Problem med auto stop på Technics-vinylspelare

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Megavirre

Problem med auto stop på Technics-vinylspelare

Inläggav Megavirre » 2010-02-13 18:43

Det verkar som att det är något som inte fungerar riktigt 100 på min vinylspelare. Jag införskaffade den för ungefär en vecka sen och är överlag nöjd ljudmässigt och funktionsmässigt bortsett från detta lilla problem. Spelaren i fråga är en Technics SL-Q2 med Denon 103-pickup. Spelaren är direktdriven. När skivan spelat klart (in till "mitten") alternativt när man trycker på stop-knappen ska armen lyftas tillbaka till stället och skivan ska stanna. Armen rör sig jättefint, där finns inget att klaga på. Däremot stannar skivan i kanske 10% av fallen. Man ser på strobe-diodens ljus på disken att den tillfälligt hoppar ned till en lägre hastighet för att sedan börja snurra på den inställda hastigheten igen. Felet uppstår på både 33 och 45 varv.

Min gissning är att det är något brytare som inte slår från som den ska då det även är meningen att skivan inte ska snurra när armen inte befinner sig över skivan (i utrymmet mellan armhållaren och skivan eller i hållaren så att säga) och att den sedan ska börja snurra automatiskt när man för armen till skivan. Spelaren är alltså bara semi-automatisk, den kan inte föra armen till skivan automatiskt. Man hör tydligt att det knäpper till någonstans när man för armen till/från skivan horisontellt och i vissa fall startar/stannar skivan när man drar armen förbi detta läge.

Någon som har en idé om hur man kan lösa detta?

(Detta är förövrigt mitt första inlägg här på forumet :))

Återgå till Teknikforum