Träff i Luleå 2010-02-06

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2010-02-07 19:56

MagnusÖstberg skrev:Den oskape gillar alltså Carlsson skarpt :)

Jag tror faktiskt att han gillar Ino ännu skarpare :)

Användarvisningsbild
Stefanw

Inläggav Stefanw » 2010-02-07 20:49

Ja, vad säger man....suveräna bilder som vanligt bassman.... :)

Har varit förbi hos prometevs i em, och vad gjorde han??? jo lyssnade på piP.... :lol:
Så jag lämmnade dom där eftersom jag ändå reser bort större delen av veckan.. :)

Så, hur gick då kuddkriget???

Om någon undrar??? :wink:

Ja, nog står sig piP ännu, fast med pK som god 2:a, sen oa-51 tycker jag...och alla som var där eller?

Men fräckast måste nog OA-6 vara,,,, tänk, en i-pod docka som tillbehör är allt som behövs... :D , eller muppsarna som imponerar "stort", eller var det smått ?.. :wink:

Och framför allt, kul att träffas och utbyta erfarenheter, och stort tack till prometevs för all mat mm.
Kul med nya bekantskaper också, var vi snälla ivar?? :wink:

Och nu har jag fått mina små "mupps" element, så nu ska det byggas surroundhögtalare, någon som har tips så emottages dessa tacksamt.

Mvh/Stefan

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2010-02-07 21:24

Har precis varit till stugan och sköljt ur Ino ljudet ur öronen med lite vackra toner från ett "välstämt" Linn Kabersystem..

Avslutade det hela med Bob Dylans "Senior-Tales of Yankee power" och kände hur förståndet så sakterliga återvände i mitt sinne under några snyftningar av välbehag..

I sanning sagt får jag lov att sjunga in med de övriga,det låter vackert om Pi "P" eller hur man nu skulle korrekt nämna dem vid namn:-)

Peters skapelser var inte heller dumma,jag kunde i vissa stunder känna lite "Linnliknande" signatur i dem. Tror vi, eller i vart fall ett par av oss enades om att det i bland kan vara hårfint mellan väldigt bra och "too much" Lite filterjustering här kanske skulle kunna göra dem till något som jag kunde ha i mitt garagesystem...

Kom på mig med ett distinkt taktstamperi understundom,dock grötade det till sig bortom njutning på mer komplicerat material där PIPP klarade av att hålla ihop det såpass man stod ut med låten.

Framför allt så var det oerhört trevligt,sonen fick Claes Janssons låt i huvet och vi har gått och sjungit
"det kostar en hundring" mest hela dan..
Drag èm in through the telephone

Make the customer a Linnie

Linn-music for life

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-02-07 21:48

Hur sköter sig förstärkaren längst till vänster?

Bild

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-02-07 21:52

Ja fan du är en rolig snubbe ivor-isobarik :lol:

Jag håller med samtliga föregående talare om rangordningen i kuddkriget.

PK har potential att bli riktigt bra men det finns en anledning varför det startas moddtrådar. Den känns inte riktigt färdig och homogen i klangen ännu tycker jag. Med visst material blev dom för mycket till å med för mig som vill ha lite riv.

Jag säger bara Yer Blues med The Beatles där sattes det verkligen finger på vad som behöver åtgärdas i PK, Lennons röst skall inte kännas som en svets i örat.

Jag är en fortsatt glad piP ägare och väldigt nöjd med det :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-02-07 21:52

ivor-isobarik skrev:Har precis varit till stugan och sköljt ur Ino ljudet ur öronen med lite vackra toner från ett "välstämt" Linn Kabersystem..

Avslutade det hela med Bob Dylans "Senior-Tales of Yankee power" och kände hur förståndet så sakterliga återvände i mitt sinne under några snyftningar av välbehag..

I sanning sagt får jag lov att sjunga in med de övriga,det låter vackert om Pi "P" eller hur man nu skulle korrekt nämna dem vid namn:-)

Peters skapelser var inte heller dumma,jag kunde i vissa stunder känna lite "Linnliknande" signatur i dem. Tror vi, eller i vart fall ett par av oss enades om att det i bland kan vara hårfint mellan väldigt bra och "too much" Lite filterjustering här kanske skulle kunna göra dem till något som jag kunde ha i mitt garagesystem...

Kom på mig med ett distinkt taktstamperi understundom,dock grötade det till sig bortom njutning på mer komplicerat material där PIPP klarade av att hålla ihop det såpass man stod ut med låten.

Framför allt så var det oerhört trevligt,sonen fick Claes Janssons låt i huvet och vi har gått och sjungit
"det kostar en hundring" mest hela dan..

Om jag inte var konspiratoriskt lagd, skulle jag nästan tro att du hette Göran, - eftersom du gillar Dylan....

Hur tyckte du att ljudet skilde sig mellan dina kaber och Ino piP ?

( Undrar undertecknad som ägt båda högtalarkonstruktionerna, och förvisso tycker att piP är bättre än aktiva kaber på allt- även tunedem :wink: )

Eftersom du uppenbarligen gillar Linn som signalkälla- har du hört piP med Lp 12 som källa ?

Tycker du inte att Linn kaber låter litet torrt och tråkigt i jämförelse ? Och vart tog lågbasen vägen ? ( allt under 50 hz ).

Varför låter kaber dåligt med "dåliga "källor, typ digitalboxar eller vanliga, billiga men mätmässigt korrekta cd/dvd-spelare? Varför behövs det väldigt dyra signalkällor, för att det ska låta bra genom kaber, och varför måste dessa komma från Linn ?

Varför låter de nyare Linn Majik 140 klangligt och ljudmässigt väldigt likt piP, men väldigt olikt Kaber ?

Vad tror du ?

( Med respekt för att du inte alls tycker som jag, i ovanstående ).

I övrigt: du skriver att musiken grötade till sig, men Ino piP lyckades hålla reda på musiken såpass att du kunde stå ut med låten.
Menar du att alltför dåliga signalkällor och förstärkare användes, vid jämförelsen ? Tror du resultatet hade blivit bättre med andra källor ?

Hur tror du dina kaber hade låtit med de cd-spelare och förstärkare som användes vid jämförelsen ?
Senast redigerad av Richard 2010-02-07 22:01, redigerad totalt 1 gång.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-02-07 21:59

peetwa skrev:Hur sköter sig förstärkaren längst till vänster?

Bild

Väldigt väldigt bra! Jag hörde då ingen skillnad mellan NAD vad det nu heter. Och industridesignen är helt underbar.

Nu skall det i ärlighetens namn erkännas att Gambrinus hade nedsatt mitt omdöme när det spelades så jag är inget att lita på 8)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-02-07 22:09

Kul.

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2010-02-07 22:18

bassman skrev:

Bild

Väldigt väldigt bra! Jag hörde då ingen skillnad mellan NAD vad det nu heter. Och industridesignen är helt underbar.

Nu skall det i ärlighetens namn erkännas att Gambrinus hade nedsatt mitt omdöme när det spelades så jag är inget att lita på 8)

Det var den där baselementmördarförstärkaren NAD 208, och jag som var nykter hörde inte heller någon skillnad. Förstärkaren såg ut att vara hämtad direkt ur en rysk pansarvagn :)

Användarvisningsbild
radelius

Inläggav radelius » 2010-02-07 22:23

Som redan sagts så var det en super fin chili-afton, tack Prometevs. Väldigt intressant att jämföra alla alster, alla har de sina kvaliteter och svagheter. Jag fick med mig en hel del idéer från kvällen, få se vad det kan bli av dem.
Än en gång tack till er alla men främst till värden.
H/Radelius

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2010-02-07 22:57

Vad var det för musik vi lyssnade på? Många bra inspelningar och mycket bra musik även om det blev rätt mycket fokus på musik som avslöjade pk-diskantens svagheter.

Jag är intresserad av vad Premoetevs tyckte, han var så tystlåten och hemlighetsfull :)

/Johan

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2010-02-07 23:22

bassman skrev: ”Kuddkriget”

Bild

Gillar den där PiP den har en intressant diskant jag aldrig sett förr 0,75 tums är det väl. Ser mindre ut än PK's.

Let forever be

Användarvisningsbild
Prometevs

Inläggav Prometevs » 2010-02-07 23:27

johaneriksson skrev:
bassman skrev:

Bild

Det var den där baselementmördarförstärkaren NAD 208, och jag som var nykter hörde inte heller någon skillnad. Förstärkaren såg ut att vara hämtad direkt ur en rysk pansarvagn :)

Förstärkaren är en Klein & Hummel Telewatt SB 280 där SB står för Stereo Block. Den är på 2x140 W och byggd nån gång i mitten på 70-talet. Jag har inte lyckats hitta några bra data på den så om nån vet nåt mer så skulle det vara kul. Jag kom över den av en tillfällighet och köpte den för att den såg kul ut. Först brummade transformatorn ordentligt men efter att ha badat i shellacklösning (flingor och T-sprit) ett dygn och sedan torkat i en vecka så var den helt tyst.

Den är otroligt välbyggd. Byggd med tanke på service och ingen tanke alls på hur den ser ut.

Det som överaskade mig första gången jag verkligen testade den var hur bra den lät. Igår kväll var det iochförsig sent men den som sagt, vi hörde ingen skillnad mellan den och NAD 208. Det går säkert att testa noggrannare och mer provocerande än vad vi gjorde men resultatet räcker gör iallafall mig nöjd. Den är kul att äga. Jag har sett nån till salu på E-bay i Tyskland och där ligger dom på drygt 400 € och jag betalade 600 kr om jag minns rätt.
Bägge fötterna fast förankrade i luften

Användarvisningsbild
Prometevs

Inläggav Prometevs » 2010-02-08 00:00

Jag har äntligen städat färdigt. Det var som sagt skidskola idag och det bar iväg tidigt och jag kom hem runt halv tre. Då satte jag mig och lyssnade ett tag. Sen sov jag en timme och sen lyssnade jag igen. Sen kom Stefan och vi pratade ett tag. Sen åkte han och han lämnade kvar sina piP :D (inte för gott antar jag).

pK gör mycket som är bra, i synnerhet i basen. Yer Blues avslöjade sig dock som en pK-killer. En mycket intressant upplevelse.

Sen var jag tvungen att lyssna på OA5 III - kopiorna igen nu ikväll och dom låter ju väldigt bra men kan bli väldigt påträngande och klirriga på visst material. Jag var tvungen att skruva isär dem och kolla på filtret och det avviker från det som ligger på hifi-kit http://www.hifikit.se/files/carlsson_2.pdf där kondensatorn på diskantfiltret ligger på 1,8 mikroF och på dom som satt i var 3,9. Det verkar vara värdet man använde i början om man läser på Carlsson-planet. Jag ska byta ut den mot en 1,8 så får man se.

Något liknande behövs förmodligen för pK, en justering av filtret.

:) Det som gjorde mig glad var att mitt vardagsrum har så bra egenskaper, fast det visste jag nog redan. Råspontväggar med tretex-skivor utanpå. Tyvärr för jag hållas nere i källaren med mina grejer :cry: och det rummet har inte alls lika bra egenskaper.

Nåja, första steget mot ett biorum är taget, huset är omdränerat nu i höst. Nästa steg blir tvättstugan och sen kan jag börja med biorummet. Till hösten blir det andra bullar av.

Det var en rolig kväll och vi höll faktisk på i nästan 9 timmar. En del kunde ju inte hålla sig till klockan 4 :wink: utan kom redan halv och dom sista vinglade iväg drygt halv ett. Det blev en liten utryckning för att ta loss taxin som körde fast i backen.

Programmaterialet för kvällen tror jag att Stefan har bäst koll på. Det blev hans testskiva som rullade på många gånger.

Om nån undrar över elektroniken så var uppställningen
Pioneer DVD 668 eller PC + Orelle DA-188 som signalkälla.
Denon AVR 2807 som försteg
NAD 208 som slutsteg.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-02-08 00:04

Prometevs skrev:
johaneriksson skrev:
bassman skrev:

Bild

Förstärkaren är en Klein & Hummel Telewatt SB 280 där SB står för Stereo Block. Den är på 2x140 W och byggd nån gång i mitten på 70-talet. Jag har inte lyckats hitta några bra data på den så om nån vet nåt mer så skulle det vara kul. Jag kom över den av en tillfällighet och köpte den för att den såg kul ut. Först brummade transformatorn ordentligt men efter att ha badat i shellacklösning (flingor och T-sprit) ett dygn och sedan torkat i en vecka så var den helt tyst.

Den är otroligt välbyggd. Byggd med tanke på service och ingen tanke alls på hur den ser ut.

Det som överaskade mig första gången jag verkligen testade den var hur bra den lät. Igår kväll var det iochförsig sent men den som sagt, vi hörde ingen skillnad mellan den och NAD 208. Det går säkert att testa noggrannare och mer provocerande än vad vi gjorde men resultatet räcker gör iallafall mig nöjd. Den är kul att äga. Jag har sett nån till salu på E-bay i Tyskland och där ligger dom på drygt 400 € och jag betalade 600 kr om jag minns rätt.

Dom kan gå för 100 € också. Ligger en i nyskick ute för 280 € nu men den kanske sticker. Ofta saknas toppen efter som dom är byggda för instalation. Någon har sagt att det är en linjeförstärkare för 100 V men vad gör det om den låter bra. :D

Användarvisningsbild
Nusse

Inläggav Nusse » 2010-02-08 00:29

johaneriksson skrev:Vad var det för musik vi lyssnade på? Många bra inspelningar och mycket bra musik även om det blev rätt mycket fokus på musik som avslöjade pk-diskantens svagheter.

/Johan

Orkar du utveckla lite mer nag diskanten? (jag är nyfiken)
"Lyrics is just a waste of time between Solos."

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2010-02-08 00:45

Jag är oskyldig till konspirationer,vad jag vet i alla fall,jag har dock i mina dagar träffat på en och annan som påstår att jag hör vad dom tänker..

Rickard,finns en smula ironi i mitt inlägg,du har många bra frågor som jag inte kan svara på.

Kaber är inte mina drömmars högtalare.

På den tiden det begav sig så köpte jag mig ett nytt par Linn Keilidh av en mystisk slingförsedd person med klart narcissistiska personlighetsdrag på en butik i Luleå. Något dyrare hade jag inte råd med. För den pengen så var jag fruktansvärt nöjd,jag betalade 6950:- och fick byta in ett par kartonglätta golvhögtalare som jag handlat på halens för 1995:- och denne linnhandlare gav mig 2400:- i inbyte,därtill så lät halensburkarna bättre än han inbillade sig,han hade egenheten att lura folk att ta med sina egna prylar så de skulle få storpisk av det skotska rätta grejorna vid jämförelse. Mina kartonger var bestyckade med sextummare av liknande typ som Keilidh och någon diskant vars typ och märke jag inte minns, det blev ingen jätteseger passiva keilidh mot dessa seas besyckade kartonger.

Jag hakade aldrig på det stora Linntåget,har aldrig lånat en krona för att handla uppgraderingar,samma handlare lurade första gången på mig en Pro-Ject 1 med AT95 pickup som spelade superbra för under tvåtusen,det var min audiofilistiska början..

Keilidh fick en uppgradering i form av den billigare foten, då jag råkade bli erbjuden sådana i byte mot min Pink floyd "dark side of the moon" platta i förstapressning. Dum i hela skallen som jag var så bytte jag,något jag fortfarande ångrar..

Keilidh spelades länge och väl på en Teac Vrds 7 som jag tror den hette tillsammans med en begagnad hålmonterad LK100 och ett quad försteg..

Vi fick dem att låta riktigt jäkla bra i min gamla lägenhet en gång för länge sedan,Vi hade en kväll likt den i går,Herr Klangerstedt var på genomresa och fick låna min anläggning och dema lite.

Minns vi körde på någon Dac som han hade med sig och det lät väldigt väldigt likt det ljudet som småburkarna vi spelade på i går hade,minns vi greppade inte att det var sån kontroll i basen och att det gick så djupt. Höll på att handla men upplägget med hemmashoppingparty av den typen och något extremt påflugen försäljare fick mig att backa.

Köpte av estetiska skäl en Mimik,den funkade bra till det övriga och var snygg och,jag är ju lite småbögigt förtjust i ALPINE stuket med grön display och no nonsense känslan. Jag ville ha samma för ögats skull oxå. I min värld är det så dumt att det inte bara är hur det låter. Det ska höra ihop,ha fåniga runda linnloggor och se lite mysko ut. Samma fenomen är det bland Harleyåkarna,prova att diskutera vilken som är bättre av valfri HD och en Suzuki Intruder M1800R,zukan vinner på nästan alla punkter men den är lik förbannat skit...

Min kollega som har en sådan och vet hur bra den är måste ändå gå omkring och tala om för sig själv och sin omgivning hur bra hoj han har och till sist så kommer han att byta ner sig,det kan jag nästan svära på..

Mimiken var okej men den hade S ljud som påminde om en kass pickupnål på min favvo Dylan platta,något dyrare hade jag inte råd med så jag behöll den och för syns skull även införskaffade en LK1 och sålde Quaden,vilket som var dumt då den var hur maffig som helst. Linn lät dock bättre antagligen för att de kokat ihop den mot varandra. Ingen aning,men så blev det och jag gillade vad jag hörde och såg.

Keilidh är de snyggaste burkar jag ägt,jag tycker om den där serien,i min trångsynta värld de snyggaste burkar som någonsin gjorts,Kaber Keltik,Keilidh. Kan är oxå söta,var en hårsmån från ett par i dag som såldes för en tusing med stativ och allt...

Fanerjobbet på dem är hur fint som helst,därtill så är det ballt med stenfötterna,det ger ögat vad de vill ha. Faneret är fruktansvärt snyggt gjort,mönstret upprepar sig på bägge burkarnas sidor om man har ett matchat par vill säga.

Sedan är det lite skojisgt och hobbybetonat(och givetvis mammon som styr upplägget)hela uppgraderingskarusellen med aktivering och så vidare...

Jag hoppade över detta eftersom jag ville ha ett par isobarik då jag blev kär i dem vid det tillfället då den mystiske personen,vi kan ge honom det påhittade namnet Peter för anonymitetens skull,pådyvlade mig Pro-Ject maskinen.

Hjärntvätten, hade den, min allra första linnbutiks episod, avslutats med "All along the watchtower" på en fulldressad LP12 på ett med många svarta lådor drivet Isobariksystem. Jag var frälst!

Keilidh lät bra men framför allt så ville jag ha dem för både välljudet och känslan att se och känna på dem.

Isobarik, LK280/spark,Mimik och Pro-Ject spelaren hade jag väldigt länge medan mina vänner bytte det ena och det tredje,vissa handlade rörgrejor för att snabbt byta vidare,andra åkte på mirage eller Carlsson. Det var ett evigt jämförande och bytande,Med Isobarik så var jag alltid nöjd,det kunde låta bättre i bland då vi var på någon träff,exempelvis då Bremen hade med sina tidgare nämnda German Physics med vidhängnade elektronik,lät skitbra men så fort jag kom hem så ville jag inte höra annat än mina egna grejor. Säkert färgat,utsträckt och allt möjligt,men det var vad jag ville ha. Dock inte min fru...

Återfallet var svårt,jag åkte till en radiobutik i Luleå,de såg helt urbota dumma ut då jag frågade efter högtalare och förevisade mig ett par i plast utförda till utssendet mest liknande ett par trafikljus. Då jag påtalade att det lät skokartong så tappade den unge säljaren intresset och menade att det inte var så noga med det när man hade fem högtalare,det var surroundet man ville ha menade han.

Jag blev rädd och insåg att tiden sprungit ifrån mig,kände mig som i "Not the nine o clock news",ni vet då han går in i radioaffären och vill handla en grammofon och blir behandlad som en fossil..

Började leta på blocket och insåg att det enda tilltalande och som säkert lät som jag visste var Linn. Köpe vips två par Keilidh, Ett i svart ask,sedan ett par i valnöt för att de var såå snygga. Sedan ramlade jag på Kaber för en skitpeng,fick med filter i den dealen till bägge keilidhsen varpå både jag och svågern till en kaffepeng aktiverade dem. De lyfte fördjävligt mycket med detta,det är jag säker på:-)
Man kanske iofs skulle testa mot ett par passiva men jag tror jag kan höra skillnaden.

Egentligen är det som sagt ett par Isobarik jag vill ha,ungefär som att man kan samla på OA burkar,något som jag tror mig sett bevis för att det förekommer,senast i går PIK!

Kunde dock inte motstå dessa sötnosar,de liksom ingick i dealen med LP12án..

Mina Kaber är gamla,typ från året de kom ut,kanske mellan 88-90,de har första diskanten,jag har sista också men de sitter inte i ännu.

Jag ställde upp dem bara för att ha något att lyssna på,svågern köpte mina LK100 och jag hade ingen tunebox då,LK85 och LK2 tar inga monokort,lk2 inga kort alls..

Visst,mot Keilidh lät det tunt,i synnerhet jämfört med aktiv drift,MEN...

De blev stående i min skitsunkiga gipsväggslägenhet,platta efter platta,månad efter månad,de jäklarna tar sig bara mer och mer,jag tröttnar aldrig på att spela musik på dem. Jag dumbjuder på gamla plattor på tradera,sitter som en idiot och passar brevinkastet i hopp om att vinyl ska regna ner. Om vi tar den där jämförelsen med hur Bremens och Öhmans burkar tog sig genom "Yer blues" så rider Kaber genom väldigt trassliga ljudsoppor som jag har svårt att kunna ta till mig på keilidh exempelvis. Jag kan acceptera både lagomt med dist och gröt,dock så måste det kännas "tuneful" (kan inte klä det i något annat ord)för att jag ska kunna uppleva det musikaliskt.

Lennon var obehaglig i går genom PK,det var han inte genom Pi P. Han har varit mindre grötig också men det var helt okej.

Det jag, som gillar skotska lådor, får lov att erkänna som lite ballt med småhögtalarna, var att det, i min upplevelsevärd inte skiljde värst mycket på vad man matade dem med,det lät ganska jättebra hur som helst. Vi testade en kinesisk CD spelare vars fabrikat jag inte minns,man hörde skillnad,kanskeinte till det bättre men det var inga jätteskilnader,det spelade lite roll helt enkelt..

Kablaget förstärkeriet likaså. Kanske det var Linn interconnecten som räddade det hela :-) ??
Åjo jag såg nog den lilla vackra gynnaren,hoppades att jag skulle få köpa den för en billig peng då det saknas en för mig :-)

Gillar ju liknelser..

Jag och Bassmans granne Järnet trimmar mopeder. Gärna allt som går!
Som bekant så svarar en tvåtaktare bra på att höja avgasdurationen och överströmmarna. Till en viss gräns så ger det utav bara fan,man kan relativt enkelt banka till en expansionskammare,justera förbränningsrummet och uppleva en enorm skillnad!

Du kan justera in allt ganska grovt och det skjuter på i alla fall,du har ett fint effektivt medeltryck som teknologerna brukar kalla det.

Ger du dig på det sista då kan det bli svårt..

Känns lite så med det vi hörde i går.

Den ena burken hade säkra 185 avgasdurationsgrader och en fin rak tändkurva och en lång avstämd pipa, Bremen hade tagit utblåset lite för mycket och inte anpassat kompressionsförhålandet och tändkurvan ordentligt. Dock var den mer "på hugget" men snavade på målsnöret..
Kanske reedbladen inte var nog tunna? Något var fel men samntidigt så kändes det som om det fanns något intressant där..

Jätte off topic,dåligt inlägg jag vet..

Jag skulle gärna ha ett par Pi P

Men jag gillar hela konceptet med gammel Linn,det är praktiskt taget gratis,håller på att bli kult,de låter ganska okej,det där med hur de låter med andra källor vet jag inget om,det funkade inte med familjens DVD men den håller å andra sidan på att säcka totalt.

Jag brukar läsa dina Linnlägg Richard,de är intressanta och tänkvärda,hänger med till en viss gräns,har inte kunskapen att riktigt förstå allt,var intressant det där du skrev om Ikemi eller vilken det nu var du dissekerat,det är nog trolleri med mycket i vår värld..

En på moppeforumet skrev en kul sak då det gled in på Hifi och linn, "linn måtte vara audiofilismens motsvarighet till IKEA, relativt billigt om än överprissatt,sen verkar det fanimej bo en älva i varje apparat oxå" sedna gav han mig lite goda råd om elkabel från Cals i sjön också vilket kändes lite obehagligt då det inte finns några Linnloggor på dem..

Sen vette tusan varför men sedan jag upplever det som "bra driv" i Kaber högtalarna?

Deeet kostar en huundring!

Linn-music for life

Användarvisningsbild
Stefanw

Inläggav Stefanw » 2010-02-08 01:15

Ha ha....suveränt inlägg som vanligt, Ivar, gillar sådana långa utlägg med glimten i ögat. :D

Testskivan, jo, det var (nu ska vi se om jag minns, skivan ligger kvar hos prometevs...)

Spår 1 och 2 var nåt med Mighty Sam Macclain, nån skiva från mitten 90 tror jag, helt suveränt bra ljud.

Sen blev det Chris Jones, behöver väl inte säga mer??

Och sen några spår från Louise Hoffsten "kära du"

Och så lite avratz med Infected Mushroom, ny upplevelse för en del tror jag....

Och sist men inte minst lite hårdrock med Hammerfall.

Tycker att det är en hyfsad blandning med lite olika stilar, skulle säkert behövas fler men det blev en snabbt ihophaffsad skiva inför resan till hassesolo i Umeå. (Som jag tror jag har glömt att tacka för besöket där :oops: Tack så mycket hassesolo!).

Så, nu vet ni

Mvh/Stefan

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2010-02-08 08:23

Nusse skrev:
johaneriksson skrev:Vad var det för musik vi lyssnade på? Många bra inspelningar och mycket bra musik även om det blev rätt mycket fokus på musik som avslöjade pk-diskantens svagheter.

/Johan

Orkar du utveckla lite mer nag diskanten? (jag är nyfiken)

Diskanten låter för mycket och när vi lyssnade på Yer Blues så var det inte alls trevligt för öronen. Vet inte riktigt hur jag ska beskriva det. Jag skulle gärna se en filtermodifikation där man tar ner diskanten. Tycker att de andra från träffen lyckats beskriva pk-diskanten bra.

/Johan

Användarvisningsbild
radelius

Inläggav radelius » 2010-02-08 14:02

Vi lyssnade också på att Clas Janssons "Porrexpedit" som visade sig vara en utmärkt skiva att dissekera högtalare med (tack Lasse). Flöjten i den inspelningen kan skära sönder öron, hjärna och benmärg när något är galet. Med rätt grejjer så faller den helt naturligt på plats.
Vi lyssnade dessutom på Misa Creola med José Carreras, en utomordentlig inspelning med mycket luft i taket. Spelad med Audion Silver Night och OA 51:or så var himelens portar vidöppna. Inte för att tvärdö till men väl för att visa paradisets gudomligheter :D
H/Radelius

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2010-02-08 14:41

Tusen tack för skivtips: Missa Criolla, föll pladask för den. Riktigt bra tryck, intressant ljudbild och mkt bra sång.

Edit: fast det var nog en annan version jag hittade, på spotify. Lite brusiga micar här och var men tusan vad bra i övrigt (musikaliskt och ljudkvalitet).
Dator -> Denon 2308 -> NAD 208 -> pi60+bs60
iAudio7 -> TA-2024 -> piM

Användarvisningsbild
radelius

Inläggav radelius » 2010-02-08 15:02

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2010-02-08 15:20

radelius skrev:Den här versionen var det vi lyssnade på:
http://www.amazon.com/Ariel-Ramirez-Criolla-Navidad-Nuestra/dp/B000009IAZ
H/S

ok, inte samma då.

Denna lyssnar jag på:

http://www.amazon.co.uk/Missa-Criolla-M ... B001N5FBHI

Hög imponatorfaktor!
Dator -> Denon 2308 -> NAD 208 -> pi60+bs60
iAudio7 -> TA-2024 -> piM

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-02-08 15:31

Erik_AA skrev:
radelius skrev:Den här versionen var det vi lyssnade på:
http://www.amazon.com/Ariel-Ramirez-Criolla-Navidad-Nuestra/dp/B000009IAZ
H/S

ok, inte samma då.

Denna lyssnar jag på:

http://www.amazon.co.uk/Missa-Criolla-M ... B001N5FBHI

Hög imponatorfaktor!

Jo, det är samma inspelning av Misa Criolla :) Du har samma Misa Criolla, fast kopplad med andra verk.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-02-08 16:16

Det finns en äldre också, frågan är om den inte är ännu bättre...

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-02-08 16:19

IngOehman skrev:Det finns en äldre också, frågan är om den inte är ännu bättre...

Vh, iö

Jo, jag vet, musikaliskt är den jättefin och mer jordnära i de folkliga traditionerna, men inspelningstekniskt är denna bättre tycker jag och i kombination med bra framförande så blir det en fin skiva. Inget hindrar att man har båda. Jag hade båda på vinyltiden.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-02-08 16:37

ivor-isobarik skrev:

Jag hakade aldrig på det stora Linntåget,har aldrig lånat en krona för att handla uppgraderingar,samma handlare lurade första gången på mig en Pro-Ject 1 med AT95 pickup som spelade superbra för under tvåtusen,det var min audiofilistiska början..
-------------------------------------------------------------

Ja- jädrar vilket klipp det var i AT-95, det tyckte jag i mitten av 80-talet. Senare Linn Basic ( som var samma pickup, förutom att nålen satt fastlimmad ) lät ju lika bra. Framförallt blev det kul att lyssna. kanske inte neutralt, men kul.

Köpte av estetiska skäl en Mimik,den funkade bra till det övriga och var snygg och,jag är ju lite småbögigt förtjust i ALPINE stuket med grön display och no nonsense känslan. Jag ville ha samma för ögats skull oxå. I min värld är det så dumt att det inte bara är hur det låter. Det ska höra ihop,ha fåniga runda linnloggor och se lite mysko ut.

-----------------------------------------------------------

De äldre linn-lådorna är ju gör-snygga. Håller med dig i detta.
Jag hoppade över detta eftersom jag ville ha ett par isobarik då jag blev kär i dem vid det tillfället då den mystiske personen,vi kan ge honom det påhittade namnet Peter för anonymitetens skull,pådyvlade mig Pro-Ject maskinen.

Hjärntvätten, hade den, min allra första linnbutiks episod, avslutats med "All along the watchtower" på en fulldressad LP12 på ett med många svarta lådor drivet Isobariksystem. Jag var frälst!

---------------------------------------------------------

Tja, vad ska jag säga- Aktiva isobarik kommer nog alltid att finnas kvar som en stor, stor ljudupplevelse. Jag vet dock inte om jag skulle tycka det nu- men det är kul med bas som går under 20 hz... Inte utan att man blir litet nostalgisk här. Som alla Linnister på 80-90 talet var det ju isobarik, eller senare keltik, som man ville ha.
Intressant att du har ett par aktiva Linn kaber, av en tidig årgång. Precis exakt samma sorts burkar som jag själv hade i mitten av 90-talet. Jag hade "tunebox" , samt en lk 100 och två lk 280, samt Linn LK 1 med dirak. 120000 uF i nätdelen till försteget gjorde kanske susen...
Dock hade senare försteget kairn bara hälften uF i nätdelen, men lät bättre ändå..

Jag brukar läsa dina Linnlägg Richard,de är intressanta och tänkvärda,hänger med till en viss gräns,har inte kunskapen att riktigt förstå allt,var intressant det där du skrev om Ikemi eller vilken det nu var du dissekerat,det är nog trolleri med mycket i vår värld..

En på moppeforumet skrev en kul sak då det gled in på Hifi och linn, "linn måtte vara audiofilismens motsvarighet till IKEA, relativt billigt om än överprissatt,sen verkar det fanimej bo en älva i varje apparat oxå" sedna gav han mig lite goda råd om elkabel från Cals i sjön också vilket kändes lite obehagligt då det inte finns några Linnloggor på dem..

Tack själv för ett fint inlägg. Nostalgiska tankar kommer åter. Jag har ju ägt både keilidh (passiva), senare med kustone-foten, och både passiva och aktiva kaber. Linn Kan ( den första versionen!) har jag haft en månad under en reparation av mina kaber. Lät svängigt och bra- ingen lågbas och de bottnade i basen om man spelade högt- och de krävde ju lp 12 med ittok och lingo för att låta bra.
Keilidh lät mera neutralt än Linn kan.
Arcam alpha 5 och 7, samt mimik 1 och 2 har passerat revy. Hos en vän öppnade vi hans Ikemi och kollade uppbyggnaden. Linn gör snygga innanmäten, fullt med opa 604 överallt, och den är ju inte precis gratis.

Eftersom beg-priserna ligger väldigt lågt och bra så är det kanske möjligt att göra "klipp "om man köper linn begagnat, numera.
Ikemi och de allra nyaste förstärkarna verkar vara riktigt, riktigt bra, även mätmässigt på alla sätt och vis. Och gillar man Linn-ljudet kan man ju köpa begade Linn Keltik för 20000:- med aktiva filter och allt. En högtalare som kostade långt över 100000:- ny.
Men för att dessa ska låta maximalt bra bör man också köpa signalkälla och förstärkeri från samma generation.

Jag är tveksam om det går att köpa en annan högtalare under 20000:- som går så lågt i basen, och med rätt kamrater (linn från samma generation ) så låter de mycket övertygande.

Linn majik 140 låter mycket mera neutralt, dvs. de låter bra med en helt vanlig japansk cd-spelare. Men de går inte alls lika vråldjupt som jag minns att Keltik gjorde.

Vid den test av majik 140 versus piP vi gjorde, utföll det som ett oavgjort resultat. Majik 140 är en mycket snyggare högtalare- och båda gick ungefär lika djupt i basen, vilket är förvånande med tanke på hur små piP är. Lika roligt att lyssna var det också.
Ingen av oss tänker dock sälja sina högtalare. jag gillar naturligheten i piParna, speciellt vid akustiska inspelningar.

Så jag behåller mina piP. De kommer jag att ha kvar länge, tror jag.
Och det var tillfredställande att Linn komponent 104 fick storpisk av både piP, och MuPPs. :)

Förresten- du ska inte hoppa på nätverkspelaretåget ?
Vill du ha linnljud som passar dina aktiva kaber är ju SB 3, (eller duet) klockren som signalkälla, Hakar du på en Numerik ( som kan köpas för 1500:-, har kostat 18000:-) så har du troligen ett cd-ljud som låter mycket övertygande i din anläggning.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-02-08 17:59

petersteindl skrev:
IngOehman skrev:Det finns en äldre också, frågan är om den inte är ännu bättre...

Vh, iö

Jo, jag vet, musikaliskt är den jättefin och mer jordnära i de folkliga traditionerna, men inspelningstekniskt är denna bättre tycker jag och i kombination med bra framförande så blir det en fin skiva. Inget hindrar att man har båda. Jag hade båda på vinyltiden.

MvH
Peter

Själv tycker jag nog versionen med Mercedes Sosa är mysigast. :)
Fantastisk röst, och en härlig inspelning.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Prometevs

Inläggav Prometevs » 2010-02-10 18:35

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2010-02-12 01:06

Tack ska du ha,jag fick inte direkt några stående ovationer för mitt "reportage"

Fredrik "Lejonklou" sammanfattade mitt inlägg på följande vis:

"Ja det här var ju intressant, haraldur...(Haraldur det är jag på Selleri)

Det går alltså att få "ofattbart bra" återgivning med en skitkälla, risiga förstärkare, elsladd till högtalare med billigast möjliga element, ingen som helst intuning och flera högtalare i samma rum.

Antingen har vi radikalt olika preferenser eller så har jag gått alldeles vilse i HiFi-djungeln."

Men vad är att vänta när man skriver något sådant i ett märkestroget forum?

Tänk er hur det ska ha mottagits när Bob Dylan brölade ut att han "ain´t gonna work on Maggies farm no more" ackompanjerad av en av Djävulen besudlad och tillika elektrifierad gitarr den där hemska oförglömliga gången för mer än fyrtio år sedan på en visfestival..

-there was a lot of booing going on,i can tell you that!

Det är klart att om man livnär sig på att sälja särskilt framlyssnat musikaliskt lödtenn så är det inte roligt att läsa om att Clas Ohlsson säljer eminenta audiofilprodukter för kaffepengar.

Din läckra svarta interconnect har dock inte lämnat min näthinna ännu,den må vara en produkt av Hin men den skulle på ett ytterst förtjänsfullt sätt vara det sista hindret i de ack så ädla Linn Kaber högtalarnas aktiveringsprocess...(och av en händelse har jag vägarna förbi Luleå i ett ärende som jag strax ska delge, för att, så att säga, hålla den röda tråden...)

....Tillbaka till sagda röda tråd:

Fler kom att förfasa sig över inlägget,vad hade hänt med den stackars Ivor/Haraldur?

Jag fick ett PM på selleri från en erkänt duktig snubbe på Linn. Jag kanske skulle ha fått PMét hur som helst men jag fick känslan av att mitt inlägg hade viss betydelse. Löd ungefär så här:

" Hejsan! Har tänkt pm'a dig hur länge som helst nu då jag fick höra att du har Lippomannens LP12'a nu för tiden. Gjorde ju en genomgång av den för ett bra tag sedan men kunde inte göra den hundra procent färdig då vi då inte hade möjlighet att lira på den...resultatet kan därför ha blivit allt mellan ett "mja" till "rätt ok" men den är mest sannolikt inte "vaow"! Tiden gick i alla fall och jag o Lippomanen gick om varandra så det blev aldrig fixat...

Har du fixat/trixat med den ngt sedan du köpte den eller står den och går som den var vid ägarbytet? I så fall är det hög tid att verkligen gräva fram de sista grooven ur spåren...för jag blir snudd på orolig när jag hör de entusiastiska hejaropen om system med Pioneer dvd'n som källa etc. Den tolva som du har ska fullständigt demolera i princip de flesta silverskivespelare som finns på marknaden och än större ska skillnaden vara mot Pioneer 668 ty den är inte ngn speciellt engagerande variant även fast den är rätt ok...har hunnit jämföra den modellen mycke...

Nåja, kul med ditt senaste reportage i alla fall! Carlsson högtalarna gör verkligen vissa saker väldigt rätt men når aldrig fram hela vägen tycker jag. Finns dock mycke man inte hunnit höra på den gigantiska marknaden så jag vill verkligen inte döma ut ngt ohört.

Oavsett, fundera på om vi ska fixa i ordning det sista på spelaren? Gillar inte att det funnits en halvfärdig spelare "out there"...

Vänligt av honom i vart fall att ta mina grejor under sina vingars skugga,när man börjar uppleva att något annat än Linn låter bra,ja då är det uppenbart något fel:-)

Tänkte nästan hinna förbi någon av Er när jag ska serva LP12án,det blev så mycket sagt och ack så kort med tid i Lördags...

Kan svänga förbi Biltema och skaffa dig en välljudande interconnect i från deras ljusrosa audiofilserie om du vill skiljas från den svarta styggelsen som du har där bakom 668án...(PIK)

Linn-music for life

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi