Bästa rocksångaren!

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rocker

Inläggav Rocker » 2005-02-16 20:41

Jag ber om ursäkt! Brian Jones, var ju gitarristen i Stones som dog. Brian Johnson heter ju AC/DC nuvarande sångare,

Vad gäller Lennon är väl "Back i the USSR" en rocklåt? Den sjunger han. MCARTNEY sjunger ju främst de lungnare låtarna.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-02-16 23:03

PekkaJohansson skrev:Lennon pop-pajsare? Han har förvisso skrivit och sjungit både några av de snyggaste poplåtarna och vackraste balladerna i världshistorien, men när han tar i blir lejonen tysta (nytt djungelordspråk). Får man rekommendera några spår?

- Leave my kitten alone (Anthology 1)
- Bad boy (Past Masters vol 1)
- Slow Down (dito)
- You can't do that (A hard day's night)
- I'll cry instead (dito)

Elvis kungen? En vapendyrkande, ultrareligiös och auktoritetstroende hetsätare från amerikanska södern som förtjänar sin plats i rockhistorien endast tack vare några tidiga och sena spår - vi talar ca 1954-56 resp 1969 - då han bröt ny mark och sjöng rent överjävligt bra. Nej, Elvis kan knappt nämnas i samma mening som Lennon. Men den förre ska naturligvis ha tack för att han insprirerade den senare... Roligt förresten att Elvis i folkmun, likt Saddam, benämns med sitt förnamn...:-)

Med vänlig hälsning

Pekka

Jo, men John Lennon talar man ju, liksom Stalin, Lenin och Schyman, om vid efternamn. :wink:

Nä, jag tror ditt resonemang haltar en smula faktiskt. 8)

8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-02-16 23:05

Rocker skrev:Jag ber om ursäkt! Brian Jones, var ju gitarristen i Stones som dog.

Ja, det var synd att livsnjutaren Mr. Jones dog i sin egen pol, vid villan i Sussex. :cry:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-02-16 23:22

Dickinson, Ozzy och LYNOTT.... helt klart, hur kunde jag glömma dom.

Lynnot hade kanske inte den rivigaste rösten men klart en av de skönaste och intressantaste.

/Peter

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-02-17 02:42

Det är väl så enkelt som att det inte i världshistorien gjorts något sånginsatsmässigt som kan kan mäta sig med 'If I can Dream', med the King (även om Freddie M kommit nära).

Kommer inte ihåg första inspelningsår (han gjorde den ju några gånger), men tyvärr var de nog inom de år under femtiotalet som Pekka ramar in. Den är ju i mono. Jag hade förstås helst sett att jag hittat något bra exempel under mellanåren... :wink:

Vad avser Saddam-liknelsen och spydigheter om ätstörningar undrar jag hur man kan hoppa på en legend på detta vis, som inte kan förvara sig, och som inte borde behöva. Det var han som betalade priset.

Jag tror nog att det är så enkelt som att man har en tendens att använda det ovanligara (bland kändisar) namnet bara? Jag menar, vem går omkring och säger John och hoppas att någon skall veta vem som åsyftas? I kombo funkar det dock. Ingen missar vilka John, Paul, George och Ringo var/är. Även om man utelämnar Ringo, och George också för den delen, funkar det: Alla fattar John och Paul.

Å andra sidan blir vissa så kända att man kan använda vilket namn som helst även utan parbildningar. Säger man bara det ena så vet alla vem som menas.

Det kan finnas många som heter samma sak - men ändå räcker det ena namnet, för det finns bara en som inte behöver bestämmas noggrannare.

Exempelvis:

Marilyn funkar lika bra som Monroe

Elvis funkar lika bra som Presley

Ing. Funkar lika bra som Öhman :D
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-02-17 03:32

Hehe, jag kallar dig nog rätt och slätt herr Öhman, IÖ eller Ingvar. Duger de också? :P

Nåväl, detta med sångare -rocksångare.... Alltså, de är inte så många som verkligen sjunger bra i mina ögon! Men det finns några som har lite själ, Jimi Hendrix är en. Med sitt egna komp är han helt sjukt rolig att lyssna på, och jag kommer ihåg hur man ryste första gången..

Får väl dra en Eva Rönnqvist också, vet inte hur det är med "hålla varandra bakom ryggen" och/eller detta med kvinnor (kommer inte ihåg topic...). Men hon är rolig live under sina bästa stunder måste ag verkligen säga! (testa ni också vetjag?)

Nu ska jag sova, Termodyn. KS imorgon...

Mvk Jocke
admin

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-02-17 03:32

Mitt favvospår med kungen är nog "fever" trots allt. Det spår är så läskigt bra att jag måste spisa det NU, NUU, NUUUUU 8O 8O!

8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-02-17 09:11

Citat IÖ.
Vad avser Saddam-liknelsen och spydigheter om ätstörningar undrar jag hur man kan hoppa på en legend på detta vis, som inte kan förvara sig, och som inte borde behöva. Det var han som betalade priset.

Hmmmm, det påminner lite om vad vad folk idag anser om Ozzy Osbourne. Han betalar priset fortfarande och det ska bli intressant att höra vad folk har för kommentarer 25 år efter hans bortfall.
För mig är han en levande legend, på samma sätt som Elvis är en legend för många idag.

MVH Kribban

Fick lite problem med citat funktionen

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-02-17 09:18

Med risk att denna tråden övergår i pro/anti Elvispen, så ser inte jag Elvis som en rocksångare. Rocken känns som ngt som kom efter den mannen. I mina öron iaf. Då kanske man kan ifrågasätta vissa namn i min "lista", visst. Gary Brooker och Joe Cocker kanske inte platsar.

Men å andra sidan, i dessa tider då stolpskott som Håkan Hellström får rockbjörnen så är väl alla rocksångare, inkl Lasse Berghagen?

:twisted:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-02-17 09:20

Vee-Eight skrev:Med risk att denna tråden övergår i pro/anti Elvispen, så ser inte jag Elvis som en rocksångare. Rocken känns som ngt som kom efter den mannen. I mina öron iaf. Då kanske man kan ifrågasätta vissa namn i min "lista", visst. Gary Brooker och Joe Cocker kanske inte platsar.

Men å andra sidan, i dessa tider då stolpskott som Håkan Hellström får rockbjörnen så är väl alla rocksångare, inkl Lasse Berghagen?

:lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-02-17 09:45

Vee-Eight skrev:Med risk att denna tråden övergår i pro/anti Elvispen, så ser inte jag Elvis som en rocksångare. Rocken känns som ngt som kom efter den mannen. I mina öron iaf. Då kanske man kan ifrågasätta vissa namn i min "lista", visst. Gary Brooker och Joe Cocker kanske inte platsar.

:lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-02-17 10:08

Personligen tycker jag mig finna rock en bra bit innan Elvis... lyssnar jag på Little Walther så finns där flertalet spår som jag skulle klassa som rock istället för blues. Finns säkert ännu tidigare rock-inspelningar också.

Däremot har det nämnt ett par hårdrock/metal-sångare som jag har svårare att klassa som rocksångare...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

andy_inaktiv

Inläggav andy_inaktiv » 2005-02-17 10:19

Ian Gillan Deep Purple (Made in Japan)
Child In Time :D
Ian låter inget vidare idag!
Vet ingen som tagit dom tonerna han tar på Child in time :twisted:

Andraplatsen kan jag tänka mig!
Steven :D Tyler :D AEROSMITH'S :D Låten Dream On!

Mvh Anders

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-02-17 11:16

"Elvis förkroppsligade både det goda och det mindre goda i den amerikanska livsstilen. Han visade att en fattig grabb från en familj drabbad av alkholproblem i det agrara Södern kan reagera mot gamla konventioner, bryta ny mark och stå som modell för en hel ungdomsgeneration. Tyvärr blev han ganska snart fånge i en multidollarindustri och utnyttjad personer som inte förmådde att tillvarata hans talang. Medan framför allt brittiska artister tog över popmusikscenen på 60-talet spelade och sjöng Elvis i en serie lätt glömda Hollywood-filmer. Efter en lika oväntad som lyckad comeback 1968-1969 ägnade han 70-talet åt Las Vegas-shower med potpurrier på sina gamla låtar. Slutet på hans liv blev tragiskt med överkonsumtion av både mat och mediciner."

Så kan också en historieskrivning om Elvis lyda. Men den har vi väl alla läst till leda?

Rockkritik mår för övrigt, liksom mycket annat här i livet, bra av att både skrivas och läsas med en smula distans.

Pekka

Användarvisningsbild
Rocker

Inläggav Rocker » 2005-02-17 20:12

Ja tyvärr är det några som nämnts i denna tråd som överkonsumerat en smula. Phil Lynott, Bon Scott, OZZY mfl.

En bra karaktär på rösten är en sak som jag tycker karaktäriserar en bra rocksångare/sångerska. Elvis sjunger ju som en gud, det måste erkännas! Han hade definitivt karaktär. Liksom Lennon, Coverdale, Tyler, Ronnie James Dio osv.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-02-17 21:34

Att nämna en rockmupp som Jack Black betraktar jag som en självklarhet. 8) :D
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Rocker

Inläggav Rocker » 2005-02-17 22:47

Jag tycker nog att Jack White är coolare än Black.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-02-17 23:43

andy skrev:Ian Gillan Deep Purple (Made in Japan)
Child In Time :D
Ian låter inget vidare idag!
Vet ingen som tagit dom tonerna han tar på Child in time :twisted:

Andraplatsen kan jag tänka mig!
Steven :D Tyler :D AEROSMITH'S :D Låten Dream On!

Mvh Anders

Min favo e studioversionen av Child in time.. på det där blåa albumet med "ansikten-som-presidenterna-i-klippan".

Grymjävulsk låt!

/Peter

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-02-18 03:49

Slartibartfast skrev:Hehe, jag kallar dig nog rätt och slätt herr Öhman, IÖ eller Ingvar. Duger de också? :P Mvk Jocke

"Herr" Öhman?! Skojar du? :o Det är ju min farfars far! :P

Farfar var (bank) Dir. Öhman

Pappa är Överste (av 1:a graden) Öhman, fast utomlands är han förstås brigadeer (brigadeer generel) Öhman.

Nä, någon ordning får det väl vara: Ing. Öhman tack. :wink:

Vh, Ing. Öhman
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-02-18 10:10

Jag tycker nog att Jack White är coolare än Black.

...fast Frank Black aka Black Francis (Pixies) är coolast! 8)

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-02-18 21:39

Bill50x skrev:Det verkar som om det bara är grabbar som räknas när man talar om "rocksångare" eller?

Patti Smith? Tarja Turunen (Nightwish)? PJ Harvey? Sheryl Crowe? Doro? Marit Bergman? Nina Hagen? Jane Jensen? Janis Joplin? Ani Difranco?

Okej, jag håller med om vissa namn, men sen när blev Marit Bergman rock?
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-02-19 01:43

dawen skrev:
Bill50x skrev:Det verkar som om det bara är grabbar som räknas när man talar om "rocksångare" eller?

Patti Smith? Tarja Turunen (Nightwish)? PJ Harvey? Sheryl Crowe? Doro? Marit Bergman? Nina Hagen? Jane Jensen? Janis Joplin? Ani Difranco?

Okej, jag håller med om vissa namn, men sen när blev Marit Bergman rock?

Oavsett vad man gillar Marit Bergman - det är rock! Men man behöver ju förstås ha lyssnat på något mer än en ballad för att förstå det... :-)

/ B

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-02-19 01:58

Jag har sett henne live en gång. Det räckte bra för mig :roll:

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-02-19 02:04

IngOehman skrev:
Slartibartfast skrev:Hehe, jag kallar dig nog rätt och slätt herr Öhman, IÖ eller Ingvar. Duger de också? :P Mvk Jocke

"Herr" Öhman?! Skojar du? :o Det är ju min farfars far! :P

Farfar var (bank) Dir. Öhman

Pappa är Överste (av 1:a graden) Öhman, fast utomlands är han förstås brigadeer (brigadeer generel) Öhman.

Nä, någon ordning får det väl vara: Ing. Öhman tack. :wink:

Vh, Ing. Öhman

Hehe, skönt släktled! Tur att du äger dom med 'ing. dr. Psykoakustik, KTH'... ;)

Någon som vet hur man ställer upp fler titlar än en efter varandra för "att imponera på de som kan impneras på"?

Mvk Jocke
admin

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-02-19 02:07

dawen skrev:Jag har sett henne live en gång. Det räckte bra för mig :roll:

Så kan det vara. Man behöver inte tycka om någon bara för att denne tillhör en viss musikstil.
Rolling Stones spelar rock. Alla gillar inte Rolling Stones. Är då Rolling Stones rock eller inte? Självklart spelar dom rock även om man inte gillar dom...

/ B

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-02-19 02:10

Du har rätt Bill. Fast, jag tycker iofs inte att hon är rock för det. Varför skrev jag inte det i det förra inlägget för? :) :oops:

För mig är Marit Bergman enbart pop, eller möjligtvis Pop/Rock. Det sistnämnda räknar jag inte in som rock.

Joplin däremot, hon klassar in som rock! :wink:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-02-19 02:21

dawen skrev:Du har rätt Bill. Fast, jag tycker iofs inte att hon är rock för det. Varför skrev jag inte det i det förra inlägget för? :) :oops:

För mig är Marit Bergman enbart pop, eller möjligtvis Pop/Rock. Det sistnämnda räknar jag inte in som rock.

Joplin däremot, hon klassar in som rock! :wink:

Janis Joplin rockar - självklart!

Men gränsen mellan rock och pop är flytande och mycket beroende på personliga preferenser.... Jag tycker Marit, precis som Sahara Hotnights är rock. Även om dom inte är lika.

/ B

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2005-02-20 07:10

pop är välk i pricip all musik om man ska vara petig.........dvs säga väldigt intesägande uttryck....fast alla vet ju ungefär vad man menar när man säger pop......... :?
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-02-20 13:19

Du Bill50x, hon Marit är ju jättepopulär. Borde hon inte klassas som pop? 8)

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2005-02-21 14:02

Jo, men John Lennon talar man ju, liksom Stalin, Lenin och Schyman, om vid efternamn

Stalin och Lenin är "artistnamn" som dessa herrar tog sig när de ville hålla sig undan tsarens hemliga polis. Före revolutionen alltså. De hette egentligen Josef Vissaronovitj Djugasjvili resp Vladimir Iljitj Uljanov.

Så Lenin och Stalin är väl i detta avseende närmast att likna vid Bono och Madonna.

Schyman är däremot ett riktigt efternamn. Precis som Lennon.

Jag har aldrig hört Lenin eller Stalin sjunga, vilket jag är tacksam för. Däremot Schyman. Fast inte rock, dock.

Nu till frågan. Ingen har nämnt Little Richard. Helt suverän. Och den allra första rockångaren var väl ändå Robert Johnson. Åtminstone sjunger alla sentida rocksångare med självaktning hans låtar, åtminstone de med tydlig förankring i bluesen, som Clapton och Jagger.

FöregåendeNästa

Återgå till Musikstugan