Har du något mellan högtalarna ???

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Har du något mellan dina huvudhögtalare ???

Nej, det är enbart luft, från golv till tak.
4
7%
Nja, det finns <saker> på golvet men i höjd med diskantelementet är det bara luft
13
22%
Ja, jag har <gott om prylar> mellan huvudhögtalarna
42
71%

Antal röster : 59

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2005-02-17 23:37

matson skrev:TV, datorlåda och ibland när jag är på det humöret lägger jag dit en bit ost. :P

Port salut kanske kan dämpa rätt bra, lr vad tror du? Får nog vara en jävligt stor ostabit bara...
11010000

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-02-17 23:43

Johan_Lindroos skrev:Om ett plant objekt är parallellt med ljudvågens riktning sker inga reflektioner.

Iofs, men när vågen når objektets (TVns) kant måste det bli diffraktion, precis som på en högtalare. Hmm.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-02-17 23:43

För att svara på trådskaparens fråga:

Jag har ett slutsteg samt en stor krukväxt mellan högtalarna. Väggen bakom högtalarna är täckt, från golv till tak, med tyg, som hänger cirka 1 dm framför väggen. På golvet mellan väggen och soffan ligger två stora orientmattor, varav en är närmare 30 år gammal 8) Räcker detta? Nix, efterklangstiden är fortförande för lång. 8O
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-02-17 23:49

Morello skrev:För att svara på trådskaparens fråga:

Jag har ett slutsteg samt en stor krukväxt mellan högtalarna. Väggen bakom högtalarna är täckt, från golv till tak, med tyg, som hänger cirka 1 dm framför väggen. På golvet mellan väggen och soffan ligger två stora orientmattor, varav en är närmare 30 år gammal 8) Räcker detta? Nix, efterklangstiden är fortförande för lång. 8O

snacka om att mycket vill ha mer :wink: du har ju bäst rum av oss alla (odämpat dvs)

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-02-18 00:41

Johan,

"Om ett plant objekt är parallellt med ljudvågens riktning sker inga reflektioner."

Helt riktigt... om objektet i fråga är lövtunt. En TV är ju normalt (fast inte nu längre egentligen) en ganska biffig kloss och vi har ju med andra fenomen än reflektioner att göra såsom diffraktioner och i slutändan så beror det ju både på placering samt högtalarens polär karakteristik.

/Peter

Föregående

Återgå till Generellt om hifi