http://www.minhembio.com/henrikwiklund

Red: Man ser (inte) 4st PiP, 1st iP & Profundus x-2.
Moderator: Redaktörer
DVD-ai skrev:men varför valda du piP som "surrar"
Kanske du redan hade dom hemma och tänkte köra på dom tills vidare ?
henrikwiklund skrev:Duken ser liten ut (på fotot) men jag tror det är vidvinkeln/panorama som spökar. Den är 210cm dvs. 90". När jag sitter på ca 270 tycker jag detta är väldigt lagom. http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/projektor-och-duk/projektorduk/projektorduk-16_9/KingpinScreens-CES210-169%28108107,4267%29
Anledningen till piP som bakhögtalare är att jag mixar en hel del musik och när jag nu tänkte börja testa på lite surroundmix så vill jag vara säker på att bakhögtalarna låter likadant.
Jag sitter på samma avstånd från bakhögtalarna som frontarna men givetvis med en liten bredare spridning bak. Jag jag måste säga att jag är imponerad över hur bra det vart med piP bak.
Jag ångrar dock lite att jag inte köpte en piP som center också även om iP funkar kanonbra!
Är det tänkt att mixen alltid ska spelas upp på identiska högtalare fram och bak?henrikwiklund skrev:Anledningen till piP som bakhögtalare är att jag mixar en hel del musik och när jag nu tänkte börja testa på lite surroundmix så vill jag vara säker på att bakhögtalarna låter likadant.
paa skrev:Är det tänkt att mixen alltid ska spelas upp på identiska högtalare fram och bak?henrikwiklund skrev:Anledningen till piP som bakhögtalare är att jag mixar en hel del musik och när jag nu tänkte börja testa på lite surroundmix så vill jag vara säker på att bakhögtalarna låter likadant.
Varför hade det inte varit bättre att ha kontrollyssningen på samma sätt som i samtliga biografer, med ett kluster bakhögtalare som ger ett ambiensljud så att man slipper intrycket av punktkällor?
henrikwiklund skrev:paa skrev:Är det tänkt att mixen alltid ska spelas upp på identiska högtalare fram och bak?henrikwiklund skrev:Anledningen till piP som bakhögtalare är att jag mixar en hel del musik och när jag nu tänkte börja testa på lite surroundmix så vill jag vara säker på att bakhögtalarna låter likadant.
Varför hade det inte varit bättre att ha kontrollyssningen på samma sätt som i samtliga biografer, med ett kluster bakhögtalare som ger ett ambiensljud så att man slipper intrycket av punktkällor?
Visst kan det ligga nått i det du säger men jag känner mig tryggare med att mixa bakkanal när jag vet att den låter "precis" som framkanal. Oavsett om jag mixar 2.0 eller 5.1 så vill jag känna att man kan systemet. Jag säger inte att det är optimalt men det funkar förhoppningsvis bra för mig. Får återkomma med rapport.
Som jag skrev innan måste jag säga att jag också är grymt imponerad över hur lite jag uppfattar dem just som "punktkällor" men det kan ju bero på att jag sitter på nästan centimetern exakta avstånd gällande avstånd och vinkel. (dock så sitter ju bakkanal ganska högt och nedåtvinklad, vilket jag gillar än så länge)
Jag är absolut inte missnöjd med iP, den är sjukt bra storlek och hade jag haft en piP istället så hade jag inte klarat av avstånden. iP är ju nämligen mycket mindre djup än piP. När jag först kopplade in systemet vart jag helt chockad över hur olika ljud det var i iP och piP men sen upptäckte jag att centerkanalen stod på +4dB på stärkaren. Just nu står den på -1dB vilket jag uppfattar som betydligt behagligare på de flesta filmer och 5.1musik. Jag skulle ju dock vara vilja vara säker på att jag hade exakt samma ljud i centern som i de andra 4 högtalarna.
Jag har förövrigt gjort två olika stereomixar på piP och jag måste säga att jag efter kontrollyssning i studio (på genelec 8050 samt adam a7), samt div hörlurar från stereo och ipod är grymt nöjd. Jag var lite skeptisk till att mixa på ett par så "små" högtalare.
Ska se om jag får upp lite byggbilder senare ikväll. Har tyvärr inte fotat så mycket under bygget som jag hade tänkt.
DVD-ai skrev:henrikwiklund skrev:paa skrev:Är det tänkt att mixen alltid ska spelas upp på identiska högtalare fram och bak?henrikwiklund skrev:Anledningen till piP som bakhögtalare är att jag mixar en hel del musik och när jag nu tänkte börja testa på lite surroundmix så vill jag vara säker på att bakhögtalarna låter likadant.
Visst kan det ligga nått i det du säger men jag känner mig tryggare med att mixa bakkanal när jag vet att den låter "precis" som framkanal. Oavsett om jag mixar 2.0 eller 5.1 så vill jag känna att man kan systemet. Jag säger inte att det är optimalt men det funkar förhoppningsvis bra för mig. Får återkomma med rapport.
Som jag skrev innan måste jag säga att jag också är grymt imponerad över hur lite jag uppfattar dem just som "punktkällor" men det kan ju bero på att jag sitter på nästan centimetern exakta avstånd gällande avstånd och vinkel. (dock så sitter ju bakkanal ganska högt och nedåtvinklad, vilket jag gillar än så länge)
Jag är absolut inte missnöjd med iP, den är sjukt bra storlek och hade jag haft en piP istället så hade jag inte klarat av avstånden. iP är ju nämligen mycket mindre djup än piP. När jag först kopplade in systemet vart jag helt chockad över hur olika ljud det var i iP och piP men sen upptäckte jag att centerkanalen stod på +4dB på stärkaren. Just nu står den på -1dB vilket jag uppfattar som betydligt behagligare på de flesta filmer och 5.1musik. Jag skulle ju dock vara vilja vara säker på att jag hade exakt samma ljud i centern som i de andra 4 högtalarna.
Jag har förövrigt gjort två olika stereomixar på piP och jag måste säga att jag efter kontrollyssning i studio (på genelec 8050 samt adam a7), samt div hörlurar från stereo och ipod är grymt nöjd. Jag var lite skeptisk till att mixa på ett par så "små" högtalare.
Ska se om jag får upp lite byggbilder senare ikväll. Har tyvärr inte fotat så mycket under bygget som jag hade tänkt.
Jag kan då inte höra någon skillnad mellan iP och piP... bara det att iP är mindre och anpassade till moduler
henrikwiklund skrev:Nu har ju jag bara EN iP som ju står som center (så jag är väl inte den som ska göra jämförelser) men som du säger; de är anpassade till moduler så det känns ju på t.ex. mörkare röster att de inte riktigt har samma djup och spänstighet. Givetvis låter de väldigt väldigt lika men känslan är att iP blir litelite plattare.
paa skrev:henrikwiklund skrev:Nu har ju jag bara EN iP som ju står som center (så jag är väl inte den som ska göra jämförelser) men som du säger; de är anpassade till moduler så det känns ju på t.ex. mörkare röster att de inte riktigt har samma djup och spänstighet. Givetvis låter de väldigt väldigt lika men känslan är att iP blir litelite plattare.
Men du har väl delat av dom, både piP och iP antar jag) till basmodulerna? Gå det ändå att höra skillnad?
I och för sig fick jag olika resultat när jag simulerade delningar mellan olika kombinationer av slutna toppar och basreflextoppar resp slutna basmoduler och basreflexbasmoduler. Vad säger iö om saken?
H_blg skrev:skönt med nån som släpper loss!
henrikwiklund skrev:paa skrev:henrikwiklund skrev:Nu har ju jag bara EN iP som ju står som center (så jag är väl inte den som ska göra jämförelser) men som du säger; de är anpassade till moduler så det känns ju på t.ex. mörkare röster att de inte riktigt har samma djup och spänstighet. Givetvis låter de väldigt väldigt lika men känslan är att iP blir litelite plattare.
Men du har väl delat av dom, både piP och iP antar jag) till basmodulerna? Gå det ändå att höra skillnad?
I och för sig fick jag olika resultat när jag simulerade delningar mellan olika kombinationer av slutna toppar och basreflextoppar resp slutna basmoduler och basreflexbasmoduler. Vad säger iö om saken?
Jag har inte delat dem än. Basslutsteget (acustica) som jag äger sedan tidigare har lite fuffens för sig. Brummar lite och peakar (Det är bara dioden på ena kanalen dock) men det känns inte speciellt pålitligt. Nytt slutsteg och någon typ av eq är dock på gång att inhandlas.
piP spelar ju så sjukt lågt av sig själv så jag har ingen brådska. Rummet är ju som sagt bara ca 13 kvm så prof.x2 är nog egentligen overkill. Jag ser basarna mer som en framtidsinvestering även om det kommer att bli mäktigt när jag får igång dem och har trimmat in dem.
DVD-ai skrev:henrikwiklund skrev:paa skrev:henrikwiklund skrev:Nu har ju jag bara EN iP som ju står som center (så jag är väl inte den som ska göra jämförelser) men som du säger; de är anpassade till moduler så det känns ju på t.ex. mörkare röster att de inte riktigt har samma djup och spänstighet. Givetvis låter de väldigt väldigt lika men känslan är att iP blir litelite plattare.
Jag har inte delat dem än. Basslutsteget (acustica) som jag äger sedan tidigare har lite fuffens för sig. Brummar lite och peakar (Det är bara dioden på ena kanalen dock) men det känns inte speciellt pålitligt. Nytt slutsteg och någon typ av eq är dock på gång att inhandlas.
piP spelar ju så sjukt lågt av sig själv så jag har ingen brådska. Rummet är ju som sagt bara ca 13 kvm så prof.x2 är nog egentligen overkill. Jag ser basarna mer som en framtidsinvestering även om det kommer att bli mäktigt när jag får igång dem och har trimmat in dem.
haha, jo men då är det ju klart att det bli lite konstigt, iP måste ju delas för att prestera som tänkt![]()
men då har du det att se fram imot sedan då![]()
Edit: varför inte dela iP redan nu, mot frontarna så att du får bättre integrering ?
typ vid 250Hz eller så... ?! (som alla rekommenderar till Ino...) eller vid 80Hz åtminstone så borde det ju fungera
henrikwiklund skrev:DVD-ai skrev:henrikwiklund skrev:paa skrev:henrikwiklund skrev:Nu har ju jag bara EN iP som ju står som center (så jag är väl inte den som ska göra jämförelser) men som du säger; de är anpassade till moduler så det känns ju på t.ex. mörkare röster att de inte riktigt har samma djup och spänstighet. Givetvis låter de väldigt väldigt lika men känslan är att iP blir litelite plattare.
haha, jo men då är det ju klart att det bli lite konstigt, iP måste ju delas för att prestera som tänkt![]()
men då har du det att se fram imot sedan då![]()
Edit: varför inte dela iP redan nu, mot frontarna så att du får bättre integrering ?
typ vid 250Hz eller så... ?! (som alla rekommenderar till Ino...) eller vid 80Hz åtminstone så borde det ju fungera
Hm, jag är lite osäker på om detta går göra i min denon-stärkare? Jag vet att det går dela och skicka till sub samt att jag kan ställa så hela centern skickas till L&R men jag har inte sett någon inställning med att dela basen på Centern och skicka den till L&R.
Jag tror dock det kommer bli bra att få dela av hela systemet någonstans mellan 60-80Hz.
Jag vet att IÖ rekomenderar delning inte högre än 80Hz men finns det någon nackdel att dela redan vid 60Hz förutom att topparna inte får lika stor avlastning?
250Hz delning mellan i14 och pi60
Användare som besöker denna kategori: Trassel och 13 gäster