ivor-isobarik skrev:Richard skrev:ivor-isobarik skrev:
Förresten- du ska inte hoppa på nätverkspelaretåget ?
Vill du ha linnljud som passar dina aktiva kaber är ju SB 3, (eller duet) klockren som signalkälla, Hakar du på en Numerik ( som kan köpas för 1500:-, har kostat 18000:-) så har du troligen ett cd-ljud som låter mycket övertygande i din anläggning.
Här kommer en fråga:
Jag berättade för en annan Linnist med Kaber om det här med Squeezebox och han nappade direkt,åkte iväg för att köpa en Squeezebox duet. I dag ringde han och rapporterade av hur han upplevde det. Jämfört med hans gamla karik så lät det, som han upplevde det, väldetaljerat men platt och livlöst.
Du som verkar ha koll på det här med SB,ska man tweaka dem innan de "släpper loss ordentligt"eller är det Linndjävulen som gör sig påmind?
Han har en Numerik liggande,blir det bättre drag i SB med hjälp av den eller vari kan den här eventuella flaskhalsen ligga? Jag försökte fråga om hur han rippat plattorna och hur han jämfört,programmet var det som följde med om jag fattade honom rätt,han körde ut samma utnivå från Karik och SB. Plattan han rippade till NAS var samma som han sedan stoppade i Karik CD.
Systemet bestod i..
SB Duet
Linn Karik utan Numerik
Linn Kairn
Linn Lk2
Linn Kaber
Vill verkligen att det ska lira för jag har ju typ samma grejor själv,vore skoj med en "snik-sneaky DS"
Läste nånstans att det var poppis att modda strömförsörjningen?
Fan vad fränt Squeezebox+Dirak+Numerik!!
Det är ju skitfränt med Dylan.
Man vill ju att det ska svänga.
Att lyssna på musik är ju det roligaste man kan göra med byxorna på.
Men vägen dit är enligt undertecknad inte politiskt korrekt.
Man kan trampa andra stigar än de förutsatta- som du ju märkte vid Luleåträffen. Billiga signalkällor kan låta mycket, mycket bra. Det handlar om synergi.
Squeezebox duet låter inte exakt som en karik- mera likt en Linn majik cd av senare modell. Och det gör att du måste ha nya linnhögtalare ( som låter helt annorlunda) än kaber, om du ska köra SB duet som "standalone" player.
Och det gör att om man kör med äldre linn-grejer, så blir det skitfränt att haka på en Numerik DAC.
Numerik och Kaber är gjorda för att spela med varandra. De är ju syskon från samma generation. Dylan ler i himlen.

Numerik låter ju som en äldre LP-12.a, - utan lingo och med de äldre pickuperna.
Jag och min bror kunde inte höra någon skillnad på karik IV och duet, då vi jämförde dessa två som drivverk- in i Linn AV5103:dacen för 2 år sedan. Linn av 5103 har ingen "synkkabel"-ingång till dacen. Antagligen för att det inte behövs. Men det behövdes till Numerik, som trots det låter en aning sämre än 5103:s dac.
Det vi märkte dock var att Karik IV inte låter så roligt som "standalonespelare". Inte ens i en linnrig med de nyaste linnhögtalarna. DA- omvandlaren är enligt min mening för dålig. En simpel en-bitare från crystal har de stoppat in- bra i början av 90-talet, totalkasst nu på 2000-talet. Numerik är mil bättre. Men det låter snällt och fint , "analogt"genom kaber. Synergi. Dylan ler.
Squeezebox duet, korrekt inställd låter en aning ( men det kan vara placebo ) bättre än den inbyggda DA:n i försteget 5103, som "standalone player. Åtminstone tyckte vi det då vi jämförde.
Anläggningen bestod av:
SB Duet
Linn Karik IV (brilliantnätdel, switchad) samt Linn Ikemi
Linn 5103 försteg/dac ( senaste versionen )
Linn 5125 ( senaste versionen )
Linn Majik 140: en alldeles ny linnhögtalare, som låter helt annorlunda än den förra serien, med katan och ninka samt espek, som i sin tur lät helt annorlunda än Keilidh, Nexus, Helix och kaber...
Man kan tala om "det gamla linnljudet", "det nyare linnljudet" och "det nyaste linnljudet".
Nyare linnhögtalare låter mycket bättre med neutralt ljudande grejor som källa. Tom en simpel digitalbox för tv-tittande låter bra.
En annan viktig grej är att ställa in allting rätt då du använder nätverkspelare- kör FLAC eller WAV. Ställ in så att volymkontrollen är inaktiverad på Duet. Kör trådlös förbindelse från datorn till duet, och elektrisk koaxial eller optiskt till Numerik.
Numerik är känslig för jitter. Därför låter den något, något bättre med synkkabeln som bara kan kopplas till en karik. Nyare dacar från vilken som helst hemmabioreceiver eller föralldel Linn 5103 (ny?, nåja..) har inget uttag för synkkabel men låter bättre iallafall. Men prova- kör SB duet som digitaldrive och använd numerik som DAC. Låter det bättre med Karik som drive, med synkkabeln?
Ta konsekvenserna av det och använd karik, eller byt till en modernare dac ( eller högtaleri) som inte är så känslig för jitter eller synergieffekter.
Linn kaber aktivt är verkligt roliga högtalare med karik/numerik som front- och LP 12. Problemet är att helt neutrala ofta prisbilligare cd-spelare inte låter bra genom dessa enligt min mening.
Så mitt råd är: absolut prova med Numerik med SB duet som drive.
Hur som helst så kör bror min med SB Duet som enda källa. Och han är totalnöjd. Men han har bytt förstärkeriet mot Denon 2308, samt sålt iväg sin Ikemi och Karik IV. Och han använder majik 140 som högtaleri.
De låter lika bra som piP, dessutom klangligt ganska lika.
Då vi jämförde mina piP med majik 140 lät Linnburkarna bättre med odämpad betongvägg bakom. Satt vi dit två dämpplattor bakom piP lät dessa bättre än Linn, med dämpningen.
Epilog:
Det kan vara kul att veta att Linnhandlarna helt accepterat den äldre SB 3, som varande likaljudande i kvalitet som en Karik III, bättre än rega apollo- använd som drive. Troligen har de ställt in SB 3 rätt vid någon jämförelse- och lyssnat utan nivåmatchning. Plötsligt har det blivit en sanning.
En Linnhandlare på tonläget har påstått att SB duet är helt värdelös.
Plötsligt har det blivit en sanning. Har han överhuvudtaget ställt in allting rätt?
Kan det istället bero på att Duet låter nästan likadant som Linn sneaky DS? Har någon jämfört ?
Båda har dacar från wolfson, vilket inte SB 3 har (burrbrown).
Kretslösningen digitalt innan DA-konverteringen är exakt identisk i SB Duet och SB 3, enligt konstruktören. De låter därför exakt likadant då de används som drive. Åtminstone borde de göra det.
Det bästa är att prova själv. Det skulle nog Dylan gjort.
PS: Lyssnat på Susan tedeschi än, "Hope and desire" ? Kolla in min tråd under "musikstugan"..
Roligare har jag inte haft, med byxorna på.
Svänger ju nästan värre än Dylan.