varför bryggkoppla?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
slockna

varför bryggkoppla?

Inläggav slockna » 2010-01-31 16:51

jag uppfattar det som att vissa i bland bryggkopplar sina slutsteg i syfte att kunna driva fler högtalare, jag undrar varför man tjänar på det.

Alltså om jag har två basmoduler, varför är det bättre att seriekoppla* dem och bryggkoppla förstärkaren än att driva basmodulerna från varsin stereokanal?

(*eller om det är parallellkoppla - jag vet inte, det är ju därför jag frågar)

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2010-01-31 17:10

mindre dist?

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2010-01-31 17:47

Inte för att driva flera högtalare utan för att få högre effekt. Man kan räkna med att effekten ökar 2X och med vissa slutsteg 4x. Samtidigt halveras (eller ännu mindre) THD , IM distorsion och man ökar samtidigt slew rate. Det är också möjligt att det händer några andra saker med. Vad som är viktigt att veta är att med ett vanligt slutsteg har man en röd och en svart högtalarpolkontakt. Emedan när man kör bryggat så ska man bara använda dom röda kontakterna. Så är det med mina slutsteg och jag skulle tro att samma gäller hos andra tillverkare.
En nackdel med en bryggkoppling är om slutsteget i ett obryggat skick klarar att lämna full effekt vid 4 ohm och när man sedan bryggkopplar. Då blir det förmodligen inte längre lämpligt att lasta slutsteget med en så pass låg impedans som 4 ohm.
Senast redigerad av Nagrania 2010-01-31 18:45, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Re: varför bryggkoppla?

Inläggav Kalejdokom » 2010-01-31 17:47

slockna skrev:Alltså om jag har två basmoduler, varför är det bättre att seriekoppla* dem och bryggkoppla förstärkaren än att driva basmodulerna från varsin stereokanal?

Njae, som jag har uppfattat det så är det väl inge större vinst att göra så (oavsett serie-/parallellkoppling). Bryggkoppla är väl egentligen bara en fördel när man vill använda båda kanalerna för att driva en högtalare med högre effekt.

Edit: nagrania hann före och förklarar nog lite bättre...

Användarvisningsbild
steveo1234

Re: varför bryggkoppla?

Inläggav steveo1234 » 2010-01-31 18:26

slockna skrev:jag uppfattar det som att vissa i bland bryggkopplar sina slutsteg i syfte att kunna driva fler högtalare, jag undrar varför man tjänar på det.

Alltså om jag har två basmoduler, varför är det bättre att seriekoppla* dem och bryggkoppla förstärkaren än att driva basmodulerna från varsin stereokanal?

(*eller om det är parallellkoppla - jag vet inte, det är ju därför jag frågar)

Ponera att jag behöver 2000W till min baslåda. Vad menar du är lämpligare att göra än att bryggkoppla två kanaler för att få den effekten?

Vinsten med att bryggkoppla är att du får ut mycket mer effekt. Ex Behringer EP2500 ger 2*450W i stereo 8ohm men hela 1500W bryggat (fortfarande 8ohm)
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
A_Lindberg

Inläggav A_Lindberg » 2010-02-01 03:52

Det gäller att fundera över en sak i taget.

Att bryggkoppla en förstärkare är att kombinera effekten, eller snarare spänningen, från båda kanalerna. En fördubbling av spänningen är en ökning om 6dB, vilket för effekt motsvarar en fyrdubbling.

Ponera att din last är en högtalare med 8ohms impedans.
Om du kopplar den till en av förstärkarens kanaler och den då levererar 200W maximalt, kommer den att i bryggat läge kunna leverera 800W, och du kan spela 6dB starkare.
Använder du två 8ohms-högtalare som du kopplar till varsin kanal på steget obryggat kommer du också att kunna spela 6dB starkare, däremot med lägre distorsion då du har två högtalare som delar på arbetet.

Om du seriekopplar högtalarna blir lasten 16ohm. Eftersom I=U/R och P=U*I kommer effekten genom systemet att halveras jämfört med den ensamma 8ohms-högtalaren och samma spänning.

En kanal (obryggat) blir då 200/2=100W (-3dB), bryggat 4*200/2=400W (+3dB).

Om du däremot parallellkopplar får du lasten 4ohm, effekten fördubblas - såvida förstärkaren orkar leverera den ström som behövs - och blir 400W(+3dB) för en kanal och 1600W(+9dB) bryggat.

Eller kort:
Att bryggkoppla är bra då du vill kunna utnyttja hela förstärkaren till att förstärka en kanal och du har ett stort effektbehov.

Att seriell- och parallellkoppla högtalare är att optimera lasterna i systemet så att maximal effekt kan utnyttjas, förhoppningsvis utan att någonting brinner upp.
Driver musikproduktionsföretaget TwinOak Productions på Åland.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2010-02-01 09:38

Nagrania skrev:Inte för att driva flera högtalare utan för att få högre effekt. Man kan räkna med att effekten ökar 2X och med vissa slutsteg 4x. Samtidigt halveras (eller ännu mindre) THD , IM distorsion och man ökar samtidigt slew rate. Det är också möjligt att det händer några andra saker med. Vad som är viktigt att veta är att med ett vanligt slutsteg har man en röd och en svart högtalarpolkontakt. Emedan när man kör bryggat så ska man bara använda dom röda kontakterna. Så är det med mina slutsteg och jag skulle tro att samma gäller hos andra tillverkare.
En nackdel med en bryggkoppling är om slutsteget i ett obryggat skick klarar att lämna full effekt vid 4 ohm och när man sedan bryggkopplar. Då blir det förmodligen inte längre lämpligt att lasta slutsteget med en så pass låg impedans som 4 ohm.

Jag känner mig manad att korrigera ovanstående då det mesta INTE stämmer.

Slewrate: Oförändrad. (de definerias oftast av den så kallade millerkondensatorn i kombination med viloströmmen i differentialsteget)

THD: Minskar om en enskild kanals THD domineras av jämna övertoner. Uda termer ADDERAS.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-02-01 10:15

Har man ett steg som klarar impedansen kan man bryggkoppla om man behöver mer effekt till varje kanal kan man genom ett ytterliggare steg öka effekten, eller om man har mono i tex baskanalerna så kan det förenkla.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2010-02-01 15:42

Då kan man alltså tumregelmässigt säga att max spänning från förstärkaren ökar vid bryggkoppling - eller har jag fattat fel?

* * * * * * * * * *

mike34

Inläggav mike34 » 2010-02-01 15:57

slockna skrev:Då kan man alltså tumregelmässigt säga att max spänning från förstärkaren ökar vid bryggkoppling - eller har jag fattat fel?

Du får en seriekoppling av spänningskällorna vänster och höger som om de skulle va två batterier. Eftersom det är växelspänning så måste de båda kanalerna jobba i motfas om man ska ta ut spänningen mellan pluspolerna.

Så ja, du får ut mer maxspänning men har å andra sidan halva antalet kanaler kvar. (ett sterosteg blir ett mono.)
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Återgå till Teknikforum