Något den gjorde innan mitt ambiösa rengöringspass.
Vad kan felet ligga i? Vad ska jag skruva på?
Lasern är en Sony kss-210.
MvH Carl
Moderator: Redaktörer
Nefilim skrev:Vinylcalle som pysslar med CD-spelare!! Inte konstigt att det krånglar då.Håll dig till vinylen enbart hädanefter.
Bill50x skrev:"If it work, don't fix it" brukar man ju säga.
Det jag vet är att brända skivor reflekterar mindre ljus än pressade. Kanske rengöringsmedlet har lämnat en hinna efter sig? Kanske du ändå inte lyckats ställa in lasern optimalt?
/ B
Vinylcalle skrev:Läser spelaren bra = Skit i att rengöra en massa.
Bränn på lägsta hastigheten det verkar trots allt göra skillnad för läsbarheten.
En laser som läser dåligt är inte sönder, den behöver bara rengöras alternativt om man vågar sig in på the darkside, justeras in.
Vinylcalle skrev:Satt och skulle rengöra insidan av lasern i min cd-spelare. Efteråt ville den inte läsa skivorna alls. Gav mig på att ställa in laserns trackinggain och även lite focusgain. Nu läser den orginal cd´s mer eller mindre perfekt, däremot vill den inte alls läsa brända skivor.
Vad kan felet ligga i? Vad ska jag skruva på?![]()
MvH Carl
MP skrev:Vinylcalle skrev:Satt och skulle rengöra insidan av lasern i min cd-spelare. Efteråt ville den inte läsa skivorna alls. Gav mig på att ställa in laserns trackinggain och även lite focusgain. Nu läser den orginal cd´s mer eller mindre perfekt, däremot vill den inte alls läsa brända skivor.
Vad kan felet ligga i? Vad ska jag skruva på?![]()
MvH Carl
Vad rengjorde du med och hur? upphängningarna är mycket känsliga och darrhänt behandling eller någon dammpartikel kan lätt ställa till det.
Ta fram en lupp och granska linsen (med lasern avstängd!) Kanske den har blivit mattare eller sitter yttepyttelite snett?
Hoppas också att du markerade tracking och focus lägena så att du kan ställa tillbaka dem som de stod.
De ska man aldrig skruva på utan manual och mätinstrument, testskiva etc. om man inte är väldigt säker på vad man gör.
Om jag får svamla på så reflekterar brända skivor sämre som sagt och kräver troligen lite högre känslighet och precision i avläsningen eller högre lasereffekt kanske?
Rätta mig gärna den som vet.
Sen funderar jag på om inte de "brända" groparna kräver en något annorlunda fokusering. Jag har för mig att det skiljer lite i groparnas djup eller storlek? eller är det något jag bara har drömt?
Nefilim skrev:Det finns äldre trådar om just linsrengöring, och där rekommenderar den samlade expertisen att man enbart ska/bör använda en torr öronpinne.
Allt annat tar bort antireflexbehandlingen av linsen.
Alltså absolut inga preparat/lösningsmedel.
KarlXII skrev:Nå - vilket är det?
Isopropanol eller inte?
Användare som besöker denna kategori: Michael och 12 gäster