Känns resonemanget igen?
Nu spetsar jag till disskusionen rejält, det finns CD´s som låter alldeles utmärkt. Många mp3-rippar är också alldeles lyssningsbara, för att inte tala om njutbara. Sådana lyssnar jag på varje dag.
Men är det någon som funderat i banorna att analoga medier med ljudmässiga tillkortakommanden rent mätmässigt, kanske ändå gör något väsentligt "rätt" och därför förmedlar något viktigt i musiken? Något som vi inte mäter med traditionella verktyg/instrument?
Lyssnar man "bara" efter ljudet är risken mycket stor att man missar de övriga kvaliteterna. Och det är här mina gamla kassetter kommer in. Nu har jag, måste jag erkänna, bara jämfört de nertankade Stoneslåtarna i mp3-format och originalkassetten (överförd till CD-r) i en förhållandevis enkel anläggning (har slängt kassett-rippen i min egen anläggning...). Men så fort jag får tid ska jag testa lite till och också lägga ut exempel här på forumet.
Jag har en kassettinspelning av Tom Paxton som är gjord på en Nakamichi kassettspelare, ljudet tappat från hörlursuttaget på en Sony tv - i mono. I början när man lyssnar tycker man det (förstås) låter kass, men efter tag märker man hur involverad man blir av musiken. Någonting måste alltså vara väldigt rätt, som jag ser det.
En teori som jag grunnat på är om det möjligen kan hänga ihop med hur vår hjärna kompenserar för det som inte finns i det vi hör. All reproducerad musik (tal etc) är ju en kompromiss på något sätt. Någon 100%ig återgivning finns bara inte. Kan det vara så att vissa tillkortakommanden i återgivningen lättare kan kompenseras av vår hjärna än vad andra kan?
Det skulle kunna förklara varför vi inte hör skillnader i AB-test som vi sedan (tror) oss höra vid längre normala lyssningstillfällen. Det kanske kan förklara varför det som låter bättre ändå inte ger samma lyssningstillfredsställelse?
Vad tror ni andra?
/ B