Fanering av OA-50 - igen -

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Soulman

Fanering av OA-50 - igen -

Inläggav Soulman » 2007-09-02 12:45

Fanering av Carlsson OA-50.
Sådana här trådar brukar jag själv tycka vara intressanta, och kan kanske inspirera någon annan att ta itu med detta.

Verktyg o.s.v.
• Faner 4st ca 270 x 380 mm, och 4st 270 x 450 mm.
• Smala lister att använda på övre kanter. Man kan också spackla och måla kanten om man vill istället.
• Trälim (ca 1L, fick massor över) Jämför ytan ( ca 0,7 m2 ) som skall limmas med angiven yta på limflaskan, det brukar ibland framgå där hur mycket den räcker till, men hellre för mycket än för lite, och 1L är ju trots allt inte så dyrt.
• Limpåföringsspatel, räfflad
• Papperstejp, ej med för kraftigt klister, så att det skadar faneret
• Bakplåtspapper, att lägga mellan faner och presskiva
• Brytbladskniv eller annan vass kniv/skalpell
• Stållinjal
• Tvingar, åtminstone 2st med greppvidd om ca 5 – 600mm
• 2st pressplattor för att fördela trycket över faneret, ex.vis kraftiga hyllplan eller annat liknande som ej böjer sig när man spänner åt tvingarna
• Fint slippapper till faneret efter att allt är ditsatt, innan inoljningen
• Lite grövre slippapper för att putsa av högtalarlådornas ytor efter borttagandet av original plastfolien.
• 1st sprayburk med mattsvart färg, till baffeln och dämpvingar
• Olja för inoljning av faner

Borttagande av folien på högtalarna.
Jag använde mig av en varmluftspistol med gott resultat. Jag lyfte upp en flik av folien, med hjälp av en vanlig Morakniv, sedan värmde jag upp folien och lyckades dra av denna i stora sjok. Jag hade först provat att skära bort folien med Morakniven i flack vinkel mot ytan. Detta resulterade i smala remsor i små bitar, vilket skulle ta lång tid och ge ömmande fingrar att göra klart enligt denna metod. Men fungerar om man inte har tillgång till en varmluftpistol.

Lackering av bafflar
Efter en lättare nedslipning, maskerades Carlsson loggan och sedan sprayade jag baffeln mattsvart. Glöm inte att även bättra på den svarta färgen på dämpskivorna, för snyggast resultat. Jag lämnade kvar plasten runt baffeln orörd, då denna var i bra skick. På bottenplattans kanter hade några flisor lossnat. Men detta kunde lätt åtgärdas med lite spackel och bättringsfärg.

Fanering
Jag provade först att limma båda ytor, på högtalaren och faneret, (enligt rekommendationer på limflaskan, där det menades att hårt träslag borde limmas på båda ytor) det blev för mycket lim så tiden för limmet att torka blev flera timmar lång. Bäst är ju också att limma baksidorna först så man s.a.s. kan träna och anpassa limmängden för bästa resultat. Skulle det inte bli så bra på baksidan så syns ju inte detta heller. Jag valde också att börja med bakre sidan först för att sedan fortsätta med kortsidorna och till sist den främre sidan, för att man framifrån inte skulle kunna se några skarvar. Så med detta sätt blir skarvarna på baksidan och främre hörnens kortsidor, alltså med helt stycke sett framifrån, (visserligen var faneret tunt ”0,8mm” så skarvarna på sidorna kan svårligen ses ändå). Frånsett att den smala listen ovantill sätts som ”brukligt” dit sist, så dennas kanter syns från alla sidor. Men detta stör inte tycker i varje fall jag. Jag sågade dessa i 45graders vinkel för snyggast resultat. Det är i detta fall mycket viktigt att den övre kanten på faneret blir rak, så att inga springor syns. Tejpa därför baffelns plastlist innan kanten slipas jämn så att inte denna skadas. Tänk också på att ha något att ställa högtalaren på så att den kommer upp en liten bit då ju faneret sticker ut en bit åt alla håll, och kan ju därför inte stå direkt på golvet.

Observera att trycket är mycket viktigt, själv hade jag svårt att uppnå tillräckligt tryck med 2st tvingar, så på en baksida blev det några mindre bucklor.

Återstår att göra
Finputsning, som att ta bort fula limrester, och putsa fanerets ytor för jämnast ytskikt. Ordna en skåra i baffeln baktill liknande OA-58, för ingående högtalarledning, då jag valde att inte ta upp hålen för anslutningarna i lådornas sidor, utan valde istället att efterlikna OA-58, som har en skåra i baffeln att dra högtalarledningen via, under huven. Jag skall därför täta hålen invändigt med silikongummi, efter att ha lackat faneret invändigt så det feta silikonet inte bildar fettfläckar på utsidan.

Delningsfiltret skall ses över, och eventuellt införskaffas originalelement om någon skall sälja sina äldre vid en uppgradering. Terminaler skall monteras.

SD-dämpfötter monterades, dels för att förhindra att plasten runt bottenplattan skulle flagas upp, och förståss för bästa välljud, utan störande vibrationer.

Summering
Anpassa limmängden noga, så limgenomslag undviks. Använd ordentligt presstryck på faneren så slipper du bucklor på faneret. Och använd en tryckplatta med mellanlägg även på motstående sida mot den som limmas för att undvika tryckskador på faneret. Ha också ex.vis smörpapper mot faneret, utifall det uppstår limgenomslag, som då gör att faneret kan häfta fast vid presstycket. Tacksamt nog så är högtalaren med dess fyra sidor ganska lätt även för en amatör som mig att fanera, så var inte rädd för att utföra detta.

Lite bilder under följande länk

http://web.comhem.se/~u14124735/OA-50.html

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2007-09-02 23:50

Ser jättefint ut. OA50 är nog en av de bästa Carlsson man kan tänka sig, givet kostnad för uppgradering.
11010000

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2007-09-02 23:57

Instämmer!
Jag blir gött sugen på att låta rollern vila i målarhyllan och fanera som du gjort...

Om man skulle få för sig att måla, kan man fanera på detta sedan efter visst slipjobb...

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Robinox

Inläggav Robinox » 2007-09-03 23:41

Coolt o riktigt snyggt!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-02-15 11:36

Tråkigt bara med så här fin/intressant/informativ tråd, att bildlänken är bruten... Vissa trådar är ju lite tidlösa och då vore det bra med "klistrade" bilder.

Kanske går det att få liv i dom igen, bilderna?!

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2010-02-15 21:13

Vill också se bilder!!! :D

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2010-02-15 21:55

Jag kan då se bilderna. Riktigt tjusigt blev det. Nästan så att det känns lite synd att mina svarta är i så bra skick...
Back in black!

Användarvisningsbild
Daniel_A

Inläggav Daniel_A » 2010-02-15 22:48

Bilderna låg nere tidigare idag, men tycks fungera nu.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-02-16 13:45

:D

Återgå till Carlsson Illuminati