Tja, kompromisslösheten får nog Ingvar förklara hur han ser på det.
De är iallafall såpass vettigt konstruerade att de fungerar fint för monitorbruk.
En sak som jag inte har sett hos NÅGON annan tillverkare är den homogenitet som Ingvar har lyckats med genom hela sortimentet.
Går jag på valfri butik och lyssnar på en valfri serie från ett valfritt märke som påstår sig konstruera transparenta/ofärgande högtalare så låter de olika nästan allihop - alltså även inom samma märke. Om de låter så olika, vilken är då transparent? En, alla, ingen? Antagligen det sistnämnda.
Köper man piP, pi60 eller ett delat system så har de alla samma klangkaraktär. Skillnaden sitter i ljudtryckskapabilitet. Spelar man mycket högt tycker jag att piP kan låta pressade och mindre upplösta i mellanregistret jämfört med till exempel pi60. Men det beror på att piP låter så sjukt bra för sin storlek att man lätt frestas att dra på mer än de är konstruerade för. pi60 är en otroligt kompetent högtalare och det är nog få som har hört bägge som inte föredrar pi60. pi60 är mycket stabil om man gillar att spela riktigt högt och den diskanten som sitter i pi60/s är världsklass - mycket hög upplöst och aldrig skrikig eller skränig (om man inte matar den med distad skrikig/skränig musik förstås) Men, många har liksom jag bägge och klangkaraktären känns igen i samtliga modeller som jag har erfarenhet av.
Det för mig är ett av tecknen på att det finns en god tanke och konstruktion genom serien - det är inga modeller som låter olika varandra och som är framtagna för "olika slags musik" utan de förmedlar helt enkelt ljud så trovärdigt som Ingvar kan få dem att göra. Med ljud menas såväl tal som musik och film.
Ino har ju en speciell serie för studiobruk/monitorlyssning som skiljer sig lite från den övriga serien på en del parametrar. För kombinerad lyssning skulle jag lätt välja ett par ur den vanliga serien. Jag har för mig att monitorerna inte är stereosystemfelskompenserade, men det vet jag inte om det gäller alla ur studio/monitorvarianterna.
Med en tyngre uppsättning Ino för hembio som t ex i28/i16s/i32s med profX4/y4 och cr80s/es och A2 surround så tror jag nog man hamnar på en fin "referensnivå" det finns ju ett par här på forumet som har fantastiskt bioljud som fungerar lika fantastiskt för tvåkanal. De uppsättningarna är mycket svårslagna och finns ju inte på marknaden i resten av världen heller eftersom Ino i dagsläget bara agerar på svenska marknaden och det inte finns någon ambition att "erövra världen".
De "referensanläggningar" jag hört utomlands (USA, Thailand/Bangkok, Kanada, Australien och England för att nämna några utöver någon miljonanläggning man hört i Sverige) har inte varit i närheten av de tre-fyra tyngre Inosystem jag hört. Och då har jag inte hört de allra tyngsta.
Har som sagt hört ett par tre fyra av de större systemen och de har bildat referens för mig eftersom de uppfyller alla kraven jag har som lyssnare på ljudtryck, transparens / oförvanskad förmedling av källmaterialet. I samtliga fall har rummen ritats / akustikreglerats i samråd med Ingvar.
De större system jag hört demas utomlands har jag nästan ingen som jag kommer ihåg namnet på - är de inte bra lägger jag inte dem på minnet. Hör jag namnet igen känner jag igen dem dock.
Jag hoppas verkligen att det finns någon annan som är lika duktig som Ingvar och att jag får höra det någon dag. Det skulle enbart vara positivt.
I dagsläget känns det som att folk inte riktigt kan förstå att man inte kan peka ut en enda tillverkare som gör lika bra grejer, totalt sett, och mena allvar. Jag skulle själv vara skeptisk till ett sådant påstående.