Eftersom jag både har problem med matematiken och att rangordna bra album kommer här tips på något fler än tre jazzskivor som jag inte kan vara utan...
Mer eller mindre frijazz (i bokstavsordning):
Albert Ayler - Spirital Unity (eller "Spirits Rejoice", eller "In Greenwich Village", eller "New York Eye and Ear Control")
Brötzmann / Van Hove / Bennink plus Mangelsdorff - Live In Berlin '71 (eller "Machine Gun", "Nipples", etc...)
Don Cherry - Organic Music Society (eller "Brown Rice", som ibland kallas "Don Cherry")
Ornette Coleman - har lite svårt att välja bland "The Shape of Jazz to Come", "Change of the Century" och "Free Jazz"
Arthur Doyle - Alabama Feeling
The Group (Gruppo Di Improvvisazione Nuova Consonanza) - The Feed-back (en lite udda fågel på listan, kanske)
Charlie Haden - Liberation Music Orchestra
Noah Howard - Black Ark
Instant Composers Pool - Groupcomposing
Jorge Lopez Ruiz - Bronca Buenos Aires (inte alls så frijazzig som resten av listan...)
Sunny Murray - Sonny's Time Now
Pyramids - Birth, Speed, Merging
Alan Silva - Luna Surface (eller "Seasons" om man vill ha ännu mer...)
Spontaneous Music Ensemble - Karyobin
Cecil Taylor - Unit Structures
Francois Tusques - Intercommunal Music
Frank Wright - Church Number Nine (eller "Your Prayer")
Det var mycket gammalt. Och jag har förstås missat en hel del bra saker, inte minst för att jag inte hört dem... Från förra året kan rekommenderas bland annat dessa två:
Anker / Taborn / Cleaver - Floating Islands
Trespass Trio - "...was there to illuminate the night sky..."
Och så vill man ju ha något med
Mats Gustafsson...
Gillar man lite laidback hipp soundtracksjazz rekommenderas norskaustraliern
Sven Libaek mycket varmt, mina favoritskivor är de underbara "Inner Space" och "My Thing".
Hoppas trådstartaren inte blir allt för arg för att jag bredde ut mig mer än vad som bads om.
edit: Nu med rätt stavning på Libaek...