Att bryggkoppla är en sorts seriekoppling, och det var alltså det man
inte kan göra.
Däremot går det alltid att låta flera förstärkare samverka via transfor-
mator (som Peter skrev om nyss), men det är inte samma sak som att
bryggkoppla. När man transformatorkopplar ihop slutsteg så händer det
ju många "nya" saker.
Ett sätt att transformatorkoppla ihop flera slutsteg är just att ha separata
transformatorer och låta varje förstärkare driva en trafos primär, och
sedan seriekoppla sekundärerna.
Men därtill kan man ju labba med omsättningen, så det är inte alls så att
man som när man bryggkopplar per automatik får ett dubblat spännings-
sving. Det kan lika gärna bli större, eller mindre. Det går för övrigt att
trafokoppla även ett singulärt slutsteg, för att få en impedansanpassbar-
het, således att man får ut maximal effekt oavsett lastimpedans. Men
då använder man med fördel en spartrafo.
Ett annat sätt är att ha trafo på primären, men det går inte att göra med
förefintliga slutsteg, eftersom det riskerar att ställa till med avsevärda
problem med nätdelar och jordningar, liksom med effektsignaler på
schassiet, i varje fall differentiellt. Det är ju inte så kul att allting brinner
upp bara för att man råkar lägger en gaffel mellan lådorna...
kris10an skrev:Ok men varför tillverkas isåfall t ex Brystonsteg som säljs för 80 000 kr (eller vad de nu kostar) eller detta RS2000, om det går att göra som Rotel och tillverka ett lika bra och sälja för 25000 som de kostade när de kom. Eller ett Nad 208 som väl kostade runt 10 000 när de kom. Vad driver folk att konstruera något som de anser är "bättre" om det ändå inte är "hörbart"?
Den frågan måste du nog ställa direkt till respektive tillverkare. Ingen vet ju
bättre än de, varför just de tillverkar slutsteg.
Eller kanske till dig själv? Varför tror du att en tillverkare tillverkar ett
slutsteg överhuvudtaget?
Tror du att det måste bero på att de anser att det inte finns några att
köpa, eller tror du att det även kan beror att de gör bedömningen att de
kan sälja några?
Kan väl säga att jag vet varför just jag INTE tillverkar slutsteg, och svaret
har du i din egen fråga. Jag såg på 80-talet inte längre någon poäng med
det, av just det skäl som du tar upp. Men idag finns det faktiskt några appli-
kationer som jag inte tycker det finns någon bra lösning för, så vi får väl se
om det blir en förändring i framtiden... Då blir det dock inte något slutsteg i
stil med RS2000.
Sådana tycker jag att det är bättre att folk som Gustaf och Jonas gör.
kris10an skrev:Och framförallt vad motiverar dig och andra att köpa nytt om man ändå inte tror sig höra någon skillnad?
Den frågan kan jag tycka är lite intressantare, och Subjektivisten, som du
väl ställde den till, har ju redan svarat för egen del.
Men skall aldrig säga aldrig, men om jag skall svara för min del så tror jag
inte att jag kommer att köpa något RS2000-steg. Av just de skäl som du
nämner. Men det beror mest på att jag tycker att det är meningslöst att
fixa något som inte är trasigt/att åtgärda ett problem som inte finns.
Hade jag däremot saknat ett slutsteg skulle saken varit en helt annan,
och samma sak gäller nog om jag hade haft ett apparatintresse. Då skulle
det nog ha känts rätt att "köpa det bästa", liksom "bara för att" - och för
att uppmuntra hela idén att "ta fram något som är bäst" - till och med så
till den milda grad att det finns "onödigt stora" marginaler till hörbarhet.
Fast, att så är fallet återstår ju att se. Jag har inte hört steget under några
kontrollerade omständigheter, och det har hänt förr att LTS testat slutsteg
som på mätbänken tyckts prestera excellent, men som ändå gått att höra
färgningar ifrån i F/E-lyssing.
Man skall inte undervärdera komplexa musiksignalers svårighet för elekt-
ronik.
De mätprestanda som jag hittills sett föranleder mig dock inte att utgå
ifrån att det kommer att finnas någon hörbar färgning. Men inte heller mot-
satsen.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).