Glebster bygger och gömmer basar - Färdig, bilder sida 7.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Glebster bygger och gömmer basar - Färdig, bilder sida 7.

Inläggav Glebster » 2010-01-25 22:01

Jaha, vad har nu knäppgöken i åtanke...?!

Idé: Well, tanken är att integrera/gömma två baslådor i en stereomöbel. Ett första utkast från Solid Works underbara värld kan se ut så här;

Bild
Utan dammskydd och luckor.

Bild
Med dammskydd och luckor.

Element: SEAS L26ROY;

http://www.seas.no/index.php?option=com_content&task=view&id=238&Itemid=223

Princip: Slutet. Sannolikt kommer basarna kompleteras med LT-krets eller PEQ (åtminstone vid behov). Placeringen av baselementet kommer att ske på ett sådant sätt att BR i framtiden är möjlig.

Volym: 50 liter

Placering: Centralt i ett en-plans hus med öppen planlösning (kan innebära risk för att bas äts upp)

Övrig utrustning:
Receiver: Denon AVR2807 som jag initialt tänkt använda för sub-delning vid 80Hz.
Frontar: Larsen L6
Center: KEF 3005 ägg (men som ska uppgraderas)
Surrar: Audio Pro Qube

[s]Saknas: Slutsteg, lutar åt XTZ Sub one.[/s]
Slutsteg: O Audio BASH 500;

http://www.oaudio.com/500W_SUBAMP.html

Såja, då var introduktionen klar. Väl mött!

Mvh

Filip

Edit: Diverse uppdateringar av känd fakta.[/url][/s]
Senast redigerad av Glebster 2010-08-14 14:09, redigerad totalt 9 gånger.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-01-25 22:02

Senast redigerad av Glebster 2010-08-14 14:04, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2010-01-25 22:05

Ps. justera övre bildens pixelbredd till 800 pix. Den är på ca 1500, liiite i överkant.

Det kommer att bli svinbra detta. Glöm inte berätta vad du har för övrig utrustning och hur den skall stå i rummet.

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-01-25 22:07

Fjonkalicious skrev:Ps. justera övre bildens pixelbredd till 800 pix. Den är på ca 1500, liiite i överkant.

Det kommer att bli svinbra detta. Glöm inte berätta vad du har för övrig utrustning och hur den skall stå i rummet.

Mvh

Filip

Gör om gör rätt, ge mig 2 min...

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-01-25 22:22

Kul!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2010-01-25 23:15

Jag skulle ha gått för element som inte har så ***** lång slaglängd. Det är lite utav min filosofi när det gäller baselement.
Vidare: Haka inte upp dig på volymen. Välj ett element och bygg lådor som passar till det valda elementet.
Om du ska bygga med basreflex rekomnderar jag att bygga med slitsport med "svante-hål" (man borrar små hål som man täcker med filt).

XXLS 12" är dock förhållandevis billigt, så man kan få mycket kräm för pengarna. Men jag menar att man kan få bättre kvalitet för pengarna med andra lösningar, även om det blir "lite dyrare". Men det är ju jag det.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-01-25 23:27

Max_Headroom skrev:Jag skulle ha gått för element som inte har så ***** lång slaglängd. Det är lite utav min filosofi när det gäller baselement.
Vidare: Haka inte upp dig på volymen. Välj ett element och bygg lådor som passar till det valda elementet.
Om du ska bygga med basreflex rekomnderar jag att bygga med slitsport med "svante-hål" (man borrar små hål som man täcker med filt).

XXLS 12" är dock förhållandevis billigt, så man kan få mycket kräm för pengarna. Men jag menar att man kan få bättre kvalitet för pengarna med andra lösningar, även om det blir "lite dyrare". Men det är ju jag det.

Tack för kommentarer!

Beträffande volymen har jag "norpat" just 80liter, XXLS 12" och sluten princip från Kraniets simuleringar från en annan tråd.

Ja, om det blir tal om BR hade jag tänkt använda Svantes teorier. Men vad vinner/förlorar jag egentligen med BR? Hur mycket jag än läser blir jag inte klokare...

Har du nåt konkret exempel med annan elementlösning/låda som du menar är bättre?

Filip

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2010-01-25 23:48

Här är simuleringen jag lovade. Gillar det elementet.

Bild

Simulerat med en låda på 80 liter och LT satt till 20Hz Q 0,5

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2010-01-25 23:57

Vet inte om det har varit lt på tapeten? Behövs det vid 80 liter?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-01-26 00:45

100 liter basreflex som Richard gjort kanske?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
2-ch

Re: Glebster bygger och gömmer basar

Inläggav 2-ch » 2010-01-26 09:02

Glebster skrev:Placering: Centralt i ett en-plans hus med öppen planlösning (kan innebära risk för att bas äts upp).

Kul! Det här ska följas med intresse, har varit inne på samma spår.

Om du låter lådan utgöra en lös del i stereomöbeln istället för helt integrerad så är den 1. Lättare att flytta. 2 Du kan labba med olika placeringar av basarna. 3 Du kanske flyttar en dag.
Men låt inte dessa tråkiga praktisiteter hindra ett kul bygge :wink:
Det här med öppna planlösningar... det innebär inte en risk att basen äts upp, det är ett reelt faktum att den "försvinner". I alla fall är det så för mig, men man ska väl inte behöva flytta för att få till en bra bas.

Max_Headroom:s lösning med bättre kvalitet skulle jag också vilja höra lite mer av.

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2010-01-26 09:05

MagnusÖstberg skrev:100 liter basreflex som Richard gjort kanske?

Jo det är nog en bättre lösning om man bara ska ha två stycken.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-01-26 11:14

Hej och tack för alla inlägg hittills.

Har summerat mina tankar och funderat på era inlägg och jag tror jag kommer gå tillväga enligt följande;

1. Jag bygger två slutna lådor a´ 80 liter med elementet placerat på ett sådant sätt att man i framtiden skulle kunna trycka dit ett basreflexrör i baffeln (som kommer att vara demonterbar).
2. Om jag efter byggnation och test inte är tillfreds med resultatet kan jag antingen hänga på en LT-krets (med rummets egenskaper (dumheter) inkluderade alternativt bygga om till BR. Ett tredje sätt kan vara PEQ.

Utslagsfrågan lyder;

-"Är 80 liter en volym som lämpar sig både till slutet och BR"?

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-01-26 11:16

johaneriksson skrev:

Jo tack, det blir "bara" två stycken... :twisted: Att jag fått till stånd detta projekt i vårt vardagsrum är en seger i sig. :P

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2010-01-26 11:19

Glebster skrev:
johaneriksson skrev:

Jo tack, det blir "bara" två stycken... :twisted: Att jag fått till stånd detta projekt i vårt vardagsrum är en seger i sig. :P

Du kanske kan sälja in att hushållet behöver några blombänkar också ?

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2010-01-26 11:23

Glebster skrev:Hej och tack för alla inlägg hittills.

Har summerat mina tankar och funderat på era inlägg och jag tror jag kommer gå tillväga enligt följande;

1. Jag bygger två slutna lådor a´ 80 liter med elementet placerat på ett sådant sätt att man i framtiden skulle kunna trycka dit ett basreflexrör i baffeln (som kommer att vara demonterbar).
2. Om jag efter byggnation och test inte är tillfreds med resultatet kan jag antingen hänga på en LT-krets (med rummets egenskaper (dumheter) inkluderade alternativt bygga om till BR. Ett tredje sätt kan vara PEQ.

Utslagsfrågan lyder;

Mvh

Filip

Här är en jämföring mellan basreflex och slutet, båda på 80L. BR avstämd till 20Hz med 100mmm rör. Som synes så får man mycket mer output med BR.

Bild

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-01-26 11:29

Fackamato skrev:
Glebster skrev:Hej och tack för alla inlägg hittills.

Utslagsfrågan lyder;

Mvh

Filip

Här är en jämföring mellan basreflex och slutet, båda på 80L. BR avstämd till 20Hz med 100mmm rör. Som synes så får man mycket mer output med BR.

Man tackar! Skulle du mycket kort vilja beskriva vilken färg som representarar vad vore jag tacksam (aldrig använt Basta men det ser ju ut som att det är dags att ladda ner det).

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2010-01-26 11:31

Fackamoto, jag ser ingen frekvensgång där? Eller är jag bara morgontrött?

Ett tips är att sätta Legend On i basta, så får man deklarering av frekv.gångs kurvor uppe i hörnet.

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2010-01-26 11:35

De grå kurvorna är frekvensgången vid MOL (max output level). Röd kurva är konutslaget vid MOL, så det är ju enkelt att se att det är xmax som begränsar. Det sträckade gula berget ;) är lufthastigheten i porten vid MOL. De gröna berg- och dalbanorna är impendanskurvorna.

Så man kan t.ex. utläsa att BR har ca 8dB fördel vid 20Hz.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-01-26 11:44

Fackamato skrev:De grå kurvorna är frekvensgången vid MOL (max output level). Röd kurva är konutslaget vid MOL, så det är ju enkelt att se att det är xmax som begränsar. Det sträckade gula berget ;) är lufthastigheten i porten vid MOL. De gröna berg- och dalbanorna är impendanskurvorna.

Tack. Tydligt är att det finns mycket att vinna med BR i output level men att fasen också påverkas negativt. Du skriver "100mmm rör", menar du 100mm i diameter? I så fall, hur långt blir röret?

Mina största farhåga med BR är att basen inte blir "fast och snärtig" utan bara mullrar. Finns det nån sanning i detta eller är det jag som fått något om bakfoten?

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2010-01-26 11:52

Innan man börjar diskutera BR eller SL och deras vara/icke-vara så tror jag det kan vara intressant att veta vad Glebster är ute efter ljudmässigt (samt tidigare efterfrågad info om rum och kringutrustning).

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-01-26 11:59

slockna skrev:Du kanske kan sälja in att hushållet behöver några blombänkar också ?

Som någon sen går och vattnar över... nja. Vi har ju sett ett pallexempel däremot :D Kul lösning tycker jag, då kan hon till och med få välja tyg och det är inte helt oviktigt i sammanhanget.

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2010-01-26 12:14

Glebster skrev:
Fackamato skrev:De grå kurvorna är frekvensgången vid MOL (max output level). Röd kurva är konutslaget vid MOL, så det är ju enkelt att se att det är xmax som begränsar. Det sträckade gula berget ;) är lufthastigheten i porten vid MOL. De gröna berg- och dalbanorna är impendanskurvorna.

Tack. Tydligt är att det finns mycket att vinna med BR i output level men att fasen också påverkas negativt. Du skriver "100mmm rör", menar du 100mm i diameter? I så fall, hur långt blir röret?

Mina största farhåga med BR är att basen inte blir "fast och snärtig" utan bara mullrar. Finns det nån sanning i detta eller är det jag som fått något om bakfoten?

100mm i innerdiameter på röret. I mitt exempel så blir röret 648mm långt. Med lite dämpmaterial så kanske man kan kapa någon centimeter. Trattar krävs såklart både på insidan och utsidan.

Jag har själv byggt en låda på 100L, Shiva-X (gen 1), 100mm rör på 56cm med 90 graders böj fram till baffeln och trattar. Röret begränsar ljudvolymen ungefär samtidigt som förstärkareffekten gör det, så det är en bra kompromiss tycker jag (i mitt exempel). Portresonanser etc finns ej (vad jag kan höra).

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-01-26 12:19

Fjonkalicious skrev:Innan man börjar diskutera BR eller SL och deras vara/icke-vara så tror jag det kan vara intressant att veta vad Glebster är ute efter ljudmässigt (samt tidigare efterfrågad info om rum och kringutrustning).

Mvh

Filip

Till en del av frågorna finns det svar att hämta i det uppdaterade förstaupplägget.

Till din fråga om vad jag är ute efter i basväg;

Musik: Basen ska vara korrekt, alltså en ganska fundamentalistisk åsyn. Hellre rappt än muller för att se det ur en lekmans ögon.

Bio: En fysiskt upplevelse utan att för den saken huset skakar sönder. Exakthet och korrekthet är absolut inte nödvändigt.

Någon som blev klokare av detta svar?! :roll:

Filip

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-01-26 12:25

Fackamato skrev:
Glebster skrev:

100mm i innerdiameter på röret. I mitt exempel så blir röret 648mm långt. Med lite dämpmaterial så kanske man kan kapa någon centimeter. Trattar krävs såklart både på insidan och utsidan.

Jag har själv byggt en låda på 100L, Shiva-X (gen 1), 100mm rör på 56cm med 90 graders böj fram till baffeln och trattar. Röret begränsar ljudvolymen ungefär samtidigt som förstärkareffekten gör det, så det är en bra kompromiss tycker jag (i mitt exempel). Portresonanser etc finns ej (vad jag kan höra).

Tack för svaret. Hur upplever du att din bas är, rapp, mullrig, korrekt?!

Hur påverkas egentligen blåsljud (missljud) från porten när man kröker den 90 grader? Självklart är det propertionellt mot lufthastigheten men när man t.ex. dimensioner ventilationssystem försöker man alltid undvika krökar och om man ska kröka trumman eller röret göra det så lite som möjligt. Är då t.ex. två 45 graders krökar att föredra?

Filip

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2010-01-26 12:40

Glebster skrev:Tack för svaret. Hur upplever du att din bas är, rapp, mullrig, korrekt?!

Hur påverkas egentligen blåsljud (missljud) från porten när man kröker den 90 grader? Självklart är det propertionellt mot lufthastigheten men när man t.ex. dimensioner ventilationssystem försöker man alltid undvika krökar och om man ska kröka trumman eller röret göra det så lite som möjligt. Är då t.ex. två 45 graders krökar att föredra?

Filip

Jag upplever den som rapp, mullrig och korrekt ;)

Den gräver djupt i filmscener och har bra punch vid musik. Gillar soundet helt klart. Om jag skulle bygga den igen så hade jag byggt en något större låda med slotport, kraftigare slutsteg samt ett subsonicfilter. Lådan körs utan SS-filter just nu men är ändå effektbegränsad så det är okej.

Det är en 90-gradersböj i konstruktionen, rören är vanliga 4" PVC (avloppsrör). Jag tror faktiskt innerdiametern är 96mm eller något sådant, så avstämningen blir något lägre.

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2010-01-26 12:50

Fackamato skrev:
Glebster skrev:Tack för svaret. Hur upplever du att din bas är, rapp, mullrig, korrekt?!

Filip

Den gräver djupt i filmscener och har bra punch vid musik. Gillar soundet helt klart. Om jag skulle bygga den igen så hade jag byggt en något större låda med slotport, kraftigare slutsteg samt ett subsonicfilter. Lådan körs utan SS-filter just nu men är ändå effektbegränsad så det är okej.

Det är en 90-gradersböj i konstruktionen, rören är vanliga 4" PVC (avloppsrör). Jag tror faktiskt innerdiametern är 96mm eller något sådant, så avstämningen blir något lägre.

Har för mig att innediametern är 104 mm på avloppsrör.

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2010-01-26 12:53

johaneriksson skrev:
Fackamato skrev:

Filip

Har för mig att innediametern är 104 mm på avloppsrör.

Okej, det kan säkert stämma. Det var så längesen jag byggde lådan :)

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2010-01-26 12:55

Glebster om du lyckas få tillstånd för hundraliterslådor så blir röret kortare samtidigt som det blir lättare att få plats med det (alternativt bygg 100 liters lådor och säg att det är 80 :)). Det roligaste skulle vara om du bygger olika bafflar och testar både slutet och basreflex och berättar hur du upplever det.

/Johan

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2010-01-26 13:01

En fråga här:

Enligt Fackamotos kûrver så är MOL på den slutna 100dB vid 20 Hz(och närmre 114 dB vid ca 55 Hz), på EN bas. Är det så pjåkigt egentligen? Eller menar folk att en sluten låda faller av för tidigt och låter därmed lite vid låga volymer?

Jag menar, det måste ju inte rinna blod ur näsan när man lyssnar.

Hur summerar man två basar i Basta, lägger man bara en kopia och summerar ihop dom? Hur summerar man?

Nästa

Återgå till DIY-forum