Moderator: Redaktörer
MagnusÖstberg skrev:Så du anser att tillverkare av infrakapabla system kanske kraftigt överdriver dess fördelar?
Finns det någon nackdel med att kunna hantera dessa frekvenser?
Om man för en bråkdel av kostnaden för, säg ett system basarat på 4 st 12"-basar från någon omtyckt tillverkare, kan åstakomma infrafrekvenser med låg distrosion - finns det någon nackdel med det?
steveo1234 skrev:Kan det vara så att Nickes system har en hög -3db punkt? Eller inte har någon house curve? Om ovanstående stämmer så är det ju självklart att du inte upplever någon enorm skillnad mot en portad låda.
MagnusÖstberg skrev:Jag vänder alltså lite på subjektivistens fråga om det är nödvändigt och undrar istället om någon tror sig kunna hitta någon nackdel istället?
Jag kan inte hitta någon nackdel, men någon annan kanske kan?
Subjektivisten är ju lite mentalt låst till Ino vad det gäller bassystem och att han funderar över nödvändigheten att återge de lägsta frekvenserna är ju förståeligt eftersom det för honom skulle bli mycket, mycket kostsamt - och då gäller det verkligen att ta reda på om man får den effekten man hoppas på.
subjektivisten skrev:steveo1234 skrev:Kan det vara så att Nickes system har en hög -3db punkt? Eller inte har någon house curve? Om ovanstående stämmer så är det ju självklart att du inte upplever någon enorm skillnad mot en portad låda.
Den har inte börjat falla ens vid 10 hz så -3dB är klart under 10 hz hos han. Problemet är att detta blir ju nästan som kabeldebatten, där man "vet" det blir bättre men frågan är om man någonsin verkligen undersökt om man märker någon skillnad mellan -1dB @17 hz eller -1dB @ 10 hz?
Personligen så tror jag mycket är inbillningar, inte allt, men mycket. Dom flesta spelar så lågt att dom aldrig får upp ljudtrycket så man överhuvudtaget kan märka av 10 hz.
steveo1234 skrev:Diskussionen är konstig för mig. Det är ju ungefär som att säga att 5khz-20khz är bara meningslös så det räcker att högtalarna har sin psykoakustiska -3db vid 4khz för det är ändå ingen som hör högre än så.
LasseA skrev:steveo1234 skrev:Diskussionen är konstig för mig. Det är ju ungefär som att säga att 5khz-20khz är bara meningslös så det räcker att högtalarna har sin psykoakustiska -3db vid 4khz för det är ändå ingen som hör högre än så.
Analogin haltar en del av flera orsaker. De frekvenser du pratar om i citatet är långt inne i det hörbara området, de som diskuteras i tråden kan mycket väl ligga utanför det hörbara området. Om det inte är så att du är gravt hörselskadad så hör du samtliga frekvenser du tar upp i citatet.
steveo1234 skrev:LasseA skrev:steveo1234 skrev:Diskussionen är konstig för mig. Det är ju ungefär som att säga att 5khz-20khz är bara meningslös så det räcker att högtalarna har sin psykoakustiska -3db vid 4khz för det är ändå ingen som hör högre än så.
Analogin haltar en del av flera orsaker. De frekvenser du pratar om i citatet är långt inne i det hörbara området, de som diskuteras i tråden kan mycket väl ligga utanför det hörbara området. Om det inte är så att du är gravt hörselskadad så hör du samtliga frekvenser du tar upp i citatet.
Jag sätter tio kronor på att 10hz är mer hörbart för de flesta på detta forumet än 20khz vid "normala" nivåer på filmmaterial.
steveo1234 skrev:Jag sätter tio kronor på att 10hz är mer hörbart för de flesta på detta forumet än 20khz vid "normala" nivåer på filmmaterial.
LasseA skrev:steveo1234 skrev:Jag sätter tio kronor på att 10hz är mer hörbart för de flesta på detta forumet än 20khz vid "normala" nivåer på filmmaterial.
Ok. Du kan inte skrapa fram information med lite mer substans istället för larviga vadslagningar? Det här är rätt intressant tycker jag men det är tyvärr som vanligt mest en massa tyckanden hit och dit från folk.
Jag är ytterligt skeptisk till att det är viktigt att ha full output till 10Hz, jag tror nog att 20Hz räcker bra och att de flesta har mycket svårt att höra skillnad längre ner i frekvens. Jag vet inte säkert dock och skulle uppskatta mer information om detta..
boom skrev:steveo1234 skrev:LasseA skrev:steveo1234 skrev:Diskussionen är konstig för mig. Det är ju ungefär som att säga att 5khz-20khz är bara meningslös så det räcker att högtalarna har sin psykoakustiska -3db vid 4khz för det är ändå ingen som hör högre än så.
Jag sätter tio kronor på att 10hz är mer hörbart för de flesta på detta forumet än 20khz vid "normala" nivåer på filmmaterial.
Du hör fortfarande som en katt
Glebster skrev:Hur många har egentligen hört/upplevt ett system som spelar rakt ner till 10Hz (eller lägre)? I det förflutna har det ju knappast funnits någon anledning för ett system till att ens kunna prestera i det nämnda området men med dagens filmmixning (tänker främst på blårajspår) sätts ju saker och ting i annan dager.
Då Steveo1234 de facto är en som dagligen "utsätts" för dito håller åtminstone jag hans subjektiva bedömning högre än spekulationer från personer som aldrig ens testat!
Min subjektiva bedömning...
Filip
PS. Hoppas för övrigt på en provlyssning vid tillfälle, hehe DS.
komorok skrev:....
Förresten så har jag lyckats komma med ett förslag som min fru gillar,
så nu blir det verkstad igen. Dock med mindre volym. Men det kommer
bli snyggt. Tjohooo!
komorok skrev:Förresten så har jag lyckats komma med ett förslag som min fru gillar, så nu blir det verkstad igen. Dock med mindre volym. Men det kommer bli snyggt. Tjohooo!
komorok skrev:Jo. Det kommer bli två hål i betongväggen där elementen kommer
monteras. Sen på baksidan, dvs i hallen kommer två 40cm rör gå in i
garderoben som kommer fungera som IB-låda. Ett par trappsteg
kommer låta oss passera in i sovrummet utan större problem.
Eller? Nja. Jag skulle gärna visa, men jag har inget snyggt CAD-program
att modellera med.

steveo1234 skrev:Ok, men hur mycket har nivån stigit vid 10hz då? Han har någon form av LT inkopplad antar jag? Såvida ni inte spelade på ref-nivå så måste det finnas en stigning för att systemet ska upplevas som "rakt".
steveo1234 skrev:Jag gick från ett basreflexsystem som var avstämt vid 18hz till ett slutet system som är "rakt" till kanske 5hz eller så. Det är en enorm skillnad i hur realistiskt ljudet upplevs för mig. En del av det beror på förmågan att återge de djupare frekvenserna, men, också att man slipper den distorsion som en port oundvikligen ger.
steveo1234 skrev:Diskussionen är konstig för mig. Det är ju ungefär som att säga att 5khz-20khz är bara meningslös så det räcker att högtalarna har sin -3db vid 4khz för det är ändå ingen som hör högre än så och finns det någon som påstår att de gör det så ska den personen avkrävas DBT-resultat.
subjektivisten skrev:Nja, jag tycker det har med tråden att göra. Ett basreflexsystem bör mindre med samma ljudtrycksförmånga än ett slutet som ska gå ner till 10 hz. Men vill han inte ha diskussionen så kan vi lämna den.
M50 skrev:Hmm, har du inte möjlighet att göra en djupare låda än ca 30-35 cm?
Det känns lite snålt enligt mig då det bli svårt att få in ett större element på det djupet men du kanske klurar på en annan lösning på placering av elementen som gör att du kan ha en begränsad djup på lådan.
Får man fråga vad är det för element som du nu funderar på eller har redan valt ut till ditt kommande bygge (nyfiken)?
/M50
M50 skrev:Till MagnusÖstberg:
Du skriver bl.a. citat:
"Jag vänder alltså lite på subjektivistens fråga om det är nödvändigt och undrar istället om någon tror sig kunna hitta någon nackdel istället? Jag kan inte hitta någon nackdel, men någon annan kanske kan?"
Det finns nackdelar, de är främst fysiska och ekonomiska (andra finns också...). Ett bra infra bassystem kostar ofta en slant ett bygga/köpa med god kringutrustning och det kräver ibland en del extra utrymme - om ett större system som används, i det rum som sakerna ska vara i för avlyssning. Det är svårare att kunna spela starkt med få element i sluten konfiguration än dito basreflex system om man vill kunna spela på hög SPL-nivå. Det får man kompensera med (många) fler element eller större fysisk storlek på elementen med då större lådor. Fysikens lagar går inte att rubba på hur mycket som helst utan andra nackdelar i olika form uppstår med bassystemet.
Nackdel två, som kan skrämma en del personer (även fysiskt - risker finns för t.ex. illamående hos en del personer i kombination med hög SPL-nivå) att de kan höra och uppleva ljud som de kanske inte har hört eller upplevt tidigare - i synnerlighet om det är även på hög SPL-nivå, om ljudsystemet med programmaterial kan återge de låga frekvenserna på ett bra sätt. Men att avnjuta en god ljudanläggning ska helst ske inom rimliga SPL-nivåer oavsett vad det är för ljudsystem som används.
Det var lite notiser från mig...
/M50
subjektivisten skrev:<snip>Jag lyssnade hos nicke och uppfatta INGEN skillnad mot profundus basarna, mer än ca 3 gånger mer pengar för infra.<snip>
subjektivisten skrev:steveo1234 skrev:Ok, men hur mycket har nivån stigit vid 10hz då? Han har någon form av LT inkopplad antar jag? Såvida ni inte spelade på ref-nivå så måste det finnas en stigning för att systemet ska upplevas som "rakt".
Det får du snacka med Nicke om, jag vet dom har mätt i hans rum och basarna hade inte börjat falla än. Vi spelade i referensnivå och låg bra högt med musiken med.steveo1234 skrev:Jag gick från ett basreflexsystem som var avstämt vid 18hz till ett slutet system som är "rakt" till kanske 5hz eller så. Det är en enorm skillnad i hur realistiskt ljudet upplevs för mig. En del av det beror på förmågan att återge de djupare frekvenserna, men, också att man slipper den distorsion som en port oundvikligen ger.
Detta ger jag inte mycket för. Det är lite "silverkablar ger ljusare ljud" över uttalandet. Att basreflexsystem oundvikligen ger dist är ju trams. Sålänge du är inom dess linjära område så gör dom inte det.
Du har inte funderat på att dina upplevelser bygger på en eller flera av dessa?
*Sämre basreflexlösning
*Förväntningar
Att det skulle vara enorm skillnad påstår jag inte stämmer. Jag skulle gissa att dom flesta skulle inte märka någon som helst skillnad i blindtester med musik och film, där man använder ohörbar filtrering så det systemet som är rakt till 10 hz börjar falla vid 16 istället.steveo1234 skrev:Diskussionen är konstig för mig. Det är ju ungefär som att säga att 5khz-20khz är bara meningslös så det räcker att högtalarna har sin -3db vid 4khz för det är ändå ingen som hör högre än så och finns det någon som påstår att de gör det så ska den personen avkrävas DBT-resultat.
Nej, det är konstigt för du bygger dina påstående på rätt lösa grunder tycker jag. När jag fråga i förra tråden så var dina svar att du fick mer dist i form av saker som skallrade i rummet!
Som sagt, hade varit jäkligt intressant att köra blindtester på musik och film, mellan -1dB@16hz och -1dB@10hz. Mina pengar är att dom flesta misslyckas, speciellt om vi tar bort rumslig dist i form av skallrande saker, som INTE har med musiken eller filmen att göra.
Sen undrar jag varför du inte lobbar för -1dB vid 1 hz? Varför är inte 1-5 hz viktigt?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster