220 volts jordning ???

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

ronnyx

220 volts jordning ???

Inläggav ronnyx » 2010-01-27 19:55

Hej

Jag har köpt en Pioneer 12D skivspelare och blev lite fundersam. Det finns ingen jordning i el kabeln. Alltså det sitter en vanlig kabel-kontakt med två kablar. Ingen jord. Vad gör man då när alla kontakter i huset har jordade uttag ???

Rent instinktivt tänkte jag ah jag sätter på en jordad kontakt utan att använda jordpolen men det kanske inte är så bra rent elektriskt och säkerhetsmässigt sett.

Vad gör man ?? 8O

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2010-01-27 20:00

Den vanliga nätkabeln som är ojordad sätter du i ditt jordade uttag. Jorden till skivspelaren drar du oftast i en separat sladd från en skruv på baksidan till en skruv på receivern/förstärkaren vid din phono-ingång.

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
conny_a

Re: 220 volts jordning ???

Inläggav conny_a » 2010-01-27 20:08

ronnyx skrev:Hej

Jag har köpt en Pioneer 12D skivspelare och blev lite fundersam. Det finns ingen jordning i el kabeln. Alltså det sitter en vanlig kabel-kontakt med två kablar. Ingen jord. Vad gör man då när alla kontakter i huset har jordade uttag ???

Rent instinktivt tänkte jag ah jag sätter på en jordad kontakt utan att använda jordpolen men det kanske inte är så bra rent elektriskt och säkerhetsmässigt sett.

Vad gör man ?? 8O

Egentligen får du inte ansluta den till ett jordat uttag - men om du vill göra ett seriöst ingrepp kan du köpa en nya jordad kabel. Anslut jordkabeln (grön-gul) i subchassiet där transformatorn är skruvad. Vid ett eventuellt fel i transformatorn eller i kablaget till denna kommer jordkabeln se till att proppen går.

Vid minsta tvekan hur jobbet ska göras - kontakta en fackman på el.

ronnyx

Inläggav ronnyx » 2010-01-27 23:51

Nu har jag helt enkelt skarvat utgående strömkabel med en kabel-kontakt som fungerar i jordade uttag. Bara för att kunna provspela. En helt underbar skivpelare Pioneers PL 12D med en Shure pickup. Jag blev helt tagen hur denna skivspelare från ca 1974-75 presterar.

Nu undrar jag bara: finns det något som kan hända när man som jag spelar med denna ojordade skivspelare tillsammans med andra mycket dyrare hifi apparater ?

Att jorda genom tonarmskabeln som Fjonkalicious skrev räcker väl knappast ? eller gör det det ?

Det är ju inte roligt om det skulle bli kortis som i sin tur påverkar de andra apparaterna som är kopplade i samma förgreningsdosa.

Användarvisningsbild
conny_a

Inläggav conny_a » 2010-01-28 00:07

Om det nu skulle bli ett elfel och chassit blir strömförande så lär jordkabeln mellan skivspelare och förstärkare ta smällen - och via förstärkarens jord till grendosan få proppen att gå. Har du en ohmmeter kan du mäta mellan skivspelarchassiet och förstärkarens jordledning - det borde vara typ 0.1 ohm eller liknande.

Det är ju 10A som ska flyta för att proppen ska gå - så 1.5mm2 krävs då mellan skivspelare och förstärkare.

Man ska komma ihåg att detta alternativ är inte rätt sätt att lösa det på elsäkerhetsmässigt.

Användarvisningsbild
faulhund

Inläggav faulhund » 2010-01-28 04:13

Jag har aldrig träffat på någon skivspelare med jordad kontakt, i alla fall inte med jordpinnen ansluten. (I så fall enbart till nätaggregatet men inte till chassiet och pickupen.) Jag trodde allting var försett med eurostickkontakt nu för tiden - och den får anslutas till jordat vägguttag.
Det man får se upp med är som bekant att man inte får en jordslinga. Hur välbekant detta än är, så är det lätt att förbise, t. ex. genom antennkontakten, för med koaxialkabel blir hela anläggningen jordad via dess skärm. I så fall kan man tillgripa en galvanisk avskiljare.
Ett säkerhetproblem som uppmärksammats mer i samband med platt-TV är att anntennkabeln inte är dimensionerad för att leda 10 A, och det är ännu mindre signalkablarna!
Om det är någon här som jag inte har förolämpat i kväll, så ber jag denne om ursäkt. (J. Brahms)

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2010-01-28 15:48

Öppnade en gammal Pioneer PL115D som bara står och dräller i förrådet.Den lär vara samma som PL12D,förutom att den har autoreturn på tonarmen.
En remdriven med 4-polig synkronmotor,alltså inga moderniteter som trafos och liknande.Baktill sitter en vanlig 3-pol nätbrunn.
Visst är det jordat inuti!Jorden sitter i subchassiet och(som man aldrig får missa)så är motorn jordad med en extra kabel till samma jordpunkt.
Att man sen som ordentlig och laglydig svensk kan tycka att kablarna är väl tunna,det är kanske en annan historia.
Men jordat är det.

ronnyx

Inläggav ronnyx » 2010-01-28 17:28

nej Rolf, PL 12D är nog en äldre modell och den har ej någon nätbrunn och den är ej jordad fram till motorn. En enkel 2 polig nätkabel. :cry:

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2010-01-28 17:47

Det var inte meningen att påstå att de är exakt likadana,men det är verkligen inte mycket som skiljer.Båda är remdrivna och har synkronmotor och är ungefär lika gamla.Jag skrev mest för att visa att det finns jordade skivspelare hos Pioneer.

http://www.retrohifi.co.uk/pioneer_pl12d.html
http://www.minhembio.com/Kemosabe

Användarvisningsbild
faulhund

Inläggav faulhund » 2010-01-28 22:36

ronnyx skrev:nej Rolf, PL 12D är nog en äldre modell och den har ej någon nätbrunn och den är ej jordad fram till motorn. En enkel 2 polig nätkabel. :cry:

Ja, men då är ju allt gott och väl: Då är den kontruerad för att vara ojordad. Jag utgår från att den trots det är S-märkt, och om du tittar efter, kanske den t.o.m. har dubbelkvadratmärket d.v.s. är dubbelisolerad. I så fall får den - så vitt jag vet - ha en eurostickkontakt och anslutas till jordat vägguttag. Jag vet däremot inte, varför de praktiska, platta eurostickkontakterna inte säljs lösa i Sverige. Man tror kanske att folk inte kan löda på dem rätt. (Däremot finns lampsladdar med pågjuten eurostickkontakt och andra änden öppen.) Nu behöver du ju inte byta hela nätkableln för det: Att montera en jordad stickpropp ger ju samma resultat; den passar i både jordat och ojordat uttag.
Om det är någon här som jag inte har förolämpat i kväll, så ber jag denne om ursäkt. (J. Brahms)

Återgå till Teknikforum