Rumblefråga vinyl

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-01-27 23:47

När vi Peter och jag jobbade i butiken så hade vi ett spetslager som man monterade på centrumtappen och sen satte man på en triangel som stödde i sidled mot spetslagret och ett annat ben vilade ovanpå den snurrande spetsen. Den var en tysk svindyr testjigggrunka. Sen vilade nålen på en liten plattform i sista vinkeln på triangeln och satte man igång spelarna så hörde man stora skillnader på lagerljud ifrån olika spelare och kunde bedömma lagrens kvalité och status.
Vi var den enda butiken som fick hem Luxmans olika vacuumsugspelare i början och visst fanns det ett lite extra driv av att skivan låg still men samtidigt så blev skivspelaren nästan direktdriven eftersom allt satt i samma chassie så man kunde också höra en extra påverkan av lagerljud då. Det minskade klart då skivan bara vilade på kanten utan att sugas ner.
Vi jobbade lite tvärtom då vi satte ihop lämpliga kombinationer. Vi satte inte en pickup i allt och fick olika problem utan vi testade och spelade innan så vi rekommenderade olika pickuper till olika armar för att minska problemen med ocentrerade och vågiga skivor. Vi rekommenderade också gärna att börja med ett bra verk och en lite enklare arm och pickup.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-01-28 08:09

Harryup skrev:Vi rekommenderade också gärna att börja med ett bra verk och en lite enklare arm och pickup.

Vilka verk var tysta med den där "testjiggrunkan"? Var det inte Thorens som tog fram den där jiggen? Har änvänts i tyska audiotidskrifter.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-01-28 08:10

faulhund skrev:Som jag just skrev i en annan tråd, är jag säkert inte den förste, som kommit på idén (av nöden!) att införa basmonokoppling, se här.

Finns ju bl.a. i LTS-RIAA, http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/LTSRIAA.GIF Det är när "basblandning" kopplas in.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-01-28 12:14

RogerGustavsson skrev:
Harryup skrev:Vi rekommenderade också gärna att börja med ett bra verk och en lite enklare arm och pickup.

Vilka verk var tysta med den där "testjiggrunkan"? Var det inte Thorens som tog fram den där jiggen? Har änvänts i tyska audiotidskrifter.

Jo jag tror det var en Thorensgrunka.
Tysta verk, ganska individuellt efter hur dom var behandlade. Räckte med att flytta skivspelaren med tallriken på så kunde det ge påverkan. Eller för lite olja, eller fel olja. Men grunkan var tillräckligt känslig för att det inte skulle vara svårt att sålla ut verk. Som tips kan jag säga att vi började inte sälja direktdrivna verk efter att ha skaffat den.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
faulhund

Inläggav faulhund » 2010-01-28 23:06

RogerGustavsson skrev:Finns ju bl.a. i LTS-RIAA, http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/LTSRIAA.GIF Det är när "basblandning" kopplas in.

:lol: Jo, jag har sett det nu, sisåhär 20 år senare, tack vare faktiskt.se!
Det är precis så jag gjorde. Och subsoniska filtret finns ju ockå redan i Sentec SC-8 ... fadäsen hade ju inte heller hänt, om det varit inkopplat!

LTS-RIAA verkar ju vara en mycket vettig konstruktion, även om jag är litet tveksam till en rak förstärkare före RIAA-korrektionen. Å andra sidan är det ett ordentligt RF-filter på ingången, och förstärkningen i första steget är måttlig.
En finess, som kanske inte alla genast ser, är också att RIAA-steget är inverterande: Ett icke-inverterande steg ger alltid ett extra nollställe vid hög frekvens, som inte finns i specifikationen. Hur långt över 20 kHz det kommer, beror på förstärkningen, som ju i det fallet inte kan bli mindre än 1. Så det saknar oftast betydelse, men i LTS-RIAA slipper man att korrigera för det!
Om det är någon här som jag inte har förolämpat i kväll, så ber jag denne om ursäkt. (J. Brahms)

Föregående

Återgå till Teknikforum