Kommentarer till lyssningarna av pK

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-01-28 01:29

Så här såg det ut i min. Ohiad (skånska: ivrig) som jag är smällde jag ihop lådorna utan att kontrollera att mängden dämpmaterial var korrekt.

Man kan se hur magneten tryckt ihop dämpmaterialet:
Bild

Bild

Bild

Jag tog ut två skivor och ordnade de fyra kvarvarande så här:
Bild

Det sitter en i taket, som vilar på sidoskivorna:
Bild

Till tippen:
Bild

Kan det vara något? Jag har fått intrycket att det är bra om elementet har luft bakom sig, att "andas" sas. Eller är det bättre att stacka dem som tidigare?

Mvh,

/Bosse
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-01-28 08:01

bomellberg skrev:Kan det vara något? Jag har fått intrycket att det är bra om elementet har luft bakom sig, att "andas" sas. Eller är det bättre att stacka dem som tidigare?

Bra fråga! I den andra tråden om lyssningen hos KarlXII nämns även några intressanta prov med annan dämpning.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-01-28 08:41

bomellberg skrev:Ohiad (skånska: ivrig)

Skiljer det så mycket mellan häradena? Det har jag aldrig hört... däremot med samma betydelse säger vi 3 mil norrut "hialös".
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
R1T

Inläggav R1T » 2010-01-28 08:47

bomellberg
Det var exakt så jag gjord på mina Pk som jag skrev om i KarlXII tråden, och det fungerade mycket bra tycker jag.

Mvh Åke
Senast redigerad av R1T 2010-01-28 12:45, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
80-talet

Inläggav 80-talet » 2010-01-28 10:31

Nattlorden skrev:
bomellberg skrev:Ohiad (skånska: ivrig)

Skiljer det så mycket mellan häradena? Det har jag aldrig hört... däremot med samma betydelse säger vi 3 mil norrut "hialös".

Om man är ute efter ivrig så är det rätta skånska ordet Hied :D

Hied

haha fast hialös va nästan bättre, lite neurotisk version av Hied :lol:

Hialös

Användarvisningsbild
Ton

Inläggav Ton » 2010-01-28 13:35

petersteindl skrev:bump.

Vart tog Naq vägen? Vars ä'an?

:) /Peter

Bump II

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-01-28 15:24

Naq har haft maginfluensa i två dagar :( men han mår bättre idag och han återkommer :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Ton

Inläggav Ton » 2010-01-28 16:44

petersteindl skrev:Naq har haft maginfluensa i två dagar :( men han mår bättre idag och han återkommer :)

Var det köttbullarna? :o

Användarvisningsbild
Kilkenny

Inläggav Kilkenny » 2010-01-31 23:01

Nu battlas det.

[img][img]http://i304.photobucket.com/albums/nn166/kilkenny1/IMG_1200.jpg[/img][/img]

Det är så här man ska göra va? 8)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-01-31 23:11

Sitter bakstycket på PK fast med tejp bara?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-01-31 23:11

Kilkenny skrev:Nu battlas det.

Go for it 8)

:lol:
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Kilkenny

Inläggav Kilkenny » 2010-01-31 23:14

MagnusÖstberg skrev:Sitter bakstycket på PK fast med tejp bara?

Onej, det är skumgummitejp imellan också :D

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2010-01-31 23:19

Jag tror inte det räcket för att hålla bakstycket still. Jag tror det kommer "pumpa" med din skumtape som fjädring. :)

Användarvisningsbild
Kilkenny

Inläggav Kilkenny » 2010-02-01 01:03

Det pumpar fint 8)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-02-01 01:39

Slavbas, det är ju fusk. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-02-01 10:53

:lol:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-02-01 13:12

Bild

Kilkenny, prova att byta plats på pK och piP :) om det är så att du vill battla höger högtalare mot vänster i denna uppställning.

Det är till fördel om bakstycket sitter fast och stumt fixerat 8) Frågan är om det skulle kunna vara en fördel att applicera en fyrkantlist internt runt om i lådan. Den bör då limmas mot sidor botten och topp. Därefter kan man skruva bakstycket mot listen. Jag funderar själv på att göra något dylikt.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-02-01 13:33

Den lösningen Peter föreslår är bra, jag orkade bara inte.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Kilkenny

Inläggav Kilkenny » 2010-02-01 17:59

petersteindl skrev:

Kilkenny, prova att byta plats på pK och piP :) om det är så att du vill battla höger högtalare mot vänster i denna uppställning.

MvH
Peter

Är det därför det bara piPer i vänster och qkar ur i höger kanal? 8)

Nej, allvarligt så ska jag skruva fast bakstyckena, ska fundera ut en bra lösning på detta först, plåtbleck kanske?

Användarvisningsbild
Kilkenny

Inläggav Kilkenny » 2010-02-02 22:08

Plåtbleck blev det!

Bild

Bild

Kommer dock limma framigenom, då det inte är helt vibrationsfritt, men snudd på...

Nu spelar en qK per kanal, och det spelar bra :D
Kanhända diskanten är lite vass, kanhända detta försvinner efter inspelning.

Just nu spelas Die Krupps - The Power :twisted: [/b]

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-02-03 08:26

Smidig lösning där Kilkenny, men lim måste väl ändå vara det bästa. Hur många komersiella högtalare finns det där själva lådan kan demonteras?
Ja, ja... jag vet att 3:de DIY-budordet är att inte göra som de komersiella gör utan helst bättre. Man kan ju resonera som så att limmar gör jag när den är färdig. Men handen på hjärtat, när blev en äkta DIY egentligen färdig? Nu ska jag naturligvis inte lägga mig i hur andra önskar göra. Men jag gissar att det av 100 sålda pK finns ett försvarligt antal som inte låter som dom borde bland annat pga detta. Det måste kännas lite trist för upphovsmännen bakom.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-02-03 08:31

2-ch skrev:Smidig lösning där Kilkenny, men lim måste väl ändå vara det bästa. Hur många komersiella högtalare finns det där själva lådan kan demonteras?
.

Farsans gamla Skantic gick baksidan att skruva av på...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-02-03 12:49

Nattlorden skrev:
Farsans gamla Skantic gick baksidan att skruva av på...

Han har således tagit sitt förnuft till fånga och limmat fast baksidorna.

Användarvisningsbild
Kilkenny

Inläggav Kilkenny » 2010-02-03 17:39

Så ser skumtejpen ut ifall någon undrar, industrimodell avsedd för att förhindra just luftläckage, här sparas det inte på krutet! :D

Bild

Och det spelar fortfarande bra......

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-02-03 19:05

Vänd på kretskortet, så att inte den stora spolen pressar fram stenullen precis där baselementet sitter.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-02-03 22:52

Vad händer om man bra sätter en liten bit dämp matrial vid porten på baffeln för att dämpa den stående vågen och låter det vara fritt under staget.

Användarvisningsbild
Kilkenny

Inläggav Kilkenny » 2010-02-03 22:57

Plockade ur ett stenullskaka per låda, Det var mycket tryck innan en enda pinal satt i lådan. :?

Har hursomhelst lyssnat några timmar nu.

Kan nog summera pk såhär: Bang for the buck!

Upplever dom mindre spetsigare redan, om det är jag som vänjer mig eller elementen som mjuknar vet jag inte, trevligare låter det hursomhelst.

Ock dom går

D
j
u
u
u
u
u
p
t

.....riktigt djupt vågar jag påstå, sett till deras yttepyttestorlek då :)

Återkommer nog snart med mer opålitliga åsikter i ämnet...

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-02-04 03:10

boom skrev:Vad händer om man bra sätter en liten bit dämp matrial vid porten på baffeln för att dämpa den stående vågen och låter det vara fritt under staget.

Ungefär så var pK i början av utvecklingen, men det fanns en resonans som syntes i frekvensgångsmätning som Naq stördes av och han sökte med ljus och lykta efter orsaken. Var det porten i sig eller något annat? Det sammanföll med inre mått i lådan och Naq provade med dämpning runt porten och resonansen försvann i sin helhet. Därför finns dämpmaterialet där på just det stället och i den mängden. Jag rekommenderar inte att ändra dämpmaterialet just runt porten.

MvH
Peter

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-02-04 06:39

petersteindl skrev:
boom skrev:Vad händer om man bra sätter en liten bit dämp matrial vid porten på baffeln för att dämpa den stående vågen och låter det vara fritt under staget.

Ungefär så var pK i början av utvecklingen, men det fanns en resonans som syntes i frekvensgångsmätning som Naq stördes av och han sökte med ljus och lykta efter orsaken. Var det porten i sig eller något annat? Det sammanföll med inre mått i lådan och Naq provade med dämpning runt porten och resonansen försvann i sin helhet. Därför finns dämpmaterialet där på just det stället och i den mängden. Jag rekommenderar inte att ändra dämpmaterialet just runt porten.

MvH
Peter

Hade väl tänkt ungefär så här när det gäller dämpningen runt porten för att höja luft strömen till porten för nu så måste all luft passera under förstärkningen eller så kortar man av lite på dämpningen bakom elementet så luften kan smita under för man får lite bättre output av porten då ???
Bild

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-02-04 13:40

Eftersom allting escalerar och spårar ur så kommer jag sovra lite friskare ibland de kommentarer som jag kommenterar. :)

R1T skrev:För er som är intresserade så har jag provat att eq:a min Pk.
Jag har försök att få frekvensen att likna ett filter jag har gjort.
Nu kanske det inte kommer att låta likadant med det nya filtret som med EQ:un, men det är ett steg i rätt riktning.
EQ:un är en Behringer DCX2496.

Nu är det tunna ljudet helt borta och de spelar med mycket mer kropp.
Saknar inte några detaljer eller upplösning.

Bild

Mvh Åke

Det där ser ut som en vettig kompromiss. Ungefär där hade jag tänkt att lägga mig i filterlösnings alternativ #2.

RogerGustavsson skrev:Det är kul att en sänkning av högre frekvenser tycks ge utdelning även i "värmeregistret". Är lite som Quad's tänk med tonbalanskontrollen.

Så är det. Därför är det lite kul när man får lyssningskommentarer som inte är medveten om detta. Som en av lyssningarna på pK så frågade jag om nivån i basen var för låg och det var den inte men mellanregister och diskant låg för högt... D v s samma sak. :)

Flint skrev:Kort reflektion om PK.
Jag tror att den siktar för lågt i fo på bekostnad av värmebasen och röststödet. När jag först läste tråden om PK byggde jag en egen låda men med andra element. Audax HM130GO och Peerless MT20HFC. Avstämde som PK och fick samma problem som ni pratar om här med saknad värmebas. Just nu kortar jag lådans djup för att stämma av den högre upp i frekvens få se hur det blir. Siktar på 50-60Hz. Har testat att bara höja portens fo men det gjorde ingen större skillnad rent ljudmässigt. Få se vad minskad volym innebär. OBS med detta vill jag inte påstå något om PK i sig eftersom mina experiment bara gäller en liknande låda annat än att PK:s beskrivna basegenskaper påminner om min låda.

Det är ett sätt att "lösa" problemet men det gör att man får andra brister. Man tappar bl djupbasförmågan. Ett bättre sätt att få lite mer värme är att ändra i filtret. Visst man får aningens lägre känslighet men samtidigt så är det inget jättestort problem med dagesn relativt billiga förstärkare.

petersteindl skrev:
RogerGustavsson skrev:
petersteindl skrev:Normalt syns väl detta problem i frekvensgång d v s att det i så fall blir en svacka innan porten tar vid, eller?

Det kan väl vara ett dynamsikt problem? Frekvenskurvan tycker jag är mera statiskt.

Njaeaea, :) Q-värdet påverkar både dynamiskt och statiskt. Man kan mäta frekvensgång och få ut en del matnyttig information. Vad jag vet har Naq tittat på detta vid dimensioneringen av pK. Han är mest lämpad att svara på dimensioneringsfrågor vad gäller pK.

I äggen ligger avstämningen mellan piP och pK.

MvH
Peter

Ska jag vara ärlig så är lådvolymen för pK något av en kompromiss för att kunna få plats med en port som inte skämmer bort bygget. Volymen är något för stor. Det gör att den blir lite känsligare i avstämningen för dynamiska variationer beroende på olinjäriteter hos upphängningen.

boom skrev:hur mycket påverkar avfasningen av diskant plattan .

Det påverkar relativt lite för diskussionen som finns här men det påverkar naturligtvis hur filteret i detalj bör se ut.

petersteindl skrev:
Densen skrev:Ni har inte lust att dela med av era EQ-förändringar och hur detta yttrar sig tonalt?

Så här blev den temporära slutinställningen på Kalledussins receiver:
500 Hz, 0 dB
1 kHz, -1 dB
2 kHz, -1 dB
4 kHz, -2 dB
8 kHz, -1,5 dB
16 kHz, 0 dB

MvH
Peter

Intressant. Det stärker min tes att pK är lite för anpassat till ett rum som har vissa egenheter som gynnar ljudet och där man kan göra högtalaren lite ljusare utan att man kommer över gränsen till vad som upplevs som för ljust men när man flyttar ut högtalaren i andra mindre vällämpade rum så kommer man väl över gränsen och helt plötsligt så låter högtalaren märkbart ljust. Nåväl detta göra att fixen kommer att bli enkel för de som har pK uppställda i mindra optimala miljöer och för de som har de bra uppställda så behöver man inte göra något. :D

Jag har personligen inget behov av att göra en filterjustering i mitt rum med min uppställning.

petersteindl skrev:
bassman skrev:Mycket kurvor på mätande, men inte en enda bild från själva träffen Vet hut! Att ni inte skäms :x :P :wink:

Vi tog inte ett enda fotografi. Det var en hemlig skara som träffades på ett hemligt undergroundmöte där alla hade masker på sig inför dubbelblindtestet. Vi kunde alla pricka in att det rörde sig om kanelbullar och inte om fläsklägg med rotmos. Våra sensoriska sinnen visade sig vara perfekta vad gäller att skilja kanelbulle från annat. :D Våra inre referenser var på topp.

:D :D

KarlXII skrev:Hehe. Såå jäkla missnäjd är man väl inte. Men det är ju DIY och då är det ju följande som gäller:

Kan själv
Allt bör och skall optimeras
Det finns alltid en bättre lösning
Bygget skall helst aldrig bli klart.

:)

Helt rätt attityd. :D

IngOehman skrev:
Flint skrev:Kort reflektion om PK.
Jag tror att den siktar för lågt i fo på bekostnad av värmebasen och röststödet. När jag först läste tråden om PK byggde jag en egen låda men med andra element. Audax HM130GO och Peerless MT20HFC. Avstämde som PK och fick samma problem som ni pratar om här med saknad värmebas. Just nu kortar jag lådans djup för att stämma av den högre upp i frekvens få se hur det blir. Siktar på 50-60Hz. Har testat att bara höja portens fo men det gjorde ingen större skillnad rent ljudmässigt. Få se vad minskad volym innebär. OBS med detta vill jag inte påstå något om PK i sig eftersom mina experiment bara gäller en liknande låda annat än att PK:s beskrivna basegenskaper påminner om min låda.

1. Vill bara säga att det där var ett förbaskat insiktsfullt inlägg! Just så kan
man fylla på i den undre delen av värmeområdet.

2. (Kan nämna att även Phon kommenterade att samma förändring som du
beskriver, kanske vore en bättre dimensionering för baselementen, och
han gjorde det redan när pK var i sin vagga. Jag höll förstås med honom
också.)

3. En sak som inte går att kompensera på detta vis dock, är att förhållandet
mellan Mm, Bl och Re inte räcker till för den övre delen av värmeområdet
(värmeområdet är sisådär registret 100 - 300 Hz) som behövs för att
balanser mot hur högtalarna klingar över 2000 Hz, så därovan tror jag
att rätt så stora förändringar behöver göras om man vill ha en rimligt god
klangåtergivning.

Skall nämna att det ovanstående är vad jag gissar, baserat på vad jag
hörde i skillingaryd och på ett annat ställe där pK spelar. Men jag har inte
gjort några mätningar alls.

4. Min bedömning givet lyssningsintrycket, är att ytterligare justeringar, alltså
utöver att ändra lådan ungefär som Flint beskriver, som behövs är i stor-
leksordningen "många dB", och inte enstaka, för att högtalaren skall bli
i varje fall hyfsad. Vissa svårare karaktärer i högtalarna låter dock som om
de är smalbandiga och däför väldigt svåra att fixa genom ändringar i hög-
talarens delningsfilter, men kanske med en digital parametrisk eq? Sådana
kan faktiskt göra underverk ibland, på just den typen av problem.

5. Jag kan dock inte bedöma om högtalarna har potential att bli bättre än
hyfsade. Men jag tror att de justeringar som behöver göras för att nå
fram till hyfsade, inbegriper att loberna måste ruckas. Dock framförallt i
det frekvensområde där de är väldigt rundstrålande, så det kan vara en
utmaning att styra dem i det registret.

Försiktighet må vara en dygd, men i det här fallet kommer man nog inte
långt om man är alltför försiktig. Stora fel kräver stora åtgärder - saknas
det salt så räcker inte 14 saltkorn långt. Finjusteringar i all ära, men grov-
justeringarna måste till först.

Mina fem cent.

Vh, iö

- - - - -

PS. Jag skall väl säga en sak innan någon sätter sågen i lådorna och ställer till dem på ett irreversibelt sätt, att jag inte vet om den väg som Flint före-
slog är görlig, men avseende på basrörets längd.

Det måste ju få plats.

6.Så den som överväger att experimentera bör både titta på alla delar, och
fundera igenom allting mycket noga innan man skrider till verket - så att
man inte landar med en slutlösning som inte går ihop mekaniskt.

Först så kan jag tycka att det är trevligt att du äntligen (igen) har kommit över din nojja att kommentera andras konstruktioner Ingvar.

1. Helt rätt att så kan man göra men frågan är om det är rätt att göra så i detta fall. Det är ett rätt speciellt element och man kan faktiskt tänka sig andra åtgärder som man normalt inte skulle vilja ta till på mer normala element.

2. Intressant att både du och phon kan på ett tidigt stadium då ingen av er visste något om elementets parametrar kunde göra en sådan bedömning. Antingen får jag känslan av att allting görs på en höft med multipla gissningar eller så har ni parapsykologiska förmågor. 8)

3. Du tror? Det beror ju helt och hållet på lyssningssituationen men jämförande mätningar med referensobjektet gör ju gällande att i detta område så skiljer det rätt lite (typ någon dB) och om referensobjektet är neutralt klingande så skulle pK med dina föreslagsna troenden bli lite mörkt klingande. Typ. Jag skulle vilja säga som så att större förändringar bör man definitivt undvika om man vill ha en neutralt klingande högtalare. Men man kan ju alltid ha andra preferenser.

4. En förändring i storleksklassen "många dB" skulle definitivt innebära att pK skulle avvika klangligt mot piP. Gillar du inte piP?

5. Looberna kan man tycka ska ändras men själv tycker jag det är rätt schysst att man får rimligt god spridning på högtalaren i vertikalplaent så att man får maximal frihet att placera både högtalarna och lyssnaren. Till skillnad då från piP där även små förändringar i vertikalvinkeln gör att man får stora klangförändringar. Allt då enligt mina erfarenheter som backas upp av mätningar. Så vill jag inte ha pK men det är klart andra kan ha andra önskemål med sina. Det har jag ingen anledning att ifrågasätta.

6. Då kan jag lugna dig med att säga att det har redan gjorts och det är därför pK har de mått de har. Man kan inte minska något mått på högtalaren utan att få problem med porten och dess avstämning. Hade den varit optimalare med andra dimensioner så hade den naturligtvis fått de redan från början.

Skulle man vilja ändra något så är det möjligtvis höjden och använda sig av en slitsport men det alternativet var sämre ur andra perspektiv så därför gick det bort.

Så nu tar jag en liten paus och återkommer om en stund.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum