Efter pill: Cd-läser inte längre brända skivor

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Efter pill: Cd-läser inte längre brända skivor

Inläggav Vinylcalle » 2010-02-17 20:33

Satt och skulle rengöra insidan av lasern i min cd-spelare. Efteråt ville den inte läsa skivorna alls. Gav mig på att ställa in laserns trackinggain och även lite focusgain. Nu läser den orginal cd´s mer eller mindre perfekt, däremot vill den inte alls läsa brända skivor.

Något den gjorde innan mitt ambiösa rengöringspass.

Vad kan felet ligga i? Vad ska jag skruva på? 8)

Lasern är en Sony kss-210.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2010-02-17 21:00

"If it work, don't fix it" brukar man ju säga.

Det jag vet är att brända skivor reflekterar mindre ljus än pressade. Kanske rengöringsmedlet har lämnat en hinna efter sig? Kanske du ändå inte lyckats ställa in lasern optimalt?

/ B

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2010-02-17 21:12

Vinylcalle som pysslar med CD-spelare!! Inte konstigt att det krånglar då. :wink: Håll dig till vinylen enbart hädanefter. :)
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2010-02-17 21:39

Nefilim skrev:Vinylcalle som pysslar med CD-spelare!! Inte konstigt att det krånglar då. :wink: Håll dig till vinylen enbart hädanefter. :)

Haha. Jo kanske det.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2010-02-17 21:41

Bill50x skrev:"If it work, don't fix it" brukar man ju säga.

Det jag vet är att brända skivor reflekterar mindre ljus än pressade. Kanske rengöringsmedlet har lämnat en hinna efter sig? Kanske du ändå inte lyckats ställa in lasern optimalt?

/ B

Får försöka titta lite mer på det. Som du säger så finns kanske en risk/chans att jag inte ställt det tillräckligt optimalt. Rörelserna på trimpoten är osynliga redan, så man kanske får blås lite försiktigt på den och hoppas det är tillräckligt. :lol:

I värsta fall masarkerar jag brosans enkla yamaha sitter samma laser i den.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2010-02-18 01:35

Efter att plockat isär laser m.m. och rengjort igen så läste skivan en audiocd-r bränd i 10x, men inte en cd-r bränd i 48x. Justerade lite igen på tracking gainen och nu verkar allt funka kanon bra igen.

Vad har jag då lärt mig som jag kan dela med mig av till andra.

Läser spelaren bra = Skit i att rengöra en massa.

Trimpotarna stod inställda klart annorlunda från början än efter = Hur fan är det möjligt egentligen.

Bränn på lägsta hastigheten det verkar trots allt göra skillnad för läsbarheten.

En laser som läser dåligt är inte sönder, den behöver bara rengöras alternativt om man vågar sig in på the darkside, justeras in.

Bra länk om cd-spelarens laser

http://www.lampizator.eu/LAMPIZATOR/TRA ... ology.html

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2010-02-18 02:05

Verbatim verkar funka att bränna på
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2010-02-18 03:07

Det kan ju faktiskt vara så att du har trimmat in lasern så du kompenserat för åldringen, Nakkan är väl 20år gammal nu , jag hade en sådan själv nån gång i början av 90 talet.
Jag tror dessutom att de bästa bränningarna man gör är oftast i 8ggr hastigheten, skivan ska ha rätt tider för att smälta optimalt, och 8x verkar vara det som ger bäst resultat om inget har ändrats kraftigt sedan jag senast höll på med skivbränningar.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2010-02-18 10:06

Vinylcalle skrev:Läser spelaren bra = Skit i att rengöra en massa.

Bränn på lägsta hastigheten det verkar trots allt göra skillnad för läsbarheten.

En laser som läser dåligt är inte sönder, den behöver bara rengöras alternativt om man vågar sig in på the darkside, justeras in.

Man lär sig av misstagen - sa igelkotten och klev av rotborsten...

Precis som MrQaffe skriver, lägsta hastigheten är inte optimal. Jag har dock inte testat själv men bränner alltid på 8 eller ibland 16 ggr. Funkar bra till de flesta spelare. Skojigt i sammanhanget är att min CD-spelare (Linn Mimik) till en början (köpte den begagnad) vägrade spela många av mina hembrända skivor. En gammal Pioneer som jag köpte för några hundralappar var mycket bättre. Men efter att ha hotat Mimiken med att sälja den så har den skärpt sig :-)

En laser behöver inte vara "sönder" för att börja spåra dåligt. Efter en viss tid tappar den i styrka men man märker ingenting förrän man helt plötsligt inte längre kan spela sina skivor. Typiskt i sammanhanget är att hembrända skivor ger upp först, oavsett vilken hastighet de är brända i. En frisk laser kan fungera även om lite slarvigt justerad så när det börjar krångla kan man skapa sig ytterligare drifttid genom en noggrannare justering/kompensation - har jag fått berättat för mig, jag är själv novis på detta.

Personligen är CD-spelare inget bekymmer längre, spelar aldrig på den. Allt går via Squeezeboxen numera.

/ B

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-02-18 12:39

Vad är det för material i lasern och hur rengör man den bäst, utan att skada den?
Den som vet mest, tror minst.

MP

Re: Efter pill: Cd-läser inte längre brända skivor

Inläggav MP » 2010-02-18 15:55

Vinylcalle skrev:Satt och skulle rengöra insidan av lasern i min cd-spelare. Efteråt ville den inte läsa skivorna alls. Gav mig på att ställa in laserns trackinggain och även lite focusgain. Nu läser den orginal cd´s mer eller mindre perfekt, däremot vill den inte alls läsa brända skivor.

MvH Carl

Vad rengjorde du med och hur? upphängningarna är mycket känsliga och darrhänt behandling eller någon dammpartikel kan lätt ställa till det.
Ta fram en lupp och granska linsen (med lasern avstängd!) Kanske den har blivit mattare eller sitter yttepyttelite snett?

Hoppas också att du markerade tracking och focus lägena så att du kan ställa tillbaka dem som de stod.
De ska man aldrig skruva på utan manual och mätinstrument, testskiva etc. om man inte är väldigt säker på vad man gör.

Om jag får svamla på så reflekterar brända skivor sämre som sagt och kräver troligen lite högre känslighet och precision i avläsningen eller högre lasereffekt kanske?
Rätta mig gärna den som vet.
Sen funderar jag på om inte de "brända" groparna kräver en något annorlunda fokusering. Jag har för mig att det skiljer lite i groparnas djup eller storlek? eller är det något jag bara har drömt?
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2010-02-18 16:10

MP skrev:
Vinylcalle skrev:Satt och skulle rengöra insidan av lasern i min cd-spelare. Efteråt ville den inte läsa skivorna alls. Gav mig på att ställa in laserns trackinggain och även lite focusgain. Nu läser den orginal cd´s mer eller mindre perfekt, däremot vill den inte alls läsa brända skivor.

MvH Carl

Vad rengjorde du med och hur? upphängningarna är mycket känsliga och darrhänt behandling eller någon dammpartikel kan lätt ställa till det.
Ta fram en lupp och granska linsen (med lasern avstängd!) Kanske den har blivit mattare eller sitter yttepyttelite snett?

Hoppas också att du markerade tracking och focus lägena så att du kan ställa tillbaka dem som de stod.
De ska man aldrig skruva på utan manual och mätinstrument, testskiva etc. om man inte är väldigt säker på vad man gör.

Om jag får svamla på så reflekterar brända skivor sämre som sagt och kräver troligen lite högre känslighet och precision i avläsningen eller högre lasereffekt kanske?
Rätta mig gärna den som vet.
Sen funderar jag på om inte de "brända" groparna kräver en något annorlunda fokusering. Jag har för mig att det skiljer lite i groparnas djup eller storlek? eller är det något jag bara har drömt?

Rengjorde med isopropanol och topz, samt tryckluft.

Det jag menar med felinställd från början är att, enligt min uppfattning ska en bra laser kunna vara inställd i mitten läget på trimpottarna. Det är den nu, men den var inte det innan.

Laser styrkan gav jag mig inte på, även om det var nästa steg jag funderade över.

Utgångslägena markerade jag så gott det gick men det var som sagt inga bra inställningar.

Givetvis är det säkert bättre med mätutrustning, om inte annat går det väl snabbare, men nu är den trots allt fixad och klar.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2010-02-18 16:31

Det finns äldre trådar om just linsrengöring, och där rekommenderar den samlade expertisen att man enbart ska/bör använda en torr öronpinne.
Allt annat tar bort antireflexbehandlingen av linsen.

Alltså absolut inga preparat/lösningsmedel.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2010-02-18 18:17

Nefilim skrev:Det finns äldre trådar om just linsrengöring, och där rekommenderar den samlade expertisen att man enbart ska/bör använda en torr öronpinne.
Allt annat tar bort antireflexbehandlingen av linsen.

Alltså absolut inga preparat/lösningsmedel.

Jasså. Har alltid hört att man ska använda isopropanol.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2016-09-13 22:41

Nå - vilket är det?
Isopropanol eller inte?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2016-09-13 23:11

På high end duger bara quinippelfiltrerad vodka.

/Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2016-09-14 03:16

KarlXII skrev:Nå - vilket är det?
Isopropanol eller inte?

En riktigt skitig lins tror jag behöver vätska. Isopropanol (viss akryl tål det inte?) bör funka samt andra för plast ej aggressiva rengöringsmedel.

Har en tekniker som är mästare på gamla CD-spelare.

Kul att läsa sina gamla inlägg, alla har vi varit nybörjare en gång :mrgreen:

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Återgå till Teknikforum