Sonic Impact T-Amp till piP

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-01-28 02:48

Sanningar behöver inte korrigeras. Det är kanske till och med
det som är det bästa med dem? Det är i varje fall mitt skäl till
att gilla och försöka använda dem. Jag gillar inte att korrigera.

Fast å andra sidan gillar jag ju inte att förtydliga heller, men av
något skäl tycks allt som är sant alltid reduceras till osanningar
av andra, i form av tumregelförenlingar - således att man likt
förbenat finner att man ju behöver förtydliga sanningarna hela
tiden - så att ingen skall börja tro att man menat något annat,
än just det som man sagt. :?

Knepigt.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2010-01-28 07:11

tycker också att sannheten kan vara bedräglig... jag menar i verkligheten relativt individen :wink:

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-01-28 15:28

MagnusÖstberg skrev:Vad tror du själv?

15 W @ 4 ohm, 10% THD+N
6W @ 8 ohm, 10% THD+N

Ja, jag har förstått att du tycker det är en leksak... och jag kan också läsa innantill! Men det är ju svårt att höra hur något låter genom att läsa på ett papper (eller en datorskärm).

Jag tänkte mig mer i en applikation liknande denna, och det verkar ju funka bra då :wink: :

verb skrev:Jag kör en t-amp gen2 med piP.
jag lyssnar oftast lågt, och vill jag spela sönder mig kan jag gå ner i vardagsrummet och leka JBL.

jag sitter ganska nära dock. lite mer än en meter ungefär är öronen från diskanterna. så behöver inte så mycket kräm direkt.

tycker den låter riktigt fantastiskt trevligt för pris och sånt :)

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2010-01-28 15:30

Kan inte den som kom med påståendet om undre gränsfrekvens på över 100 Hz backa upp det på nåt sätt och kanske även hjälpa till med instruktioner för eventuell modifikation.

Enligt Stereophiles mätningar har den fallit 0.5 dB vid 20 Hz...
Dator -> Denon 2308 -> NAD 208 -> pi60+bs60
iAudio7 -> TA-2024 -> piM

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-01-28 15:49

Är detta verkligen ett problem även med v2? Se bifogad pdf för data på TA2024 (sid 6):

http://www.datasheetcatalog.org/datashe ... yzxwwt.pdf

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-01-28 15:52

MagnusÖstberg skrev:Vad tror du själv?

15 W @ 4 ohm, 10% THD+N
6W @ 8 ohm, 10% THD+N

Enligt ovan länkade datablad är ju disten väldigt låg så länge man inte belastar med för hög effekt. Duger säkert för monitorlyssning vid datorn t.ex.

Användarvisningsbild
Xor

Inläggav Xor » 2010-01-28 17:01

Det var jag som påpekade den undre gränsfrekvensen och bytet utav ingångskonding.

Detta påverkar dock bara den fösta versionen av T-Ampen. I Super-Tamp, version2 (och alla andra efterföljande?) versioner har detta ändrats. Det är mest detta + lite bättre strömförsörjning som skiljer från orginalet.

Och anledningen till den konstiga dimensioneringen var förmodligen att den aldrig var tänkt till att driva vanliga högtalare utan små resehögtalare och liknande. När den sedan blev hypad så släppte de andra varianter med samma chip som s.a.s redan var färdigmoddade.

Kan kolla hemma om jag har kvar information om mätningar och lämpliga värden på bytet om nu någon sitter med den första versionen? (den lilla plastiga med batterilucka som är blå/silverfärgad)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-01-28 20:14

Tack för svar!

Vh, iö

Användarvisningsbild
Xor

Inläggav Xor » 2010-01-28 22:14

IngOehman skrev:Tack för svar!
Vh, iö

Jag har kollat lite bland materialet hemma och konstaterat att jag nog städat bort detta.

Hittar dock ett gammalt bokmärke till en kille som mätt dessa stärkare och som även har beskrivning på komponentvärden för filtret.

http://www.michael.mardis.com/sonic/start.html

Min T-AMP sitter numera längst in i en kompis arkad-maskin så jag har ingen möjlighet att enkelt kolla värdet på ingångskondensatorerna.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-01-31 14:18

Ja, basavrullningen på SONIC IMPACT var ju inte så kul. -3 dB vid runt
30 Hz.

Nivåskillnaden vid 20 kHz om 4 dB(!) beroende på om lasten är 8 eller 4
ohm hos SI-5 Super-T, är lite svagt allarmerande, men råkar impendan-
sen vara i varje fall rimligt rätt, det vill säga någonstans tillräckligt mitt
emellan 4 och 8 ohm, så kan det ju råka bli okej. :?

Lastkänsligheten indikerar att utimpedansen vid 20 kHz är sisådär 11
ohm... Det är inte mycket dämpfaktor att skryta med. :?

Men som sagt - det kan ju råka bli rätt, om lasten passar och den inte
är beroende av en hög dämpktor av distorsionsskäl.

Då är TA2020 kit faktiskt mycket bättre.

Vh, iö

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2011-04-04 20:07

IngOehman skrev:Byggsjälvtips:

Om man vill ha en väldigt enkel och byggeffektiv effektindikation på den lilla apparaten kan man göra sig en lysdiod-effektindikator. Det fungerar väldigt bra för sådana här effektsvaga förstärkare, i varje fall om man nöjer sig med en nivådetektion nära klippgränsen.

Gör så här:
Tag ett motstånd en lysdiod (valfri röd, andra färger ger fel effektnivå) och en zenerdiod. Seriekoppla dem därefter i nämnd riktning. Lysdioden och zenerdioden skall vändas katod mot katod.

Motståndet kan vara på sisådär 100 ohm och zenerdioden skall vara på 3,6 volt (1 W räcker gott).

Lysdioden kommer i praktiken att blinka precis innan förstärkaren (matad med 14 volt) klipper. Driver man förstärkaren med bara 12 volt kan man behöva minska zenerdioden till 3,3 eller 3 volt för att den skall börja lysa odentligt före klippning.

Den som vill att dioden skall lysa starkare bör välja en ljusstarkare diod, men kan även sänka förkopplingsmotståndet till nedåt 20 ohm.

Bli inte förvånad om dioden blinkar innan du tycker dig höra att förstärkaren klipper... Klippning på enstaka transienter är svårare att höra än de flesta tror.

Vh, iö
Jag blev nyfiken när jag läste detta, att man kan åstadkomma en primitiv klippningsindikator så enkelt! :)
För linjära förstärkare med liten effekt borde det fungera, men hinner ögat alltid uppfatta när lysdioden tänds för klippning?

Om förstärkaren klipper grovt gör man säkert det, men en kort transientklippning, hinner vi se det?

Skulle man behöva tillägga någon sorts fördröjning så att lysdioden hålls tänd en liten stund längre än klippningen varar?

Vidare:
Detta är ju en switchmode-förstärkare som skickar ut pulståg, alltså hög, låg, och inte som linjära förstärkare som steglöst varierar utspänningen.
Borde inte då varje puls då orsaka klippningsindikatorn ge utslag?
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2011-04-04 20:53

Hur räknar man om detta till andra effektgränser? :)
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2011-04-04 21:41

IÖ skriver ju effekt, men jag tror egentligen det handlar om spänning.

När förstärkarens utspänning överstiger zenerdiodens backspänningsvärde + lysdiodens framspänningsfall tänds lysdioden. Motståndet är ett förkopplingsmotstånd i syfte att strömbegränsa så att strömmen som går genom lysdioden inte blir större än den tål.

Alltså skall man anpassa zenerdioden + led efter förstärkarens klippspänning. Den måste man känna till, men är annars enkel att mäta upp.
Antagligen är det bra att välja något under max utspänning, annars kommer liksom lysdioden aldrig lysa :)

Elfa har både 27V och 30V zeners, vilket borde fungera bra till min chipbaserade förstärkare jag använder till vardags.

Ovanstående är som tror det fungerar, men det vore ju bra att få det bekräftat av någon som vet mer.

Sedan kanske man bör lista ut hur man modifierar kretsen för att detektera klippning i båda strömriktningarna. Denna klarar väl bara en.

Att ha en krets för positiv rail och en till negativ, alltså två lysdioder känns mindre elegant :)
Kanske om man nyttjar en likriktarbrygga och känner till framspänningsfallet för dioderna?

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2011-04-04 22:10

Fast börjar vi tala om spänningar på den nivån tror jag att man behöver koppla en diod antiparallellt med lysdioden eftersom man annars överskrider Vr för lysdioden och den går sönder. Eller?

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2011-04-04 23:41

Originalkretsen:
Bild
Den kretsen borde väl funka under den halvperioden strömmen går i lysdiodens riktning så att lysdioden leder va?
Förkopplingsmotståndet strömbegränar väl och lysdioden borde väl inte utsättas för något den inte tål även om det är exvis 30V.

Du menar den andra halvperioden då strömmens riktning är motsatt och lysdioden blockerar va? :)

Är då problemet att lysdioden inte klarar lika mycket backspänning som en vanlig diod eller? Eftersom zenern i den strömriktningen uppträder likt en vanlig diod, och ofta med ännu lägre framspänningsfall faller nästan hela spänningen (30V) över den stackars lysdioden tänker jag.

Med en vanlig diod antiparallellt* över lysdioden borde ju dioden leda spänningen istället, så lysdioden slipper blockera den. Spänningen eldas då upp av motståndet och det gäller att se till att det därför inte brinner upp.

Löser man det eventuella ickeproblemet fungerar det kanske fint :)

*Antiparallell betyder att man kopplar exvis två dioder parallellt fast de är olika polvända. Var tvungen att slå upp det :)

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2011-04-05 00:13

Om man inför ytterligare en zener bör man väl slippa elda effekt i motståndet?

Om båda zeners är 27V så behöver ju bara lysdioden blockera 3V vilket nog är ofarligt :) (Vid fallet 30V)

Bara man tar hänsyn till att denna zener adderar nog ett framspänningsfall ytterligare i ekvationen om säkert några tiondels volt...
Bild

Eller har jag missat något? :)

Begränsningarna är väl dock att den bara indikerar klippning i en strömriktning.

Dessutom är ju inte förstärkare oändligt styva. Säg att min maximalt ger ut 30V i 8ohm och 26V i 4ohm.
Då måste man ju byta till en annan zener :)
Vidare lyser lysdioden endast under klippning. Frågan är om man bör förlänga den tiden så ögat hinner se kortare klippningar...

Tänk att det ska vara så svårt att bygga en klippningsindikator värd namnet :)

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2011-04-05 07:06

ollebolle skrev:Du menar den andra halvperioden då strömmens riktning är motsatt och lysdioden blockerar va? :)

Är då problemet att lysdioden inte klarar lika mycket backspänning som en vanlig diod eller? Eftersom zenern i den strömriktningen uppträder likt en vanlig diod, och ofta med ännu lägre framspänningsfall faller nästan hela spänningen (30V) över den stackars lysdioden tänker jag.

Med en vanlig diod antiparallellt* över lysdioden borde ju dioden leda spänningen istället, så lysdioden slipper blockera den. Spänningen eldas då upp av motståndet och det gäller att se till att det därför inte brinner upp.

Löser man det eventuella ickeproblemet fungerar det kanske fint :)

*Antiparallell betyder att man kopplar exvis två dioder parallellt fast de är olika polvända. Var tvungen att slå upp det :)

Exakt.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-04-05 10:20

ollebolle skrev: Säg att min maximalt ger ut 30V i 8ohm och 26V i 4ohm.
Då måste man ju byta till en annan zener

Eller om högtalaren är runt 4 ohm vid 200hz och 8 (eller fler) ohm vid 12 kHz. Det blir till att ha dynamisk inkoppling/omkoppling av zeners beroende av frekvens. :o

Svårast blir det om man kör musik på högtalaren, men det händer ju ganska sällan som tur är. 8)

Man kan ha en aning designad frekvensgång på avkänningen, så att lysdiodsblinkandet följer högtalarens spelförmåga, impedans eller vad man nu önskar. :idea:
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2011-04-05 20:03

Typiskt att det ska vara så komplicerat :)

Kanske får denna enkla klippningsindikator anses duga till den förstärkare som tråden handlar då indikatorns kvalitet nog är i paritet med apparatens :)

Jag har dock sett lite andra lösningar på klipp-indikatorer, men de kräver lite aktiva element och är lite mer komplicerade.
Det skulle ju vara ett kul projekt att genomföra dock! :)

Har vid tillfälle försökt använt oscilloskopet som klippindikator, men det är ju inte direkt optimalt... :o

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-04-06 02:32

Vill bara klargöra att mitt enkla byggförslag BARA var avsett för den mycket
enkla applikation som var utgångspunkten. Den är alltså INTE skalbar till att
bli en effektindikator för valfritt mycket större förstärkare, eftersom lysdioder
är mycket dåliga på att klara stora backspänningar.

Vill man hantera enkelt det så gör man det enklast genom att man till nämnd
krets adderar ytterligare en diod (en vanlig - inte en zener) som klarar stora
backspänningar. Men fortfarande kommer det att vara lätt att spela sönder
lysdioden med en alltför stor inspänning, eftersom strömmen är oreglerad.

Vill man göra en riktigt bra effektindikator så gör man en HELT annan konst-
ruktion, som båda klarar positiva och negativa transienter och som klarar att
utsättas för spänningar långt över sin indikationsnivå. Då går det åt ett knappt
tiotal komponenter.

Vh, iö

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2011-04-07 21:33

IÖ, jag blev nyfiken! Vill du berätta lite mer om den lite bättre effektindikatorlösningen? :)

Alla vill ju ha en duglig klippindikator! :)

Föregående

Återgå till Wänner af Ino