IÖ skriver ju effekt, men jag tror egentligen det handlar om spänning.
När förstärkarens utspänning överstiger zenerdiodens backspänningsvärde + lysdiodens framspänningsfall tänds lysdioden. Motståndet är ett förkopplingsmotstånd i syfte att strömbegränsa så att strömmen som går genom lysdioden inte blir större än den tål.
Alltså skall man anpassa zenerdioden + led efter förstärkarens klippspänning. Den måste man känna till, men är annars enkel att mäta upp.
Antagligen är det bra att välja något under max utspänning, annars kommer liksom lysdioden aldrig lysa
Elfa har både 27V och 30V zeners, vilket borde fungera bra till min chipbaserade förstärkare jag använder till vardags.
Ovanstående är som tror det fungerar, men det vore ju bra att få det bekräftat av någon som vet mer.
Sedan kanske man bör lista ut hur man modifierar kretsen för att detektera klippning i båda strömriktningarna. Denna klarar väl bara en.
Att ha en krets för positiv rail och en till negativ, alltså två lysdioder känns mindre elegant
Kanske om man nyttjar en likriktarbrygga och känner till framspänningsfallet för dioderna?
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.