Moderator: Redaktörer
CODY skrev:Jag tycker att det vore bra om det fanns riktigt bra aktiva högtalare, med
inbyggd DAC. Det kanske kan bli vanligare nu när de digitala stegen (små
och effektiva samt svala) är bättre opch mer lätttillgängliga. Jo, det skulle
finnas ett grammofonsteg i lådan också.
meanmachine skrev: ...Ni ser väl inte instrument utvecklas. En Fiol ser likadan ut nu som på 1700talet.![]()
En klok man sade till mig i fråga om högtalare. jag var inne på stativare på den tiden. Mannen log och menade väl. Har du någonsin sett en liten kontrabas?
ujujujsubjektivisten skrev:Inte samma sak igen. Fysikens lagar handlar det nu om.
petersteindl skrev:meanmachine skrev: ...Ni ser väl inte instrument utvecklas. En Fiol ser likadan ut nu som på 1700talet.![]()
En klok man sade till mig i fråga om högtalare. jag var inne på stativare på den tiden. Mannen log och menade väl. Har du någonsin sett en liten kontrabas?
MM, violinerna som används i orkestrar idag är inte byggda såsom de en gång var även fast instrumenten för ögat ser likadana ut. I stort sett alla gamla violiner är ombyggda från den tiden och det är inga små förändringar. Det finns instrument som betraktas som original och de används ofta av orkestrar som vill behålla en ursprungsklang. Idag kan man spela mycket starkare på instrumenten och stämningen är mycket högre än förut.
MvH
Peter
subjektivisten skrev:KarlXII skrev:Vill inte du ha osynliga små apparater som låter hur bra som helst?
Jo men det är knappast möjligt.
MagnusÖstberg skrev:ujujujsubjektivisten skrev:Inte samma sak igen. Fysikens lagar handlar det nu om.
Kom igen nu, har du ingen fantasi? En hel vägg som genererar bastonerna behöver ingen stor slaglängd..
slockna skrev:tänk som på en bläckstråleskrivare , den värmer upp en gnutta bläck till kokpunkten på en kort stund, nog borde det gå att även alstra ljud med termisk expansion?
meanmachine skrev:petersteindl skrev:meanmachine skrev: ...Ni ser väl inte instrument utvecklas. En Fiol ser likadan ut nu som på 1700talet.![]()
MM, violinerna som används i orkestrar idag är inte byggda såsom de en gång var även fast instrumenten för ögat ser likadana ut. I stort sett alla gamla violiner är ombyggda från den tiden och det är inga små förändringar. Det finns instrument som betraktas som original och de används ofta av orkestrar som vill behålla en ursprungsklang. Idag kan man spela mycket starkare på instrumenten och stämningen är mycket högre än förut.
MvH
Peter
Men du missa poängen!![]()
De är inte stora som en handflata och genererar mer ljud.
Visst är det lite förändring men det är närmare att betrakta som förfining. Inte ny utveckling.
subjektivisten skrev:Andren, Varför vill du att något händer? Är det något du saknar nu eller vill du bara ha något nytt?
Andren skrev:Efter massa år med konelement, trattar, drivers, band, multiceller, basreflex, sluten låda, onken och väsande silkesdomar. Vad kommer härnäst?
Ska vi acceptera 100år till av stenåldersteknologi som dominerar våra vardagsrum och lyssningsrum? Med "klena" 2kW slutsteg och väger massor av kilon för mycket samt kylskåp till högtalare med skyhög 0,2% dist vid 110dB.
Går vi mot PWM baserade steg med 100kW effekt på ett kilo i vikt? Högtalare med membran i kolnanorör eller masslösa exitation?
Eller kommer aktiv rumsakustik, med halvledande aktivt transparenta draperier, basmumsare, aktiva viskösa diffusorer som byter form?
Detta är inte en filosofisk tråd, utan när kommer det någon teknik som kommer att göra stora avtryck, och vad ligger i pipeline?
När ska vi lämna stenåldern och få in hightec i hifi igen?
Nattlorden skrev:Den dagen någon kläcker hur man beröringsfritt sätter luftmolekyler i rörelse utan negativ biologisk påverkan.
KarlXII skrev: Vill marknaden verkligen ha sånt?
slockna skrev:tänk som på en bläckstråleskrivare , den värmer upp en gnutta bläck till kokpunkten på en kort stund, nog borde det gå att även alstra ljud med termisk expansion?
Piotr skrev:slockna skrev:tänk som på en bläckstråleskrivare , den värmer upp en gnutta bläck till kokpunkten på en kort stund, nog borde det gå att även alstra ljud med termisk expansion?
Det är väl så en plasmadiskant fungerar?
/Peter
petersteindl skrev:Plasmatronics av Dr. Hill kanske kan vara nåtEn god vän i Norge har ett par som är i utmärkt skick. Det är synd att klaga på upplösningen
![]()
http://www.plasmatweeter.de/plasmatronic.htm
MvH
Peter
PeterAkemark skrev:Med ett argon-plasma får man en rätt häftig UV-strålning. Nä, jag tror nog mer på att direktkoppla signalen in i mottagaren (huvudet). Fast det finns ju ingen imponatorfaktor i det föståss.
PeterAkemark skrev:Med ett argon-plasma får man en rätt häftig UV-strålning. Nä, jag tror nog mer på att direktkoppla signalen in i mottagaren (huvudet). Fast det finns ju ingen imponatorfaktor i det föståss.
Almen skrev:Man skulle göra en dokumentärfilm om HiFi-personligheter. Eller flera.
meanmachine skrev:petersteindl skrev:meanmachine skrev: ...Ni ser väl inte instrument utvecklas. En Fiol ser likadan ut nu som på 1700talet.![]()
MvH
Peter
Men du missa poängen!![]()
De är inte stora som en handflata och genererar mer ljud.
Visst är det lite förändring men det är närmare att betrakta som förfining. Inte ny utveckling.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster