Hur gör man egentligen ett RIKTIGT delningsfilter?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2010-02-10 16:47

diesel skrev:
-Martin- skrev:
Naqref skrev:
paa skrev:Det finns väldigt många simuleringsprogram för delningsfilter, men väldigt få med inbyggd automatisk optimering mot en målkurva.

LspCad har. Eller så kan man göra ett eget optimeringsprogram i Matlab. Det har jag gjort vid ett antal tillfällen.

Sound Easy har också. :)

Har Sound Easy optimering mot impedans-målkurva? (som väl var frågan från början?)

Till viss mån. Det går att ange en "lägsta impedans" för att hindra att impedansen sjunker för lågt under optimeringen.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-02-10 17:40

Jag har under sändningsuppehållet roat mig med att simulera ett Linkwitz 24dB-filter till Jonka_s element för att försöka förklara varför jag strävar efter så resistiv belastning som möjligt. I det tänkandet är en konjugatlänk på baselementet viktig vilket det här exemplet är tänkt att visa. Filtret är beräknat för 3kHz delning och helt enligt skolboken utan någon kompensering i själva filterfunktionen. Jag har dock lagt in en sugkrets som tar ner den ökade impedansen vid delningsfrekvensen som Linkwitz 24dB annars lämnar efter sig. Den ligger direkt vid filtrets ingång och påverkar inte filterfunkionen i sig.

Bild

Själva delningen. Har tagit med en oktav åt vardera hållet från delningsfrekvensen för att lättare visa att det rör sig om 24dB/oktav dämpning.

Bild

Filtrets och elementens totala impedans mellan 400Hz - 20kHz.

Bild

Så här blir impedansen utan konjugatlänk på baselementet. Blå kurva.

Bild

Här den elektriska summeringen som matar elementen. De akustiska egenskaperna är alltså inte med. Grön är med konjugatlänk och blå är utan.

Bild
Senast redigerad av Flint 2010-02-10 19:22, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2010-02-10 18:15

Flint skrev:Jag har ett ideologiskt krav utöver det som har sagts tidigare i tråden och det är att lådan/filtret ska ha så jämn belastningsimpedans som möjligt. Brukar sträva efter att hålla den inom +/-0.5 ohm från säg 200-300Hz och uppåt. Att som Troels tillåta en dipp på runt 2-2.5ohm anser jag är helt fel.

Inga dåliga krav - finns det någon burk att köpa för pengar som uppfyller dina krav eller en relaxerad version av kraven? :D
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-02-10 18:19

Morello skrev:
Flint skrev:Jag har ett ideologiskt krav utöver det som har sagts tidigare i tråden och det är att lådan/filtret ska ha så jämn belastningsimpedans som möjligt. Brukar sträva efter att hålla den inom +/-0.5 ohm från säg 200-300Hz och uppåt. Att som Troels tillåta en dipp på runt 2-2.5ohm anser jag är helt fel.

Inga dåliga krav - finns det någon burk att köpa för pengar som uppfyller dina krav ... ? :D

Nej. (Njae... kanske)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-02-10 18:53

Vill påpeka att simuleringsexperimentet med Linkwitzfiltret här ovan är lågohmigt drivet (Ri=0) och inte matat med en "rörförstärkare".

Här summeringen för exemplet utan konjugatlänk drivet av ett riktigt "dåligt" rörsteg med tre ohms utg.imp. Rör = blå. Trissor = grön.
Tolkningen överlåter jag på var och en.

Bild
Senast redigerad av Flint 2010-02-11 11:01, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-02-11 09:22

Flint skrev:
Morello skrev:Inga dåliga krav - finns det någon burk att köpa för pengar som uppfyller dina krav ... ? :D

Nej. (Njae... kanske)

Vill minnas mina gamla Magnapan MG1.4 specades som 5 ohm linjärt. Huruvida det skulle hålla en uppmätning vet jag inte
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-02-11 09:28

Nattlorden skrev:Vill minnas mina gamla Magnapan MG1.4 specades som 5 ohm linjärt. Huruvida det skulle hålla en uppmätning vet jag inte

Har aldrig sett någon kurva på dom men tvivlar nog lite. Har däremot mätt en Fostex banddiskant en gång som hade nästan exakt impedans hela vägen. Den hade varit mumma att bygga filter till. Tyvärr utgick den för ca. tio år sedan.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2010-02-11 10:22

Bild

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-02-11 10:33

Där ser man. Det är ju magnetostater och då är det väl till största del resistansen i aluminiumfolien som blir belastningen men jag undrar hur dom kommer ifrån resonanser på grund av t.ex. rörelsemönster i alla fall? Nån som vet? (Kanske är det OT i en tråd om filter, men ändå släkt.)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2010-02-11 11:41

Nattlorden skrev:
Flint skrev:
Morello skrev:Inga dåliga krav - finns det någon burk att köpa för pengar som uppfyller dina krav ... ? :D

Nej. (Njae... kanske)

Vill minnas mina gamla Magnapan MG1.4 specades som 5 ohm linjärt. Huruvida det skulle hålla en uppmätning vet jag inte

Vad menas med "5 ohm linjärt"?
Att impedansen är 5 ohm över hela registret?
Att impedansen lutar +/-6 dB/oktav i hela registret?
Att impedansen ser ut hur som helst, men är oberoende av amplitud?

Lätt retoriska frågor.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-02-11 11:43

Morello skrev:Vad menas med "5 ohm linjärt"?
Att impedansen är 5 ohm över hela registret?
Att impedansen lutar +/-6 dB/oktav i hela registret?
Att impedansen ser ut hur som helst, men är oberoende av amplitud?

Lätt retoriska frågor.

Petig idag? :wink: Se ovan.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-02-11 13:07

Som trådskapare vill jag bara säga att jag inte övergivit er... Jag har bara inte tid att delta så aktivt just nu - senare ska jag dock göra ett seriöst försök att mäta upp mina byggen och räkna/mäta fram ett filter efter alla goda råd och idéer som kommer fram.

Fortsätt gärna diskussionen och låt gärna vågorna gå höga, men vi kan väl försöka hålla oss till ämnet, så att inläggen senare verkligen kan bidra till att konstruera välljudande delningsfilter :).

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2010-02-11 13:24

Jag tycker denna tråden är väldigt intressant med mycket hands-on erfarenhet.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-02-11 17:08

men detta med låga ohm och skarpa fasvinklar brukar man ju nedtona för det mesta. En modern välkonstruerad trnasistorförstärkare har inga problem med det brukar det heta.
Hur är det egentligen? Detta borde väl gå att lyssningstesta på nåt vis.
Vad är det för slags "artefakter" som uppstår ur lågt ohm och skarpa fasvinklar?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-02-11 17:12

Kraniet skrev:men detta med låga ohm och skarpa fasvinklar brukar man ju nedtona för det mesta. En modern välkonstruerad trnasistorförstärkare har inga problem med det brukar det heta.
Vad är det för slags "artefakter" som uppstår ur lågt ohm och skarpa fasvinklar?

Det är ju bara att titta på ena främre hörnet på effektkuberna som HiFiKit och Hemmabiotidningen redovisar så ser man att det skiljer massvis mellan olika konstruktioner på hur dom viker ner sig!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-02-11 17:25

paa skrev:
Kraniet skrev:men detta med låga ohm och skarpa fasvinklar brukar man ju nedtona för det mesta. En modern välkonstruerad trnasistorförstärkare har inga problem med det brukar det heta.

Det är ju bara att titta på ena främre hörnet på effektkuberna som HiFiKit och Hemmabiotidningen redovisar så ser man att det skiljer massvis mellan olika konstruktioner på hur dom viker ner sig!

Fast det där gäller ju bara vid klippgränsen. Hur de beter sig under den säger effektkuben inget om.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-02-11 19:09

sen undrar jag vad nackdelen är. vad är det man offrar för att få denna raka impedans?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2010-02-11 20:54

verkningsgrad?

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2010-02-11 21:28

Jag har en känsla av att alla dessa rcl länkar och spärrkretsar som man ser i en del byggen offrar en hel del eld för kråkorna. Då är det kanske bättre att bygga en bredare baffel.
Om nu elementet har så många resonanser att det kräver 20 komponenter för att låta bra och ger en högtalare med 83 db känslighet så finns det säkert bättre element. :)
Let forever be

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-02-11 21:51

UrSv skrev:Bild

Alla impedansmätningar jag har sett på Magnepan-högtalare har haft en impedanspuckel vid delningen.
Senast redigerad av RogerGustavsson 2010-02-11 21:58, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-02-11 21:53

Flint skrev:Där ser man. Det är ju magnetostater och då är det väl till största del resistansen i aluminiumfolien som blir belastningen men jag undrar hur dom kommer ifrån resonanser på grund av t.ex. rörelsemönster i alla fall? Nån som vet? (Kanske är det OT i en tråd om filter, men ändå släkt.)

Det tror jag knappt syns på impedanskurvan. Är i varje fall rätt osynligt på många magnetostatdiskanter.

Här ett filter för MG-IIc, om du vill simulera.

http://www.integracoustics.com/MUG/MUG/tweaks/MGIIc.gif

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2010-02-11 23:12

Det här är en mycket spännande tråd :) jag är idel öra!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-02-12 07:50

RogerGustavsson skrev:Här ett filter för MG-IIc, om du vill simulera.

http://www.integracoustics.com/MUG/MUG/tweaks/MGIIc.gif

Här har dom gjort en medveten nivåsvacka runt delningen och därmed en impedansmässig topp. Standardvärden för 6dB-filter vid 5 ohm/796Hz är 1mH och 40uF . Filtret är alltså beräknat för 10 ohm.

Bild

Bild
Senast redigerad av Flint 2010-02-12 08:21, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-02-12 10:30

Magnepan MG1.6/QR
Stereophile skrev:Bild
Fig.1 Magnepan MG1.6/QR, electrical impedance (solid) and phase (dashed) (2 ohms/vertical div.).

Magnepan MG3.6/R
Stereophile skrev:Bild
Fig.1 Magnepan MG3.6/R, electrical impedance (solid) and phase (dashed). (2 ohms/vertical div.)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-02-12 10:31

Kraniet skrev:sen undrar jag vad nackdelen är. vad är det man offrar för att få denna raka impedans?

Det borde inte ge någon nackdel, snarare tvärs om, men jag kan inte svära på det än. Ska simulera det och kolla verkningsgraden som rikkitikkitavi tog upp i inlägget under ditt. Jämföra inmatad effekt i Linkwitzfiltret med vad som hamnar i elementen med och utan konjugatlänk och också kolla hur mycket effekt som hamnar i konjugatlänkens R. Borde väl stämma tankemässigt, va?

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2010-02-12 13:34

RogerGustavsson skrev:
UrSv skrev:Bild

Alla impedansmätningar jag har sett på Magnepan-högtalare har haft en impedanspuckel vid delningen.

-87 dB känslighet. Verkar lite klent... :D

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-02-12 13:34

Nackdelen med reaktiv belastning är ju att viss effekt skapas i generatorn/förstärkaren utan att bli effekt i belastningen. Här effekten i generatorn (grön) och i belastningsmotståndet R1 (blå). Fo=796Hz.

Bild

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-02-12 14:15

Flint skrev:
Kraniet skrev:sen undrar jag vad nackdelen är. vad är det man offrar för att få denna raka impedans?

Det borde inte ge någon nackdel, snarare tvärs om, men jag kan inte svära på det än. Ska simulera det och kolla verkningsgraden som rikkitikkitavi tog upp i inlägget under ditt. Jämföra inmatad effekt i Linkwitzfiltret med vad som hamnar i elementen med och utan konjugatlänk och också kolla hur mycket effekt som hamnar i konjugatlänkens R. Borde väl stämma tankemässigt, va?

Beklagar men jag klarar inte i nuläget av att göra en trovärdig simulering här men inget tyder på att resistiv belastning skulle försämra verkningsgraden. Ska träna mer på programmet så kanske det släpper. Det gäller att hålla reda på "faserna". :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-02-12 14:20

-Martin- skrev:-87 dB känslighet. Verkar lite klent... :D

Vid stereophiles mätningar har 3.6:an 83.5 dB/2.83 V/m och 1.6 har 83.7 dB/2.83 V/m.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2010-02-12 16:46

Almen skrev:
-Martin- skrev:-87 dB känslighet. Verkar lite klent... :D

Vid stereophiles mätningar har 3.6:an 83.5 dB/2.83 V/m och 1.6 har 83.7 dB/2.83 V/m.

Bättre än -87 i alla fall :D

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum