Moderator: Redaktörer
peetwa skrev:Vad sitter du på för burkar idag?
i skrev:Jag skulle sikta på någon med bra betyg från flera håll; som har bra dynamik/är lättdrivna samt inte är betonade i diskanten. Har de bra spridningsegenskaper också är det ett plus.
perstromgren skrev:peetwa skrev:Vad sitter du på för burkar idag?
Sitter och sitter... Jag lyssnar på Quad ESL-63 plus Gradient SW-63.
perstromgren skrev:peetwa skrev:Vad sitter du på för burkar idag?
Sitter och sitter... Jag lyssnar på Quad ESL-63 plus Gradient SW-63.
perstromgren skrev:OK, grabbar! Har ni nyktrat till nu, så vi kan snacka litet allvar?![]()
Jag kanske borde ha sagt i första inlägget att jag inte frågar för egen del, jag är rätt nöjd med mina högtalare. Jag frågar för att det kommit igång en diskussion om mätningar på högtalare och dessas eventuella avspegling i lysningsintryck. IÖ skriver någonstans att han inte vill publicera mätningar för att de förleder och inte ger någon hjälp för köparen. Jag har ingen exakt referens, men det går troligen att leta upp, om IÖ vill det. Med anledning av denna diskussion skulle jag alltså vilja föra tillbaka till någon slags gemensam grund.
Den grundläggande frågan:
Ger mätningar hjälp till köparen eller inte? Om ja, vilka skulle dessa mätningar vara? Om nej, hur i h-e kan någon göra rationella val av högtalare för hifiåtergivning?
steveo1234 skrev:
Har jag rätt? Fel?
perstromgren skrev:steveo1234 skrev:
Har jag rätt? Fel?
Inte en susning, tyvärr! Jag skulle vilja att du har rät, men många forumister har sått tvivel i detta. Kanske speciellt tonkurvan ("amplitudkurvan" i din uppräkning) har diskuterats livligt. Ska vi mäta energi integrerad över rummet? Ska vi mäta bara nivå vid lyssningsplats? Etc.
Jag väntar med spänning på flera synpunkter.
conny_a skrev:Transientrespons över frekvensområdet skulle jag vilja se ... det är ju en del som visar det i vattenfallsdiagram men det är ofta lite oklart hur mätuppställningen ser ut ...
Erik_AA skrev:conny_a skrev:Transientrespons över frekvensområdet skulle jag vilja se ... det är ju en del som visar det i vattenfallsdiagram men det är ofta lite oklart hur mätuppställningen ser ut ...
+1. Detta borde ju rimligtvis vara väldigt viktigt för hur rent en högtalare låter.
steveo1234 skrev:
Hur avläser man transientresponsen i ett vattenfallsdiagram?
Jag har några ideer men är nyfiken på hur andra tänker.
Erik_AA skrev:steveo1234 skrev:
Det borde väl bero på hur man ställer upp. Men t.ex i frifält så borde man bara kunna läsa av längs tidsaxeln i vattenfallsdiagrammet vid en given frekvens. Tyvärr lär inte upplösningen i diagrammet duga riktigt. Man gör en tradeoff mellan upplösningen i frekvens- och i tidsdomänen när man gör mätningen.
Andra tankar?
Nattlorden skrev:Har svårt att tänka mig att du har några större återgivningstekniska skäl att byta ut dem. Möbleringstekniska eller visuella möjligtvis. Men ljudmässigt blir det inte mycket bättre om de får stå vettigt.
conny_a skrev:Transientrespons över frekvensområdet skulle jag vilja se ... det är ju en del som visar det i vattenfallsdiagram men det är ofta lite oklart hur mätuppställningen ser ut ...
Jag skulle också vilja se vattenfallsdiagram i ett vanligt vardagsrum. Även om rumseffekterna också är med kan man åtminstone se om just den högtalaren exiterar rummet vid många frekvenser eller bara några. Då menar jag att recensenten ställer upp högtalarna så bra han kan, lyssnar över en lite länge period och justerar tills han får sin bästa ljudbild. Sedan behöver man naturligtvis känna till hans ljudideal för att kunna dra några egna slutsatser om man själv ska överväga att lyssna på ett par sådana högtalare.
Man kan ta fram två diagram - ett med lite grövre upplösning så man ser den huvudsakliga responsen över frekvensområdet. Sedan tar man fram en mer detaljerad för att se om det "sticker ut" resonanser någonstans.
Frågan är hur bra det bör vara? Jag hör ju på mina ESL-57 att det låter välupplöst och med bra respons - nåt i stil med 0.5ms -20dB 1kHz-20kHz.
Om man kunde få en transientrespons på 0.1ms - hur bra skulle man uppleva den? Finns det någon högtalare som klarar det?
perstromgren skrev:Den grundläggande frågan:
Ger mätningar hjälp till köparen eller inte? Om ja, vilka skulle dessa mätningar vara? Om nej, hur i h-e kan någon göra rationella val av högtalare för hifiåtergivning?
steveo1234 skrev:perstromgren skrev:OK, grabbar! Har ni nyktrat till nu, så vi kan snacka litet allvar?![]()
Jag kanske borde ha sagt i första inlägget att jag inte frågar för egen del, jag är rätt nöjd med mina högtalare. Jag frågar för att det kommit igång en diskussion om mätningar på högtalare och dessas eventuella avspegling i lysningsintryck. IÖ skriver någonstans att han inte vill publicera mätningar för att de förleder och inte ger någon hjälp för köparen. Jag har ingen exakt referens, men det går troligen att leta upp, om IÖ vill det. Med anledning av denna diskussion skulle jag alltså vilja föra tillbaka till någon slags gemensam grund.
Den grundläggande frågan:
Jag tycker i alla fall att det är en intressant frågeställning!
Som total amatör helt utan kunskap så tror jag att man kan använda i alla fall:
1. Dynamisk kompression. Hur förändras amplitud/frekvenskurvan när volymen höjs från exempelvis 90 till 100db. Oavsett hur kurvan "bör" se ut (och det verkar vara rätt oklart det där) så bör den se snarlik ut vid 10db starkare nivå. Eventuella skillnaden bör dessutom vara stigande eller sjunkande map frekvensen.
1b. SPL-förmåga. En högtalare som inte kan spela så högt som jag vill lyssna är inte intressant.
2. Frånvaro av lokala peakar/dippar i amplitudkurvan.
3. Låg distorsion. (Soundstage´s mätningar av den punkten verkar rätt bra?)
4. Bredbandig. En högtalare bör ju minst klara av att återge det frekvensspannet som den får inlevererat.
5.
Intressant hur de fem viktiga parametrarna för basåtergivning återkommer även om det nu gäller fullregisteråtergivning. För övrigt är jag övertygad om att mätningar ger bra information till köparen. De må förvisso inte ge hela sanningen. Men en högtalare som inte klarar de 5 kraven ovan kommer i alla fall aldrig jag att köpa. En sådan högtalare kan ju helt enkelt inte låta tillräckligt bra. Istället för att fokusera på att det inte går att få en 100% bild av en högtalare genom att mäta så tycker jag att det vore intressantare om diskussionen utvecklades till en fundering om vilka mått som faktiskt ÄR användbara. Även om de kanske bara har en validitet på 98% och inte 100...
Har jag rätt? Fel?
Piotr skrev:Transientrespons bedöms väl i regel i tidsdomän?
Menar du att ett vattenfallsdiagram ger mer info än en frekvensgångsmätning? Jag är av uppfattningen (möjligtvis felaktigt) att så i princip inte är fallet.
Vad menas med "en transientrespons på 0.1ms"?
Erik_AA skrev:steveo1234 skrev:
Det borde väl bero på hur man ställer upp. Men t.ex i frifält så borde man bara kunna läsa av längs tidsaxeln i vattenfallsdiagrammet vid en given frekvens. Tyvärr lär inte upplösningen i diagrammet duga riktigt. Man gör en tradeoff mellan upplösningen i frekvens- och i tidsdomänen när man gör mätningen.
Andra tankar?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 23 gäster