Moderator: Redaktörer
MagnusÖstberg skrev:Det står redan i tråden att de fokuserar på att få produkten klar innan de går vidare med de frågorna, det finns ju bara en nollserie än så länge, dvs en sådan serie som konsumenter normalt aldrig vet existerar
Dessutom har Lazyworm deklarerat att man med fördel kan köpa dem efter att ha besökt konstruktörerna, vilket åtminstonde ger en indikation på hur det kommer gå till i uppbyggnadsfasen.
Jag är helt övertygad om att ingen av dem är frågan om prismodell 1. Att de råkade bli så bra, var ren tur och inget som uppmärksammades av ägaren. Annars skulle inte 208 och 1090 sålts ut billigt och ersatts av sämre produkter.kris10an skrev:Alexi skrev:kris10an skrev:Apropå pris, vilken "prissättningsmodell" föredrar ni på forumet:
1. Lågt pris med så liten eller ingen vinst (eller t o m förlust) alls för tillverkarna (initialt), men i gengäld fler som vill köpa och därmed möjlighet till större serie, och därmed lägre pris per tillverkad enhet, och därmed på sikt en exponentiellt växande vinst för tillverkarna trots att samma låga pris hålls till konsument? Större serier ger ju även fler sålda ex ute på marknaden och pr-effekt mha word-of-mouth mellan konsumenter, användarrecensioner och diskussioner på nätet.
eller
2. Ett högt pris som enbart de allra mest inbitna entusiasterna är beredda att betala, för att alla omkostander ska gå runt och leverera en vinst till tillverkarna direkt. Liten serie, få sålda ex, exklusiv stämpel bland konsumenter, och hygglig vinst direkt pga höga marginaler.
Du gör ju inte jämförelsen rättvis då du inte tar med de största nackdelarna med 1. och heller inte tar med de största fördelarna med 2.
Alternativ 1. sänker värdet på varumärket, det går aldrig sen att ta "rätt" pris för samma produkt, som man tidigare skänkt bort. Sen när man växer tillkommer mellanhänder som ska ha 30-50% marginal och helt plötsligt måste man komprissa med kvaliteten eller öka priset kraftigt för att inte göra förlust. Man har heller inga pengar att göra vidarutveckling och förbättringar. Så slutsumman är att med prisättningsmodell 1 måste man kompromissa och antingen själv aldrig kunna leva på sina produkter eller låta produktens kvalitet bli lidande.
Såväl Nad 208 och Rotel rb-1090 är väl exempel på prisvärda apparater där man inte brytt sig om ta ut ett högt pris för att de på något sätt skulle "höja" värdet på varumärket,
Alexi skrev: Jag är helt övertygad om att ingen av dem är frågan om prismodell 1. Att de råkade bli så bra, var ren tur och inget som uppmärksammades av ägaren. Annars skulle inte 208 och 1090 sålts ut billigt och ersatts av sämre produkter.
Harryup skrev:kris10an skrev:Harryup skrev:Man väljer väl den modell som passar ens eget huvud så att säga.
Men om man väljer att sälja ett antal steg "billigt" direkt till vänner och bekanta så kommer man få oerhört svårt att få vanliga butiker intresserade eftersom dessa då kommer anses vara dyra och det går ju alltid att köpa billigare direkt även om den möjligheten inte längre finns.
Butiker kommer inte chansa på att affärer inte går vid sidan om så att säga.
Så vilken modell man än väljer så får man tänka långsiktigt direkt.
Vill man sälja ifrån sitt "garage" så gör man det men då får man räkna med att det är så man kommer få verka i framtiden också.
Oavsett modell, så önskar jag lycka till.
mvh/Harryup
Många stora och idag väletablerade tillverkare har börjat sina verksamheter i garaget och sålt till i princip självkostnadspris. Det är inget märkligt, och jag har lite svårt att förstå varför vissa här verkar anse att man då har bränt alla chanser att någonsin kunna tjäna pengar på sin produktion.
Med tanke på hur hård konkurrensen är idag jämfört med för bara tio år sedan tror jag tvärtom man gör sig en rejäl otjänst om man tror att man ska kunna plocka ut feta vinster från dag ett. Startar man ett företag brukar väl praxis vara att man går med förlust åtminstone de två första åren.
Hur många av er (två) som hittills uttalat er har egen praktisk erfarenhet av att starta och driva företag?
Jag har drivit Ljudbutiken ihop med Steindeln och vi skulle aldrig börjat sälja en apparat som har sålts bredvid. Sverige är för litet för det.
Det första som skulle hända är att det står en tomte i butiken och säger;
" Va dyra ni är på det där steget, köper man det direkt så kostar det 20.000kr mindre." Skulle vi då svarat att det inte går längre så skulle svaret vara "Jo det går visst, en kompis till min kompis köpte ett för inte så länge sedan."
Sen om det var på direktförsälningens tid eller inte finns det inte tid eller lust att redan ut. Produkten har redan fått sitt rykte förstört hos många handlare som inte orkar med dessa konversationer med folk som inte ens är presumtiva kunder.
mvh/Harryup
kris10an skrev:Med tanke på hur hård konkurrensen är idag jämfört med för bara tio år sedan tror jag tvärtom man gör sig en rejäl otjänst om man tror att man ska kunna plocka ut feta vinster från dag ett. Startar man ett företag brukar väl praxis vara att man går med förlust åtminstone de två första åren.
Piotr skrev:kris10an skrev:Med tanke på hur hård konkurrensen är idag jämfört med för bara tio år sedan tror jag tvärtom man gör sig en rejäl otjänst om man tror att man ska kunna plocka ut feta vinster från dag ett. Startar man ett företag brukar väl praxis vara att man går med förlust åtminstone de två första åren.
Det är nog väldigt varierande och beror mycket på vilken typ av rörelse det gäller. Tror inte den sista "tumregeln" beskriver verkligheten.
Vissa företag går aldrig med vinst.. men det är helt ok. Det är en tokig idé att företag ska gå med vinst. Break even räcker för att överleva. Tillväxt och expandering är ingen självklarhet eller något nödvändigt.
/Peter
kris10an skrev:
Jag tror inte exempelvis ino audio skulle ha några som helst problem att i sverige sluta sälja direkt och istället gå via återförsäljare med högre pris och bättre marignaler.
Piotr skrev:
Vissa företag går aldrig med vinst.. men det är helt ok. Det är en tokig idé att företag ska gå med vinst. Break even räcker för att överleva. Tillväxt och expandering är ingen självklarhet eller något nödvändigt.
/Peter
kris10an skrev:Jag tror inte exempelvis ino audio skulle ha några som helst problem att i sverige sluta sälja direkt och istället gå via återförsäljare med högre pris och bättre marignaler.
kris10an skrev:Piotr skrev:
Vissa företag går aldrig med vinst.. men det är helt ok. Det är en tokig idé att företag ska gå med vinst. Break even räcker för att överleva. Tillväxt och expandering är ingen självklarhet eller något nödvändigt.
/Peter
Det är väl inte tokigare än påfundet att ta ränta på utlånade pengar. Däremot kan jag tycka strävandet efter vinstökning varje år (tillväxt) mest är av ondo.
Ingen säljer något "onödigt" dyrt. Det som diskuteras är väll hur dyrt det är nödvändigt att sälja en produkt för att säkra företagets fortlevnad.IngOehman skrev:Frågan är väl vad vitsen vore att sälja något så att det blir onödit dyrt?
Vh, iö
Naqref skrev:Hur var det om man återvände till topic?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster