Varför delat system?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

eriken

Varför delat system?

Inläggav eriken » 2010-02-19 18:44

Jag har en fundering ang delade system:

Seriösa högtalare konstrueras ju så att registren ska ligga i fas med varandra. Hur blir det då egentligen med ett delat system där subben är separat och kan placeras valfritt i förhållande till front högtalarna? Skapar inte detta problem med att direktljudet från frontarna och ljudet från subben kommer in i örat i olika tider?

Jag har även sett att många väljer att låta subbarna spela in mot rummet och inte i lyssningsposition, skapar inte detta samma problem eller spelar det ingen roll?

Jag har ingen som helst kunskap om detta utan är bara nyfiken. Eller är det så att lågfrekvenserna inte är lika viktiga att de ska nå örat i fas med mellanregistret och diskanten?

Användarvisningsbild
gnypp45

Inläggav gnypp45 » 2010-02-19 19:35

Enkelt uttryckt så spelar den fysiska separationen mindre roll ju lägre frekvensen är.
En given tidfördröjning, eller vägskillnad, motsvarar mindre fas-skillnad ju lägre frekvensen är. Om delningen sker vid 80 Hz och är hyfsat brant så är det inte petigt med placeringen. Våglängden i luft vid 80 Hz är 345/80=4.3 meter. En helt annan situation är det ju vid en typisk delningsfrekvens till diskantelementet, 2-3 kHz. Där är våglängden någon decimeter.

Användarvisningsbild
spuj

Inläggav spuj » 2010-02-19 19:59

Det där med att vissa har modulerna riktade mot varandra har jag också funderat över..

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-02-19 20:03

Lägre frekvenser blir rundstrålande, så det lär inte spela så värst stor roll.
2021 maj på Spotify

eriken

Inläggav eriken » 2010-02-19 20:48

Jo, men även om de är rundstrålande så borde väll detaljeringen bli lidande om man riktar högtalaren så den först ska träffa diverse väggar och möbler innan den når örat? För jag antar att en basmodul inte bara ska agera luftförflyttare utan kunna ta fram raspigheten i tex en ståbas och liknande.

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2010-02-19 20:51

eriken skrev:Jo, men även om de är rundstrålande så borde väll detaljeringen bli lidande om man riktar högtalaren så den först ska träffa diverse väggar och möbler innan den når örat? För jag antar att en basmodul inte bara ska agera luftförflyttare utan kunna ta fram raspigheten i tex en ståbas och liknande.

Fast det finns väl väldigt lite detaljer i sub 80hz regionen?

Lasse
"Even a stopped clock is right twice a day."

Användarvisningsbild
gnypp45

Inläggav gnypp45 » 2010-02-19 20:55

eriken skrev:Jo, men även om de är rundstrålande så borde väll detaljeringen bli lidande om man riktar högtalaren så den först ska träffa diverse väggar och möbler innan den når örat? För jag antar att en basmodul inte bara ska agera luftförflyttare utan kunna ta fram raspigheten i tex en ståbas och liknande.

Nix. Raspigheten kommer inte från basmodulen, för deltonerna som den består av ligger många oktaver över delningsfrekvensen. Så det är ingen fara.

(Exempel: Grundtonen hos kontrabasens lägsta ton (kontra E) ligger vid drygt 40 Hz, så redan den andra deltonen (första "övertonen") hamnar över 80 Hz. Så klangen hos kontrabasens toner bestäms av huvudhögtalarna.)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Re: Varför delat system?

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-02-20 01:45

eriken skrev:Jag har ingen som helst kunskap om detta utan är bara nyfiken. Eller är det så att lågfrekvenserna inte är lika viktiga att de ska nå örat i fas med mellanregistret och diskanten?

Det har att göra med hur lång våglängden är.

Våglängden vid 80hz är 4,25m.
Våglängden vid 2000hz är 17cm

Det är således större spelrum ju lägre frekvensen är.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-02-20 11:20

eriken skrev:Jag har en fundering ang delade system:

Seriösa högtalare konstrueras ju så att registren ska ligga i fas med varandra.

Njaej så är det inte. Olika typer av delningar ger och kräver olika fasförhållanded en mellan elementen.

Med ett andra ordningens filter tex. inkopplas elementen med omvänd polaritet för att summeringen exakt vid delningen ska ligga i fas. Fjärde ordningens filter ligger i fas vid delningen när elementen är inkopplade med samma polaritet.

Första och tredje ordningen kan kopplas med samma eller omvänd polaritet och ger ändå samma summerade amplitud vid delningen. I båda fallen ligger elementen 90 grader ur fas vid delningen och fasskillnaden gör att när elementen summerar till ett rakt svar (0dB) så ligger de båda elementen -3dB vid delningen. Med ett fjärde ordningens LR-filter ligger de båda elementen -6dB vid delningen för en summering till 0dB.

Jag har även sett att många väljer att låta subbarna spela in mot rummet och inte i lyssningsposition, skapar inte detta samma problem eller spelar det ingen roll?

När våglängden är lång i förhållande till ljudalstraren är vågutbredningen sfärisk dvs. lika åt alla håll. En subwoofer kan placeras uppochner om du önskar.

Jag har ingen som helst kunskap om detta utan är bara nyfiken. Eller är det så att lågfrekvenserna inte är lika viktiga att de ska nå örat i fas med mellanregistret och diskanten?

En 20Hz ton kan inte ligga i fas med en 2kHz ton. Den senare når ju sitt första maximum på en hundradel av tiden för 20Hz-vågen.

/Peter

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2010-02-20 12:05

Piotr: Berätta om summeringen av LP 24dB/oktav och HP 6dB/oktav!

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-02-20 13:21

Xiro skrev:Piotr: Berätta om summeringen av LP 24dB/oktav och HP 6dB/oktav!

Ingen koll där! :)

/Peter

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-02-20 15:07

eriken skrev:Jag har även sett att många väljer att låta subbarna spela in mot rummet och inte i lyssningsposition, skapar inte detta samma problem eller spelar det ingen roll?

Man kan använda placeringen av elementen för att påverka förmågan att dra igång rumsresonanser.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-02-20 18:57

+ disten är mer direktiv (högre frekvens) så man kan kanske minska ner den lite då.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2010-02-21 23:41

eriken skrev: Hur blir det då egentligen med ett delat system där subben är separat och kan placeras valfritt i förhållande till front högtalarna? Skapar inte detta problem med att direktljudet från frontarna och ljudet från subben kommer in i örat i olika tider?

Det blir alldels utmärkt. Det viktiga med basarna är att dom spelar i fas med rummet, kan man säga. I det området som basarna jobbar i ett delat system så blir fysiken mer tryckdominerad än vågdominerad så problemen med övergånen till topparna är ofta inget större problem. Frekvesngåen blir åtminstone jämnare än med en tradionell löning, även om inte övergången till topparna blir optimal.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Återgå till Wänner af Ino