Jag har lite idéer om hur jag vill konstruera absorbenter bakom högtalarna men jag skulle vilja checka med det duktiga folket här.
Blir det någon ljudmässig/absorbtionsmässig skillnad mellan dessa två alternativ:
1. En stor (till ytan) absorbent med ram runt
2. Flera små (varje absorbent har en mindre yta) absorbenter med varsina ramar som man placerar brevid varandra.
I alternativ 1 så reflekteras det ljud som träffar ramen och går tillbaka in i absorbentmaterialet. Effekten lär dock vara ganska liten då ramen har så liten yta jämfört med absorbentmaterialets yta.
I alternativ 2 däremot så är det ju flera mindre ramar och då lär effekten bli större. Dessutom så hindras en del ljudvågor från att "ta sig vidare" ( i alla riktningar) då de reflerkteras på flera ställen än om man bara har en ram. Detta ljud blir ju "förlorat" eller felriktat.
Frågan är om detta ger någon hörbar effekt eller inte?
Varför vill jag ha flera mindre ramar då? Jo, jag vill åstadkomma en "mosaik" av absorbenter med lite olika kulör på tyget och då vill jag ha absorbenterna mindre med ramar för varje absorbent.
Jag hade tänkt mig att varje absorbent skulle vara ca: 50x50 cm men flera tillsammans skulle ge en ganska stor yta.
Vidare hade jag tänkt mig ramarna i aluminium. Är detta ok eller olämpligt ifråga om ljudegenskaper?