Träff i Luleå 2010-02-06

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Prometevs

Inläggav Prometevs » 2010-02-12 08:46

ivor-isobarik skrev:Fredrik "Lejonklou" sammanfattade mitt inlägg på följande vis:

"Ja det här var ju intressant, haraldur...(Haraldur det är jag på Selleri)

Det går alltså att få "ofattbart bra" återgivning med en skitkälla, risiga förstärkare, elsladd till högtalare med billigast möjliga element, ingen som helst intuning och flera högtalare i samma rum.

Antingen har vi radikalt olika preferenser eller så har jag gått alldeles vilse i HiFi-djungeln."

:lol: Kan man ändå inte ana en liten oro bakom orden. Frågan lämnas ju faktiskt öppen. Dogmatism dyker upp på de mest underliga ställen i vår värld men i synnerhet där det finns allför stort utrymme för tyckande och tro. Vi människor vill så gärna ha något fast och tydligt att hänga upp vår världsbild på. Vår kaotiska tillvaro blir enklare att förstå då. Ingen större skillnad mellan Linntalibaner och vanliga Talibaner alltså. :wink:

ivor-isobarik skrev:Kan svänga förbi Biltema och skaffa dig en välljudande interconnect i från deras ljusrosa audiofilserie om du vill skiljas från den svarta styggelsen som du har där bakom 668án...(PIK)

Nej men du kan ju köpa lite antennkabel och löda på några kontakter från nämnda firma så blir det nog bra 8)
Bägge fötterna fast förankrade i luften

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-02-12 20:25

Prometevs skrev:
ivor-isobarik skrev:Fredrik "Lejonklou" sammanfattade mitt inlägg på följande vis:

"Ja det här var ju intressant, haraldur...(Haraldur det är jag på Selleri)

Det går alltså att få "ofattbart bra" återgivning med en skitkälla, risiga förstärkare, elsladd till högtalare med billigast möjliga element, ingen som helst intuning och flera högtalare i samma rum.

Antingen har vi radikalt olika preferenser eller så har jag gått alldeles vilse i HiFi-djungeln."

:lol: Kan man ändå inte ana en liten oro bakom orden. Frågan lämnas ju faktiskt öppen. Dogmatism dyker upp på de mest underliga ställen i vår värld men i synnerhet där det finns allför stort utrymme för tyckande och tro. Vi människor vill så gärna ha något fast och tydligt att hänga upp vår världsbild på. Vår kaotiska tillvaro blir enklare att förstå då. Ingen större skillnad mellan Linntalibaner och vanliga Talibaner alltså. :wink:

Fredrik Leijonclou använder en mycket effektiv retorik här- han använder sin auktoritet ( som han ju har i linnkretsar) för att därigenom pålysa att ivor-isobarik lyssnar på fel sätt, eller (kanske ) är helt ute och cyklar.
Jag tror inte det.
Tvärtom tror jag att ivor-isobarik hittat sambanden.

Det gör inte linn-anläggningen ett dugg sämre, men att man faktiskt kan få fram goda resultat med helt olika konstruktionsprinciper, vad gäller högtalarebygge samt förkastande av "source first", står väl helt klart efter Luleå-träffen, om jag förstår ivor-isobarik rätt.

Vart felen inträder i kedjan spelar ju ingen roll- eftersom apparaterna inte är intelligenta. Anläggningen försämrar alltid. Kanske är det därför smartast att satsa mest där de största felen finns, dvs. oftast rummet och högtalarna, samt korrekt uppställning av dessa.

Då det gäller högtalares placering så anser jag att det slarvas ganska mycket bland forumets medlemmar här. Skärpning anbefalles. :D

Skillnaden i ljud blir mycket stor till det bättre med korrekt uppställda högtalare. IÖ påstår själv i en tråd att ska man vara noggrann ( och det ska man ju ) så bör högtalarna justeras med så liten spännvidd som 3 mm, i placering sinsemellan i rummet. Alltså exakt så noggrant som linn påstår- och här har de ju båda rätt, som det verkar.
Vid en optimerad placering i rummet låter det dessutom bra om musiken- överallt!
Även om man sitter en aning offaxis.

Länk till tråden:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&start=60

Det är därför mycket möjligt att du, ivor-isobarik, inte alls fick höra piP:arna vid dess maximala potential, vid lyssningsträffen i Luleå.
Min egen erfarenhet av placeringen av mina piP är att man bör vara noggrann, speciellt om man optimerar med den subjektiva tunedemmetoden och samtidigt erhåller en korrekt klang, där stereosystemfelen ( som ju finns vid 2-kanalsåtergivning) hålls till ett minimum.... 23 grader är en god utgångspunkt- sedan finns det variabler med lyssningsavståndet också. Olika rum kräver olika uppställning.

Hur hade Linn Kaber låtit om man bara slentrianmässigt ställt upp dem ?
Senast redigerad av Richard 2010-02-12 21:09, redigerad totalt 2 gånger.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2010-02-12 20:46

Kloka ord Richard.
För att svara kort på din sista fråga om hur Kaber låter "raktuppochner"

=Skokartong!
Drag èm in through the telephone

Make the customer a Linnie

Linn-music for life

Användarvisningsbild
radelius

Inläggav radelius » 2010-02-13 09:18

Promotevs:
Hur upplever du att skillnaden blev med förändringen i delningsfiltret på dina 5:or?
H/S

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-02-13 10:40

radelius skrev:Promotevs:
Hur upplever du att skillnaden blev med förändringen i delningsfiltret på dina 5:or?
H/S

Det skall bli intressant att höra, för det var lite väl mycket drag i diskanterna eller som prometes så bra utryckte det, "lite klirriga".

Tack för Clas plattan radelius, lyssnade på hela i går och upptäckte att att min favvo Jansson låt fanns på den, Har du kvar din röda cykel. Hela plattan är för övrigt kanon.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
radelius

Inläggav radelius » 2010-02-13 15:12

Ja visst är den bra! Den tål att lyssnas på många gånger.
H/S

Användarvisningsbild
Prometevs

Inläggav Prometevs » 2010-02-14 22:10

radelius skrev:Promotevs:
H/S

Ikväll blev det tid över att fatta tag i skruvdragaren och lödkolven. Och skillnaden? :? Svårt att säga om det blev bättre. Jag tycker fortfarande att de är för "intensiva". Dom låter bäst på "inte så högt" nivå. Men då låter de mycket bra. Jag ska lyssna mer till veckan.

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2010-02-18 02:42

Richard skrev:
ivor-isobarik skrev:

Förresten- du ska inte hoppa på nätverkspelaretåget ?
Vill du ha linnljud som passar dina aktiva kaber är ju SB 3, (eller duet) klockren som signalkälla, Hakar du på en Numerik ( som kan köpas för 1500:-, har kostat 18000:-) så har du troligen ett cd-ljud som låter mycket övertygande i din anläggning.

Här kommer en fråga:

Jag berättade för en annan Linnist med Kaber om det här med Squeezebox och han nappade direkt,åkte iväg för att köpa en Squeezebox duet. I dag ringde han och rapporterade av hur han upplevde det. Jämfört med hans gamla karik så lät det, som han upplevde det, väldetaljerat men platt och livlöst.

Du som verkar ha koll på det här med SB,ska man tweaka dem innan de "släpper loss ordentligt"eller är det Linndjävulen som gör sig påmind?

Han har en Numerik liggande,blir det bättre drag i SB med hjälp av den eller vari kan den här eventuella flaskhalsen ligga? Jag försökte fråga om hur han rippat plattorna och hur han jämfört,programmet var det som följde med om jag fattade honom rätt,han körde ut samma utnivå från Karik och SB. Plattan han rippade till NAS var samma som han sedan stoppade i Karik CD.

Systemet bestod i..

SB Duet
Linn Karik utan Numerik
Linn Kairn
Linn Lk2
Linn Kaber

Vill verkligen att det ska lira för jag har ju typ samma grejor själv,vore skoj med en "snik-sneaky DS"

Läste nånstans att det var poppis att modda strömförsörjningen?

Fan vad fränt Squeezebox+Dirak+Numerik!!

Linn-music for life

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-02-18 18:28

ivor-isobarik skrev:
Richard skrev:
ivor-isobarik skrev:

Förresten- du ska inte hoppa på nätverkspelaretåget ?
Vill du ha linnljud som passar dina aktiva kaber är ju SB 3, (eller duet) klockren som signalkälla, Hakar du på en Numerik ( som kan köpas för 1500:-, har kostat 18000:-) så har du troligen ett cd-ljud som låter mycket övertygande i din anläggning.

Här kommer en fråga:

Jag berättade för en annan Linnist med Kaber om det här med Squeezebox och han nappade direkt,åkte iväg för att köpa en Squeezebox duet. I dag ringde han och rapporterade av hur han upplevde det. Jämfört med hans gamla karik så lät det, som han upplevde det, väldetaljerat men platt och livlöst.

Du som verkar ha koll på det här med SB,ska man tweaka dem innan de "släpper loss ordentligt"eller är det Linndjävulen som gör sig påmind?

Han har en Numerik liggande,blir det bättre drag i SB med hjälp av den eller vari kan den här eventuella flaskhalsen ligga? Jag försökte fråga om hur han rippat plattorna och hur han jämfört,programmet var det som följde med om jag fattade honom rätt,han körde ut samma utnivå från Karik och SB. Plattan han rippade till NAS var samma som han sedan stoppade i Karik CD.

Systemet bestod i..

SB Duet
Linn Karik utan Numerik
Linn Kairn
Linn Lk2
Linn Kaber

Vill verkligen att det ska lira för jag har ju typ samma grejor själv,vore skoj med en "snik-sneaky DS"

Läste nånstans att det var poppis att modda strömförsörjningen?

Fan vad fränt Squeezebox+Dirak+Numerik!!

Det är ju skitfränt med Dylan. 8)
Man vill ju att det ska svänga.
Att lyssna på musik är ju det roligaste man kan göra med byxorna på.
Men vägen dit är enligt undertecknad inte politiskt korrekt.
Man kan trampa andra stigar än de förutsatta- som du ju märkte vid Luleåträffen. Billiga signalkällor kan låta mycket, mycket bra. Det handlar om synergi.

Squeezebox duet låter inte exakt som en karik- mera likt en Linn majik cd av senare modell. Och det gör att du måste ha nya linnhögtalare ( som låter helt annorlunda) än kaber, om du ska köra SB duet som "standalone" player.

Och det gör att om man kör med äldre linn-grejer, så blir det skitfränt att haka på en Numerik DAC.

Numerik och Kaber är gjorda för att spela med varandra. De är ju syskon från samma generation. Dylan ler i himlen. 8) Numerik låter ju som en äldre LP-12.a, - utan lingo och med de äldre pickuperna.

Jag och min bror kunde inte höra någon skillnad på karik IV och duet, då vi jämförde dessa två som drivverk- in i Linn AV5103:dacen för 2 år sedan. Linn av 5103 har ingen "synkkabel"-ingång till dacen. Antagligen för att det inte behövs. Men det behövdes till Numerik, som trots det låter en aning sämre än 5103:s dac.

Det vi märkte dock var att Karik IV inte låter så roligt som "standalonespelare". Inte ens i en linnrig med de nyaste linnhögtalarna. DA- omvandlaren är enligt min mening för dålig. En simpel en-bitare från crystal har de stoppat in- bra i början av 90-talet, totalkasst nu på 2000-talet. Numerik är mil bättre. Men det låter snällt och fint , "analogt"genom kaber. Synergi. Dylan ler. 8)

Squeezebox duet, korrekt inställd låter en aning ( men det kan vara placebo ) bättre än den inbyggda DA:n i försteget 5103, som "standalone player. Åtminstone tyckte vi det då vi jämförde.

Anläggningen bestod av:

SB Duet
Linn Karik IV (brilliantnätdel, switchad) samt Linn Ikemi
Linn 5103 försteg/dac ( senaste versionen )
Linn 5125 ( senaste versionen )
Linn Majik 140: en alldeles ny linnhögtalare, som låter helt annorlunda än den förra serien, med katan och ninka samt espek, som i sin tur lät helt annorlunda än Keilidh, Nexus, Helix och kaber...

Man kan tala om "det gamla linnljudet", "det nyare linnljudet" och "det nyaste linnljudet". :)

Nyare linnhögtalare låter mycket bättre med neutralt ljudande grejor som källa. Tom en simpel digitalbox för tv-tittande låter bra.

En annan viktig grej är att ställa in allting rätt då du använder nätverkspelare- kör FLAC eller WAV. Ställ in så att volymkontrollen är inaktiverad på Duet. Kör trådlös förbindelse från datorn till duet, och elektrisk koaxial eller optiskt till Numerik.

Numerik är känslig för jitter. Därför låter den något, något bättre med synkkabeln som bara kan kopplas till en karik. Nyare dacar från vilken som helst hemmabioreceiver eller föralldel Linn 5103 (ny?, nåja..) har inget uttag för synkkabel men låter bättre iallafall. Men prova- kör SB duet som digitaldrive och använd numerik som DAC. Låter det bättre med Karik som drive, med synkkabeln?
Ta konsekvenserna av det och använd karik, eller byt till en modernare dac ( eller högtaleri) som inte är så känslig för jitter eller synergieffekter.

Linn kaber aktivt är verkligt roliga högtalare med karik/numerik som front- och LP 12. Problemet är att helt neutrala ofta prisbilligare cd-spelare inte låter bra genom dessa enligt min mening.

Så mitt råd är: absolut prova med Numerik med SB duet som drive.

Hur som helst så kör bror min med SB Duet som enda källa. Och han är totalnöjd. Men han har bytt förstärkeriet mot Denon 2308, samt sålt iväg sin Ikemi och Karik IV. Och han använder majik 140 som högtaleri.
De låter lika bra som piP, dessutom klangligt ganska lika.
Då vi jämförde mina piP med majik 140 lät Linnburkarna bättre med odämpad betongvägg bakom. Satt vi dit två dämpplattor bakom piP lät dessa bättre än Linn, med dämpningen.

Epilog:

Det kan vara kul att veta att Linnhandlarna helt accepterat den äldre SB 3, som varande likaljudande i kvalitet som en Karik III, bättre än rega apollo- använd som drive. Troligen har de ställt in SB 3 rätt vid någon jämförelse- och lyssnat utan nivåmatchning. Plötsligt har det blivit en sanning.

En Linnhandlare på tonläget har påstått att SB duet är helt värdelös.
Plötsligt har det blivit en sanning. Har han överhuvudtaget ställt in allting rätt?
Kan det istället bero på att Duet låter nästan likadant som Linn sneaky DS? Har någon jämfört ?
Båda har dacar från wolfson, vilket inte SB 3 har (burrbrown).

Kretslösningen digitalt innan DA-konverteringen är exakt identisk i SB Duet och SB 3, enligt konstruktören. De låter därför exakt likadant då de används som drive. Åtminstone borde de göra det.

Det bästa är att prova själv. Det skulle nog Dylan gjort. 8)

PS: Lyssnat på Susan tedeschi än, "Hope and desire" ? Kolla in min tråd under "musikstugan"..
Roligare har jag inte haft, med byxorna på.

Svänger ju nästan värre än Dylan. 8O 8)

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2010-02-19 23:52

Ojojoj,du skriver nästan lika långa inlägg som mig ju!

Nu kommenterar jag delar det du skriver,jag måste läsa det om och om igen då det var för långt och fylligt för att jag på ett vettigt vis ska kunna svara på det i ett svep..

Festligt att du nämnde att Karik låter lite "LP12" Just precis så beskrev han skillnaden Squeezebox/Karik

Att SB ska vara rätt inställd funderade jag också kring,jag vet inte hur han riggat upp alltsammans men jag förstod att han körde trådlöst i alla fall.

Någon har sagt till mig,kommer inte ihåg vem,att Kaber LP12,LK1,Kairn+2,280/Spark samt Klout är tämligen skräddarsydda mot varann och i synnerhet ett system för att svarva vinyl på,där gör sig Kaber bäst. Tror det var från samme källa jag hörde det sägas att Kaber,Kan och gamla Sara9 var räknat till samma "fack" av välljud med inriktning vinyl..

Du kan nog vara sanningen nära i det du skriver. Min telefonkompis valde att behålla Karik då han främst spelar på LP12án och någon gång CD. Jag förstod på honom att han grämde sig lite över att det inte blev det waouw han hoppats på eftersom handhavandet var GREAT med Squeezeboxen.

Bara för att ha nämnt det så nämner jag att han hade, innnan dessa Kaber kört med gamla KAN i flertalet år,jag tror han är inkörd på "soundet" men som du säger så kan det nog förklaras med synergi också eftersom det är känt att det lirar bra tillsammans.

För egen del så skulle jag kunna tänka mig en annan "religion" ifall det släpper loss lika bra som Kaber gör när de blommar ut.

Säg om det ginge göra exempelvisden stora INO burken eller piP lika estetiskt tilltalande som ett par Keltik eller Kaber,då slog jag till direkt. jag fick det förklarat att "allting räknas" även i den här designen och att gör man det lika rejält som ja exemplevis Linn så blir det inte bra,då har man kringgått "tänket"

Jag tycker de ser så oerhört fula ut bägge burkarna,antagligen finns det något tänk bakom det som gjort att de ska se ut på det eländiga viset,men säg om det gick att göra dem snyggare och lika välljudande?

Nu drog det iväg igen.. Hummm ursäkta..

Har du någon ide om vad som får Karik att låta på det här viset?
De måste ha trollat med någonting för att få den här "färgningen"
Kunde man på något vis "anpassa" SB så den blev mer helgjuten till de här grejorna och i så fall hur?

Det ska stå Linn på grejorna,det är en bit av "the thrill" men det måste ju gå att stoppa in en älva eller en fe i andra elektroniska apparater också..

Men HUR?

tack för värdefulla tips och att du tog dig tid.
//Niclas

Linn-music for life

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-02-20 18:40

ivor-isobarik skrev:Ojojoj,du skriver nästan lika långa inlägg som mig ju!

Nu kommenterar jag delar det du skriver,jag måste läsa det om och om igen då det var för långt och fylligt för att jag på ett vettigt vis ska kunna svara på det i ett svep..

Festligt att du nämnde att Karik låter lite "LP12" Just precis så beskrev han skillnaden Squeezebox/Karik

Att SB ska vara rätt inställd funderade jag också kring,jag vet inte hur han riggat upp alltsammans men jag förstod att han körde trådlöst i alla fall.

Någon har sagt till mig,kommer inte ihåg vem,att Kaber LP12,LK1,Kairn+2,280/Spark samt Klout är tämligen skräddarsydda mot varann och i synnerhet ett system för att svarva vinyl på,där gör sig Kaber bäst. Tror det var från samme källa jag hörde det sägas att Kaber,Kan och gamla Sara9 var räknat till samma "fack" av välljud med inriktning vinyl..

Du kan nog vara sanningen nära i det du skriver. Min telefonkompis valde att behålla Karik då han främst spelar på LP12án och någon gång CD. Jag förstod på honom att han grämde sig lite över att det inte blev det waouw han hoppats på eftersom handhavandet var GREAT med Squeezeboxen.

Bara för att ha nämnt det så nämner jag att han hade, innnan dessa Kaber kört med gamla KAN i flertalet år,jag tror han är inkörd på "soundet" men som du säger så kan det nog förklaras med synergi också eftersom det är känt att det lirar bra tillsammans.

För egen del så skulle jag kunna tänka mig en annan "religion" ifall det släpper loss lika bra som Kaber gör när de blommar ut.

Säg om det ginge göra exempelvisden stora INO burken eller piP lika estetiskt tilltalande som ett par Keltik eller Kaber,då slog jag till direkt. jag fick det förklarat att "allting räknas" även i den här designen och att gör man det lika rejält som ja exemplevis Linn så blir det inte bra,då har man kringgått "tänket"

Jag tycker de ser så oerhört fula ut bägge burkarna,antagligen finns det något tänk bakom det som gjort att de ska se ut på det eländiga viset,men säg om det gick att göra dem snyggare och lika välljudande?

Nu drog det iväg igen.. Hummm ursäkta..

Har du någon ide om vad som får Karik att låta på det här viset?
De måste ha trollat med någonting för att få den här "färgningen"
Kunde man på något vis "anpassa" SB så den blev mer helgjuten till de här grejorna och i så fall hur?

Det ska stå Linn på grejorna,det är en bit av "the thrill" men det måste ju gå att stoppa in en älva eller en fe i andra elektroniska apparater också..

Men HUR?

tack för värdefulla tips och att du tog dig tid.
//Niclas

Karik är mycket stabilt byggd och har ett imponerande drivverk helt i metall. På nittiotalet påstods det att ett stabilt drivverk påverkade ljudet hörbart.
Senare cd-spelare har dvd eller datadrivar av plast- och de låter bättre iallafall.
Så drivverkets stabilitet spelar ingen roll alls i cd-spelare.
Det var ju bara ljug på 90-talet. :?

Dylan skrattar och drar ett mollackord. 8)

Karik låter en aning komprimerat och snällt, och utan luft bakom instrumenten- detta i jämförelse med Squeezebox duet eller DA-omvandlaren i försteget linn 5103, enligt min uppfattning. Speciellt om du använder andra förstärkare eller högtalare, som inte heter Linn. Då hör du att karik låter en aning mattare och snällare än de flesta cd-spelare. Har du gjort en jämförelse med karik i ett annat system? Låter det likabra?

Detta kan vara en öronöppnare.

Regas cd-spelare låter nästan exakt likadant som linns. Skillnaden är att här har man gått ännu längre, för att härma vinylljudet. Och jag tycker att de lyckats väldigt bra med det. Men ljudet blir nästan övervarmt i ett linnsystem. Väldigt likt en gammal lp-12:a, ( den med masonitbotten, utan lingo).

Synergi is "the shit". Dylan sjunger så väggarna skakar. :)

Du verkar öppen för att det kan vara precis, eller nästan, som jag påstår här.

Då vill jag bara tillägga att Linnljudet då det är som bäst, verkligen är musikfrämjande på ett sätt som att man hela tiden vill spela mera musik. Alla skivor låter likabra. Och det beror delvis på sameness i anläggningen. Men det beror också på att grejorna är gjorda för att passa ihop med varann. Färgningarna drar åt "samma" håll. Det ska ju vara lätt att stampa takten.
Gillar man det är det ju bara att gratulera.
Spelar man istället skivor i en anläggning där "sameness"-effekten nästan är borttagen, så är priset att några skivor (de som är eländigt inspelade) låter illa- kanske så illa att man inte står ut med att lyssna på dem.
Fördelen med ett sådant system är att verkligt bra inspelningar ( Susan Tedechis "Hope and desire" tex.) låter rent magiskt bra. Bättre än på "sameness"anläggningen.

Dylan ler igenkännande. 8)

Sameness kan man få om man:

Använder spikes.
Använder biwiring.
Använder högimpediv strömförsörjning till bufferten i cd-spelarna.
Använder resonant plåt i skivspelarens subschassie, som lp-12 ( inte undra på att LP 12 med Keel sägs låta helt annorlunda än den gamla tolvan.. )

Använder en motor som inför "dynamiskt svaj" vid musikutbrotten, i kombination med remmens elasticitet.
Använder en resonant bottenplatta.
Ställer anrättningen på ett ikea lackbord, som är utsågat, med bara en tunn resonant masonit platta för skivspelaren att stå på.

Använder mångtrådig högtalarekabel.
Använder switchade nätdelar till slutsteg.
Använder mångtrådig högtalarekabel med + och - en bit ifrån varandra (Linn k20).

Använder mångtrådig mittledare i lågnivåkabel.
Skruvar åt elementen för hårt.
Använder baselement med alltförhögt q-värde i applikationen.
Konstruerar in en mild diskantsänkning.
Sätter en mild mekanisk hornladdning 3 cm bakom diskantelementet.(K-array).

Förresten- vet du om att outputen från karik, om du kör digitalt in i en DA-omvandlare av valfritt fabrikat, låter 3 db lägre än alla andra cd-spelare vi provat med digital utgång ?

Det blir skillnad om man mäter på högtalarterminalerna.
Vad tror du det beror på ?
Sker det någon digital trunkering/bitreducering med signalen i karik ?
Eller är jag helt ute och cyklar här ?

Tro vad du vill- testa gärna litet olika spelare, men testa dem blint och nivåmatchat.

Dylan ler och sjunger en vacker sång. 8)
Senast redigerad av Richard 2010-02-20 19:49, redigerad totalt 8 gånger.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-02-20 19:15

ivor-isobarik skrev:Säg om det ginge göra exempelvisden stora INO burken eller piP lika estetiskt tilltalande som ett par Keltik eller Kaber,då slog jag till direkt. jag fick det förklarat att "allting räknas" även i den här designen och att gör man det lika rejält som ja exemplevis Linn så blir det inte bra,då har man kringgått "tänket"

Nu drog det iväg igen.. Hummm ursäkta...

...Det ska stå Linn på grejorna,det är en bit av "the thrill" men det måste ju gå att stoppa in en älva eller en fe i andra elektroniska apparater också..

Vill bara säga att du har rätt! ;)

Det man tycker i subjektiva frågor är ju alltid rätt.

Skälet till att de ser ut som de gör är att jag inte själv tycker om att
låta former dikteras av ögat, när formerna har funktioner som är av
vikt för egenskaper i andra domäner, mera direkt kopplade till deras
primärfunktion (i det här fallet att återge ljud, t ex musik) i detta fall
gäller det alltså konsekvenserna av formen som är av akustisk art.

Men - vissa gillar ändå Ino-högtalarna direkt när de ser dem, medan
andra tycker de är fula eller till och med förskräckligt fula, men de gillar
hur de låter, och vänjer ögat vid dem och tycker efter en tid att de är
lika vackra som de låter! Vissa tycker att de är fula som stryk och står
inte ut med dem eller ens bryr sig om att provlyssna dem, just därför.

Jag tycker alla scenarier är bra - som leder till att alla hittar något som
de blir nöjda med och gör dem glada!

Vh, iö

- - - - -

PS. Själv har jag aldrig upplevt några konflikter mellan form och funktion,
eftersom jag aldrig har sett något med funktionellt optimal form, som
jag inte tyckt varit snyggt. De bekvämaste stolarna är alltid de snyggast,
liksom de snabbaste bilarna är det.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2010-02-21 06:08

Vill bara säga att du har rätt! ;)

Det man tycker i subjektiva frågor är ju alltid rätt.

Skälet till att de ser ut som de gör är att jag inte själv tycker om att
låta former dikteras av ögat, när formerna har funktioner som är av
vikt för egenskaper i andra domäner, mera direkt kopplade till deras
primärfunktion (i det här fallet att återge ljud, t ex musik) i detta fall
gäller det alltså konsekvenserna av formen som är av akustisk art.

Men - vissa gillar ändå Ino-högtalarna direkt när de ser dem, medan
andra tycker de är fula eller till och med förskräckligt fula, men de gillar
hur de låter, och vänjer ögat vid dem och tycker efter en tid att de är
lika vackra som de låter! Vissa tycker att de är fula som stryk och står
inte ut med dem eller ens bryr sig om att provlyssna dem, just därför.

Jag tycker alla scenarier är bra - som leder till att alla hittar något som
de blir nöjda med och gör dem glada!

Vh, iö

- - - - -

PS. Själv har jag aldrig upplevt några konflikter mellan form och funktion,
eftersom jag aldrig har sett något med funktionellt optimal form, som
jag inte tyckt varit snyggt. De bekvämaste stolarna är alltid de snyggast,
liksom de snabbaste bilarna är det

Funderar på hur jag ska formulera frågan/orna så det här blir rätt nu,jag tolkar ditt inlägg så som att du utformat dem på det vis de ser ut för att de helt enkelt låter bäst så? Stämmer det? Vid träffen i Luleå så klämde jag på burkarna och upplevde lite kartong/billighetskänsla över framför allt kabinett och diskantelementet,kändes lite Billebro på något vis.

Pratades lite över detta och /hoppas jag inte felciterar nu/ någon nämnde en annan "välstämd" högtalare som i princip var en skranglig plywoodkonstruktion. Martin Logan? som detta till trots lät väldigt bra,samt att det var BIG NO NO att försöka förbättra något genom stagning,bygga "bättre"" resonansdöda kabinett osv..

Hoppar mellan ämnen nu,hoppas den röda tråden går att följa i alla fall,Svängde förbi Bassmans granne "Järnet" uppe på backen i går,blev lite Hi-fi snack och jag passade på att beklaga att han inte följde med till Luleå han med.

Han frågade om det verkligen lät så bra om de där burkarna,vid hur många -dB som de hade något att ge vid den där omtalade djupbasen och om de verkligen gick att spela tillfredsställande högt med dem. Mest ynklig tyckte han diskanten såg ut och han drog sig till minnes någon ytterst skrallig katalog där utbudet sträckte sig från uppblåsbara älskarinnor till butterixprylar och lösnäsor och i vars sortiment man även fann något högtalarkit som liknade nosen på den där diskanten.

Jag vidhöll att det fanns ett välljud i burkarna men att det jag mest led över var det i mina ögon taffliga utseendet,jag nämnde lådkonstruktionen och den kartonglätta känslan samt ovanstående från Luleå inhämtade information om de dyra fladdriga men ack så välljudande burkarna i plywood,ja eller vad de nu var tillverkade av och som inte skulle ändras till det "bättre" för då blev det snarare "sämre"

Min gode vän och tänkare förklarade (om jag inte missförstod eller misstolkade honom)att det mycket väl kunde röra sig om att det ska vara just så där taffligt för att "konstruktören besitter förmågan och förståelesen samt behärskar hur alla faktorer spelar in och kan därmed få det att fungera med mindre stadiga,tunga kabinett och kralliga prylar"

Vet man hur allt hänger ihop så behöver inte nödvändigtvis en låda bestå av tjock MDF,och vara blytung,-ett material som han dessutom ansåg som mindre bra..

Tänkte genast på en del DIY sidor med Skivspelarprojekt där man tror sig ha någon ide om hur man förbättrar en gammal skivspelare och kladdar ner den med dämpmaterial på "bra ställen" och släcker ut all spelglädje ur maskinen i sin jakt på förbättringar, efteråt kan man köpa dem billigt på tradera då de tappat lusten att spela mer vinyl,undrar just varför?

Vet man hur faktorerna hänger samman så är det här ett sätt en välljudande högtalare ser ut på. Märk nu väl att jag talar om din lilla högtalare den där P som i pytteliten.

Den stora ser väldigt maffig ut och jag vet absolut noll om den.

Det ovanstående ska inte tolkas som att klanka ner. Jag skriver för att jag är intresserad.

Av ren nyfikenhet,den där diskanten,vad är det för typ? Jag frågar för Järnet höll på att få mig att komma för sent till jobbet i en utläggning om ringradiatorer,han planterade en tanke men jag hann inte prata klart med honom.

Nu kommer egentligen min huvudfråga:killarna sa att det går att köpa kit utan låda och "leka själv" och det jag fiskar efter är följande:

Ponera att man tömde ett par pi P på dess element,filter och dämpmaterial,snodde basporten och byggde ett mer estetiskt tilltalande(Läs Linnliknande kabinett) med samma volym,använde lite grövre MDF och fanerade dem så de liknade ett par Linn Tukan eller KAN till formen..

Skulle det fungera någorlunda hyggligt eller är risken väldigt stor att det låter väldigt illa?

Menar inte att vara gränslös och be dig om receptet på dina bakverk,jag undrar bara för att jag helt enkelt skulle kunna tänka mig ett par burkar men inte i den där hemska skepnaden!

Var ligger det mesta av välljudet? jag förstår att du skräddarsytt dessa element och jag undrar om de är den största enskilda orsaken till att de lirar så bra,filtret kan jag förstå är väldigt kritiskt också samt stoppning och portningen. Bassman beskrev på ett väldigt målande och imponerande vis hur du "fluffade" stoppningen för att säkertälla att de kändes rätt när man blåste på dem.

Superintressant det här! Påminner onekligen massor om när vi byggde expansionskammare till 2-taktare,det skiljde massor på pyttesmå saker,plåttjockleken,bland annat eller någon grads vinkel på en headerpipe,man kunde uppnå ganska samma prestanda med helt olika pipor men en enorm skillnad i karaktären, På 201 meters strippen så kunde det skilja superlite mellan helt olika "tänk"

En del handlade dyrpipor av trimmarguden VRM-Roffe som gick som satan,kostade ett par månadslöner men tog ändå aldrig hem någon pokal..

Till roadracingstjärnorna så bygger samme man dräparmaskiner som äter konkurrenter till frukost. Troligtvis insöad i sitt "vinnade tänk" och därmed inte förmått att skrämma en dragracemaskin till seger..

Rickard:
Jag behöver minst en vecka på mig att svara på ditt inlägg!

Ps: ska jag byta namn till INO-Isobarik om jag skaffar ett par sådana här burkar? :wink:

Linn-music for life

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-02-21 12:11

Jag håller med dig ivor-isobarik om att det känns väldigt spallrigt och löst tilltaget i dimensioner när man lyfter och knackar på piP, och för att inte tala om diskanten 8O Den både ser ut och väger som att den kommer från leksakshyllan. Tänk vilken placebo en svintung kabinett med tillsynes dyra element kan ge, jag har gått på det tricket tidigare ;)

Sammantaget vet vi att det funkar och spelar huset fullt och för en väldigt billig penning dessutom. Med Ino Audio (som är ett hobby företag) gör Ingvar det han gör bäst, nämligen högtalare. Formgivningen är som jag ser det underordnad återgivningen står i focus..

Om man inte kan överse med designen finns Guru där det lagts ner kraft att få dom att se lika bra ut som dom låter! http://guruproaudio.com/ En helt annan prislapp kommer till tyvärr! Hos Guru Audio har Ingvar hela handen nere i syltburken som du kan se!

Stig Carlsson hade Lars Lallerstedt som formgivare vilket med backspegeln vet var ett vinnande koncept..

Du skall få låna mina piP en helg ivor och verkligen lyssna och klämma dom på pulsen. Du ha dom i sängen så kanske du vänjer dig vid utseendet..

Hmmm det där sista blev nog lite konstigt :oops:

Användarvisningsbild
radelius

Inläggav radelius » 2010-02-21 15:00

Hej på er, tänk vad några timmars lyssnande och surrande kan leverera textmängder, läckert.
Bassman: Vilken dB-mätar app har du i din ajfån och var har du hittat brusskivan eller har du gjort den själv?
En sak till, skulle vid tillfälle vara intressant att låna hem dina 51:or om det går för sig.
H/Staffan

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-02-21 15:53

radelius skrev:Hej på er, tänk vad några timmars lyssnande och surrande kan leverera textmängder, läckert.
Bassman: Vilken dB-mätar app har du i din ajfån och var har du hittat brusskivan eller har du gjort den själv?
En sak till, skulle vid tillfälle vara intressant att låna hem dina 51:or om det går för sig.
H/Staffan

appen heter db 1.0.1 kommer från Faber Acustical http://www.faberacoustical.com/products/iphone/db/ jag tycker den funkar helt ok.

Brus och testtoner är laddade från LTS-hemsida.

Nema problema! Du som går i tankar att bygga ett par OA51 skall naturligtvis få prova köra mitt par i din egen hemmiljö.

När jag är och gästar min bror någon helg kan det vara ett ypperligt tillfälle att humpa med dom i skuffen så får du trycka musik ur dom under ett dygn..

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-02-21 19:28

bassman skrev:Jag håller med dig ivor-isobarik om att det känns väldigt spallrigt och löst tilltaget i dimensioner när man lyfter och knackar på piP, och för att inte tala om diskanten 8O Den både ser ut och väger som att den kommer från leksakshyllan. Tänk vilken placebo en svintung kabinett med tillsynes dyra element kan ge, jag har gått på det tricket tidigare ;)

Håller med, bassman. Man måste glömma allt man blivit itutad av högtalarekrängare, genom åren. Ett tag var det ju tom. betong som var på tapeten...
Allt handlar istället om att konstruera så att det blir minimala fel i återgivningen.

Både baselementet och diskanten är så bra de kan bli- i just denna konstruktion. Baselementet är specialkonstruerat för just denna högtalare och diskanten är ett element som är modifierat. Det är inga standardelement.

Det finns inget "bättre eller sämre". Allt spelar roll, och elementen måste passa ihop, dess avstånd till varandra, delningsfiltrets konstruktion måste ses som en integrerad del av själva högtalareelementen, vilket också lådan gör. Insikten om att "allt spelar roll" och att "allting försämrar" samt att goda högtalare kännetecknas av avsaknaden av tillkortakommanden, snarare än vissa förtjänster på det ena eller andra området, gör att konstruktören till piP kunnat göra en högtalare som kanske, eller mycket troligt, är en av världens bästa stativhögtalare. Bättre än aktiva Linn katan är de i vart fall.

Sammantaget vet vi att det funkar och spelar huset fullt och för en väldigt billig penning dessutom. Med Ino Audio (som är ett hobby företag) gör Ingvar det han gör bäst, nämligen högtalare. Formgivningen är som jag ser det underordnad återgivningen står i focus..

Om man ska vara säker på ett optimalt ljud så bör man kanske använda originallådorna- jag byggde dock själv i ek och det låter bra. Mycket talar för att IÖ dock optimerat ljudet efter materialet MDF,- med de tjocklekar som används i piP, dvs. 12 mm ( med ett stag ) och 16 mm till baffeln.
Jag tror att han kan utveckla detta mera själv.

Om man inte kan överse med designen finns Guru där det lagts ner kraft att få dom att se lika bra ut som dom låter! http://guruproaudio.com/ En helt annan prislapp kommer till tyvärr! Hos Guru Audio har Ingvar hela handen nere i syltburken som du kan se!

Stig Carlsson hade Lars Lallerstedt som formgivare vilket med backspegeln vet var ett vinnande koncept..

Du skall få låna mina piP en helg ivor och verkligen lyssna och klämma dom på pulsen. Du ha dom i sängen så kanske du vänjer dig vid utseendet..

Hmmm det där sista blev nog lite konstigt :oops:
[/quote]

Ivor-isobarik:

Guru har väl det pris som de kostar för att vara konkurrenskraftiga, med den ljudkvaliteten, - 28000 :- ligger nog helt rätt i pris. PiP kostar väl kring 7000:- omonterade med fanerade lådor och helt ihopbyggda piP med träfaner ligger väl kring 10000:- eller strax över.
Elementsatsen utan montering inklusive filter exklusive låda kostar kring 4000:-.
Det är rena reapriset eftersom de låter likadant som Guru.

Men det är bara min åsikt, Ivor-isobarik. Och det gäller bara ljudet.
Jag tycker själv att Linnhögtalarna från 90-talet, speciellt kaber är mycket snygga.
Senast redigerad av Richard 2010-02-21 19:45, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2010-02-21 19:40

radelius skrev:Hej på er, tänk vad några timmars lyssnande och surrande kan leverera textmängder, läckert.
H/Staffan

Akta dig för att låna Bassmans oa51 jag har drabbats av kraftigt habegär :)

Är det någon som har ritning till oa51? skulle vara kul att bygga ett par, verkar aningen trixigare än piP.

/Johan

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2010-02-21 20:18

Finns det någon piP langare inom lagomt avstånd som kan förse undertecknad med en "förstados" IÖ knark?

Jag har nu mentalt byggt ett par KAN-Ino och behöver en langare som kan förse en Linnist med en byggsats,kan inte gärna köra ner å hämta...

Linn-music for life

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2010-02-21 20:27

ivor-isobarik skrev:Finns det någon piP langare inom lagomt avstånd som kan förse undertecknad med en "förstados" IÖ knark?

Jag har nu mentalt byggt ett par KAN-Ino och behöver en langare som kan förse en Linnist med en byggsats,kan inte gärna köra ner å hämta...

ANy kanske har kvar sina piP, hör med honom om de är till salu.

/Johan

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2010-02-21 20:36

Any

Vem e det?

Linn-music for life

Användarvisningsbild
ANy

Inläggav ANy » 2010-02-21 20:49

De e ja de.

Jag kör mina piP som datorhögtalare så dom är inte till salu.
Ska fixa nya lådor till dom i sommar har jag tänkt, dom ser inte så roliga ut nu.

Användarvisningsbild
Prometevs

Inläggav Prometevs » 2010-02-21 20:51

johaneriksson skrev:
H/Staffan

Är det någon som har ritning till oa51? skulle vara kul att bygga ett par, verkar aningen trixigare än piP.

/Johan

Kolla med Densen. Han har låtit bygga och om du tänkte köra igång så kanske jag är med. Jag har väntat på mina lådor i över ett år :? så jag kan lika gärna fixa dem själv.

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2010-02-21 21:14

Prometevs skrev:
johaneriksson skrev:
H/Staffan

/Johan

Kolla med Densen. Han har låtit bygga och om du tänkte köra igång så kanske jag är med. Jag har väntat på mina lådor i över ett år :? så jag kan lika gärna fixa dem själv.

Densen hade ingen ritning, den var hos snickaren. Det jag är mest intresserad av är att få fram en ritning och gå med den till ett lokalt företag som har nc-fräs för att fråga om de kan fräsa alla krångliga vinklar. Om det går kan det vara idé att köpa färdigfanerad mdf och ojoj vad enkelt det blir då.

/Johan

Användarvisningsbild
Prometevs

Inläggav Prometevs » 2010-02-21 21:18

johaneriksson skrev:
Prometevs skrev:
johaneriksson skrev:
H/Staffan

/Johan

Densen hade ingen ritning, den var hos snickaren. Det jag är mest intresserad av är att få fram en ritning och gå med den till ett lokalt företag som har nc-fräs för att fråga om de kan fräsa alla krångliga vinklar. Om det går kan det vara idé att köpa färdigfanerad mdf och ojoj vad enkelt det blir då.

/Johan

Kan du få fram en ritning på papper så kan jag få den caddad för att förenkla/förbilliga nc-bearbetningen

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-02-21 21:40

Prometevs skrev:
johaneriksson skrev:
Prometevs skrev:
johaneriksson skrev:
H/Staffan

/Johan

/Johan

Kan du få fram en ritning på papper så kan jag få den caddad för att förenkla/förbilliga nc-bearbetningen

Now were talking 8)

torig

Inläggav torig » 2010-02-21 21:55

Richard skrev:Sameness kan man få om man:

Använder spikes.
Använder biwiring.
Använder högimpediv strömförsörjning till bufferten i cd-spelarna.
Använder resonant plåt i skivspelarens subschassie, som lp-12 ( inte undra på att LP 12 med Keel sägs låta helt annorlunda än den gamla tolvan.. )

Använder en motor som inför "dynamiskt svaj" vid musikutbrotten, i kombination med remmens elasticitet.
Använder en resonant bottenplatta.
Ställer anrättningen på ett ikea lackbord, som är utsågat, med bara en tunn resonant masonit platta för skivspelaren att stå på.

Använder mångtrådig högtalarekabel.
Använder switchade nätdelar till slutsteg.
Använder mångtrådig högtalarekabel med + och - en bit ifrån varandra (Linn k20).

Använder mångtrådig mittledare i lågnivåkabel.
Skruvar åt elementen för hårt.
Använder baselement med alltförhögt q-värde i applikationen.
Konstruerar in en mild diskantsänkning.
Sätter en mild mekanisk hornladdning 3 cm bakom diskantelementet.(K-array).

... eller använder ytmonterade komponenter

.... eller lägger stor vikt vid korta signalvägar

.... eller tillverkar elektroniska delningsfilter

.... eller förordar aktiva system

.... eller....

Men, hallå det är ju fler som gör likadant, ju

Hua :wink:

/mvh

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2010-02-21 22:00

bassman skrev:
Prometevs skrev:
johaneriksson skrev:
Prometevs skrev:
johaneriksson skrev:
H/Staffan

/Johan

/Johan

Now were talking 8)

Ska du tillverka en ritning på papper åt prometevs? :)

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-02-21 23:40

johaneriksson skrev:
bassman skrev:
Prometevs skrev:
johaneriksson skrev:
Prometevs skrev:
johaneriksson skrev:
H/Staffan

/Johan

/Johan

Now were talking 8)

Ska du tillverka en ritning på papper åt prometevs? :)

I-å-försig så har jag ett original här hemma som skulle kunna mätas upp, jag antar att det skulle behövas väldigt exakta mått vinkelgrader osv.?

Jag måste erkänna att det där med halva pyttiga millimetrar inte är min starka sida vilket kanske behövs om man inte skall rädda det med lack och spackel.

En OA51 med snyggt faner lockar oerhört :wink: Mina är råddiga under den högblanka plastfolien och tanken att fanera mina har funnits och finns fortfarande, men jag bävar för alla vinklar som måste bli perfekt!

Jag får slå en signal till prometevs och höra precis hur exakt ritningen måste vara.

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2010-02-22 00:19

Bassman: du har ju för tusan Piteås duktigaste konstruktör bara rakt över gatan,han kan med största sannorlikhet dra in hela din Carlssonburk i CAD,generera filer som du tar med dig till Micke på Pitesprut..

Med tanke på att en komplicerad Kökslucka tar mindre än 50 sekunder att karva ut ur ett stycke MDF så mejslar multiop maskinen ut ett högtalarpar på mindre än en halvtimme!

Det var det jag hade i görningen med IÖ elementen som jag tänkte få hjälp er INO-vänner här inne att få köpa loss..

Tror nästan Järnet är Piteås svar på ovan nämnda guru,hann du se vad han gjorde med Peter Häggströms Zundapp? Mer vetenskapligt utforskad zundappmotor får man leta efter,Originalgubbarna i Pite Moppers höll på att skita ner sig när han startade den på Mopedens Dag. De skulle åka i kortege runt stan i trettio knyck var tanken. Nu var den emellertid så åtgärdad av oraklet att ja,den var inte riktigt anpassad för sådana låga hastigheter..

Jävvlar vilket rappt gassvar,känner jag får gåshud bara vid tanken på den...

Nu svävade det iväg OT,snacka med Järnet han kan säkert hjälpa till,så kan jag få vara med på ett par jag med,vore härligt att skriva om det byggprojektet på Selleri.de..

Linn-music for life

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi