Julafton hos Lazy!!!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Lazyworm

Julafton hos Lazy!!!

Inläggav Lazyworm » 2005-02-18 19:18

Bild

Vad kan nu det här vara för något? Speciellt väl inslaget var det iaf. inte ...

Vi börjar väl med det lilla paketet....

Bild

hmm Earthworks känner jag igen, är inte det något sånt där mickföretag måntro???

Bild
Jaaaa det var det visst, åhhh som jag längtat efter dom här små rackarna, nu ska jag mäta på alla mina xxx olika lådor :D :D
mmmmM550 8)

men hmmm.... vad var det stora paketet för någe då?

Bild

Jo minsann, en Fireface 800 så jag både kan göra riktigt ordentliga mätningar och spela in samtidigt :) Nu saknas det bara en liten schysst bärbar så har jag en någorlunda trevlig halvmobil mät/inspelningsstation :)

Vi hörs om typ 2 veckor... :P :P

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-02-18 19:22

julafton är bara förnamnet :wink:

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2005-02-18 19:27

Läckert!! Vad kostade pryttlarna?

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-02-18 19:31

ag vet inte hur det är med din almanacka, men julafton är det långt till/har redan varit. Dock så var det precis nyårsafton (för en vecka sedan på tisdagen) så alla ni som är tuppar (eller fyller något jämnt delbart med 12) kan stoltsera litet extra, det är ERT (och mitt) år iår! :D (julaftonen var i tisdags för en vecka sedan)

Man brukar ha mkt otur under sitt år, vilket hävs genom att bära mkt rött! Någon modeguru inne?

Nu lite OT: Trevliga inköp lazy! :D

Mvk Jocke
admin

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-02-18 20:50

Skönt att någon med spenderbyxorna på lägger stålarna på vettiga saker! :D
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2005-02-18 20:53

Nu blir man nästan så avundsjuk att man blir arg... :wink:

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-02-18 21:08

Tjolahoppsan. Kände genast igen körsbärslådan.. men sedan blev jag bara lessen och avundsjuk... jag har bara ett par QTC1. :)

Underbara mickar, helt fantastiskt ljud på vad som helst hur som helst. När jag träffade I.Öhman kallade han dom för "brusgeneratorer" men så illa är det inte. Visst, det finns mickar med lägre brus men i många fall duger Earthworks lågbrusiga alternativ alldeles utmärkt.

Ser ut som du kommer få en hel del skoj. Kanske vi kan stråla samma till våren för en fyrkanals inspelning av dignitet.. :)

/Peter

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2005-02-20 01:29

Vem använder en mätmick för musikinspelning? Jag vet ingen själv men det brukar vara så att mätmickar med utökat frekvensomfång ger högre brus jämfört med andra kondensator mickar. Vem har agenturen för Earthworks...jag borde nog testa ett par innan jag köper två DPA 4006.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-02-20 01:43

Nagrania skrev:Vem har agenturen för Earthworks...

http://www.goldenagemusic.se/
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-02-20 01:48

Små rundtagande mick kapslar ger högre brus men i regel högre bandvidd och överlägset impulssvar/settling time som ger bättre upplösning och renare ljud än typiska studio stormembrans kapslar.

Både QTC1 och M550 är utmärkta mickar för mät och inspelning. Finns många ljudtekniker av hög rang som rankar dessa som bland de bästa som finns och de bästa för vissa applikationer.

Personligen har jag läst om studiofolk som provat QTC1 och sett dem som bättre ljudande och mer neutrala än DPA av samma typ.

Be Medin på Golden Age pysslar med EW.

/Peter

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-02-20 05:11

Piotr skrev:Tjolahoppsan. Kände genast igen körsbärslådan.. men sedan blev jag bara lessen och avundsjuk... jag har bara ett par QTC1. :)

Hmm det var banne mig den ljusaste körsbären jag sett. Kanske lyktan på lampan som gör det?

Eller kan det vara annat träslag, och isåfal vad?

Mvk Jocke
admin

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2005-02-20 09:48

Jodå, nog e det körsbär alltid men min digitalkamera suger lite, när man slår på blixten på den så blir allt överexponerat som är närmare än 2 meter hur mörkt det än är :) Lådan är för övrigt rätt ljus för att vara körsbär måste jag hålla med om men inte så ljus som på bilden.

Jag har varit i en studio och spelat in i helgen och testade att lägga ena elgitarren med både Shure SM57, Neumann U87 och M550, jag måste säga att för inspelning av elgitarr står sig M550 riktigt bra.
Så bra att den slutliga inspelningen blev sm57 + M550.

Måste även lägga till att U87 är en underbar mick för sångupptagning :)

Piotr, det skulle vara trevligt att dra en quadroupptagning någon gång :) QTC1 har ju samma kapsel som m550 tror jag :)

Man får ju med frekvenskurvan på båda mickarna samt ett A4 som innehåller båda mickarna tillsammans och frekvenssvaret är riktigt rakt upp till 50kHz på mina plottningar iaf. (kanske har tappat 2dB Max) jäkligt trevligt faktiskt då jag hört att dom kan ha ganska spridd kvalité. Sista dagen i stdion idag sen ska jag minsann börja mäta på allvar :P

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-02-20 13:45

lazyworm skrev:Så bra att den slutliga inspelningen blev sm57 + M550.

Måste även lägga till att U87 är en underbar mick för sångupptagning :)

8O SM57+M550? Vad menas? :? :D
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-02-20 14:07

OT: Heter latmask verkligen lazyworm på engelska? :oops:

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-02-20 14:13

Morello:

om man är intresserad av att få en typisk karaktär på ljudet är väl sm57:an inte att förakta?
Distade gitarrer kan låta lite varmare och mindre stickigt när de spelas in med sm57/58:or, det är min erfarenhet.
Är man ute efter ett renare gitarrljud är dock Neumann mickarna överlägset bättre. Det handlar om vad man ute efter, inte nödvändigtvis alltid "korrekt ljudupptagning" även om det naturligtvis är att föredra i så lång utsträckning som möjligt.
Fast vissa musikstilar är inte lika beroende av att instrumentet måste låta precis som de gjorde i inspelningsrummet. Ofta är ju producenterna/musikerna ute efter att skapa ett visst sound, så länge det låter bra klagar jag inte, även om det skulle visa sig att de använt sm57/58:or.... :wink:

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2005-02-20 15:18

Piotr skriver:
Små rundtagande mick kapslar ger högre brus men i regel högre bandvidd och överlägset impulssvar/settling time som ger bättre upplösning och renare ljud än typiska studio stormembrans kapslar.

Rundtagande mickar är alltid bättre än cardioider(rakare frekvensomfång). Men det finns faktist väldigt tysta små cardioider....jag tänker på Sennheiser MKH 20-60 serien. Jag tror att problemet är att mätmickar har ett utsträckt frekvensomfång och det är det som för att en mätmick brusar mer. När man gör en musikinspelning så ska man ha klart för sig att man måste ställa micken mycket närmare ljudkällan jämfört med en cardioidmikrofon.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-02-20 16:17

Små kapslar har mer utsträckt omfång och är därför valet för mät applikationer i de fall då man behöver detta omfång. På köpet får man mer brus som beror på det pyttiga membranet och inte på omfånget i sig.

Huruvida man "måste" placera en rundtagande mick nära eller ej beror helt och hållet på vad man vill åstakomma och vad för typ av inspelningssituation man är i.

/Peter

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2005-02-20 19:05

Huruvida man "måste" placera en rundtagande mick nära eller ej beror helt och hållet på vad man vill åstakomma och vad för typ av inspelningssituation man är i.

Visst Piotr. Jag kanske skulle gå på kurs hos dig för jag skulle vilja bli musiktekniker. Vad jag menar är att man brukar säga att skillnaden mellan en kula och en cardioid är 1:1,8.
På köpet får man mer brus som beror på det pyttiga membranet och inte på omfånget i sig.

Hur kan man förklara då att Sennheiser MKH 20 som har en liten kapsel har en brusnivå på 10dB SPL´A´. Röde NT2000 som är en stormembranmikrofon har en brusnivå på 7dB SPL´A´.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-02-20 19:08

Sennhesier MKH20 är HF-polariserad, varför brusnivån är lägre jämfört med motsv. DC-polariserad mikrofon.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2005-02-20 19:18

Sennheiser har alltid kört med HF-polariserade studiomickar. Har Sennheiser patent på den tekniken eftersom ingen annan använder (vad jag vet) just den tekniken.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-02-20 19:54

Nagrania,

Visst Piotr. Jag kanske skulle gå på kurs hos dig för jag skulle vilja bli musiktekniker. Vad jag menar är att man brukar säga att skillnaden mellan en kula och en cardioid är 1:1,8.

Beskriver du skillnad i avstånd till ljudkälla för likvärdigt direkt/reflekterat ljud? Man brukar säkert säga en massa, men i deta fall så "beror det på" skulle jag påstå.

Hur kan man förklara då att Sennheiser MKH 20 som har en liten kapsel har en brusnivå på 10dB SPL´A´. Röde NT2000 som är en stormembranmikrofon har en brusnivå på 7dB SPL´A´.

MKH20 har inte en liten kaspel såvitt jag förstår. Micken är ca 1" och jag skulle tippa på att membranet är ca 20mm. Detta kan jämföras med 4-5mm för Earthworks.

/Peter

Återgå till Generellt om hifi