Bygge av Audio/Video -phile HTPC

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-02-14 15:58

Isidor skrev:Bamsefar,

Skulle du kunna beskriva de subjektiva skillnaderna i bildkvalitet mellan Quadro-kortet du provade och dess NVIDIA-kusiner? Lägre brusnivå, kanske, eller bättre skalning som ger en renare bild? Som CRT-användare är detta ganska intressant, tycker jag. För närvarande använder jag ett ATI 9700 Pro som jag är mycket nöjd med på alla sätt, men det är ju 1,5 år gammalt och därmed rena dinosaurien... :wink:

Nu är det (dessvärre) inte min rigg, jag har ju inte ens CRT :lol:. Men jag skulle sammanfatta det som lugnare bild. Jag har nu inte mätt på kortet, utan detta är synnerligen icke-blindtestat :lol: intryck.... Men dessvärre dyrt som f*n.

Sedan finns ju MP modden till bl.a. ditt grafikkort, det tror jag ger minst lika bra bildkvalle ;) Men jag kan inte referera till det mer än så ;)

Skalning: Beror på vad du menar, jag använder inte den inbyggda utan ffdshow. Men du kanske syftar på något annat ?

Isidor skrev:En helt annan sak är att ingen tycks ha rekommenderat bra interna ljudkort. Varför inte? Det finns en hel del kort som håller audiofil toppklass från bl.a. Lynx och RME. För högst humana summor kan man också skaffa sig massor av välljud med produkter från Terratec, M-Audio, m.fl.

Om man skall plocka ut ljudet i analog form (och varför skall man det ?) så behövs givetvis ett bra ljudkort. T.ex. RME, Delta 410 eller liknande. Men om man bara skall se på film via DVD så räcker normalt sett (!) den digitala utgången på moderkortet till.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-02-14 16:01

Kraniet: Så länge man bara kör med råa formatet och inte använder t.ex. Dscaler eller ffdshow så lär dina förslag räcka, men om du verkligen vill tweaka till det och maxa bildsignalen så behöver du filtren i ffdshow och DÅ ryker din processor all världens väg. Jag har en 2.8C - den är på gränsen. I min andra maskin har jag en 3.4C - den räcker till plasman min (1280*768) men har vissa små problem när det blir 1600*1200. Dvs det är (givetvis) beroende på vilken upplösning man önskar köra ut från grafikkortet....
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2005-02-14 16:08

Bamsefar,

Jodå, jag känner till Mike Parkers lilla extrakort. Och visst är Quadro-korten svindyra.

Film på DVD går också bra att plocka ut analogt med riktigt hyfsade inställningsmöjligheter (läs bass management) numera.

Kanske lite OT, men en rackarns snygg (och tyst) färdig lösning för HTPC (svensk, t.o.m) som jag fick upp ögonen för på Gignos-mässan är denna:

http://www.medius.cc/index2.asp?target= ... multiboxes

En riktigt snygg låda med high-end-känsla (t.o.m. släden uppträdde OK 8O ) som endast avslöjar sitt ursprung vid standardkontakterna på baksidan.

Trevliga ICE-bestyckade multikanalsförstärkare kan de också erbjuda. Jag har för mig att HTPC:n gick lös på ca 20 kkr och det största effektsteget med 7x220 W på 30 kkr.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-02-14 16:11

Snygga lådor från Medius, priset var dock en smula avskräckande...

OT:
Nu börjar det likna något! Stora mångkanalseffektsteg är ju som gjorda för klass-d! :)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2005-02-14 16:18

Angående processorkraft så kan man mycket riktigt pressa vilken typ som helst till max med ffdshow. Den som kör WinDVD 6 och väljer den i tidsplanet sant uppsamplande DNM-funktionen behöver också en kraftfull processor (DNM ger ett otroligt annorlunda visuellt intryck för övrigt då filmens inneboende ryckighet som härrör från 24 fps försvinner, men man får tyvärr en del artefakter på köpet också). Standardavspelning för DVD ställer dock högst beskedliga krav på processorn.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-02-14 16:21

helt vansinnigt att betala 20 tusen för nåt som kostar 5... förstår inte hur man rättfärdigar ett sånt köp..

bamse ja jag har ingen praktisk erfarenhet av detta speciellt inte då det gäller till projektor..
dock uppstår väl sådana problem bara när man kör CRT? LCD och DLP brukar ju sällan ha mer än 1280 upplösning.. om man inte ska ha en riktigt dyr skapelse.
men det är ju "don efter.." som gäller så man får ju se till att bygga så det räcker till det man tänkt. tycker dock det bör tonas ner lite av det att det är så speciellt och anorlunda och finurligt sånt här.. bygga dator är särdeles enkelt skulle jag vilja påstå. dock kräver det en hel del läsande och ställningstagande för att kunna genomföras..

så man bör nog först fastställa vad man ska ha sin htpc till. utifrån detta kan man sen bestämma vad som ska in i lådan utifrån tester och andra rekommendationer.

(analogt ljud vet jag inte heller vad man ska ha till. men ska man ha det så bör ju det övervägas också. men det blir ju tämligen meningslöst då man lika gärna kan köra digitalt ut. spendera pengar utan anledning känns väl lite överflödigt)

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-02-14 16:22

Isidor: Vilken mjukvaruspelare använder du (just nu är det kanske bäst att lägga till) ?

Jag har tillgång till WinDVD och TT, plus några till. Plus givetvis ZP om man nu vill. TT + nVida 6600GT är en hyffsat enkel och processorsnål kombo om man bara vill ha något rakt av, och inte planerar några grymma filter som sagt. Då räcker nog tom. en 1 GHz snurra från Via om man har lite tur....
Best Regards
Bamsefar

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-02-14 16:22

Isidor skrev:Angående processorkraft så kan man mycket riktigt pressa vilken typ som helst till max med ffdshow. Den som kör WinDVD 6 och väljer den i tidsplanet sant uppsamplande DNM-funktionen behöver också en kraftfull processor (DNM ger ett otroligt annorlunda visuellt intryck för övrigt då filmens inneboende ryckighet som härrör från 24 fps försvinner, men man får tyvärr en del artefakter på köpet också). Standardavspelning för DVD ställer dock högst beskedliga krav på processorn.

vem kör windvd? 8O urk... :wink:

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2005-02-14 17:46

Bamsefar,

Jag blandar en hel del, men kör f.n. Zoom Player/Dscaler/Reclock, ibland även med ffdshow när jag är på det humöret. Projektor är en NEC XG135 LC 8" CRT (som jag är mycket, mycket, mycket nöjd med - sannolikt den bästa 8" som finns 8) ).

Kraniet,

Jag håller med om att WinDVD inte alltid har varit speciellt bra. Det enda verkliga problemet med WinDVD 6 är dock att man saknar perfekt timing som man får via Reclock. Annars ger både audio- och videofilter numera riktigt bra kvalitet. (Faktum är att skillnaden mellan de bästa filtren är minimal numera när man väljer bort alla märkliga bildinställningar som många gånger är default.) Även deinterlacingen har blivit bättre. DNM är också en upplevelse om så bara för att inse hur mycket av "filmkänslan" som ligger i de ryckiga rörelserna från 24 fps. Förutom att DNM ger intryck av högupplöst video och därmed ger en lite konstig känsla så ger det också en del konstiga bieffekter (åtminstone idag, de mycket avancerade algoritmerna kan avgjort förbättras).

Men jag har även PowerDVD, NVIDIA, Elecard, AC3filter m.fl. filter och spelare installerade.

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2005-02-14 17:57

Kraniet,

helt vansinnigt att betala 20 tusen för nåt som kostar 5... förstår inte hur man rättfärdigar ett sånt köp..

(analogt ljud vet jag inte heller vad man ska ha till. men ska man ha det så bör ju det övervägas också. men det blir ju tämligen meningslöst då man lika gärna kan köra digitalt ut. spendera pengar utan anledning känns väl lite överflödigt)

Kan du förklara hur ovanstående citat hänger ihop. Vill man köra med separata slutsteg så sparar man in en pre/pro för minst sådär 10 kkr om man kör analogt ut. I och för sig får man inte lika många anslutningsmöjligheter, men en del kan utan tvekan avvara dessa.

P.S. Jag skulle heller inte lägga 20 kkr på en designer-HTPC. Men Medius variant var åtminstone snygg och mycket välbyggd. Om jag var tvungen att ha HTPC:n i vardagsrummet vore det för övrigt en annan sak...

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-02-14 18:18

Isidor skrev:Bamsefar,

Jag blandar en hel del, men kör f.n. Zoom Player/Dscaler/Reclock, ibland även med ffdshow när jag är på det humöret. Projektor är en NEC XG135 LC 8" CRT (som jag är mycket, mycket, mycket nöjd med - sannolikt den bästa 8" som finns 8) ).
...
Men jag har även PowerDVD, NVIDIA, Elecard, AC3filter m.fl. filter och spelare installerade.

Aha, nice 8" säger jag bara :) Och visst har du rätt, ffdshow är tidivis mera ivägen än till hjälp. Den har sina fördelar men ack så jobbig att hantera tidvis (tycker jag alltså).

Noterar att vi även verkar ha avverkat ungefär samma mänga spelare osv. Just nu glider jag TT2.06, men det har mera att göra med bekvämlighet och nVida ;)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-02-14 18:24

Appropå chassi: Nu när jag kom hem från jobbet så kollade jag vad det var för låda: Jodå det är en Silverstone LC-04 (svart). Jag tycker att den är snygg men inte bra. Kylningen är helt enkelt för dålig, det är extremt trångt kring DVD-läsaren som sitter precis ovanför grafikkortet inne i LC-04. Det är mha riserkort för övrigt (agp + PCI). Infästningen av 3.5" hårddisk är inte brillant = vibrationer i hela chassit. Nu har jag hängt upp en 2.5" istället och det vart tyst...

Appropådet tyst hårddisk: Samsung Spinpoint, markant tystare än t.ex. Segate Baracuda 7200.7 och viktigare än är att dom är svala.

Billigaste tysta lådan är nog Zalmann 500AF monstret för 8500 kronor med nätdel - men inte ens det är billigt (svindyrt närmare bestämt).
Best Regards
Bamsefar

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-02-14 18:36

ja silverstone var bara ett exempel. jag är inte så övertygad om deras förträfflighet.. speciellt inte till 2000 spänn..

isidor jag ser inte htpc som så mycket annat än källa för bild och ljud. personligen har jag inte så mycket planer på att köra den som surround-pre. detta beror ju på att jag tänker mig en surround-reciever till den uppgiften. man får ju en sådan för under 10000 och då har man ju tjänat pengar i vilket fall.
har iofs inga planer på en htpc alls utan mera en datorbaserad historia.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2005-02-14 21:53

Bamsefar,

Hur kan den lådan vara den billigaste tysta lådan för SEK 8500? Den är ju inte tystare än nåt annat även om den är både tung och fräck. En Antec SL3000 med fläktfri nätdel och utan andra fläktar är julika tyst men kostar bara typ SEK 2000 och då står ju nätdelen för merparten?

Jag kör bara Spinpoint och är nöjd med dom med rätt upphängning då jag tycker de är riktigt tysta.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-02-14 22:34

UrSv skrev:Bamsefar,

Hur kan den lådan vara den billigaste tysta lådan för SEK 8500? Den är ju inte tystare än nåt annat även om den är både tung och fräck. En Antec SL3000 med fläktfri nätdel och utan andra fläktar är julika tyst men kostar bara typ SEK 2000 och då står ju nätdelen för merparten?

Jag anser att Zalmann lådan, och för den delen även HUSH-PC lådorna som bygger på samma koncept, är den som visar på en komplett lösning som inkluderar nordbryggan, processorn och grafikkortet.

Den lösningen du föreslår tar inte hänsyn till nordbryggan eller grafikkortet. Eller för den delen hårddiskarna.

Men visst går det att få vilken låda som helst i princip tyst. Behöver inte ens använda den Antec lådan du förespråkar (för övrigt anser jag Antec vara dåliga speciellt är dom INTE tysta).

Men smaken är som baken, delad.

Btw Jag äger ingen Zalmann låda.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2005-02-14 23:40

Som komplett kylarlösning om man inte vill sköta det individuellt för varje del är det naturligtvis en lösning även om priset är åt skogen.

Jag gillar Antec som budgetval och de är ju rätt positivt mottagna av andra också men som sagt smaken är ju delad. Just 3000 tycker jag är lyckad:

http://www.silentpcreview.com/article75-page2.html

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-02-14 23:59

Hummm nu länkade du nog lite galet:
http://www.silentpcreview.com/article210-page1.html

Fast jag klagar ju inte att du råkade peka ut just min HTPC låda :)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-02-16 21:14

Ett par bilder från nVida vs ATI finns i denna artikel, som iofs handlar om Mac Mini och dess kapacitet som DVD spelare:
http://www.anandtech.com/mac/showdoc.aspx?i=2349&p=5
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-02-16 22:12

Isidor, otroligt.. en sådan projektor har jag tittat på faktiskt.
Finns många intressanta projektorer.

Isidor, jag ringer den dagen jag behöver hjälp med at installera
min första CRT -projektor !!

:D

Barco 1209, Sony G90 har jag funderat på ! Men även NEC...
Självklart också Elektrohome !!

Har du köp via Curt Palme i Canada?
NN

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2005-02-17 14:42

ISIDOR hur har du fått det att fungera med dscaler ?
av alla codec som finns tycker jag den är den skarpaste
jag får inte ljudet att synka men när jag använder vindvd är det inget problem
jag kör en barco 1208s med 1080x864 48hz

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-02-17 16:53

Jag börjar också få ett behov av en HTPC.

Jag har följande önskemål:
* 1080i 60 Hz analog componentvideo ut (16:9)
* Kunna avkoda en HD 1080i/720p etc. MPEG-2 transportström utan hackande med 1080i ut.
* Gärna kunna köra in interlejsad RGBS som skalas till 1080i
* DVD-uppspelning 1080i ut
* Fjärrkontroll inte fel
* Kunna avkoda HD WMV utan hackande

Synd att det inte är min hobby att hålla på med datorer...

Synpunkter?

Räcker egentligen dagen processorer till för HD? Jag har fått en känsla av att det är rätt så krävande. [/list][/list]
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-02-17 18:49

Ingen som testat SDI och en scaler typ Lumagen, HD Ultra som har CRT?
Skall ju vara bäst(?) enligt mànga.
Gàr ju även att bygga om 668/868 med SDI.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-02-17 20:25

Johan, jag hjälper dig när du ska bygga ihop prylarna !
NN

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-02-17 20:58

Harryup skrev:en scaler typ Lumagen

Tro mig, den vill du inte äga..... Jag har bilder på hur kass den är på PAL matrial om någon framhärdar...
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-02-17 21:02

NNord skrev:Johan, jag hjälper dig när du ska bygga ihop prylarna !

Tro mig, det är inte det svåra - det är mjukvaran....

Johan: Jag vet att det går att skala till 1600*1200 (1200p alltså) så det bör inte vara något problem, beror enbart på hur mycket du måste skruva på filtren ;). Sedan är det som så att det kommer att bli varmt, men man kan ju överklocka och kyla med t.ex. vatten om det blir för varmt. Men räkna med att det kostar en slant bara i processorkostnad (min 3.4C kostade för ett halvår sedan drygt 3kkr - du kommer att behöva minst det).

Men 1080i lär bli ett problem, jag känner inte på rak arm av någon programvara som kan skala men inte göra de-interlacing....
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-02-17 21:18

Jag tror man kan frångå att ha en såpass kapabel HTPC i samma
rum som där man sitter.. utan ha den i ett annat rum..

8O
NN

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-02-18 03:41

Höjer rösten,
scala hit och dit,
är det ingen som använder SDI?
http://www.pixelmagicsystems.com/eshop.html
CRT är ju analog och scalern kanske får problem med HDCP?

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-02-18 10:37

Förklara, vad är det dära..
NN

Användarvisningsbild
bchi

Inläggav bchi » 2005-02-18 11:09

Jag och en god vän har provat att ta emot test-sändningar i hdtv från nån tysk kanal via ett dvb-s kort i datorn. Kvalitén är förstås helt otrolig.
Burken var en AMD 3000+ med 1Gb minne. Avkodningen sänkte den om man inte gav programmet högsta prioritet och stängde av alla andra processer :?
Vet inte om det finns dvb-kort med mpeg-avkodare som fixar hdtv. Har inte sett det i alla fall.

/Martin

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-02-18 11:27

HDCP är ett skydd för att hindra digital kopiering med högsta möjliga kvalité. Apparaterna skall vara kompatibla för att känna igen varandra. Över HDMI är det "nog" inget problem eftersom det går digitalt hela vägen. Men byt gränssnitt och det kan bli problem. Har provat en HDMI-DVi övergång för att kunna koppla in både en Plasma och en projektor. Då sket det sig för DVD'n kände inte igen kopplingboxen och Plasman tände inte upp dom högsta videoinställningarna på HDMI ingången alls. Bort med boxen och vips fick man tillbaka upplösningen.
Med SDI tar man ut signalen ifrån MPEG chippet innan man lägger på HDCP och man får ut en digital signal som man kan köra till en extern scaler som då inte bryr sig om vart signalen skall gå.
Sägs vara optimalt för CRT varför jag undrar om nån provat eller kör med det.

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum