Prova ut rum med mindre högtalare?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
lazpete

Prova ut rum med mindre högtalare?

Inläggav lazpete » 2009-10-18 21:32

Jag vet inte om detta inlägg hamnar rätt, så flytta tråden om det behövs.
Nu till min fråga.

Jag har fått er erbjudande av frun att flytta in stereon i ett helt eget rum. Det är ju fantastiskt, om nu rummet är bra.
Det är ett ganska ordinärt, litet rum, med snetak på långsidan.

För att ta reda på rummets egenskaper, tänkta jag testa att möblera med mina små PSB Alpha B1 stativhögtalare, för att se om det går att göra något med rummet. det är så ssmidigt att testa olika positioner med små, lätta saker :)
Kan jag göra det, om det är andra högtalare som senare skall användas?
Jag menar egentligen; kommer rummets bra och dåliga saker framträda på samma sätt med de små stativarna som med de "stora" golvhögtalarna (Elac Fs 137)?

Lasse
"Even a stopped clock is right twice a day."

Användarvisningsbild
kneckedeck

Inläggav kneckedeck » 2009-10-18 23:16

Det vore nog enklare att prova med så bredbandiga högtalare som möjligt. Helst de du tänkt använda. :)

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2009-10-19 05:20

Eh, jo, det är klart, men då hade jag ju inte behövt fråga, och heller inte lära mig något nytt.

Användarvisningsbild
MichaelG

Re: Prova ut rum med mindre högtalare?

Inläggav MichaelG » 2009-10-19 08:45

lazpete skrev:Jag menar egentligen; kommer rummets bra och dåliga saker framträda på samma sätt med de små stativarna som med de "stora" golvhögtalarna (Elac Fs 137)?

Sannolikt inte. Eller åtminstone bara till viss del. De mest svåråtgärdade problemen i ett rum är de som härrör sig till basresonanser. Och för att veta hur de problemen yttrar sig och om man kan leva med dessa, eller inte, så duger det inte att testa med helt andra högtalare.

Men även hur rummet interagerar i övriga register beror ju bland annat på högtalarens spridningsegenskaper och dessa kan ju se väldigt olika ut mellan olika högtalare.

Kort sagt; Eftersom det i ett givet rum kan det låta jättebra med en viss högtalare och olidligt dåligt med en annan så är det vanskligt att bedöma rummets egenskaper med en annan högtalare än den man ska använda.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2009-10-19 08:52

Ok, tack, jag tror jag är med.

Användarvisningsbild
kneckedeck

Inläggav kneckedeck » 2009-10-19 11:49

lazpete skrev:Eh, jo, det är klart, men då hade jag ju inte behövt fråga.

Så varför frågade du då? :wink:
MichaelG gav det lite längre svaret.

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2009-10-19 11:56

Så, kontentan av av min dumma fråga, är att man kan inte testa ett rum för generella problem, eller för den delen, placering av högtalare, om det inte är de faktiska högtalarna som används.
Det betyder ju att alla rum måste specialbyggas till högtalarna...
Jobbigt om man byter högtalare...

Och på frågan om varför jag frågade, så ville jag veta. Det kanske inte framgick tydligt nog :?

Lasse

Användarvisningsbild
kneckedeck

Inläggav kneckedeck » 2009-10-19 16:11

lazpete skrev:Så, kontentan av av min dumma fråga, är att man kan inte testa ett rum för generella problem, eller för den delen, placering av högtalare, om det inte är de faktiska högtalarna som används.

Det var en märklig tolkning, fast i strikt mening är det nog så. Så länge de högtalare du testar med är minst lika bredbandiga som de du avser använda (och naturligtvis också rimligt linjära) så kan du använda vad du vill. Fast det blir ju förstås svårt att veta vilka av de framkomna felen som kommer att vara hörbara med dina riktiga högtalare. Det känns enklare att bara lyfta in dessa i rummet o testa. Är dom jobbiga att flytta?

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2009-10-20 08:23

kneckedeck skrev:
lazpete skrev:Så, kontentan av av min dumma fråga, är att man kan inte testa ett rum för generella problem, eller för den delen, placering av högtalare, om det inte är de faktiska högtalarna som används.

Det var en märklig tolkning, fast i strikt mening är det nog så. Så länge de högtalare du testar med är minst lika bredbandiga som de du avser använda (och naturligtvis också rimligt linjära) så kan du använda vad du vill. Fast det blir ju förstås svårt att veta vilka av de framkomna felen som kommer att vara hörbara med dina riktiga högtalare. Det känns enklare att bara lyfta in dessa i rummet o testa. Är dom jobbiga att flytta?

Nej, det är de inte, utan jag mer va ute efter hypotetiskt tänkande.
Men, klart är ju att 2 kg är lättare att flytta än 15 kg :)

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2009-10-20 10:45

lazpete skrev:Det betyder ju att alla rum måste specialbyggas till högtalarna...

Nja, inte riktigt (bara nästan :wink: ). Dels är ju många högtalare ganska lika vad gäller såväl spridning som frekvensomfång. Och dessa fungerar nog ganska lika i ett givet rum. Dels går ju rum att akustikbehandla (som alternativ till att bygga om dem). Genom ganska enkla och billiga medel kan difussering och viss dämpning åstadkommas som kan ge en specifik högtalare acceptabla arbetsbetingelser.

Det svåraste är som sagt basområdet. Och här är det rejält komplicerat (åtminstone för en lekman som jag). Sådant som spelar roll är naturligtvis själva rummets storlek (höjd, längd, bredd, etc), samt väggmaterial (betong, trä, gips, etc). Och detta är ju ofta givet.

Därefter har vi högtalarens egenskaper såsom antal baselement/basreflexhål och placering av dessa på högtalaren, samt frekvensomfånget (hur djupt basen sträcker sig) och även frekvensgången (hur avrullningen ser ut).

Därefter har man att utifrån detta placera högtalaren och att placera lyssningspositionen (favoritfåtöljen). Olika placering av såväl högtalare som favoritfåtölj ger normalt väldigt olika resultat.

Om man trots optimal placering av såväl högtalare som av favoritfåtölj fortfarande har problem med resonanser i basområdet (vilket inte är ovanligt), behöver man nödvändigtvis fortfarande inte bygga om rummet. I stället kan man skaffa/bygga s.k. basfällor som kan hjälpa till att jämna ut resonanserna. En annan metod är också att skaffa fler bashögtalare (och fler förstärkare :( ) vilket brukar vara en utmärkt metod att jämna ut resonanserna. En sista (eller kompletterande) metod är att använda sig av någon form av equalizer för att jämna ut resonanstoppar/bottnar.

Om inte detta fungerar, så bygger man om rummet. :D

Hälsn. Michael

jansch

Inläggav jansch » 2009-10-20 18:42

lazpete - För en gångs skull tänkte jag föreslå dej att vara lite teoretisk...

Som sagt i denna tråd är det BASEN som är svår att åtgärda om problem uppstår.

Mät upp rummets längd/bredd/höjd. Är måtten bra spridda, t.ex. med relationerna 1 -roten ur 2 - roten ur 3 (= ca 2,3m x 3,25m x 3,8m) är det ganska lugnt.
Att du har snedtak är ur basperspektiv inte dåligt.

ATT PROVA med en "närfältsmonitor" som lägger av vid ca 50 Hz kan ju vara bra MEN KOLLA VAD HALVA VÅGLÄNGDEN BLIR FÖR RUMMETS 3 OLIKA MÅTT. Sannolikt är det bara takhöjden som har en halvvåglängds mått som ligger ovanför 50Hz. (Vad som händer med oktaven under 50Hz går ju inte att testa med din lilla högtalare)

När det gäller mellanregister/diskant handlar det ju mer om att få ordning på reflektioner och då funkar ju gardiner tavlor mm bra att testa med....

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2009-10-27 00:13

Största problemet med relativt små rum med snedtak är att de sällan lämpar sig för att spela på längden. Kvar blir att spela på tvären i rummet och då brukar det bli till att sitta mycket nära bakvägg.
Dessutom så har man att välja på högtalarna mycket nära snedtaket eller att ha huvudet nära snedtaket (med risk att slå i taket när man reser sig).
Rum med snedtak ligger normalt (=nästan alltid) på ovanvåningen och ofta med ett golv som svänger med mycket mer än man önskar. Största problemet som det orsakar är att basen sprider sig rejält till nederväningen, vilket inte alltid uppskattas av övriga i huset.

Som redan nämnts så kan du troligen märka det mesta av dessa effekter med dina stativhögtalare, med undantag för problemen i basen. Dessa kan du räkna fram samt för att se hur basen sprider sig till resten av huset så ber du någon klampa runt i rummet (gärna med skor med hård sula) och går runt och lyssnar i övriga delar av huset.
Se inte dessa tester som det definitiva svaret, men enkla tester som ger användbara data är inte att förakta. Den slutgiltiga placeringen bör förståss även testas med de stora högtalarna.

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2010-01-31 22:43

Tack för tipsen.
Jag la ner projektet, pga placeringsproblem. Fann ingen lämplig lyssningposition, tyvärr.

Lasse

Återgå till Teknikforum