Tips om JBL efterlyses

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Greengrass

Inläggav Greengrass » 2010-02-14 22:33

:arrow:
Senast redigerad av Greengrass 2010-05-08 05:22, redigerad totalt 1 gång.

lyssnar

Inläggav lyssnar » 2010-02-14 23:25

Greengrass, jag kommer aldrig att gå i polemik om tyckande. Om jag tycker en sak så är det min ensak. Sammar grundkaraktär kanske jag borde säga.
Historiken om danska JBL kan jag oxå, men faktum är att det blev en väldigt lyckad högtalare. Tycker jag. Hur JBL är på hemmasidan nuförtiden har jag ingen aning om.
En rolig sak: När man köpte JBL tillverkade i Danmark fick man en CD med en dansk grupp som heter Big Fat Snake, så en sån fick jag. Lyssnar på den lite då och då fortfarande efter 16 år. :)

Jag håller med om att allt inte behöver vara svart. Men det tycker inte chefen...hustrun, alltså.

F.n. driver jag högtalarna med en Denon AVR-3805 (7x130 W vid 8 ohm) som iofs inte är något monster, men spelar 2-kanal hyfsat.

Placeringen är katastrofal, rummet är assymetriskt, ena sidoväggen består av 8 kvm glas och på andra sidan rummet är det öppet hela vägen genom köket. Golvet är klinker... ställer höga krav för att ens låta hyfsat.

Så alltså kvarstår frågan: vad kan ersätta L150?
Jag har skummat nätet efter XPL-200, men ett par i Californinen, eller var det Texas, var det närmaste...

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-02-14 23:41

Tips: Sy svarta elastiska överdrag åt dem, låt frugan hjälpa till. Kan bli rätt snyggt faktiskt.
När frugan inte är hemma, blottar du härligheterna. :wink: :lol:
Den som vet mest, tror minst.

Greengrass

Inläggav Greengrass » 2010-02-15 00:42

Senast redigerad av Greengrass 2010-05-08 05:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2010-02-15 11:27

Greengrass
har du något tips på en bra L36 moddning?
jag har et par sådana i köket som jag gillar mycket, men det de saknar ju lite "slap in the face" som mina Jubal har.
Driver alla mina burkar med 70 tals Marantzer
(ja, förutom ett par tannoy monitor gold som går med en rör Revox i sovrummet)

lyssnar

Inläggav lyssnar » 2010-02-15 15:30

Greengrass: Rosor och ommålning av kök är redan förbrukat, det ska nog värre mutor till för att ha bruna klenoder. :lol:
Kom på ett eventuellt altenativ i går när jag hade gått och lagt mig; jag har i jobbet kontalt med en tillverkare av casar, alltså transportlådor för PA-utrustning och de har en tunn vinyl (svart!) som de limmar på sina plywoodlådor. Jag tänkte inte limma men väl prova att spänna den över topp och sidor och häfta med häftpistol på front och bakstycke. De små hålen efter häftklammerna är nog ett lågt pris att betala, högtalarna kommer att vara nära nog originalskick när brunt blir på modet igen.
Ska testa det!

Du har helt rätt om elektroniken; flerkanalare är inte särkilt bra att köra tvåkanal med, jag tog hänsyn till det när jag köpte "kompromissen" som har fått bra kritik även som tvåkanalre.
En bättre lösning är på gång; ska investera i ett kompetent slutsteg som ska försörja L150 vid finlyssning.

Vad gäller vintage håller jag med dig!
Minns ännu Harman Kardon Citation XI och XII tillsammans med tidiga stooora Infinity, tror det var Kappa 9.

Idag ska jag kolla vinyl och fronttyg!

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2010-02-15 15:33

:cry:
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Greengrass

Inläggav Greengrass » 2010-02-15 15:43

Senast redigerad av Greengrass 2010-05-08 05:23, redigerad totalt 1 gång.

Greengrass

Inläggav Greengrass » 2010-02-15 16:00

Senast redigerad av Greengrass 2010-05-08 05:24, redigerad totalt 1 gång.

lyssnar

Inläggav lyssnar » 2010-02-15 18:56

Greengrass: Hahaha! Jag ska inte limma vinylen och det är nog inte den vinyl du tror.
Denna liknar en slät, fin målad yta och ser INTE ut som gubbarna på Blue Oyster Club! ;-)
Det fanns iofs lädermönstrad och även vinröd krokodilmönstrad... blev allt lite sugen.

*Undrar om jag borde låta bli att informera om fortsättningen, Grengrass kanske får krupp* :lol:

Greengrass, jag går på vinylalternativet bara för att bevara högtalarna! Ungefär som när man klädde in matteboken i skyddspapper i skolan.

Var i tygaffären, de har normalt det tyg jag vill ha till fronterna, men det var naturligtvis slut för tillfället.

Sad smiley, förresten...lite motsägelsefullt, ungefär som en fothandduk. :wink:

Greengrass

Inläggav Greengrass » 2010-02-15 19:16

Senast redigerad av Greengrass 2010-05-08 05:24, redigerad totalt 1 gång.

lyssnar

Inläggav lyssnar » 2010-02-15 20:21

Greengrass skrev:Jag vet faktiskt inte vad för slags vinyl du menar "lyssnar", (roligt alias förresten :)). Kan du möjligtvis lägga in en bild på materialet ifråga?

Det är väl klart att man är nyfiken, även om jag är en rabiat motståndare till egendomliga ändringar av vintage Hi-Fi-utrustning, i synnerhet om dessa kraftigt avviker från orginalutseendet.

Men det känns bra att du äntligen bestämt dig för att behålla klenoden. :wink:

Greengrass: Mmmm...nu har jag lyssnat lite till på mina älsklingar och kommit fram till att de inte går att byta ut, t.o.m. med min tarvliga Denon och omöjliga akustiska mljö låter de underbart! Ett litet slutsteg på detta och toppat med parmesan så...

Bild blir det ingen än, vinylen var beställningsvara, men ska ta en bild när första är klädd, om den blir klädd...börjar så smått fundera på att klä om fronterna och liksom bara låta kabinetten vara valnöt och hoppas att min kära hustru blir hemmablind. From förhopning, men värt ett försök!

Lyssnar är ett gammalt fint nickname som jag tog mig för ca 12 år sedan när det var på modet med chatt på internet. Det började med att jag var inloggad som "anonym" på en chatt när ngn frågade vad jag gjorde, då svarade jag: "Lyssnar på Pink Floyd" och eftersom jag insåg att jag redan då lyssnade på musik så gott som alltid så blev jag rätt och slätt "lyssnar".

Blev lite nyfiken då dig, Greengrass. Vad spelar du med?

Tillägg: Fjonkalicious: ser att du också lider med Greengrass, kom ihåg att delad sorg är halv sorg! :)

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2010-02-15 20:36

Greengrass skrev:

leffe: Saknar du lite "slap in the face"?

Försök att reta upp någon utkastare på krogen, det brukar ge garanterat resultat...

Men allvarligt talat, om dina L36:or inte tycks ha samma ljudkaraktär som dina Jubal, beror det på väldigt många faktorer. Först, den mest uppenbara, L36 ÄR inte bygggd som en Jubal! Den har alltså inte alls samma lådvolym, baselement eller diskantelement som den större Jubal har.

:) dörrvakts-giget har jag provat - men det är jäkligt svårt att få dem att stå still i köket med en gammal reciever inkopplad i häcken....

Självklart förstår jag att l36 och jubal inte kan låta lika av uppenbara skäl - utan mer ute efter att "öppna upp" toppregistren på L36:an

Tänkte mer om du hade hittat en mod som du kunde rekommendera

Greengrass

Inläggav Greengrass » 2010-02-15 21:20

Senast redigerad av Greengrass 2010-05-08 05:25, redigerad totalt 1 gång.

Greengrass

Inläggav Greengrass » 2010-02-15 21:52

Senast redigerad av Greengrass 2010-05-08 05:26, redigerad totalt 1 gång.

lyssnar

Inläggav lyssnar » 2010-02-16 07:18

Greengrass: Tack för beskrivning av din anläggning! Om jag minns rätt är dina AR av modellen "burspråk" med vinklade sidor(?). Såg i så fall ett par sådana på Tradera för en tid sedan.
Jakten på slutsteg har nu börjat, lutar år något potent 80-talssteg. Kompisen sålde precis sin HK Citation XI / XII combo, det hade varit mumma, men nu har det tåget gått. :(
Tittade lite på Luxman M-02 eller M-03 samt ett Carver-steg.
Har du (eller någon annan läsare) någon erfarenhet av Carver? Jag Googlade och läste lite omdömen, men de pendlade mellan tveksamt och halleluja, så där blev man inte klokare.
Det ligger ett ute på Blocket just nu: http://www.blocket.se/stockholm/Carver_ ... w=3&last=1 för vettiga pengar.[/url]

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2010-02-16 08:39

Carver är ett switchat PA steg och håller väl inte riktigt måttet för finlir till Hifi.
Brus och fläktljud är väl några andra detaljer som säker kan upplevas som störande.

Greengrass

Inläggav Greengrass » 2010-02-16 10:49

Senast redigerad av Greengrass 2010-05-08 05:27, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
caminoman

Tipps om JBL efterlyses

Inläggav caminoman » 2010-02-17 10:25

Hej på er!
Är ny här på forumet och ganska kass på det här med Forum.
Eftersom mitt insomnade HiFi intresse var vaknat så ser jag att detta forumet spännande. Jo jag letar aktivt JBL L150, "har man en gång hört dom, glömmer man aldrig ljudet" har ni hört det förrut?
Missade dom i Malmö pga. datorhaveri. Har nu ett par på gång men då dök det upp ett par L26:or, som den här tråden har handlat om tidvis.
Vet inget om L26:orna men eftersom dom betingar ett ganska värde kanske dom är ett alternativ, har aldrig hört eller sett dom.
Har idag JBL L110+Pioneer SX-1010 och ett BOSE system.
Jovisst, ett par Pioneer högtalare i garderoben samtida med recivern och två vinylsvarvar från samma tillverkare och tid ( -74 )
Så min fråga är, vad är L26 och hur låter dom?
/caminoman

lyssnar

Inläggav lyssnar » 2010-02-17 18:57

Greengrass skrev:lyssnar: Du har nästan rätt, då du skriver att det fanns ett par AR LST som var ute på Tradera för ett litet tag sedan:

http://www.tradera.com/AR-LST-2-Acousti ... _104655672

Men observera att det var den mindre modellen, LST-2, som har något mindre lådvolym samt färre diskanter och mellanregister. Om jag inte minns helt fel, så fanns det tre olika LST-modeller som mest ute på marknaden under 70-talet. Mina LST är den största modellen. :P "Big is beautiful"! Här är lite matnyttig information om dessa:

http://www.gramophone.net/Issue/Page/Fe ... NT+REVIEWS

Och här är ett par på en italiensk hemsida. Sorry, jag kan ingen italienska men njut av bilderna istället. De är tillräckligt talande:

http://www.kijiji.it/annunci/audio-tv-e ... st/3112040

Letar du efter Carver, då skall du komma ihåg att det fanns Carver-byggen före 1980-talet och helt andra åren därefter... Före 1980 var det helamerikanska produkter, sedan blev det mycket "rebadgade" komponenter i deras sortiment. T.ex så var alla deras CD-spelare i själva verket Yamaha-spelare med Carver-logga och blankpolerade aluminiumfronter som den enda skillnaden - ja och så priset förstås...

Varför inte leta efter någon samtida förstärkare, t.ex en större Marantz kombo med för- och slutsteg? Eller en något äldre Marantz integrerad förstärkare, typ Modell 1200? Den du... 8)

http://audio-database.com/MARANTZ/amp/model1200-e.html

Luxmans produkter låter lite för "snällt" och polerat, ja nästan på gränsen till intetsägande i mina öron. Men smaken kan ju vara olika - tack och lov! :)

Greengrass/Leffe: Underbara högtalare, dina LST. DOM hade jag aldrig fått släpa in för frugan! :lol:

Tror jag skippar Carver och letar vidare! Marantz har jag alltid varit svag för, så det kanske blir det.

Sen finns det ju Harman Kardon Citation 20-serien, men de har jag aldrig lyssnat på.

Greengrass

Inläggav Greengrass » 2010-02-17 19:03

Senast redigerad av Greengrass 2010-05-08 05:27, redigerad totalt 1 gång.

lyssnar

Re: Tipps om JBL efterlyses

Inläggav lyssnar » 2010-02-17 19:19

caminoman skrev:Hej på er!
Är ny här på forumet och ganska kass på det här med Forum.
Eftersom mitt insomnade HiFi intresse var vaknat så ser jag att detta forumet spännande. Jo jag letar aktivt JBL L150, "har man en gång hört dom, glömmer man aldrig ljudet" har ni hört det förrut?
Missade dom i Malmö pga. datorhaveri. Har nu ett par på gång men då dök det upp ett par L26:or, som den här tråden har handlat om tidvis.
Vet inget om L26:orna men eftersom dom betingar ett ganska värde kanske dom är ett alternativ, har aldrig hört eller sett dom.
Har idag JBL L110+Pioneer SX-1010 och ett BOSE system.
Jovisst, ett par Pioneer högtalare i garderoben samtida med recivern och två vinylsvarvar från samma tillverkare och tid ( -74 )
Så min fråga är, vad är L26 och hur låter dom?
/caminoman

Hej caminoman!

Om du har följt tråden så vet du redan att det var jag som knep L150 i Malmö, eller Svedala.
De låter underbart, t.o.m. med min taffliga elektronik. Det ska ändras på det när jag kommer på ett bra sätt att smyga in bättre förstärkeri under näsan på hustrun. :)
L26 vet jag inte mycket om tyvärr, menL150 kan jag varmt rekommendera!

Greengrass

Re: Tipps om JBL efterlyses

Inläggav Greengrass » 2010-02-17 20:23

Senast redigerad av Greengrass 2010-05-08 05:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
caminoman

tips om jbl efterlyses

Inläggav caminoman » 2010-02-17 21:37

Tack för snabba svar. Har nu fått bilder på JBL L26:orna. Ser lite ut som L56. Klart kan dom inte matcha L150 men eftersom det blir en del fraktkostnader och jag kan få hem dom små på samma frakt.. ja ok jag är en prylsamlare :oops: Någon som kan säga vad jag ska bjuda på L26:orna?
Ska se om jag kan klistra in en bild på mina Pioneer i garderoben, tror dom är rätt ovanliga. 12" bas,stort mellan-horn och diskant-horn. Sluten låda och sådana där mystiska USA fronter. Årsmodell -74.
Ser bra ut men ljudet gör dom förpassade till garderoben.
Kanske kan jag få hjälp av någon här med att få ordning på ljudet?
Nu ska jag berätta för min tjej om L-150 och komma på varför Carlsson är helt kass :wink:
Hade/ caminoman

Greengrass

Re: tips om jbl efterlyses

Inläggav Greengrass » 2010-02-17 21:56

Senast redigerad av Greengrass 2010-05-08 05:29, redigerad totalt 2 gånger.

MP

Inläggav MP » 2010-02-18 01:16

L-150 med slavbas?
Jag tycker mig minnas att HiFi & Mystik mätte upp en enorm distortionspeak i mellanregistret någonstans i närheten av 1KHz då det bedrog sig.
Men det kan också ha varit L-220

Lite kuriosa bara. :)
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Greengrass

Inläggav Greengrass » 2010-02-18 03:16

Senast redigerad av Greengrass 2010-05-08 05:29, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
caminoman

Inläggav caminoman » 2010-02-18 08:30

Tack för svaret Greengrass. Priserna låter rimliga. Såg något tidigare om 5´och det lät mycket. Detta gäller, omkantade för ett år sen, en ägare, inköpskvitto från -76 finns, skicket bra enligt bild.
Kanske 2´-3´kan vara ok?
Tror det kommer bilder på Marantz förstärkare idag, från samma säljare.
Hör av mig om jag behöver hjälp med värdering.
Tror jag har deal med L150 och nya gardiner, med flickvännen alltså..
Hade/ caminoman

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2010-02-18 11:43

För strax över tre lock bör man få ett par med 12:or. (det kommer nämligen jag begära för mina L166 när dom har fått nya kanter). Då får man mycket mer högtalare än L26. Dessutom är väl L166 nog den mest kompakta högtalaren från JBL med 12 tums baselement.

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
caminoman

tips om jbl efterlyses

Inläggav caminoman » 2010-02-18 19:50

God kväll forumvänner
Detta är ju kanon, jag ställer en fråga och vips så har jag ett svar.
Nu till nästa fråga. Har nu bild på en Marantz stapel som kan gå med i samma deal som JBL L150+26...fem minuter senare-jag kan inte få in bilden i texten. Ok har läst mej till att jag behöver en länk. Kommer nu ihåg att så är det ju på forum, ha ha detta viste jag ju.
Måste jag då vända mej till ett forum-forum eller kan någon här hjälpa mej med adressen där jag kan lägga bilden. Jag är så gammal att jag cyklat i vänstertrafik men inte så gammal att jag har löständer.
Då vill man mer än man kan. :?
Tack på förhand/ caminoman

FöregåendeNästa

Återgå till Vintage-hifi