Johan_H skrev:I området under fs så är membranets utslag kontrollerade av fjädringen och där är läget beroende på insignalen.
I området över fs så är membranets rörelser kontrollerade av massan och där är läget oväsentligt utan det är membranaccelerationen som är beroende på insignalen.
För i princip hela det frekvensområde man spelar så befinner man sig i det massakontrollerade området.
Hur ser effektspektrum ut i olika sorters musik, eller mer vanvödigt, vilka "Herzar" har flest "Watt"?
Praktiskt taget oberoende av musiktyp så ligger energimaximum under
300 Hz, och nästan alltid även över 50 Hz. Självklart finns det undantag,
men de är ganska ovanliga (ensam flöjt, flerstämmig kvinnlig sång...).
Johan_H skrev:Jag har nån föreställning om att mycket av effekten ligger i basregistren, medan mindre ligger i mellanregistret, och rent av lite ligger i diskanten?
Ja, det brukar se ut ungefär så. Sedan kan man ju diskuter hur stort bas-
registret är, hur stort mellanregistret är och hur stort diskantregistret är.
I hifi-världen sätter man kanske gränserna lite annrlunda än i musikvärlden.
I musikvärlden som kallar man ju det som högerhanden spelar för diskant,
alltså redan från 500 Hz sisådär men en diskantkontroll är det ju oftast
snarare över kanske 5000 Hz man reglerar. A olika skäl brukar man även
dela upp basregistret i många olika området, medan man bara delar upp
mellanregistret i två, och gör sammanledes med diskantregitret. Fast det
finns många sätt att dela upp registren. Jag brukar kalla registret från kan-
ske 16 Hz och upp till 50 Hz, djupbas. Från 50 till 100 är mellanbasen och
basregistret mellan 100 och 300-500 Hz kallas ibland för värmeområdet.
Sedan kommer det undre mellanregisterområdet (500 - 1000), det övre
mellanregisterområdet (1000 - 2000 Hz) som även (med fog) kan kallas
klarhetsområdet.
Sedan har vi det undre diskantområdet 2000 - 6000 Hz) och det övre
(6000 - 20 000 Hz). Fast man kanske skulle stjäla någon kHz från det
undre diskantregistret, och dela upp det övre diskantområdet i två delar,
det mellersta och det övre (5 000-10 000 och 10 000-20 000 Hz)?
Men, om någon anser att gränserna går vid helt andra frekvenser kan de
såklart tycka det, om när det är noga så är det nog klokt att tala om
frekvenser snarare än namn på registren.

Johan_H skrev:Om det är så, befinner man sig kanske med de *flesta* Hertzarna i det massdominerade området, medan de effektmässigt *viktigaste* Hertzarna är i det fjädringsdominerade området?
Mnjae...
Det fjäderkontrollerade området är för nästan alla högtalare UTANFÖR
passbandet hos samma högtalare. Det finns undantag i form av högtalare
som drivs aktivt med kraftig eq. Men i normalfallet ligger definitivt "de
effektmässigt *viktigaste* Hertzarna" (som du skriver) en bra bit in i det
massakontrollerade området.
- - -
Fast skall man vara noga, och det skall man ju, så är det en förenkling
som är helt tokig, att tala om bara två områden.
I slutna lådor så bör man rimligtvis tala om inte två utan i varje fall tre
olika områden (uppifrån och nedåt i frekvens):
1. Det massa-kontrollerade området, amplituden begränsas (vid en given
input*) av konmassan.
2. Det EMK-kontrollerade områet (kan även kallas det dämpningskontrol-
lerade området), amplituden begränsas* av EMK.
3. Det fjädringskontrollerade området, amplituden begränsas* av fjäd-
ringen.
I område 1 gäller att impedansen är låg, i 2 gäller att den är hög, och i 3
är den låg igen.
För basreflexlådor finns dock fem områden!
1. Det massa-kontrollerade området, amplituden begränsas (vid en given
input*) av konmassan.
2. Ett EMK-kontrollerat område (resonans råder mellan konmassa och ele-
ment+lådfjäder, som är något uppstyvad på grund av luftrörelser i porten),
amplituden begränsas* av EMK.
3. Det portmasse-lådfjäder-resonans-kontrollerade området. (Där lådans
egentliga output dessutom är dämpningskontrollerad, även om det i de
flesta konstruktioner är en liten faktor), amplituden begränsas* då av låd-
volymen.
4. Ett ytterligare EMK-kontrollerat område (resonans råder mellan konmas-
sa+transformerad portmassa och elementfjäder), amplituden begränsas*
av EMK. Någonstans inom detta område brukar basreflexlådan förlora i
diciplinen mekanisk effektivitet (hur mycket luft högtalaren pumpar totalt,
jämfört med membranets rörelser) mot en sluten låda.
5. Det fjädringskontrollerade området, amplituden begränsas* av fjädring-
en. Här rör sig membranet mycket, utan att mycket ljud produceras.
Huvudelen av energin ligger nästan undantagslöst i område 1, med mindre
i 2 och ännu mindre i 3 (gäller både för basreflex och slutet). Område 4
och 5 i basreflexlådor, bör inte utsättas för ineffektexcesser.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).