Audiovector M3Signature vs piP vs pi60.

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Audiovector M3Signature vs piP vs pi60.

Inläggav JonasNilsson » 2005-02-19 15:47

Har idag Audiovector M3 Signature, och är intresserad av lyssningsintryck/skillnader mellan dessa och piP/pi60. Om någon vågar ge sig på en bedömning, och då behöver vi inte prata om transparens, mindre färgad osv :wink: , utan mer klangmässiga skillnader.

Om jag nu bestämmer mig för ett par från Ino Audio, vilka bör jag välja. piP eller pi60 :?:
Lyssningsrummet är ca 4x5m med snedtak upp till ca 3,7m.
Har 3 dörröppningar, som jag i och för sig stänger när jag spelar, en trappa ner, och fönster på ena långväggen (som jag dämpar/diffuserar bort). Annars hyggligt dämpat/diffuserat.
Utrustningen är Copland CTA-402 (2x32 klass A "rörwatt"), Copland CDA-288. Finns även en Pioneer 812s (surround) och en Philips DVD ihopsnörat i anläggningen. Har inget behov av att spela överdj*vligt högt :wink:, men det är klart att jag blåser på ibland. Det jag gillar hos Audiovectorn är att ljudet "släpper", och att basen går ljupt och rappt även vid låga volymer.
Musiksmak: 5% Jazz, 10% Klassiskt, 30% Symfonisk Rock (Pink Floyd, gamla Marillion osv) 55% Hårdrock/Metal i alla former.
Har inga problem att bygga själv (gammal möbelsnickare), och har tillgång till en möbelfabrik med all modern utrustning 8)

Hoppas ni kan hjälpa mig på vägen.
/Jonas

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-02-19 15:54

Vill inte uttrycka mig om de klnagliga skillnaderna men i frågan piP/pi60 så skulle jag valt pi60. Varför? Jo ditt rum är tämligen stort och du har lite effekt att leka med, pi60 är känsligare än piP (2 dB)och har högre impedans, du kan alltså spela högre och på sätt "fylla rummet" bättre om du väljer pi60.
Class only looks like arrogance from below.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-02-19 19:06

som jag förstått det så gör pi60 allt som piP gör fast bättre. så jag förstår inte hur det är ett omtvistat val ifall man nu har dom pengarna att spendera.
har man lite pengar så är det ju heller inte så mycket att välja på då piP är så billiga.
så vadan denna fråga kan man ju undra.. :wink:

Användarvisningsbild
Audix

Re: Audiovector M3Signature vs piP vs pi60.

Inläggav Audix » 2005-02-19 19:20

JonasNilsson skrev:Har inga problem att bygga själv (gammal möbelsnickare), och har tillgång till en möbelfabrik med all modern utrustning 8)

Hoppas ni kan hjälpa mig på vägen.
/Jonas

Min rekommendation är att du köper pi60 utan kabinett. Då får du allt du behöver direkt utan att behöva vänta på Ingvars snickare. Du får också all information du behöver för att själv bygga ihop kabinetten, och det verkar som du har både kompetens och utrustning att göra så. På så sätt får du fantastiskt bra högtalare relativt snabbt till ett mycket bra pris.

piP tycker jag du inte ens skall fundera på om det inte är av ekonomiska skäl.

Har lyssnat mycket på både M3s och pi60s och det går inte att jämföra (även om jag nu råkar gilla även M3s...).

PS. Om du vill komma ännu billigare undan så kan du säkert hitta några andra som också vill ha ett par pi60 (fort...) så fixar du deras kabinett också mot en anständig ersättning... 8)

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2005-02-19 19:26

Ja.....det är ändå en viss skillnad på 2900:- och 11000:- :wink:
Frågan var om det är värt dom pengarna emellan, med dom förutsättningarna jag har. Och fram för allt, hur skiljer sig piP/pi60 klangmässigt från Audiovectorn.
/Jonas

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2005-02-19 19:28

Audix.
Hur skulle du beskriva den klangliga skillnaden mellan AV och Ino :?: Snälla försök så gott det går med Hi-Fifloskler :wink: :D

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2005-02-19 19:38

Hmm... det är inte lätt att beskriva skillnaderna då jag gillar bägge högtalarna... Jämfört med pi60 låter M3s burkigt, ansträngt och är betydligt mer riktningskänsliga. Dock är de tusen gånger snyggare... (i mina ögon då förstås)

(Ändå tycker jag M3s gör mycket bra saker jämfört med dess "normala" kollegor i branchen...)

Jag tror aldrig du kommer ångra dig om du väljer pi60. Men visst är det prisskillnad så det är bara du som kan svara på om din ekonomi hanterar detta.

Bor du i lägenhet eller hus? Om du sällan eller aldrig kan spela särskilt starkt så kanske piP räcker, men å andra sidan tycker jag pi60 låter bättre än piP även om de är mycket, mycket lika.

Nä, usch... det går inte, jag klarar inte detta.... köp pi60, så är det bara... :lol:

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2005-02-19 19:44

Bor i hus. Kan spela hur högt jag vill :D

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2005-02-20 18:38

Kan du bygga lådor åt mig med isf? :) Givetvis mot en rimlig ersättning.
Funderar på att byta mina piP + prof.P-2 mot pi60 nämligen.

Mvh / Christian

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2005-02-20 21:37

Visst kan jag det, men du får nog höra med herr Öhman om det är ok :wink:

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2005-02-20 21:43

Kom på en sak.
Jag gör nog mina i MDF utan faner.
Har snöat in på metalliclacker som Saffran, Silver/Sand eller varför inte Brittish Racing Green :D
Dom är lite pilliga att fanera, och ska jag inte fanera mina egna, så är jag inte så sugen på att bara fanera ett par till någon annan.......om du ursäktar :wink:
Kan du bara tänka dig MDF så är det inga problem.
/Jonas

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2005-02-20 21:54

Tjena Jonas!
Nädå, Öhman har nog inga invändningar om lådbyggandet. Pratade lite med honom om pi60 innna jag köpte mig pP-2-modulerna. Han gav mig lite tips, varav de flesta jag glömt bort,( :oops: ) om vad jag skulle vara noga med om jag lämnade bort jobbet till ett annat snickeri.
Jag kan fixa faneringen själv om du inte kan fixa nån trevlig lack åt mig med?

Var bor du förresten? Är själv en såndär 08:a :)

Mvh / Christian

Ps. Jag har bara jämfört piP med pi60s hos Öhman och de storsta skillnaderna var väl att pi60s spelade så otroligt oansträngt. De är ju klangmässigt mycket lika men pi60s gjorde allt som de fenomenalt duktiga piP kan göra, fast bättre. Typ :wink:
För mig är pi60 drömhögtalaren. Efter den uppgraderingen är det bara pengar till basmoduler som fattas sen kan man nog vara nöjd :)
Är iofs extremt nöjd med piP men pi60 är verkligen "the" högtalare. Jag bara måste ha dom :D

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2005-02-20 22:16

031 här......så det är en bit.
Syrran bor i Stockholm, och frabriken jag nyttjar i Småland, så det kanske går att ordna ändå.
Lackerna jag kollar på är metallic/pärlemorlacker från bilindustrin, dom lite mer udda varianterna. Får se vad jag fastnar för. Har jobbat mycket med olika betser/lacker inom träindustrin, är inte så van vid metallic/pärlemor (metallic 5-6 ggr). Är dock väldigt petig, så det tar nog ett tag innan man får till det med 4-5 ggr klarlack :wink:
/Jonas

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2005-02-20 22:34

Aha, 031 är väl Gbg?
Nåväl, transport går ju alltid att ordna på nåt sätt :)
Jag tar somsagt gärna mina lådor obehandlade om du nu bygger dom åt mig :)

Det finns ju en hel del snygga lacker på dagens bilar men frågan är ju vad som "passar" på en högtalare. Jag är svag fär blå-lila nyanaser, finns bla på volvo S/V40, förra generationen samt en liknande på Ford Puma. Men om det skulle passa på en högtalare vette sjutton.

Audi har annars en jäkligt häftig silvermetallic med lite lila/blått i sig. Är riktigt häftig! Finns iaf på nya A4.

Mvh / Christian

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-02-20 22:58

Jag skulle rekommendera gerade hörn om dom skall lackas.
Jag har fått några olika lådor lackade professionellt med sprutspackling med i att fall härdlack för trä och i att annat fall billack. Hur noga man än gör det hela så sjunker det lite, lite grann emellan ytorna. Dessutom går det inte att spackla över skruvar eller ens dyckert utan att det syns efter ett halvår eller så. Inte ens om man använder tvåkomponents, vattenfritt spackel.
Halvblank härdlack för trä med svart brytbas i gav ett väldigt trevlig djup i ytan utan att det ser ut som en "billig" pianolack-imitation.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2005-02-20 23:21

pi60 och piP är väl gerad runt hela baffeln:?:
Inga skruv här inte :wink: :D
Hade tänkt att använda träplugg.
Rikligt med Karbamidlim eller vitlim i alla skarvar när man monterar lådan, för att sedan, i monterat skick, skicka in den i bredbandsputsen och kantslipen, borde nog göra susen :) Ett lager lack eller spärrpapper på insidan hindrar en del spänningar och rörelser i skivan också.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-02-21 09:21

Gerade? Nja, inte vad jag kan minnas från mina piP. Var ett pill att få skarvarna på ovansidan att inte synas genom lacken. Däremot är piP fasade på baffelns långsidor.

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2005-02-21 10:20

Aha.........du menar mellan toppskivan och sidostyckena. Då är jag med :D Jag hade tänkt att gera lådan, dels för att det blir snyggare, och dels för att MDF är porös i ändarna.

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-02-21 16:41

Prisvärdhet? Det finns väl ingen högtalare som är mer prisvärd än piP, men pi60 är lite bättre (lugnare i ljudet) och kan spela högre. Detta skall tolkas som att piP är mycket lugn och oansträngd, att pi60 är ännu mer lugn och pi60s ännu ett snäpp bättre på dessa punkter.

Placeringarna är väl annars det som skiljer dem mest förutom ljudtrycksförmåga.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-02-21 17:11

Mja pi60 har ett bredare frekvensomfång. piP är duktiga, men pi60 är helt klart ett strå eller två bättre på nästan samtliga parametrar.

Bang-for-the-buck: piP i MDF för 4 kkr, bara montera ihop är bra. Men har man tillgång till snickeri eller dyligt, så är ett par pi60 helt klart värde de extra kronorna.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2005-02-21 17:57

Placeringarna är väl annars det som skiljer dem mest förutom ljudtrycksförmåga.

På vilket sätt :?:
Hade för mig att både piP och pi60 ska stå nära bakväggen.
/Jonas

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-02-21 18:01

JonasNilsson skrev:På vilket sätt :?:

piP ska stå nära framväggen :wink: medan pi60 bör stå placerad vid rumsellipsen. För små rum så kan dessa placeringar dock sammanfalla :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-02-21 18:03

Naqref skrev:
JonasNilsson skrev:På vilket sätt :?:

piP ska stå nära framväggen :wink: medan pi60 bör stå placerad vid rumsellipsen. För små rum så kan dessa placeringar dock sammanfalla :)

utveckla gärna vad en rumsellips är

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2005-02-21 18:07

Jaja, fram eller bak....... :D
Som sagt, utveckla gärna "rumsellipsen".

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2005-02-21 18:21

Ställ dig med ryggen i mitten av en vägg. Gå 10% av längden till motstående vägg. Sätt ett kryss. Gör detta för alla fyra väggar (och egentligen tak & golv). Knyt ihop alla kryss med en ellips (eller en sphere).

Det är på ytterkanten av denna ellips (sphere) som man bör placera lyssnare och högtalare för att få "rätt" styrka i basen.

Mjuka väggar och/eller öppningar (såsom mot en hall) påverkar förstås ellipsen.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-02-21 18:41

Gjorde en liten skiss...

Bild

Ett rum med måtten 450x730cm. Ellipsen sträcker sig till 80% av dessa mått. Och där placerar man lämpligen sig och högtalarna. Gärna med 46 grader mellan högtalarna :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-02-21 18:54

vill man förenkla det lite så kan man säga att högtalarna och du själv bör vara ungefär 1/8 av rummets längd ut ifrån väggen.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-02-21 19:10

En annan ide kan ju vara en 1/5-del in i rummet. Man kommer då lite längre ifrån bakvägg och den första axiella "moden´s" tryckmaxima. Vid 1/4 och 1/6 har vi noder för 2:a resp. 3:e axiella "moden" och därför placerar vi oss därimellan. :)

Finns ju många vägar till säffle..

/Peter

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-02-21 19:11

Kan 80% stämma med 1/8?

Sitter man på 1/8 del avstånd är man på 12.5%, dvs ellipsen upptar 75% (100 - 2*12.5), eller hur?

Eller är det dags att gå hem? :)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Återgå till Köpråd