Moderator: Redaktörer
Tobbe_L skrev:Har lite planer på att bygga mig en riktigt liten aktiv sub som jag kan ha med mig när jag ligger ute o jobbar.
Finns det något litet trevligt element som kan funka i riktigt liten låda. Gärna under 10L. Har nog inga större krav på att den måste gå superlågt men ner runt 40Hz vore ju trevligt.
Belker skrev:Anders Cöster! Det är ditt fel att jag började bygga högtalare![]()
![]()
Välkommen!
RogerGustavsson skrev:Den där TB W6-1139SC har en lång slaglängd att trumfa med. Ser dessvärre inte ut att kunna använda så mycket av den då känslighet och effekttålighet är begränsad. En 20 liters basreflexlåda avstämd till ca 25 Hz tycks behövas för att få någon nivå i lågbasen. Med 60-120W blir nivån blir ändå klart lägre än vad Xmax antyder.
RogerGustavsson skrev:Nja... säger jag också. Min snabbt gjorda simulering tyder på att det går åt väldigt stora effekter för att få detta baselement att närma sig bottning.
RogerGustavsson skrev:Nja... säger jag också. Min snabbt gjorda simulering tyder på att det går åt väldigt stora effekter för att få detta baselement att närma sig bottning. Med den effekttålighet om anges verkar man vara låååångt ifrån Xmax. Balanseringen mellan Xmax och effekttåligheten verkar inte baserad på tillämpningen eller har jag fått allt om bakfoten?
Användare som besöker denna kategori: Hjalmar_Branting och 9 gäster