Behringer EP2500 - under luppen

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
positivhalaren

Inläggav positivhalaren » 2010-01-10 22:39

Ragnwald skrev:Du ska höja tomgångsströmmen genom effekttrissorna, för att minska disten.

Det grabbarna talade om, var att sänka farten på kylfläkten, för att få bort oljudet, genom att halvera matningsspänningen till just denna.

Ah ok. Hur görs detta då?
Transparanta åsikter. Varsamt restaurerade helt enligt Carlsson planet.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2010-01-27 22:24

Hur farligt tror ni det är att koppla ur fläktarna helt om steget bara är på 1,5-2 timmar åt gången när man tittar på en film...? :oops:

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2010-01-27 22:51

positivhalaren skrev:
Ragnwald skrev:Du ska höja tomgångsströmmen genom effekttrissorna, för att minska disten.

Det grabbarna talade om, var att sänka farten på kylfläkten, för att få bort oljudet, genom att halvera matningsspänningen till jnust denna.

Ah ok. Hur görs detta då?

Medelst lödning. Morello visade konsekvenserna i form av distmätnning men bestod inte med någon beskrivning av hur ingreppet gick till. Sannolikt är det av sådan art att man inte gör det själv om man inte vet vad man skall göra utan instruktion.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2010-01-27 22:52

bakerman22 skrev:Hur farligt tror ni det är att koppla ur fläktarna helt om steget bara är på 1,5-2 timmar åt gången när man tittar på en film...? :oops:

För att ett slutsteg skall överhettas krävs betydligt mindre tid än en timme. Det hela beror på hur mycket man krämar på.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2010-01-28 00:34

DQ-20 skrev:
bakerman22 skrev:Hur farligt tror ni det är att koppla ur fläktarna helt om steget bara är på 1,5-2 timmar åt gången när man tittar på en film...? :oops:

För att ett slutsteg skall överhettas krävs betydligt mindre tid än en timme. Det hela beror på hur mycket man krämar på.

/DQ-20

Utan att ni skäller på mej nu för att man inte får göra så, så har jag fem Infinity Kappasubbor som spelar 25-80 hz. Dom är delade med högpass runt 25-30 hz för att dom inte vill gå så mycket lägre.. Sen har jag byggt två lådor med isobarikmonterade Tempest X i små nätta lådor gjorda av 50 mm flytspackel på 205 kilo styck.. :P Dom tar det under 25-30 hz vid enbart filmtittande. Dom fyra elementen får var sin kanal på två EP 2500 i 4 ohm. Vid normalt filmtittande drar man ju inte på MEGAHÖGT, och det är ju inte en massa kräm under 25-30 hz hela tiden.. Kanske testar att fimpa ena kabeln till fläkten och stoppar in en termometer för att kolla hur varma dom blir.. Om jag skulle använda lådorna till allt under 80 till både film och musik skulle dom nog förmodligen gå varma, men i mitt specifika fall kanske dom inte gör det...?

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2010-01-28 00:36

bakerman22 skrev:
DQ-20 skrev:

/DQ-20

Utan att ni skäller på mej nu för att man inte får göra så, så har jag fem Infinity Kappasubbor som spelar 25-80 hz. Dom är delade med högpass runt 25-30 hz för att dom inte vill gå så mycket lägre.. Sen har jag byggt två lådor med isobarikmonterade Tempest X i små nätta lådor gjorda av 50 mm flytspackel på 205 kilo styck.. :P
Dom tar det under 25-30 hz vid enbart filmtittande. Dom fyra elementen får var sin kanal på två EP 2500 i 4 ohm. Vid normalt filmtittande drar man ju inte på MEGAHÖGT, och det är ju inte en massa kräm under 25-30 hz hela tiden..
Kanske testar att fimpa ena kabeln till fläkten och stoppar in en termometer för att kolla hur varma dom blir.. Om jag skulle använda lådorna till allt under 80 till både film och musik skulle dom nog förmodligen gå varma, men i mitt specifika fall kanske dom inte gör det...?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-01-28 01:33

Som DQ-20 redan påpekat, det beror på hur mycket effekt du tar ut ur effekttrissorna.
Men även lägre impediv last, är inte oproblematiskt, trissorna blir varmare alltefter impedansen minskas och effektivare kylning behövs då.

De inbyggda kylflänsarna är absolut inte tillräckliga, eller ens tänkta att användas utan fläkt.
Även om trissorna skulle klara 150 grader och lite till, så sjunker ju tillgänglig effekt samtidigt, alltefter temperaturen stiger, rätt avsevärt.
Effektspeccar för trissor, om du kikar i en katalog, anges som standard vid endast 25 grader, 40 - 50 grader drifttemperatur, är väl rätt normalt med biasen lite uppskruvad.
Man förlorar och riskerar en massa, bara för att slippa fläktljudet.
Tystare fläktar har nämnts tidigare, de finns.
Eller ställ den i rummet intill, eller i en garderob. Ett litet hål i väggen är allt som behövs. :)

Biasjusteringen, torde vara enbart en enkel justering, två eller fyra trimpotar.
Servicehäften brukar alltid visa och berätta vad som gäller.

Om Morello gjort något ytterligare för välljudet, kanske bytt några komponenter, så vore det klart intressant att få veta.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2010-01-28 01:40

Ragnwald skrev:Som DQ-20 redan påpekat, det beror på hur mycket effekt du tar ut ur effekttrissorna.
Men även lägre impediv last, är inte oproblematiskt, trissorna blir varmare alltefter impedansen minskas och effektivare kylning behövs då.

De inbyggda kylflänsarna är absolut inte tillräckliga, eller ens tänkta att användas utan fläkt.
Även om trissorna skulle klara 150 grader och lite till, så sjunker ju tillgänglig effekt samtidigt, alltefter temperaturen stiger, rätt avsevärt.
Effektspeccar för trissor, om du kikar i en katalog, anges som standard vid endast 25 grader, 40 - 50 grader drifttemperatur, är väl rätt normalt med biasen lite uppskruvad.
Eller ställ den i rummet intill, eller i en garderob. Ett litet hål i väggen är allt som behövs. :)

Biasjusteringen, torde vara enbart en enkel justering, två eller fyra trimpotar.

Om Morello gjort något ytterligare för välljudet, kanske bytt några komponenter, så vore det klart intressant att få veta.

Tyvärr fattade jag inte mycket av vad du skrev.. :oops: I min lilla värld tror jag bara att det krävs kräm dom få gångerna det blir en riktigt fläskig explosion eller liknande på duken som är just i den regionen stegen är avsatta för att spela, d.v.s under 25 hz, och att stegen bara går på tomgång däremellan... :oops: Men så funkar det allså inte...?

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-01-28 09:53

bakerman22 skrev:
Ragnwald skrev:Som DQ-20 redan påpekat, det beror på hur mycket effekt du tar ut ur effekttrissorna.

Tyvärr fattade jag inte mycket av vad du skrev.. :oops: I min lilla värld tror jag bara att det krävs kräm dom få gångerna det blir en riktigt fläskig explosion eller liknande på duken som är just i den regionen stegen är avsatta för att spela, d.v.s under 25 hz, och att stegen bara går på tomgång däremellan... :oops: Men så funkar det allså inte...?

Hur varma blir kylflänsarna? Ibland när jag bara kör lugn musik (men lagom starkt, kanske 90db i topparna) så sätter jag inte ens igång fläktarna till mitt slutsteg. Flänsarna blir då knappt ljumna.
Fläktarna behöver bara kyla flänsarna när de blir varmare än så.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2010-01-28 11:05

Jag testar nog att fimpa ena kabeln ikväll. Kan stoppa in givaren till en digital termometer och kolla hur varmt det blir efter en riktig actionrulle.
Kan ju mäta av i halvtid. :)

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2010-01-28 11:38

bakerman22 skrev:Jag testar nog att fimpa ena kabeln ikväll. Kan stoppa in givaren till en digital termometer och kolla hur varmt det blir efter en riktig actionrulle.
Kan ju mäta av i halvtid. :)

Hur varma kylflänsarna blir är egentligen en sekundär fråga. Den temperatur som är kritisk är "Tj", dvs. temperaturen i PN-övergångarna i transistorchippet, vilken blir mycket varm, över hundra grader. Om stärkaren har bra (=snabba) skyddskretsar bör de mäta temperaturen mycket nära utgångstransistorerna på samma sätt som biaskreten gör, alternativt på drivsteget. Tiden det tar att elda upp ett slutsteg mäts i sekunder om man har de "rätta" förutsättningarna. Men om fläkten normalt inte går igång så verkar det ju ok utan fläkt enl. de beräkningar som tillverkaren har gjort. Om jag förstår saken rätt har väl dessutom sluttrissorna i Behringers slutsteg extra bra termisk koppling till flänsarna? Eller är jag ute och cyklar där?

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-01-28 13:06

Problemet med den här typen av förstärkare, är ju att de saknar helt konvektion. Lådan är också helt tät, all luftväxling sker med hjälp av fläkt.
Även om inte säkerhetskretsarna löser ut, så innebär det ju inte att förstärkaren har optimal arbetsmiljö.

Mät tempen direkt på en trissa, medan du spelar något basmangel, med och utan fläkt. Locket ska vara på.
Kanske krävs en speciell typ av sensorplatta, för att få rätt anläggning och exakt temperatur, men en skillnad torde man kunna mäta i alla fall.

Magla på, så får du sen meddela om den fick feber. :)

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2010-01-28 15:12

Termostat, någon?

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2010-01-28 19:58

Ragnwald skrev:Problemet med den här typen av förstärkare, är ju att de saknar helt konvektion. Lådan är också helt tät, all luftväxling sker med hjälp av fläkt.
Även om inte säkerhetskretsarna löser ut, så innebär det ju inte att förstärkaren har optimal arbetsmiljö.

Mät tempen direkt på en trissa, medan du spelar något basmangel, med och utan fläkt. Locket ska vara på.
Kanske krävs en speciell typ av sensorplatta, för att få rätt anläggning och exakt temperatur, men en skillnad torde man kunna mäta i alla fall.

Magla på, så får du sen meddela om den fick feber. :)

Fast det är ju inte riktigt det jag är ute efter...? Jag använder dom enbart till film, och då bara till frekvenser under 25 hz.
Hur mycket ständig jos finns det egentligen under 25 hz i en film ?
Jag har ju som sagt fått för mej att steget bara behöver jobba rejält när det blir en redig smäll på duken ??

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2010-01-29 00:36

Jag skruvade av locket, stoppade in givaren på en sån där vanlig digital ute/inne termometer, in i själva tunneln mellan kylflänsarna, ungefär i mitten, och skruvade tillbaks locket.
Efter en halvtimme med steget avstängt visade den ca 18 grader.
Efter ca en timme med steget på, fast helt utan signal visade den 34 grader.
Efter en hel film (ca 1h 45min) visade den 43 grader.
Hade tänkt att stänga av om den gick över 45. Vet inte varför, fick bara för mej det..
Säjer det något om något ? Filmen var Pelham 1-2-3 med en hel del under 25 hz med en massa tunnelbanetåg och skit.

Bra film för övrigt ! :)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-01-29 01:35

Med 43 grader i tunneln, är det inte omöjligt att trissorna börjar närma sig det dubbla, kanske mer.
Försök att tejpa fast givaren direkt på en trissa och mät igen. Kanske läge för en ugnstermometer. :wink:

Det här var intressant, jag ska försöka mäta på den EP1500 som jag kör mina basar med.
Förslag önskas på lämplig givare, man kan använda till detta, för att få bra anläggning mot en trissa.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2010-01-29 09:32

Hur varma kan trissorna bli innan dom börjar nå en kritisk temperatur ?

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-01-29 09:35

73-088-02 på Elfa. 35 spänn och linjär över hela sitt område inom 1°C.

Det sitter en liknande i Behringer A500. Den ligger dikt an mot en av utgångstrissorna.

Mvh,

/Bosse
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-01-29 15:21

Tack Bosse.

bakerman22
De flesta goda effekttrissor ska klara 150 grader (mätt direkt på den) utan vidare, men inte hur länge som helst, det blir fö inte många watt ut vid den temperaturen.
200 grader och en liten signal på, så säger det nog popp.
För att förstå hur effekttrissor fungerar, har man god vägledning genom att studera deras arbetssätt och begränsningar i tillverkarens specifikationer. Intressant läsning att begrunda och fråga om. :)
Tex. MJL21193-94
http://www.onsemi.com/pub_link/Collater ... 1193-D.PDF

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2010-01-29 21:02

Ragnwald skrev:Tack Bosse.

bakerman22
De flesta goda effekttrissor ska klara 150 grader (mätt direkt på den) utan vidare, men inte hur länge som helst, det blir fö inte många watt ut vid den temperaturen.
200 grader och en liten signal på, så säger det nog popp.
För att förstå hur effekttrissor fungerar, har man god vägledning genom att studera deras arbetssätt och begränsningar i tillverkarens specifikationer. Intressant läsning att begrunda och fråga om. :)
Tex. MJL21193-94
http://www.onsemi.com/pub_link/Collater ... 1193-D.PDF

Tack för länken ! :)

Här får du lite läsvärt av mej ! :)

Huddinge من خلال عملي كمعلم للغة الأم ( العربية ) في بلدية
فكرت في أعداد موقع يلائم الطلبة الذين يتكلمون اللغة السويدية و يدرسون اللغة العربية

وضعت هذه الصفحة بثلاث مستويات، يجد القارئ في المستوى الأول الحروف الابجدية وكيفية تعلمها نطقاً و كتابةً، اضافة الى تدريبات لغوية
في المستوى الثاني توجد قواعد مبسطة للّغة العربية مع تدريباتها
المستوى الثالث شمل قسمين، القسم الاول يحتوي على قواعد اللغة العربية وقد أعتمدتُ على كتاب الموجز في قواعد اللغة العربية للدكتور سعيد ابن محمد، أما القسم الثاني فقد احتوى على السيرة الذاتية لبعض الشعراء و الكتاب العرب

في قسم المواقع قمت بربط الصفحة بعدد كبير من الصحف و المجلات العربية و السويدية و الاجنبية و معاجم عربية و سويدية و أجنبية

في الموقع ايضاً عدد من القصص المصورة و أناشيد للأطفال و غيرها و سوف اقوم قريباً بأعداد جزء خاص بالرياضيات

كلي أمل أن ينال هذا الموقع رضاكم
مع تحيات
جبار الزيادي

Jag förstår ungefär lika mycket av det här ! :lol:

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-01-29 21:31

Då tar vi en grundkurs. :wink:

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2010-01-29 22:11

Ragnwald skrev:Då tar vi en grundkurs. :wink:

Fan vad rolig du är... :lol:

Förstod ungefär lika mycket där... :P

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-01-29 22:20

bakerman22 skrev:

Dom där barnsångerna, finns dom på youtube?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2010-01-29 22:31

paa skrev:
bakerman22 skrev:

Dom där barnsångerna, finns dom på youtube?

Hehe... :P

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-06-14 10:08

Ok allihopp, dags att bringa denna tråden till liv igen då jag är i köpartagen på ett EP2500 som ska få driva mina ProfundusX-2

jag tänkte byta fläkten mot en Noctua nf-r8 eller en nf-b9
Den ena är alltså en 80mm och den andra en 92mm, frågan är om en 92mm får plats under skalet. någon som vet ?!
Denna fläkt kommer att kopplas med ett seriemotstond för att få ner matningspänningen till max 12v, och sedan låta Stegets egna kontrollkrets styra fläkthastigheten beroende på last.

Men jag är även väldigt sugen på att ställa upp bias, och nyfiken på att få reda på hur man ska göra detta... jag har inget om detta med uppbyggnaden av ett steg m.m. så jag har inte kunnskap att lista ut detta själv. Någon som har lust att hjälpa mig att förstå vad som behöver göras för att ställa upp Biasen till då ca 100mA som ju tydligen rekommenderades... ?
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2010-06-14 14:41

Jag skulle inte rekomendera att köra utan fläkt, även om något inte omedelbart skulle gå sönder så kommer t.ex kondensatorernas livslängd halveras av en ökning med 10 grader i lådan och utan fläkt i samband med den högre viloströmmen kommer ge bra mycket mer än 10 graders ökning.

DVD-ai, du får mäta spänningen över ett av effektmotstånden och vrida på poten samt utgå från att ohms lag gäller :)

Personligen skulle jag nog köra med en fläkt som har samma diameter, finns ju en massa sådana datafläktar som passar och är tysta. Men har du tur funkar det bra med 92mm också :)
Driver O&G ENGINEERING

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-06-14 15:31

ok, jo men det blir nog en 80mm för mig...

Sedan så när det gäller detta med eatt mäta Bias strömmen och hur man stälelr in den (vart ställerm an in den..?! :? :roll: ) så skulle någon kunna visa på typ en bild...?
ta ett foto och ringa in området där jag ska mäta mellan och sedan vart man "pillar" för att ställa in. Jag är inte villsen inom elektronik och ellära så det är inget problem och van att pula. Men jag har ingen vidare koll på förstärkares tekniska lösningar och konstruktioner...

Tacksam för all hjälp som jag får med detta ! :)
// David
Mvh//David

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2010-06-16 20:58

Nu tillverkas ju inte EP2500 längre, utan
EP4000 har ersatt den.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-06-17 11:30

Jaha... undrar om den har samma problem då..?!

fläkten lär ju vara samm skit, men frågan är om Bias strömmen måste ställas upp där me.. ?! :)

Edit: Ingen som har lust att med en bild visa väldigt simpelt vart jag ska ställa in och hur jag mäter biasströmmen ?!
Mvh//David

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-06-17 16:54

DVD-ai skrev:Jaha... undrar om den har samma problem då..?!

fläkten lär ju vara samm skit, men frågan är om Bias strömmen måste ställas upp där me.. ?! :)

Edit: Ingen som har lust att med en bild visa väldigt simpelt vart jag ska ställa in och hur jag mäter biasströmmen ?!

Det vill jag också veta! :)

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum