MagnusÖstberg skrev:Den oskape gillar alltså Carlsson skarpt
Jag tror faktiskt att han gillar Ino ännu skarpare
Moderator: Redaktörer
MagnusÖstberg skrev:Den oskape gillar alltså Carlsson skarpt
ivor-isobarik skrev:Har precis varit till stugan och sköljt ur Ino ljudet ur öronen med lite vackra toner från ett "välstämt" Linn Kabersystem..
Avslutade det hela med Bob Dylans "Senior-Tales of Yankee power" och kände hur förståndet så sakterliga återvände i mitt sinne under några snyftningar av välbehag..
I sanning sagt får jag lov att sjunga in med de övriga,det låter vackert om Pi "P" eller hur man nu skulle korrekt nämna dem vid namn:-)
Peters skapelser var inte heller dumma,jag kunde i vissa stunder känna lite "Linnliknande" signatur i dem. Tror vi, eller i vart fall ett par av oss enades om att det i bland kan vara hårfint mellan väldigt bra och "too much" Lite filterjustering här kanske skulle kunna göra dem till något som jag kunde ha i mitt garagesystem...
Kom på mig med ett distinkt taktstamperi understundom,dock grötade det till sig bortom njutning på mer komplicerat material där PIPP klarade av att hålla ihop det såpass man stod ut med låten.
Framför allt så var det oerhört trevligt,sonen fick Claes Janssons låt i huvet och vi har gått och sjungit
"det kostar en hundring" mest hela dan..
peetwa skrev:Hur sköter sig förstärkaren längst till vänster?
bassman skrev:peetwa skrev:Hur sköter sig förstärkaren längst till vänster?
Väldigt väldigt bra! Jag hörde då ingen skillnad mellan NAD vad det nu heter. Och industridesignen är helt underbar.
Nu skall det i ärlighetens namn erkännas att Gambrinus hade nedsatt mitt omdöme när det spelades så jag är inget att lita på
johaneriksson skrev:bassman skrev:peetwa skrev:Hur sköter sig förstärkaren längst till vänster?
Väldigt väldigt bra! Jag hörde då ingen skillnad mellan NAD vad det nu heter. Och industridesignen är helt underbar.
Nu skall det i ärlighetens namn erkännas att Gambrinus hade nedsatt mitt omdöme när det spelades så jag är inget att lita på
Det var den där baselementmördarförstärkaren NAD 208, och jag som var nykter hörde inte heller någon skillnad. Förstärkaren såg ut att vara hämtad direkt ur en rysk pansarvagn
Prometevs skrev:johaneriksson skrev:bassman skrev:peetwa skrev:Hur sköter sig förstärkaren längst till vänster?
Det var den där baselementmördarförstärkaren NAD 208, och jag som var nykter hörde inte heller någon skillnad. Förstärkaren såg ut att vara hämtad direkt ur en rysk pansarvagn
Förstärkaren är en Klein & Hummel Telewatt SB 280 där SB står för Stereo Block. Den är på 2x140 W och byggd nån gång i mitten på 70-talet. Jag har inte lyckats hitta några bra data på den så om nån vet nåt mer så skulle det vara kul. Jag kom över den av en tillfällighet och köpte den för att den såg kul ut. Först brummade transformatorn ordentligt men efter att ha badat i shellacklösning (flingor och T-sprit) ett dygn och sedan torkat i en vecka så var den helt tyst.
Den är otroligt välbyggd. Byggd med tanke på service och ingen tanke alls på hur den ser ut.
Det som överaskade mig första gången jag verkligen testade den var hur bra den lät. Igår kväll var det iochförsig sent men den som sagt, vi hörde ingen skillnad mellan den och NAD 208. Det går säkert att testa noggrannare och mer provocerande än vad vi gjorde men resultatet räcker gör iallafall mig nöjd. Den är kul att äga. Jag har sett nån till salu på E-bay i Tyskland och där ligger dom på drygt 400 € och jag betalade 600 kr om jag minns rätt.
johaneriksson skrev:Vad var det för musik vi lyssnade på? Många bra inspelningar och mycket bra musik även om det blev rätt mycket fokus på musik som avslöjade pk-diskantens svagheter.
/Johan
Nusse skrev:johaneriksson skrev:Vad var det för musik vi lyssnade på? Många bra inspelningar och mycket bra musik även om det blev rätt mycket fokus på musik som avslöjade pk-diskantens svagheter.
/Johan
Orkar du utveckla lite mer nag diskanten? (jag är nyfiken)
radelius skrev:Den här versionen var det vi lyssnade på:
http://www.amazon.com/Ariel-Ramirez-Criolla-Navidad-Nuestra/dp/B000009IAZ
H/S
Erik_AA skrev:radelius skrev:Den här versionen var det vi lyssnade på:
http://www.amazon.com/Ariel-Ramirez-Criolla-Navidad-Nuestra/dp/B000009IAZ
H/S
ok, inte samma då.
Denna lyssnar jag på:
http://www.amazon.co.uk/Missa-Criolla-M ... B001N5FBHI
Hög imponatorfaktor!
IngOehman skrev:Det finns en äldre också, frågan är om den inte är ännu bättre...
Vh, iö
ivor-isobarik skrev:
Jag hakade aldrig på det stora Linntåget,har aldrig lånat en krona för att handla uppgraderingar,samma handlare lurade första gången på mig en Pro-Ject 1 med AT95 pickup som spelade superbra för under tvåtusen,det var min audiofilistiska början..
-------------------------------------------------------------
Ja- jädrar vilket klipp det var i AT-95, det tyckte jag i mitten av 80-talet. Senare Linn Basic ( som var samma pickup, förutom att nålen satt fastlimmad ) lät ju lika bra. Framförallt blev det kul att lyssna. kanske inte neutralt, men kul.Köpte av estetiska skäl en Mimik,den funkade bra till det övriga och var snygg och,jag är ju lite småbögigt förtjust i ALPINE stuket med grön display och no nonsense känslan. Jag ville ha samma för ögats skull oxå. I min värld är det så dumt att det inte bara är hur det låter. Det ska höra ihop,ha fåniga runda linnloggor och se lite mysko ut.
-----------------------------------------------------------
De äldre linn-lådorna är ju gör-snygga. Håller med dig i detta.Jag hoppade över detta eftersom jag ville ha ett par isobarik då jag blev kär i dem vid det tillfället då den mystiske personen,vi kan ge honom det påhittade namnet Peter för anonymitetens skull,pådyvlade mig Pro-Ject maskinen.
Hjärntvätten, hade den, min allra första linnbutiks episod, avslutats med "All along the watchtower" på en fulldressad LP12 på ett med många svarta lådor drivet Isobariksystem. Jag var frälst!
---------------------------------------------------------
Tja, vad ska jag säga- Aktiva isobarik kommer nog alltid att finnas kvar som en stor, stor ljudupplevelse. Jag vet dock inte om jag skulle tycka det nu- men det är kul med bas som går under 20 hz... Inte utan att man blir litet nostalgisk här. Som alla Linnister på 80-90 talet var det ju isobarik, eller senare keltik, som man ville ha.
Intressant att du har ett par aktiva Linn kaber, av en tidig årgång. Precis exakt samma sorts burkar som jag själv hade i mitten av 90-talet. Jag hade "tunebox" , samt en lk 100 och två lk 280, samt Linn LK 1 med dirak. 120000 uF i nätdelen till försteget gjorde kanske susen...
Dock hade senare försteget kairn bara hälften uF i nätdelen, men lät bättre ändå..Jag brukar läsa dina Linnlägg Richard,de är intressanta och tänkvärda,hänger med till en viss gräns,har inte kunskapen att riktigt förstå allt,var intressant det där du skrev om Ikemi eller vilken det nu var du dissekerat,det är nog trolleri med mycket i vår värld..
En på moppeforumet skrev en kul sak då det gled in på Hifi och linn, "linn måtte vara audiofilismens motsvarighet till IKEA, relativt billigt om än överprissatt,sen verkar det fanimej bo en älva i varje apparat oxå" sedna gav han mig lite goda råd om elkabel från Cals i sjön också vilket kändes lite obehagligt då det inte finns några Linnloggor på dem..
petersteindl skrev:IngOehman skrev:Det finns en äldre också, frågan är om den inte är ännu bättre...
Vh, iö
Jo, jag vet, musikaliskt är den jättefin och mer jordnära i de folkliga traditionerna, men inspelningstekniskt är denna bättre tycker jag och i kombination med bra framförande så blir det en fin skiva. Inget hindrar att man har båda. Jag hade båda på vinyltiden.
MvH
Peter
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 29 gäster