Konstig transistor - hur tolka?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Konstig transistor - hur tolka?

Inläggav Flint » 2010-02-08 17:12

Jag tänkte simulera slutstegskretsen LM1875T men här går jag på en nit. Transistorerna Q15 och Q16 verkar mer än lovligt förvirrande. Hur ska man tolka dom så att dom går in i spicevärlden? Pdf.

Bild

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2010-02-08 17:16

Fyra trissor med gemensam bas och emitter.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-02-08 17:18

Morello skrev:Fyra trissor med gemensam bas och emitter.

Tackar. Får alltså bli fyra separata trissor per trissa. Är det OK att baströmen också blir x4.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-02-10 23:32

Flint skrev:Är det OK att baströmen också blir x4.

Jag tolkar avsaknaden av svar på den frågan som att ingen vet. Svaret får därför så länge bli ett hypotetiskt "ja". Tack.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2010-02-12 11:00

Flint skrev:

Jag tolkar avsaknaden av svar på den frågan som att ingen vet. Svaret får därför så länge bli ett hypotetiskt "ja". Tack.

fyra gånger vadå??? Alltså, det är oklart vad du vill ha svar på.

Svaret på alla rimliga tolkningar ryms i: fyra separata trissor med gemensam bas och emitter.

Sen beror det på hfe, och detaljer i konstruktionen på chippet.

En rimlig kopia får du om du fixar att:
De 4 trissor som du ska stoppa in i stället ska ha vardera ett hfe som ger sammanlagd basström som är lika stor som vad den där multikollektortrissan har för samma totala kollektorström.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-02-12 11:09

n3mmr skrev:
Flint skrev:

fyra gånger vadå???

Jag menar om trissan på bilden drar basström som en trissa eller som fyra separata.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2010-02-12 11:09

se uppdaterat inlägg
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-02-12 11:12

n3mmr skrev:se uppdaterat inlägg

Jag försökte radera mitt svar men du hade redan postat ditt.
Jag plockar dit fyra trissor med hfe runt 250 få se vad som händer. Tack.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2010-02-12 11:13

Antar att du "torrlöder" för att vinna kunksap och förståelse.
Då spelar nog inte bas-strömmen så stor roll.
Det är ju omöjligt att veta vad trissorna på substratet har för egenskaper i detalj.

Om du märker att drivande steg storknar får du väl justera lite så att viloströmmarna räcker till. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-02-12 11:17

Morello
Det var mest av nyfikenhet jag frågade. Symbolen kanske bara är en rent schemamässig förenkling.

Användarvisningsbild
faulhund

Inläggav faulhund » 2010-03-02 23:26

Jo, de där "konstiga" transistorerna är faktiskt meningsfulla i den använda halvledarteknologin. I vanliga bipolära processer finns inga "riktiga" vertikala PNP, utan man använder den relativt svaga basdopningen till båda emitter och kollektor bredvid varandra, s.k. lateraltransistorer. PNPns bas kommer då att utgöras av det ännu mer lågdopade episkiktet, och det får till följd att de här krabaterna får en riktigt dålig och varierande strömförstärkning: Kollektorströmmen börjar avta redan innan basströmmen fått idela värden, och överföringsfunktionen blir Ic=Ik*exp(q*Vbe/2/k/T) snarare än Is*exp(q*Vbe/k/T). (SPICE-modellparametern IKF ska ha ett värde i mikroampereområdet faktiskt!)

Det bästa möjliga blir att göra emittern som en liten knapp och kollektorn runt om. Då kan man i alla fall få bra noggrannhet i en designparameter nämligen delningen mellan dem. (Ange t.ex. för Q46 SPICE-deviceparametern AREA till 0,66 resp. 0,33!)

Det är ju högst ovanligt att man ser ett så detaljerat schema i ett datablad! I många fall anges bara ett starkt förenklat "equivalent circuit", från vilket man emellertid - med ett visst jobb - kan ta fram en fungerande makromodell för ICn. Och jag har inte ägnat tid åt att bena upp det helt, men Q15-Q16 verkar ju vara för att ge en kontrollerad hysteres till övertemperaturskyddet. Jag förstår inte hur man ska kunna få förström till vara sig ingångssteg eller multiplicerad Vbe ... om man inte har glömt en lödplupp mellan skärningen av Z2 och Z3 och basen på Q30. (Pinchmotstånden t.ex. R24 är nämligen alltför onoggranna för att användas till något annat än att ge en viss liten läckström.)

I alla fall ett ambitiöst och lärorikt projekt att simulera en konstruktion som bygger på många trick i den använda processen. Min högaktning!

Thomas
Om det är någon här som jag inte har förolämpat i kväll, så ber jag denne om ursäkt. (J. Brahms)

Återgå till Teknikforum