Callisto skrev:Det är bryggkopplingsbart i 2 ohm, således stabilt i 1 ohm.
Hur mycket effekt ger det bryggat i 1 och 2 ohm?
Tja hur blir det?
500W vid 8ohm, 1000W vid 4ohm, 2000W vid 2ohm XXXXXW vid 1ohm.
Moderator: Redaktörer
Callisto skrev:MagnusÖstberg skrev:Ragnwald skrev:Tja, du måste naturligtvis ha två steg, om du ska kunna bryggkoppla. Funkar RS2000 bryggat mot dippar på 3ohm?
Det är bryggkopplingsbart i 2 ohm, således stabilt i 1 ohm.
Hur mycket effekt ger det bryggat i 1 och 2 ohm?
Nattlorden skrev:Ja, det var högtalarens impedans jag syftade på. Om den har en plötslig dipp ned under 2 ohm och förstärkaren inte dubblar, blir då inte utnivån lidande?
UrSv skrev:IngOehman skrev:Att bryggkoppla är en sorts seriekoppling, och det var alltså det man
inte kan göra.
Däremot går det alltid att låta flera förstärkare samverka via transfor-
mator (som Peter skrev om nyss), men det är inte samma sak som att
bryggkoppla. När man transformatorkopplar ihop slutsteg så händer det
ju många "nya" saker.
Precis, som jag höll med om så går de inte att bryggkoppla. Att seriekoppla dem bör dock inte vara något problem och jag kallade ju inte det bryggkoppling utan just seriekoppling. Det är ju tydligen ganska vanligt att man gör med vissa typer av förstärkare. Precis som PS ju nämnde att t.ex. Rowland gör. Det kräver ju dock en trafo på ingången.
Naqref skrev:Nattlorden skrev:Ja, det var högtalarens impedans jag syftade på. Om den har en plötslig dipp ned under 2 ohm och förstärkaren inte dubblar, blir då inte utnivån lidande?
Bara om du ligger över klippgränsen från början. Vid lägre utnivåer ser återkopplingen till att man får konstant output oberoende av lastimpedansen.
Nattlorden skrev:Naqref skrev:Nattlorden skrev:Ja, det var högtalarens impedans jag syftade på. Om den har en plötslig dipp ned under 2 ohm och förstärkaren inte dubblar, blir då inte utnivån lidande?
Bara om du ligger över klippgränsen från början. Vid lägre utnivåer ser återkopplingen till att man får konstant output oberoende av lastimpedansen.
Aha... så det är en äkta dubbling ända vägen upp till att man slår i klippningsgränsen? Där gick precis mer än hälften av intresset för effektkuber upp i rök!
IngOehman skrev:Det finns inga* slutsteg som dubblar effekten vid halverad lastimpedans,
de kommer bara mer eller mindre nära att dubbla. Ingen dubblar, och det
skall man vara glad över*!
[...]
*Även om det förstås är teoretisk möjligt att göra nätdelar vars matning
stiger med strömuttaget. Men det är bara ett flagrant slöseri med effekt.
Nattlorden skrev:Men... då finns här ju en upplysningsverksamhet att dra igång... det måste ju finnas många som feltolkat det på samma sätt...
Naqref skrev:Det är därför jag inte är förtjust i effektkuber - de ger sken av att säga något som inte är relevant. Det förstår man när man läser om alla som misstolkar effektkubens resultat.
IngOehman skrev:Naqref skrev:Det är därför jag inte är förtjust i effektkuber - de ger sken av att säga något som inte är relevant. Det förstår man när man läser om alla som misstolkar effektkubens resultat.
Om man skall ogilla alla mätningar som någon misstolkar, så blir det
nog inga kvar alls.![]()
Vh, iö
IngOehman skrev:Naqref skrev:Det är därför jag inte är förtjust i effektkuber - de ger sken av att säga något som inte är relevant. Det förstår man när man läser om alla som misstolkar effektkubens resultat.
nog inga kvar alls.![]()
IngOehman skrev:Då utgår du ifrån att en transistor är någon sorts "proportionell
spänningsminskare" med emitterspänningen som utgångspunkt,
när den är kopplad som emitterföljare.
Så är det inte.
Redan helt utan någon global motkoppling applicerad så är ett
helt valigt P-P totempoleslutsteg rätt så okänligt för variationer
i matningsspänningen. Effekttransistorerna tar ju bara en ström
(vars storlek bestäms av basströmmen och trissans transfer) från
matningen. Spänningen betyder nästan ingenting. En transistor
är en strömförstärkare.
Naqref skrev:IngOehman skrev:Naqref skrev:Det är därför jag inte är förtjust i effektkuber - de ger sken av att säga något som inte är relevant. Det förstår man när man läser om alla som misstolkar effektkubens resultat.
nog inga kvar alls.![]()
Vh, iö
Perfekt! Då är allt man kan göra är att bara lyssna på musik!
MagnusÖstberg skrev:[OT]Jo, undre gränsfrekvensen eller distmätningar är väl svåra att missförstå? På båda anser jag att lägre värde är att föredra...[/OT]
MagnusÖstberg skrev:[OT]Jo, undre gränsfrekvensen eller distmätningar är väl svåra att missförstå? På båda anser jag att lägre värde är att föredra...[/OT]
Flint skrev:IngOehman skrev:Då utgår du ifrån att en transistor är någon sorts "proportionell
spänningsminskare" med emitterspänningen som utgångspunkt,
när den är kopplad som emitterföljare.
Så är det inte.
Redan helt utan någon global motkoppling applicerad så är ett
helt valigt P-P totempoleslutsteg rätt så okänligt för variationer
i matningsspänningen. Effekttransistorerna tar ju bara en ström
(vars storlek bestäms av basströmmen och trissans transfer) från
matningen. Spänningen betyder nästan ingenting. En transistor
är en strömförstärkare.
Vem svarar du här? Adressera dina inlägg.
MagnusÖstberg skrev:VSB
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot], Majestic-12 [Bot] och 20 gäster