Nybörjarfråga V-max 12".

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jojje

Nybörjarfråga V-max 12".

Inläggav jojje » 2005-02-14 16:47

Hej. Mitt första inlägg på denna sida, så ha pardon??. Har letat runt efter en hårtslående baslåda,för billiga pengar 2-2500kr. Jag vet att det skrivits mycket om denna prisklass i andra forum. Men jag har inte hittat nån baslåda som passar in på mig. Vad göra bygga själv kanske. Gillar Cerwin Vegas högtalare, har haft at-100 sen 89. Har hittat CV V-max 12" ca:1400:-. Verkar bra för pengarna (tycker inte om finlir). Denna bas är ju igentligen en bilbas men den kanske duger till ett hemmabygge (med hårtslående bas).Data,fs-20hz, qts-0,37 ,qms-9,94 ,qes-0,38 ,vas-93lit. Drivning av detta ev as är avdelat till ett Denon Poa-2400.Hur ska en bra låda till en sån hära bas se ut??. Har ganska stort vardagsrum, som den ska spela i. Skulle den första bli bra så bygger jag nog en till.Två subbar i rummet är visst bättre än en./Mvh/Johan

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Re: Nybörjarfråga V-max 12".

Inläggav Slartibartfast » 2005-02-17 00:17

jojje skrev:Hej. Mitt första inlägg på denna sida, så ha pardon??. Har letat runt efter en hårtslående baslåda,för billiga pengar 2-2500kr. Jag vet att det skrivits mycket om denna prisklass i andra forum. Men jag har inte hittat nån baslåda som passar in på mig. Vad göra bygga själv kanske. Gillar Cerwin Vegas högtalare, har haft at-100 sen 89. Har hittat CV V-max 12" ca:1400:-. Verkar bra för pengarna (tycker inte om finlir). Denna bas är ju igentligen en bilbas men den kanske duger till ett hemmabygge (med hårtslående bas).Data,fs-20hz, qts-0,37 ,qms-9,94 ,qes-0,38 ,vas-93lit. Drivning av detta ev as är avdelat till ett Denon Poa-2400.Hur ska en bra låda till en sån hära bas se ut??. Har ganska stort vardagsrum, som den ska spela i. Skulle den första bli bra så bygger jag nog en till.Två subbar i rummet är visst bättre än en./Mvh/Johan

Jag avråder från denna bas, för dom pengarna kan man få väldigt mkt bas!! (och bra)
En anledning till att du inte fått svar är antagligen för att den där datan inte är tillräcklig eller att alla ignorerar för att det är en trist bas du väljer... Jag låter andra svara för det, men men.

Välj någon XXLS bas tycker jag! Eller köp ett par SS basar beggat... (sneglar litet på Naqref som säljer sina)

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-02-17 01:08

Max säger: Jag själv går också i sub-byggar-tankar.

Peerless har ett som jag tycker är lämpligt: 10" i och för sig, men 2 sånna här i 75-80-liters lådor och du når 120dB i ett rum. Och då är vi alltså på gränsen till elementens linjära slaglängd, det går att trycka på mer, vilket jag dock inte rekomenserar, hörseln kan ta skada.
Kan spela högt OCH bra!

Datablad på denna:
http://www.d-s-t.com/peerless/data/850146.htm

Pris: ca 900kr/styck. Bygg två direkt och skaka ned taperna från väggen.

Alternativ 2, som jag är inne på är att ligga lågt och vänta på adire audios nya element som tydligen lär vara på gång. Eller köp deras Shiva, som är en 12"are med en 7-jäkla slaglängd. Kan spela ruskigt högt, passar i såväl sluten som portad låda av rimlig storlek.
Pris: ca 1200 + frakt från USA. Har du otur tillkommer moms och tull.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
jojje

Inläggav jojje » 2005-02-17 20:00

Hej. Får ta en funderare på detta. /jojje

Återgå till DIY-forum