MagnusÖstberg skrev:M50 skrev:Till MagnusÖstberg:
Du skriver bl.a. citat:
"Jag vänder alltså lite på subjektivistens fråga om det är nödvändigt och undrar istället om någon tror sig kunna hitta någon nackdel istället? Jag kan inte hitta någon nackdel, men någon annan kanske kan?"
Det finns nackdelar, de är främst fysiska och ekonomiska (andra finns också...). Ett bra infra bassystem kostar ofta en slant ett bygga/köpa med god kringutrustning och det kräver ibland en del extra utrymme - om ett större system som används, i det rum som sakerna ska vara i för avlyssning. Det är svårare att kunna spela starkt med få element i sluten konfiguration än dito basreflex system om man vill kunna spela på hög SPL-nivå. Det får man kompensera med (många) fler element eller större fysisk storlek på elementen med då större lådor. Fysikens lagar går inte att rubba på hur mycket som helst utan andra nackdelar i olika form uppstår med bassystemet.
Nackdel två, som kan skrämma en del personer (även fysiskt - risker finns för t.ex. illamående hos en del personer i kombination med hög SPL-nivå) att de kan höra och uppleva ljud som de kanske inte har hört eller upplevt tidigare - i synnerlighet om det är även på hög SPL-nivå, om ljudsystemet med programmaterial kan återge de låga frekvenserna på ett bra sätt. Men att avnjuta en god ljudanläggning ska helst ske inom rimliga SPL-nivåer oavsett vad det är för ljudsystem som används.
Det var lite notiser från mig...
/M50
Hej! Tack för att du tog dig tid att skriva, och jag tycker hela ditt inlägg var bra. Jag kommenterar det nu när komorok resignerat inför diskusionen om infra istället för att den handlar om hans projekt

Nackdel 1: En nackdel i absoluta termer. Det är dyrare och kräver mer elektronik. Och det tar större plats. Mitt system tar 270 liters volym i besittning när det är klart och det kräver ju tankegång för att det inte skall bli dominerande i rummet.
Nackdel 2: Ja, de som fått uppleva 7hz med ordentligt ljudtryck vet ju att det är en fysisk upplevelse. För mig var den beroendeskapande

Hur som haver upplever jag bara ljudmässiga fördelar till skillnad från Subjektivisten som uppenbarliggen haft svårare med det:
subjektivisten skrev:<snip>Jag lyssnade hos nicke och uppfatta INGEN skillnad mot profundus basarna, mer än ca 3 gånger mer pengar för infra.<snip>
Note: Nicke har någon form av Ino bassystem i infrakoncept.
Från inos produktbeskrivning:
Fördelen är förstås den mer än avgrundsdjupa basåtergivningen vars förmåga begränsas av rummet man brukar dem i, snarare än av basmodulerna själva (av det följer även ett impulssvar som saknar motstycke.Kan det vara så att implementeringen hos Nicke har felaktigheter, eller är det där med impulssvar marknadsföringsbajs?
Hej Magnus och tack för ditt inlägg.
Lite notiser till ditt inlägg.
Punkt 1. Ja, som du skriver är det bl.a. dyrare att bygga/köpa, kräver bättre elektronik och inte minst det blir lätt väl mycket skrymmande, om man använder om ett större bassystem vilket alla inte kan eller vill inte ha i sitt lysningsrum (framförallt kvinnor har en förmåga att säga nej till makens "hobby" om den blir för stort i ett rum).
Ja, att försöka gömma undan ca 270 liters högtalarsystem i ett rum kan kräva en del planering beroende på rummets utformning och möblemang. I Komoroks fall var det från början diskussioner om volymer kring 5-600 liter och det är en ännu svårare nöt att knäcka om hur man ska försöka gömma undan systemet (så att kvinnan i huset blir nöjd). Nu gick det inte hela vägen fram utan nu får han nöja sig med halva volymen eller under 300 liter (allt för sin kvinnas skull).
Punkt 2. Ja, jag instämmer i att de personer som verkligen har fått höra välljud från låg frekvensnivå uppfattar det som en fysisk upplevelse. Ja, du skriver
"beroendeskapande" och till det epitetet skulle jag även vilja lägga till ord som t.ex.
"magisk och en nästan religiös uppenbarelse" - man blir nästan troende på kuppen. I ett bra system finns det även en följsamhet och ett impulssvar på den inmatade signalen om bra fonogram nyttjas, som är speciell... det kan vi hålla med om i alla fall. Så även jag har kapitulerat för fenomenet.
Ja, vissa personer har uppenbarligen svårt att förstå fördelarna med lågfrekvent ljud och även fördelarna med slutna bassystem, om man kan hantera dess nackdelar, mot t.ex. basreflex system.
OT 1. Även jag har fått uppleva lågfrekvent ljud och med ljudnivåer på ca 135 dB(A), med hörselskydd och öronproppar (farligt ändå för hälsan) och det var en speciell känsla och en upplevelse som är svårt att sätta ord.
OT 2. Du vet lite om min bakgrund Magnus och det behöver vi inte skriva om i tråden. Förra året/sommaren funderar jag på ett bassystem och tittar då bl.a. på ett SLS-elementen. På grund av bl.a. ändrade ekonomiska förhållande (och hälsan) fick jag lägga de planerna åt sidan. I efterhand inser jag att ska man använda t.ex. SLS-12:or kommer det att krävas väldigt många element för att få en vettig lågbasnivå för att inte överbelasta elementen. Det blir då ett otympligt system med många lådor och i ett mindre rum blir det svårt att få plats med alla prylar som man önskar. Nu ser det ljusare ut för mig i alla fall på den ekonomiska sidan och det finns nu möjligheter till bl.a. ett bassystem för mig i sommar som det ser ut nu (och ett nytt sidosystem med mera kommer senare). Jag har sedan förra året vänt och vridit på frågan och inser idag att ska man bygga sig något som man kan gilla och tycka om bör man redan från början titta efter bättre element som en god början.
Nu när jag ser att det finns fler personer som går i liknande tankar som mig t.ex. Komorok med att söka efter lämpliga (och överkomliga prismässigt) element för ett eget DIY-projekt, startar han upp den här tråden som jag halkar in på. Sedan har det rullat på i tråden.
/M50