Skippa nättransformatorn

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
slockna

Skippa nättransformatorn

Inläggav slockna » 2010-02-08 13:08

Jag upplever att nättransformatorn ofta är en begränsande faktor på en effektförstärkare. Är det ingen som bygger utan - alltså likriktar 230V rätt in förstärkarkretsarna?

det kanske finns alldeles självklara skäl vari jag är helt oinsatt.

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2010-02-08 13:37

ja, galvanisk isolation mot elnätet.

utan transformatorn är risken 100% att du får en dödande elektrisk stöt om du rör högtalarterminalerna.

hur menar du att transformatorn är begränsande?

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2010-02-08 13:49

Det är nog inte heller trivitalt att hitta komponenter för att köra 325 V matning i enkel- eller dubbelmatning. Å andra sidan skulle ju ett hyggligt idealt steg ge 6400 W RMS i 8 Ohm så det hade ju varit relativt kraftfullt. Förekomsten av billiga förstärkare med en sådan matning tror jag skulle bli begränsad.

Jag förstår heller inte vari begränsningen ligger med en transformator mer än om man omsorgsfullt väljer en trafo som ger en begränsning.

rikkitikkitavi skrev:ja, galvanisk isolation mot elnätet.

utan transformatorn är risken 100% att du får en dödande elektrisk stöt om du rör högtalarterminalerna.

Nja, 100 % lär risken ju inte vara men nog skulle den vara hög. Säkerligen livsfarlig men inte nödvändigtvis dödande.

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2010-02-08 13:51

rikkitikkitavi skrev:ja, galvanisk isolation mot elnätet.

jag menar begränsande i den mening att den måste vara stoor och därmed dyyr för att kunna leverera tillräckligt med ström, varför kommersiella tillverkare ofta sparar in på den.

Alltså begränsande i "bang for the buck" -hänseende

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-02-08 15:22

Sunfire True var väl anpassad att kopplas direkt in på det Amerikanska nätet? I resten av den civilicerade världen behövdes dock en separat trafo.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-02-08 15:24

Det påstods väl det om Tandbergs Troll också, men jag vill minnas det inte höll för en närmare granskning.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-02-08 15:31

Man kan ju satsa på en hemtrevligt knittrande switchad nätdel också.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-02-08 16:21

Flint skrev:Man kan ju satsa på en hemtrevligt knittrande switchad nätdel också.

Fast då kommer kanske Skanova hem till en och byta ut den mot en taskig liten ställbar nätbula från ClasO... som de gjorde med nätbulan till min fonera som visst givit grannarna motorsågsliknande ljud i en månad... :lol:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-02-08 16:27

Nattlorden
Ajdå. Inte riktigt vad man räknar med ska hända. Läckte störningen elektriskt eller mekaniskt?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-02-08 16:30

Flint skrev:Nattlorden
Ajdå. Inte riktigt vad man räknar med ska hända. Läckte störningen elektriskt eller mekaniskt?

Nu var jag inte hemma själv, men jag bad sambon fråga själv och om fråga och svar passerat ofiltrerat så: elektriskt.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2010-02-08 17:48

Flint skrev:Man kan ju satsa på en hemtrevligt knittrande switchad nätdel också.

Fast på något sätt kan man nog då hävda att man har en trafo eftersom en switchad nätdel utan trafo kanske är lite ovanligt vid det troliga effektuttaget.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-02-08 18:00

UrSv skrev:

Fast på något sätt kan man nog då hävda att man har en trafo eftersom en switchad nätdel utan trafo kanske är lite ovanligt vid det troliga effektuttaget.

Jo, men man har bantat bort ganska mycket av järnet och fått nya problem i utbyte.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2010-02-09 11:59

Gamla rörförstärkare körde ibland direkt på nätet. Rör som heter 50-nånting är ju speciellt gjorda för att ligga två och två direkt på amerikansk eller japansk nätspänning med glöden
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
faulhund

Inläggav faulhund » 2010-03-02 23:40

Ja, och alla rörbestyckade TV-apparater hade ju chassiet direkt nätanslutet, så att det hade 0 eller 220 Vac beroende på hur man råkade vända stickkontakten. Det gjorde inte så mycket, för de appararna hade ju inte någon annan anslutning än antennen, och dessa bananhylsor kunde lätt isoleras med små kondensatorer. Om det för ovanlighets skull fanns uttag för extra högtalare, så var det ju ändå med transformator på rörtiden. Jag har dock haft en AGA med ingång för kristallpickup, och det var också en prydlig liten skärmad transformator plus kondensatorer!
Ingen informerade mig om faran när jag pryade som TV-reparatör, men jag tycks ha begripit det själv ... för jag lever ju ...
Om det är någon här som jag inte har förolämpat i kväll, så ber jag denne om ursäkt. (J. Brahms)

Återgå till Teknikforum