Moderator: Redaktörer
LzM skrev:Vad bör man prioritera, faslinjäritet vid delningen eller en vettig frekvenskurva?
1. Vad märks av mest?
[...]
2. Känns på nått sätt som att den lägre delningen är att föredra, speciellt med tanke på att basen är sidmonterad, men hur mycket påverkar det att dom inte spelar riktigt i fas vid delningen?
Ah, där kom ett nytt kodord, bra där!Naqref skrev: Fashomogeniteten ...
Martin skrev:Faslinjärt betyder att fasen inte roteras utöver frekvenskurvans minimumfas och avståndet till ljudkällan.
Är det att elementen spelar i fas som du menar egentligen?
3:e/1:a ordningen. Är det kretstopologin, alltså ensam seriekondensator resp. två seriespolar med kondensator mellan ner till minus som du menar?
Vid låga frekvenser, när elementen spelar ungefär i samma fasläge oberoende av riktning eftersom de sitter tillräckligt nära varandra i förhållande till våglängden, så är det ofta en fördel om elementen har 90graders fasskillnad (så att de adderar +3dB precis i delningen). Då får man en jämnare energirespons.
Naqref skrev:1 .Frekvenskurvan påverkar den upplevda klangen. Fashomogeniteten påverkar ljudbilden men kan oxå påverkar klangen. Det bero på vilket håll den loobar. Man kan därför inte säga entydigt vilket som är bäst om man inte går in noggrannare på specialfallet.

2. Jag skulle nog försöka med den högre delningen av en enda anledning och det är att det blir enklare att få till filtret. Och billigare. Nu vet jag inte exakt vilket som är att föredra just i din konstruktion då måtten inte är angivna och elementavstämningen för mellanregistret men jag skulle testa två varianter till innan jag ger upp med delning vid 170. Testa att öka till andra ordningen för mellanregistret eller testa att minska till andra ordningen för basen.
LzM skrev:Vid låga frekvenser, när elementen spelar ungefär i samma fasläge oberoende av riktning eftersom de sitter tillräckligt nära varandra i förhållande till våglängden, så är det ofta en fördel om elementen har 90graders fasskillnad (så att de adderar +3dB precis i delningen). Då får man en jämnare energirespons.
Intressant.
Jag funderade lite på det där själv men kunde inte riktigt komma fram till nån vettig slutsats.
Att elementen ska addera 3dB vid delningen ställer till det litegrann, jag får alltid en liten dipp följt av en motsvarande topp istället.
Men du menar att man ska eftersträva att ha den här toppen på 3 dB?
Måste man inte ta den den på nått sätt för att få en jämnare frekvenskurva?
LzM skrev:Mellanregistret och diskanten spelar i fas vid delningen, som ligger på ca 2400Hz.
Jag tolkade Naqrefs inlägg som att han ville veta hur mellanregistret loobar, det var därför jag la upp bilden.
Naqref skrev:Nej jag avsåg loobningen som basen tillsammans med mellanregistret skulle åstadkomma.
Mått som kan vara av intresse är avståndet från baffeln som basen sitter på sidan samt höjden från golvet den och mellanregistret sitter.

Martin skrev:Faslinjärt betyder att fasen inte roteras utöver frekvenskurvans minimumfas och avståndet till ljudkällan.
.
Morello skrev:Faslinjärt betyder så vitt jag vet att grupplöptiden är konstant, dvs fasen är en linjär funktion med avseende på frekvens. Ett minimumfassystem behöver inte visa på denna egenskap.
LzM skrev:Naqref skrev:Nej jag avsåg loobningen som basen tillsammans med mellanregistret skulle åstadkomma.
Mått som kan vara av intresse är avståndet från baffeln som basen sitter på sidan samt höjden från golvet den och mellanregistret sitter.
Går det ens att räkna ut hur de loobar iom att alla element inte sitter på samma baffel?
En bild säger mer än tusen ord...
[bild]
Naqref skrev:Rena delaykretsar är faslinjära.
Lazyworm skrev:Jag tycker att en delning mellan bas och mellanregister kan ligga 90 grader ur fas men vid delning högre upp i frekvens,över 2kHz så vill jag att elementen ska summera i fas.
Morello skrev:Lazyworm skrev:Jag tycker att en delning mellan bas och mellanregister kan ligga 90 grader ur fas men vid delning högre upp i frekvens,över 2kHz så vill jag att elementen ska summera i fas.
Jazzå, det tycker du.
Vid låga frekvenser, när elementen spelar ungefär i samma fasläge oberoende av riktning eftersom de sitter tillräckligt nära varandra i förhållande till våglängden, så är det ofta en fördel om elementen har 90graders fasskillnad (så att de adderar +3dB precis i delningen). Då får man en jämnare energirespons.
Intressant.
Jag funderade lite på det där själv men kunde inte riktigt komma fram till nån vettig slutsats.
Att elementen ska addera 3dB vid delningen ställer till det litegrann, jag får alltid en liten dipp följt av en motsvarande topp istället.
Men du menar att man ska eftersträva att ha den här toppen på 3 dB?
Måste man inte ta den den på nått sätt för att få en jämnare frekvenskurva?
Naqref skrev:Jo man kan gissa lite om loobingen. Testa att hålla basfiltret av ett brantare filter med ett ordningstal (d v s 6dB/oktav brantare) än mellanregistret och öka delningsfrekvensen till ca 230Hz.
Hur har du gjort mätningarna som ligger grund för simuleringarna?
Martin skrev:Jag menar som paa tolkar att jag menar.
Det då behöver ha koll på är faskurvorna så att de har 90-graders skillnad genom hela delningsområdet (där båda elementen överlappar/bidrar). Om det inte funkar så får du tweaka lite och fixa upp/ner responsen där det behövs genom att ändra q-värdena på filtrena.
Nu kommer Morello att rätta mig här också för det är bara 2:a ordningens system som har ett q-värde. Men nu är det inte matematik vi sysslar med utan teknik och då måste man använda någon typ av termer och benämningar för verkliga system som inte har oändligt rak frekvensgång och sånt tramsigt.
Med q-värde menar jag hur spetsigt knäet är där kurvan börjar rulla av.
Håll även koll på skillnanden i avstånd till elementen för den påverkar. Det är den man ofta behöver justera de teoretiska målkurvorna för så att frekvensgången blir rak.
LzM skrev:Är jag på rätt spår?
Naqref skrev:LzM skrev:Är jag på rätt spår?
Jepps.
Som tumregel vill man ha samma fashastighet i någon oktav över delningsfrekvensen och någon oktav under.
Fashastigheten kan man se i lutningen på faskurvorna. Lutningen bör vara likvärdig för båda kurvorna i detta område.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] och 23 gäster