Har du något mellan högtalarna ???

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Har du något mellan dina huvudhögtalare ???

Nej, det är enbart luft, från golv till tak.
4
7%
Nja, det finns <saker> på golvet men i höjd med diskantelementet är det bara luft
13
22%
Ja, jag har <gott om prylar> mellan huvudhögtalarna
42
71%

Antal röster : 59

Användarvisningsbild
Bamsefar

Har du något mellan högtalarna ???

Inläggav Bamsefar » 2005-02-16 15:48

Av erfarenhet så vet jag att det finns olika läror, och det är inte det vi nu skall avhandla, utan en ren och rak fråga till DITT samvete.

Upptakten till det hela har med ett litet besök i en källare i Lahäll och Ino Audio. Under detta 4 timmars besök så avhandlades ungefär allt mellan baslådor och bio. Och här gled vi in på detta med att ha tomt eller något annat mellan de två huvudhögtalarna.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-02-16 15:50

Japp... hela stereoracket!

Nyfiken på mer info... för att få reda på om detta är fy och hemskt eller acceptabelt.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2005-02-16 15:50

Hos mig ser det väll mer ut som det såg ut i Lahäll innan, med en massa saker staplade mellan högtalarna.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2005-02-16 15:51

Sub + center, som är lägre än frontarna.
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-02-16 15:51

Klart man ska ha massvis med diffuserande objekt mellan högtalarna. Det har jag och ju mer jag ställer dit destu bättre låter det. :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-02-16 16:01

1 - ingenting.

Förutom en liten ljudgud som heter Garnesh ...

Har fått lära mig att det låter bäst så vilket jag också ovetenskaplig fått bekräftat genom att ljudet blev bättre när jag en gång flyttade bort TV:n.
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
myller

Inläggav myller » 2005-02-16 16:01

CD och förstärkare står mellan högtalarna men längre in så vet inte ifall det räknas som mellan.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-02-16 16:10

Jag har haft en mitthögtalare där, men det lät bättre när jag tog bort den. :D
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-02-16 16:52

Sticker ut hakan här och påstår; har du fullt med grejor mellan högtalarna samt högtalarna nära vägg (om odämpad) så har du inte en aning om vad ljudbild är för nånting.

Själv har jag CD samt monoblock på golvet i en linje mellan högtalarna och där går min gräns (ej bildligt talat).

Diffusa reflexer..? Ja tack om de kommer väl fördröjda, gärna bakifrån men absolut inte från närområdet omkring högtalarna. Kan sträcka mig till diffusering av första reflexen på sidoväggarna då det ibland kan ge en trevlig effekt som kan smaka bättre än absorbtion eller "deflektion".

/Peter

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-02-16 17:07

Bamsefar:

Finns det något som visar på att det är hörbart bättre/sämre att ha saker mellan högtalarna? (typ elektronikrack, tv osv.)

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2005-02-16 17:42

jag har TV med en Center ovanpå. :( Har testat utan och då blir 2kanalsljudet bättre ...

Mina Frontar (B&W 802 Matrix3) står ca 40 cm ut från väggen och centern ligger straxt under diskanterna på B&W.

Jag hade OA50.3 ett tag som frontar och då dog ljudbilden av att ha TV imellan, funkade inte alls utan blev bara soppa.
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2005-02-16 18:34

Det vanliga... tv med ljudprylarna under. Dock skulle jag vilja ha en till lika högtalare i mitten som spelar i mono, har psykiska problem med att det inte finns en högtalare i mitten. En trimaranuppställning. 8O

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-02-16 20:07

Tänkte bara inflika att jag för närvarande inte har någon åsikt i ämnet - just nu alltså......
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
n3mmr

Re: Har du något mellan högtalarna ???

Inläggav n3mmr » 2005-02-16 22:33

Bamsefar skrev:Av erfarenhet så vet jag att det finns olika läror, och det är inte det vi nu skall avhandla, utan en ren och rak fråga till DITT samvete.

Upptakten till det hela har med ett litet besök i en källare i Lahäll och Ino Audio. Under detta 4 timmars besök så avhandlades ungefär allt mellan baslådor och bio. Och här gled vi in på detta med att ha tomt eller något annat mellan de två huvudhögtalarna.

En TV, stor en.

Ljudbilden påverkas ganska mycket av den precisa placeringen: det
påverkar nog om ev reflexer i prylarna kan höras bra där man sitter.

Med glaset i linje med diskanterna (ngt så när) så verka påverkan vara liten.

Det går inte att prova med glaset bakom diskanterna, TVn slår in i väggen då....

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-02-16 22:51

Jag har hört att man överhuvudtaget inte bör ha någon teve i en konnessöranläggning :lol:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-02-16 23:13

Morello skrev:Jag har hört att man överhuvudtaget inte bör ha någon teve i en konnessöranläggning :lol:

Helt korrekt. En TV har inte i ett musikrum att göra... säger killen som själv har det. Nåja, den är förpassad till andra änden av rummet i alla fall.

Jag fixar inte att ha stora prylar mellan högtalarna.. där är ju min virtuella scen där Mark K, Tracy C och andra gästar. Stör mig nå´t enormt om ett föremål befinner sig precis där Mark Knopflers fula tryne hänger i luften.

/Peter

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2005-02-16 23:15

Bara slutsteg och matta på golvet.
Signatur under konstruktion - vänligen avvakta skarpt läge...

matson

Inläggav matson » 2005-02-16 23:27

TV, datorlåda och ibland när jag är på det humöret lägger jag dit en bit ost. :P

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2005-02-17 14:38

Ett stort skåp med elektronik och Lp-skivor i samt en soffa står mellan högtalarna. En bred dörröppning också, skall tilläggas. Högtalarna står en bit fram. Dom kan "titta" på varandra förbi skåp och soffa. CD-skivorna finns i två dubbla "pelare" i hörnet bakom den ena högtalaren. Tjänstgör som diffusor kanske?

Konstigt nog låter det bra, med tydlig mittpunkt i ljudbilden, även om man inte sitter i den s k sviit-spåtten. Där finns nämligen ingenting att sitta i. De två fåtöljer som oftast används för att lyssna i är placerade en bit ifrån varann på varsin sida om denna punkt. Det är också otroligt behagligt att ligga i soffan och lyssna, mellan högtalarna, även om det inte är hifi-mässigt. Eller i rummet bredvid, på varsin sida om matbordet, med ett glas vin i handen och god mat på tallriken, tittande varann djupt i ögonen medan musiken flödar och man tror att madrigalkören eller vad det nu är man lyssnar på står där i rummet bredvid.

Och TV:n står inte i något av dessa rum.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-02-17 16:12

Jag har kanske/eventuellt/tror jag/möjligtvis en stor TV mellan högtalarna. Men helt säker är jag inte...
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-02-17 16:55

Aj aj aj, illa!

Hade fått intryck av att du var en purist... nu sprack det rejält.

:)

/Peter

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-02-17 20:25

Vad spelar det för roll om man har något mellan högtalarna eller inte? Den ljudbild man hör i mitten (med ett bra system alltså) är ju en illusion och ett resultat av fasskillnader och annat skojsigt. Inte av att ljudet (och framför allt inte diskanten) skulle stråla i +180 grader och låta illa om något står i vägen....

/ B

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-02-17 20:34

Bill50x skrev:Vad spelar det för roll om man har något mellan högtalarna eller inte? Den ljudbild man hör i mitten (med ett bra system alltså) är ju en illusion och ett resultat av fasskillnader och annat skojsigt. Inte av att ljudet (och framför allt inte diskanten) skulle stråla i +180 grader och låta illa om något står i vägen....

/ B

Det kanske är så att ljudintrycken färgas av synintrycken? Jag har också svårt att förstå varför det skulle vara nån större skillnad, men medger villigt att jag inte har experimenterat med det. Har fö en TV där.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-02-17 21:00

Det största problemet med en teve är att männsikors snudd på extrema böjelse för rörliga bilder. Det ska helst finnas flimmrande skärmar/dukar överallt - gärna kombinerat med lite muzak. Det är lika (o)lustigt varje gång någon drar igång teve-j*veln på en fest. Ofta dröjer det inte mer än någon minut innan den i förekommande fall trevliga och sociala stämningen är döad och gästerna sitter som begajstrade med blicken på teven 8O Urk :x
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-02-17 21:28

Morello skrev:Det största problemet med en teve är att männsikors snudd på extrema böjelse för rörliga bilder. Det ska helst finnas flimmrande skärmar/dukar överallt - gärna kombinerat med lite muzak. Det är lika (o)lustigt varje gång någon drar igång teve-j*veln på en fest. Ofta dröjer det inte mer än någon minut innan den i förekommande fall trevliga och sociala stämningen är döad och gästerna sitter som begajstrade med blicken på teven 8O Urk :x

Instämmer. Har varit på flera från början trevliga tillställningar (inkl nyårsfirande) som sedan saboterats pga att någon sinnesvag person dragit igång tv´n.... Det bästa stället för en TV under fest är i garderoben :-)

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-02-17 21:30

Bill50x skrev:
Morello skrev:Det största problemet med en teve är att männsikors snudd på extrema böjelse för rörliga bilder. Det ska helst finnas flimmrande skärmar/dukar överallt - gärna kombinerat med lite muzak. Det är lika (o)lustigt varje gång någon drar igång teve-j*veln på en fest. Ofta dröjer det inte mer än någon minut innan den i förekommande fall trevliga och sociala stämningen är döad och gästerna sitter som begajstrade med blicken på teven 8O Urk :x

Instämmer. Har varit på flera från början trevliga tillställningar (inkl nyårsfirande) som sedan saboterats pga att någon sinnesvag person dragit igång tv´n.... Det bästa stället för en TV under fest är i garderoben :-)

/ B

:D Jag funderar på att bära ner teven i källaren. Nu står den i sovrummet, men den har inte använts på närmare ett år.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-02-17 21:35

Morello skrev: :D Jag funderar på att bära ner teven i källaren. Nu står den i sovrummet, men den har inte använts på närmare ett år.

Mmm... Men CRTn som står i hallen, vad har den gjort för något för att bli förpassad dit ???
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-02-17 21:36

Bamsefar skrev:
Morello skrev: :D Jag funderar på att bära ner teven i källaren. Nu står den i sovrummet, men den har inte använts på närmare ett år.

Mmm... Men CRTn som står i hallen, vad har den gjort för något för att bli förpassad dit ???

Den är ju inte min. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-02-17 23:11

Bill50x skrev:Vad spelar det för roll om man har något mellan högtalarna eller inte? Den ljudbild man hör i mitten (med ett bra system alltså) är ju en illusion och ett resultat av fasskillnader och annat skojsigt. Inte av att ljudet (och framför allt inte diskanten) skulle stråla i +180 grader och låta illa om något står i vägen....

/ B

Njae! Den fantom källa du upplever är inte ett resultat av skojsiga fas-hyss utan att en signal har delats upp till två identiska... blandar vi in än fler (reflexer) så går vi än längre från det optimala.

Sedan är det så att den akustiska informationen som finns i skivan blandas med alla tidiga reflexer i ditt rum, ju mer reflexer ju mer ändrar du på inspelningen och till slut har du ingen chans att uppleva det som faktiskt finns på skivan. Det är dessuton inte bara reflexer från diskanten som ställer till med hyss utan även lägre register reflekteras mot föremål och når dina öron med en påverkan av direkt ljudet. För att uppleva den inspelade 3-d informationen måste man låta bli att tillföra sin egen 3-d information. Detta gäller speciellt de första 5-10ms som bör vara fria från sådant skräp.. :).

Googla "RFZ", reflection free zone om du vill ha en djupare bakgrund. Få hifi männsikor anar hur bra skivorna kan låta om man bara förstår moder jords naturlagar.

/Peter

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-02-17 23:30

Om ett plant objekt är parallellt med ljudvågens riktning sker inga reflektioner.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi