Kraniet skrev:ja jag vet inte, troels har ju ändå en hel del byggen i ryggen sas. så nån gröngöling är han ju inte....
Har precis som du aldrig hört någon "Troels-design" men killen är ju omtyckt och han har en hel del seriösa prylar på sin sida och det var väl därför jag reagerade. I någon av artiklarna som handlar om hans större trevägsbyggen pratar han väldigt tydligt om vikten av bra spridning och ger exempel på hur "lätt" man kan uppnå detta med "rätt" storlek på drivern.
Med detta i bakhuvudet känns det lite märkligt att läsa om den designen jag länkade till.
Killen gör ju en del rena beställningsjobb, kan det vara en "kravställande" kund som ligger bakom?
Anledningen till att jag hänger upp mig på detta är att jag för två år sedan gjorde en liknande grej med samma driver. MTM-låda med delning strax över 2.5kHz, det var ingen hit kan jag berätta. Off axis-kurvan vid 60 grader såg inget vidare ut och den lät väldigt innesluten och otydlig trots rak och fin kurva i nollgradersriktningen.
(detta är naturligtvis svar på min egen fråga i första inlägget.........frågan var mer till för att få igång lite diskussion).
INO pi60 delas väl nånstans runt 3 kHz den med.......vad är hemligheten med denna? Är det helt enkelt så att Ingvar lyckats få en 8-tummare att sprida bra långt upp i frekvens. Väldigt flacka filter kanske?