Hur Tolkar hjärnan ljud ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
grannilsson

Hur Tolkar hjärnan ljud ?

Inläggav grannilsson » 2005-02-17 17:33

Hallå !

Hur fungerar vår hörsel egentligen ? hur tolkar hjärnan ljudet
så att vi kan riktningsbestämma vart ifrån ljudet kommer :?:

Man kan ju förstå att det handlar om tids skillnader p.g.a att öronen sitter på olika avstånd ifrån varandra, och tonkurve- avikelser p.g.a av samma orsak och även ljudstyrkan emellan dito.

Men hur kan vi då med lätthet detektera (om ljudkällan har samma avstånd och riktning rakt bakifrån kontra rakt framifrån) vart ljudet kommer ifrån, har det med ytterörats fysikaliska form att göra :?:

Vh Göran Nilsson

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Hur Tolkar hjärnan ljud ?

Inläggav Svante » 2005-02-17 18:30

Goran skrev:Men hur kan vi då med lätthet detektera (om ljudkällan har samma avstånd och riktning rakt bakifrån kontra rakt framifrån) vart ljudet kommer ifrån, har det med ytterörats fysikaliska form att göra :?:

Vh Göran Nilsson

Ja, delvis, men också att vi har för vana att vrida på huvudet en gnutta när vi är osäkra. Skruvar man fast huvudet på folk så blir de mycket sämre på att detektera riktning. Möjligen ser också reflexmönstret i rummet annorlunda ut, om ljudet kommer framifrån eller bakifrån (beroende på rummets geometri).

Man kan förstå att just den här uppgiften (att riktningsbestämma ljud) har varit väldigt viktig sett i ett evolutionärt perspektiv och därför har vi blivit så duktiga på att använda precis all information som finns.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
grannilsson

Inläggav grannilsson » 2005-02-17 18:39

Om man är utomhus, där inga väggar finns, så kan vi ju i alla fall
höra om det kommer rakt framifrån eller bakifrån, eller är det bara som jag tror (har aldrig testat) men när någon ropar åt en bakifrån så vänder man sig ju om (reflex mässigt) efter att man har hört
att någon ropar.

/Göran

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-02-17 18:42

Ja, ytterörat och huvudvridning är nog svaret då.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2005-02-17 23:19

Tidsskillnad

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-02-17 23:41

zvenzzon skrev:Tidsskillnad

Mja, frågan gällde ju rakt bakifrån kontra rakt framifrån. Då blir det ju ingen tidsskillnad.

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2005-02-18 00:04

Ah, sorry... Jag är lite trött och läste lite slarvigt!

Jo ytterörat/axlarna/frisyren lär ju på ett eller annat sätt påverka frekvensgången.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-02-18 00:52

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2005-02-18 01:16

Piotr skrev:http://www.aip.org/pt/nov99/locsound.html

/Peter

Vilken fantastisk länk!
"The KEMAR manikin is,<SNIP>, a typical American. It has silicone outer ears and microphones in its head. The coupler between the ear canal and the microphone is a cavity tuned to have the input acoustical impedance of the middle ear.

:)
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Återgå till Generellt om hifi