Stor absorbent eller flera små?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Moment-23

Stor absorbent eller flera små?

Inläggav Moment-23 » 2010-02-01 21:50

Jag har lite idéer om hur jag vill konstruera absorbenter bakom högtalarna men jag skulle vilja checka med det duktiga folket här.

Blir det någon ljudmässig/absorbtionsmässig skillnad mellan dessa två alternativ:

1. En stor (till ytan) absorbent med ram runt
2. Flera små (varje absorbent har en mindre yta) absorbenter med varsina ramar som man placerar brevid varandra.

I alternativ 1 så reflekteras det ljud som träffar ramen och går tillbaka in i absorbentmaterialet. Effekten lär dock vara ganska liten då ramen har så liten yta jämfört med absorbentmaterialets yta.

I alternativ 2 däremot så är det ju flera mindre ramar och då lär effekten bli större. Dessutom så hindras en del ljudvågor från att "ta sig vidare" ( i alla riktningar) då de reflerkteras på flera ställen än om man bara har en ram. Detta ljud blir ju "förlorat" eller felriktat.
Frågan är om detta ger någon hörbar effekt eller inte?

Varför vill jag ha flera mindre ramar då? Jo, jag vill åstadkomma en "mosaik" av absorbenter med lite olika kulör på tyget och då vill jag ha absorbenterna mindre med ramar för varje absorbent.
Jag hade tänkt mig att varje absorbent skulle vara ca: 50x50 cm men flera tillsammans skulle ge en ganska stor yta.

Vidare hade jag tänkt mig ramarna i aluminium. Är detta ok eller olämpligt ifråga om ljudegenskaper?
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2010-02-02 11:53

Jag vet inte, utan spekulerar bara;

Om inte ramarna är jättebreda, så har jag svårt att tänka mig att det skulle spela någon hörbar roll huruvida du har en stor eller flera små absorbenter. Det är bara en liten del av ljudvågorna som träffar ramen. Och ramen fungerar nog i stor utsträckning som en diffusor. Så jämfört med reflexerna från en kal vägg, ger nog flera mindre absorbenter lika bra (hörbar) effekt som en stor dito, hört från lyssningsplats.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-02-02 13:05

Flera små gör ju det möjligt att placera på vägg där reflexer finnes dvs där de gör mest nytta. Med en stor är ju placeringsmöjligheterna begränsade.

Filip

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-02-02 13:17

Finns inget slaviskt i detta med absorbenter, vi har ju vår anläggning i en bostad trots allt. Mina skivor ligger på 100x60cm och den storleken var en förutsättning för att jag skulle kunna använda dem i över huvud taget.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2010-02-02 13:54

MichaelG skrev:Jag vet inte, utan spekulerar bara;

Om inte ramarna är jättebreda, så har jag svårt att tänka mig att det skulle spela någon hörbar roll huruvida du har en stor eller flera små absorbenter. Det är bara en liten del av ljudvågorna som träffar ramen. Och ramen fungerar nog i stor utsträckning som en diffusor. Så jämfört med reflexerna från en kal vägg, ger nog flera mindre absorbenter lika bra (hörbar) effekt som en stor dito, hört från lyssningsplats.

Hälsn. Michael

Tack för svar. Jag trodde också att det var åt det hållet.
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2010-02-02 13:58

Ragnwald skrev:Finns inget slaviskt i detta med absorbenter, vi har ju vår anläggning i en bostad trots allt. Mina skivor ligger på 100x60cm och den storleken var en förutsättning för att jag skulle kunna använda dem i över huvud taget.

Hos mig så är den aktuella väggen idealisk att använda, dvs att använda hela väggen då det inte finns anslutande väggar till den utan det är öppningar på båda sidor.
Rent estetiskt så tycker jag att det ser snyggare ut om man inte "ser" absorbenten, dvs att den inte sticker ut från väggen. Därför är det bra om man kan ha absorbenter över hela väggen, eller rättare sagt ramar med tyg över och så har man absorbentmaterial i de "kvadrater" där det gör mest nytta. Då kan man labba lite med olika placeringar.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-02-02 14:17

Hela väggen ska naturligtvis inte absorbera, då blir det fel.
Ledigt utrymme i mitten och i övrigt beror det ju på vad det är för högtalare och dess egenskaper, hur man dämpar mot tak och golv.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2010-02-02 15:42

Tänk även på att även en absorbents storlek, inte bara dess tjocklek sätter begränsningen för hur lågt den kan absorbera.

Edit: fast två små bredvid varandra är såklart att betrakta som en stor...
Dator -> Denon 2308 -> NAD 208 -> pi60+bs60
iAudio7 -> TA-2024 -> piM

Återgå till Teknikforum