Vilka mätparametrar går att använda för högtalarval?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-01-26 09:50

celef skrev:
steveo1234 skrev:
perstromgren skrev:OK, grabbar! Har ni nyktrat till nu, så vi kan snacka litet allvar? :D

Jag kanske borde ha sagt i första inlägget att jag inte frågar för egen del, jag är rätt nöjd med mina högtalare. Jag frågar för att det kommit igång en diskussion om mätningar på högtalare och dessas eventuella avspegling i lysningsintryck. IÖ skriver någonstans att han inte vill publicera mätningar för att de förleder och inte ger någon hjälp för köparen. Jag har ingen exakt referens, men det går troligen att leta upp, om IÖ vill det. Med anledning av denna diskussion skulle jag alltså vilja föra tillbaka till någon slags gemensam grund.

Den grundläggande frågan:

Ger mätningar hjälp till köparen eller inte? Om ja, vilka skulle dessa mätningar vara? Om nej, hur i h-e kan någon göra rationella val av högtalare för hifiåtergivning?

Jag tycker i alla fall att det är en intressant frågeställning!

Som total amatör helt utan kunskap så tror jag att man kan använda i alla fall:
1. Dynamisk kompression. Hur förändras amplitud/frekvenskurvan när volymen höjs från exempelvis 90 till 100db. Oavsett hur kurvan "bör" se ut (och det verkar vara rätt oklart det där) så bör den se snarlik ut vid 10db starkare nivå. Eventuella skillnaden bör dessutom vara stigande eller sjunkande map frekvensen.
1b. SPL-förmåga. En högtalare som inte kan spela så högt som jag vill lyssna är inte intressant.
2. Frånvaro av lokala peakar/dippar i amplitudkurvan.
3. Låg distorsion. (Soundstage´s mätningar av den punkten verkar rätt bra?)
4. Bredbandig. En högtalare bör ju minst klara av att återge det frekvensspannet som den får inlevererat.
5.

Intressant hur de fem viktiga parametrarna för basåtergivning återkommer även om det nu gäller fullregisteråtergivning. För övrigt är jag övertygad om att mätningar ger bra information till köparen. De må förvisso inte ge hela sanningen. Men en högtalare som inte klarar de 5 kraven ovan kommer i alla fall aldrig jag att köpa. En sådan högtalare kan ju helt enkelt inte låta tillräckligt bra. Istället för att fokusera på att det inte går att få en 100% bild av en högtalare genom att mäta så tycker jag att det vore intressantare om diskussionen utvecklades till en fundering om vilka mått som faktiskt ÄR användbara. Även om de kanske bara har en validitet på 98% och inte 100...

Har jag rätt? Fel?

var i allsin dar hittar du all den informationen när du köper högtalare?

Oftast gör jag inte det. Nu köper jag högtalare väldigt sällan och aldrig på mätningar.´Denna diskussionen är mer av akademiskt intresse för mig även om soundstage mfl faktiskt gör en del av de mätningarna jag är intresserad av.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-01-26 10:22

Jag tror att väldigt många inbillar sig att de gör rationella val när det gäller högtalare.... :D

Även de mest objektiva tillfredsställer egentligen ett högst subjektivt objektivitetsbehov :mrgreen:

Edit: sen kan ju mätningar vara bra för att jämföra med de intryck man fått. Men en mätning bör inte få bli ett av alla de intrycken :)

Användarvisningsbild
faulhund

Inläggav faulhund » 2010-01-28 04:49

Grundfrågan verkar vara, om en vettig konsumentupplysning är möjlig. Uppenbarligen trodde en del idealister det en gång, när de gav ut HiFi-Handboken!
Och jag tror att den åstadkommit en hel del ökat medvetande.
Medelst minimikraven kan man ju solla bort många, men man vet aldrig om man trivs med en högtalare som mäter bra. Det verkar de flesta vara ense om.
Om det är någon här som jag inte har förolämpat i kväll, så ber jag denne om ursäkt. (J. Brahms)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-01-28 10:10

faulhund skrev:Medelst minimikraven kan man ju solla bort många, men man vet aldrig om man trivs med en högtalare som mäter bra. Det verkar de flesta vara ense om.

Menar du också att bortsållningen inte heller fungerar? Inkluderar du alltså det i "högtalare som mäter bra" eller inte?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-01-28 11:22

Det enda man på allvar kan ha som kriterium är väl egentligen impedanskurva och känslighet, för att kunna avgöra om den passar till en viss förstärkare.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
MichaelG

Re: Vilka mätparametrar går att använda för högtalarval?

Inläggav MichaelG » 2010-01-28 11:50

perstromgren skrev:Vad ska en stackars ingenjör göra? Ge upp och köpa den snyggaste?

Min uppfattning är att olika mätparametrar kan hjälpa till att sålla bort mindre lämpliga högtalare. De kan alltså hjäpa till att begränsa urvalet. Olika mätningar kan alltså visa att en högtalare är dålig. Men inte om den är bra.

Och vad gör en stackars ingenjör (och alla vi andra) då? Jag gjorde som så att jag lyssnade runt och varje gång jag hörde något jag verkligen gillade så visste jag att det åtminstone fanns potential. Och efter några rundor i olika ljudbutiker hade jag ett par favoriter i tänkta prisklassen. Sedan är "bara" frågan vilken som låter bäst där hemma. (På detta sätt missar jag säkerligen en och annan välljudande högtalare som genom dåligt vald placering, eller annat inte presterar fullt ut. Men det är smällar man får ta.)

Lyssning blir ju litet grand tvärt om som med mätningar. En mätning kan ju visa om något är riktigt dåligt - men kan inte visa att något är bra. En lyssning kan visa att något är riktigt bra - men inte om det är dåligt.

Typ.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
faulhund

Inläggav faulhund » 2010-01-28 22:41

perstromgren skrev:Menar du också att bortsållningen inte heller fungerar? Inkluderar du alltså det i "högtalare som mäter bra" eller inte?

Jo, bortsållningen måste ju helt enkelt fungera. Annars får man ett nästan oändligt antal kandidater. Jag håller med Michael; en klok och måttfull man, som det verkar!
Thomas
Om det är någon här som jag inte har förolämpat i kväll, så ber jag denne om ursäkt. (J. Brahms)

Föregående

Återgå till Teknikforum