Tyg eller metallgaller?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Moment-23

Tyg eller metallgaller?

Inläggav Moment-23 » 2010-02-01 15:42

Vad funkar minst dåligt för högtalare som inte är konstruerade för att ha frontskydd, tygskydd spänt över en tunn metallram eller metallgaller?

Vad är det i de olika fallen som försämras?

Om högtalaren har en port på framsidan, kan skyddet täcka även det, eller ska det absolut undvikas?
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-02-01 15:56

Jag tror metallnät typ gamla Sonab/Carlsson påverkar minst. Basreflexporten kan jag inte tänka mig har problem att blåsa igenom tyg, skum eller galler.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-02-01 18:45

RogerGustavsson skrev: Basreflexporten kan jag inte tänka mig har problem att blåsa igenom tyg, skum eller galler.

Men det kan jag absolut tänka mig att den har, specielt vi höga volymer när det blåser ordentligt från porten.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2010-02-01 21:03

Jag tror att ramlöst skum typ HifiKit skulle ge minst problem. Bara det inte ligger mot elementen eller täcker portar...

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2010-02-01 21:27

Är det tonkurvan som ändras med frontskydd eller sabbas spridningen?
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2010-02-01 21:38

Jag tror reflexer från ramen är värst, och då blir det lite av varje.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-02-02 08:07

nolimitsoya skrev:Jag tror att ramlöst skum typ HifiKit skulle ge minst problem. Bara det inte ligger mot elementen eller täcker portar...

Skummet brukar vara lite för tätt. Fick ett tips av John Larsen för väldigt många år sedan, på den tiden Carlsson OA-51 tillverkades. Den hade skumfronter som inte var tillräckligt öppna. Skummet hade 20PPI, 20 porer per inch. Jag skaffade skum med 10PPI från samma tillverkare till mina högtalare, Martin Persson Miniring. Klippte ner skummets tjocklek vid element och port. Gick inte att höra skillnad på med eller utan skum. Efter 23-24 år vittrade skummet sönder men högtalarelement såg bra ut bakom skummet. Miniring's originalfronte, tyg på ram, gjorde väldigt mycket åverkan på ljudet och de använde jag aldrig. Hade också ett par Acoustic Research 2ax. Deras fronter verkade inte störa nämnvärt. Tyg på en masonitplatta där hålet kring mellan- och diskantregister var nästa rektangulärt. Tror att de fronterna skärmade bort reflexerna från den utskjutande kanten som gick runt lådan. Denna bild visar en annan AR-front men det var samma princip fast hålen var mindre.
Bild

Här kan hålen i 2ax fronten skönjas.
Bild

Ino har skumfronter till diskanterna på pi60 m.fl. Det tillverkas en i speciell process och blir därför dyra. En viss del av en skumkloss används och efter utskärning blåses varm luft genom skummet för att få maximal genomsläpplighet.
Senast redigerad av RogerGustavsson 2010-02-02 16:08, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2010-02-02 09:46

Moment-23 skrev:Är det tonkurvan som ändras med frontskydd eller sabbas spridningen?

nolimitsoya skrev:Jag tror reflexer från ramen är värst, och då blir det lite av varje.

mina egna erfarenheter är att tjocka ramar är värst, de påverkar spridning och tonkurva redan utan att man spänner tyg på dem.
tyget dämpar liiite, och det låter som det är i övre frekvensområdet, kanske 8000 Hz och uppåt.

erfarenheterna baserar sig på hifikit tyget och en 8 mm tjock ram.

Nån som vet var man kan få tag på stålnät likt de på OA5 ? alltså vävt, inte sträckt.

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-02-02 11:13

slockna skrev:
Moment-23 skrev:Är det tonkurvan som ändras med frontskydd eller sabbas spridningen?

nolimitsoya skrev:Jag tror reflexer från ramen är värst, och då blir det lite av varje.

mina egna erfarenheter är att tjocka ramar är värst, de påverkar spridning och tonkurva redan utan att man spänner tyg på dem.
tyget dämpar liiite, och det låter som det är i övre frekvensområdet, kanske 8000 Hz och uppåt.

erfarenheterna baserar sig på hifikit tyget och en 8 mm tjock ram.

Nån som vet var man kan få tag på stålnät likt de på OA5 ? alltså vävt, inte sträckt.

Det är också min erfarenhet. Det är antagligen reflektionen från ramen som ställer till mest. Har sett någon engelsk högtalare som hade dämpning innanför ramen, fodrat runt hålet.

Har ställt samma fråga om metallnäten. Observera att det finns mjuka och styva metallnät. Det finns tillverkare har jag sett. Möjligen kan du kontakta John Larsen i Skillingaryd. Han har ju tillverkat Carlsson som också hade metallnät.

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2010-02-02 20:06

Länk!

/Lillsökaren. 8)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-02-02 20:35

Tack!

Användarvisningsbild
slockna