subjektivisten skrev:M50 skrev:Jag skriver bara... då har du en upplevelse till att göra.
Ett bra infra system med bra fonogram är fysisk upplevelse i en annan liga... jämfört med t.ex. vanliga portade imponator bassystem (ursäkta uttrycket), enligt min upplevelse från det området. Antingen gillar man det eller så gillar man det inte...
Vad har du jämfört då?
För det första - jag ska väl inte sitta och redovisa allt vad jag har hört på för olika anläggningar eller i andra sammanhang i den här tråden?
För det andra - lyssnar man på t.ex. lätt populärmusik som dansband eller vokalmusik, är det vanligtvis inte mycket bas under 40 Hz att finna.
Lägre bas (under 20 Hz) kan man t.ex. finna i en del elektronisk musik, filmmusik, orgelmusik och knallar från ex. åskväder samt diverse olika testskivor. Det har t o m herr Öhman själv nämnt i olika sammanhang att det kan ibland finnas mycket dold information som inte kommer fram på alla ljudsystem och jag har bl.a. träffat herr Öhman och andra personer kring föreningen LTS ett flertalet gånger, är för övrigt medlem i LTS.
Jag har bl.a. hört orgelmusik i olika kyrkor (och på skivor) med bas nedåt kring 15-16 Hz och på ljudsystem nedåt kring 10 Hz, vilket inte all tillgänglig elektronik ute i handeln för konsumenter kan återge - en del hårdvara stannar av bokstavligt talat kring 20 Hz (som följer den tekniska frekvensstandarden 20-20). Den gamla standarden för t.ex. LP-skivor hade vanligtvis inte den begränsningen varken nedåt eller uppåt i frekvens som kom med den tidiga CD-standarden.
För det tredje - ett portat basreflexsystem låter inte alltid trevligt när basen börjar närma sig portens avstämningsfrekvens (enligt mig) och går man under den kan även elementet skadas - d.v.s. konen kan bl.a. slå i botten i polstycket och fysisk korslutningar förekommer. I många system användes då subsonik filter för att skydda elementet mot att gå för djup. I ett välbyggt slutet system behöver man inte ta med i beräkningen om ultra låga frekvenser, om man ska dit ned till "källaren".
För det fjärde - alla människor har inte hört eller gillar inte basrika ljudkällor och fonogram. De personerna kanske har en musikstil etc. som de inte är behov av ultralåda basnivårer och då har de inte heller behov av att skaffa sig ett sådant ljudsystem. Det får man respektera och vi människor är alla olika. Jag accepterar detta fenomen men hur du gör det är upp till dig.
Övrigt att nämna. Jag har fonogram som inte kan återges i sin helhet i det enkla system jag har idag (portat) och när jag får möjlighet är det bara infra bassystem som är aktuellt för min egen del. Ja, det kommer krävas en del uppoffringar för att nå dit men det är mitt lilla problem.
Basreflex system har sina fördelar, det är jag medveten om och i synnerlighet om det används inom sitt avstämda och planerade frekvensområde den ska brukas för. Hamnar man utanför detta område blir ett BS-system till en nackdel som det inte hur mycket man så önskar inte kan bryta de fysiska lagar som råder för ett BS-system.
Nu är det upp till herr
Komorok att avgöra vad han vill bygga/skaffa sig för bassystem och det är hans tråd men med rätt tekniska förutsättningar inklusive rätt programmaterial, kan man få chans att uppleva nya saker/händelser med riktigt långfrekvent material som man inte kan uppleva med ett vanligt bas-reflexsystem. Sedan tycker jag att man inte ska försöka skrämma bort honom från ett sådant bassystem om han har ett intresse för den sortens återgivningar. Ja, han kan försöka få en chans att lyssna på ett sådant system innan han går vidare med sina byggplaner. Men det är bara mina tankar.
Till MagnusÖstberg:
Du skriver bl.a. citat:
"Jag vänder alltså lite på subjektivistens fråga om det är nödvändigt och undrar istället om någon tror sig kunna hitta någon nackdel istället? Jag kan inte hitta någon nackdel, men någon annan kanske kan?"
Det finns nackdelar, de är främst fysiska och ekonomiska (andra finns också...). Ett bra infra bassystem kostar ofta en slant ett bygga/köpa med god kringutrustning och det kräver ibland en del extra utrymme - om ett större system som används, i det rum som sakerna ska vara i för avlyssning. Det är svårare att kunna spela starkt med få element i sluten konfiguration än dito basreflex system om man vill kunna spela på hög SPL-nivå. Det får man kompensera med (många) fler element eller större fysisk storlek på elementen med då större lådor. Fysikens lagar går inte att rubba på hur mycket som helst utan andra nackdelar i olika form uppstår med bassystemet.
Nackdel två, som kan skrämma en del personer (även fysiskt - risker finns för t.ex. illamående hos en del personer i kombination med hög SPL-nivå) att de kan höra och uppleva ljud som de kanske inte har hört eller upplevt tidigare - i synnerlighet om det är även på hög SPL-nivå, om ljudsystemet med programmaterial kan återge de låga frekvenserna på ett bra sätt. Men att avnjuta en god ljudanläggning ska helst ske inom rimliga SPL-nivåer oavsett vad det är för ljudsystem som används.
Det var lite notiser från mig...
/M50