Mest prisvärda MP3/VMA-spelaren?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-02-19 23:40

En polare har Zen Micro. Jämför man Ipod Mini och Zem Micro skulle jag välja Mini utan tvekan, främst för handhavandet och designen. Tror dock att Zen är en bra spelare det också! Hur mycket skiljer det i pris?

En sak är iaf säker - mp3spelaren är gemene mans nya walkman! I kvällspressen stod det för någon dag sedan om "de bästa mp3spelarna under 400 kronor", en dylik kostar ju mindre än några bra skivor... Nu kan skivbolagen börja prata om kriser på riktigt, iom att det är såpass lätt att distribuera mp3.
Common sense is not that common.

HippHipp

Inläggav HippHipp » 2005-02-19 23:48

dawen skrev:En polare har Zen Micro. Jämför man Ipod Mini och Zem Micro skulle jag välja Mini utan tvekan, främst för handhavandet och designen. Tror dock att Zen är en bra spelare det också! Hur mycket skiljer det i pris?

Jag kommer att inhandla spelaren i Tyskland och där kan man få:

Creative Zen Micro (med radio) för ~210€
Apple Ipod Mini (utan radio) för ~240€

Alltså en skillnad på 30€ vilket är ~ 300 kronor.

Kan du utveckla handhavande och design? Är Zenspelare "ologisk" eller "omständig"? Känns Zenspelaren "plastig", eller är det bara det att Minin känns "coolare" (tycker jag också!)?

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-02-19 23:56

Mitt tips är att du istället handlar från något annat land. Jag köpte min Ipod 40G för ~270€, med din valutakurs 8)

Ipoden känns logisk, ja. Dock har den brister i handhavande när det gäller överförande av låtar, åtminstone enligt mitt sätt att se det. Jag gillar att ha möjligheten att ställa in hur f*n jag vill ha det, hur absurdet det än är, fast ändå med ett standardalternativ som passar 99% av alla användare som just standard. iTunes tillåter inte att man har annorlunda smak än dem. Heter bandet The Hellacopters hamnar de under H, oavsett om man tycker att The Hellacopters borde hamna under T!

Ipod's snurrhjul är, enligt mig, väldigt praktiskt. Du snurrar allt du vill välja, istället för att vara tvungen att flytta fingret från knapp till knapp.

HippHipp

Inläggav HippHipp » 2005-02-20 00:09

dawen skrev:Mitt tips är att du istället handlar från något annat land. Jag köpte min Ipod 40G för ~270€, med din valutakurs 8)

Du menar USA eller? Då måste man ju ha ytterligare en adapter, betala dyr frakt (kommer aldrig sätta min fot i det (valfri svordom)landet!), eventuell tull och skatt, så för mig går nog USA bort. Jag bor i Tyskland nu och kommer nog, undantaget obligatoriska "hembesök", att göra så en tid framöver, så jag tänkte att det vore smart att köpa den här.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-02-20 00:30

Ja, jag menar USA. Ytterligare adapter behöver du inte. Adaptern har switchad nätdel, räcker med annan kabel, och annars går det prima att ladda "bara" via datorn.

Men, som du säger är det nog sunt att köpa den i Tyskland. 30€ tycker jag dock inte ska få avgöra köpet. Ändrar du dig kommer du sannolikt förlora mer än 30€ på att byta spelare.

hedjohan

Shuffle

Inläggav hedjohan » 2005-02-21 23:18

Köpte min Ipod Shuffle igår och, ja den är förträfflig. Väger, känns och ser ut som en legobit men låter, med andra lurar, riktigt bra. Perfekt att ha på resan, oavsett om den är in till stan eller till Hawaii.
Mvh

Johan

HippHipp

Inläggav HippHipp » 2005-02-23 19:51

Jaha, inte fick jag det lättare i mitt val nu...Apple har idag lanserat nya Ipodmodeller. Nu kostar en Ipod mini med 18 timmars (!) batteritid 199$/199€. Jag som hade bestämmt mig för en Zen Micro... :( Ja ja, valfrihet är väl bra.
Vadå anläggning? Jag använder min bärbara till att spela mp3-filer och lyssna på webradio tills jag har de rumsliga förutsättningarna för att motivera köp av en anläggning.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi