pi60 konstruerades av en femtonåring!

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

pi60 konstruerades av en femtonåring!

Inläggav PerStromgren » 2010-02-21 16:05

Jag läser i Ino Audios manifest att den första versionen av pi-60 såg dagens ljus 1978, då IÖ inte ens fyllt 16, och det mesta jobbet gjordes alltså när han var 15!

Hatt av!
... tycker jag!

Per

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2010-02-21 16:07

Ja verkligen imponerande.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2010-02-21 16:12

Undrar hur det gick till att välja element på den tiden? De var väl knappast specialtillverkade. :)
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-02-21 16:16

Det finns ju en bild på en pi60 från 1978 här på forumet. Ser precis ut som dagens förutom basreflexröret. Rätt coolt. :D
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Tengil

Re: pi60 konstruerades av en femtonåring!

Inläggav Tengil » 2010-02-21 16:37

perstromgren skrev:Jag läser i Ino Audios manifest att den första versionen av pi-60 såg dagens ljus 1978, då IÖ inte ens fyllt 16, och det mesta jobbet gjordes alltså när han var 15!

Hatt av!

Om man då tar och lyssnar på resultatet av vad han gjorde när han var 14-15bast så är chockerande bra.

Du har, om jag förstått det rätt, inte lyssnat på någon iö-konstruktion ännu, facinerande med tanke på ditt ändå ganska stora intresse.

Det är väl värt en lyssning, tycker jag.

Vh Christer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-02-21 16:49

Tengil skrev:Du har, om jag förstått det rätt, inte lyssnat på någon iö-konstruktion ännu, facinerande med tanke på ditt ändå ganska stora intresse.

Det är väl värt en lyssning, tycker jag.

Absolut! Jag har lyssnat, hos Subjektivisten. Tyvärr tror jag inte att jag riktigt är beredd att göra om mitt lyssningsrum så att Ino-högtalare kommer till sin rätt.

Det är riktigt, jag är fascinerad av IÖ och hans kompromisslöshet. Ännu mera sedan jag förstod att hans pi60 är en tonårings konstruktion!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
gnypp45

Inläggav gnypp45 » 2010-02-21 16:49

subjektivisten skrev:Det finns ju en bild på en pi60 från 1978 här på forumet. Ser precis ut som dagens förutom basreflexröret. Rätt coolt. :D

Bild

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2010-02-21 16:53

Bild

Användarvisningsbild
gnypp45

Inläggav gnypp45 » 2010-02-21 16:56

Vad få vet är att Ingvar började sin bana med att konstruera tvättmaskiner. Här är ett exempel från 1977. En frontmatad maskin komplett med programväljare och kapacitet för 60 liter tvätt:
Bild

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-02-21 16:58

gnypp45 skrev:Vad få vet är att Ingvar började sin bana med att konstruera tvättmaskiner. Här är ett exempel från 1977. En frontmatad maskin komplett med programväljare och kapacitet för 60 liter tvätt:

... som tömmer ut vattnet på golvet! :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
gnypp45

Inläggav gnypp45 » 2010-02-21 16:59

perstromgren skrev:
gnypp45 skrev:Vad få vet är att Ingvar började sin bana med att konstruera tvättmaskiner. Här är ett exempel från 1977. En frontmatad maskin komplett med programväljare och kapacitet för 60 liter tvätt:

... som tömmer ut vattnet på golvet! :D

Men han var ju bara 15 år... Vad begär du? :)

M50

Inläggav M50 » 2010-02-21 17:35

Ja, Herr Öhman och hans (kompromisslösa) kreationer är lite speciella men han är nu också involverad i en del andra företag/personers produktutveckling i någon form.

/M50

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-02-21 20:34

För de som inte kan historia utantill, den vita ovan är en av flera prototyper som aldrig blev produkt.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-02-21 20:42

Nattlorden skrev:För de som inte kan historia utantill, den vita ovan är en av flera prototyper som aldrig blev produkt.
Det var nog förväl det :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2010-02-22 09:59

perstromgren skrev: Tyvärr tror jag inte att jag riktigt är beredd att göra om mitt lyssningsrum så att Ino-högtalare kommer till sin rätt.

Skillnaden är väl att andra tillverkare saknar kunskap/insikt i hur deras konstruktioner kan optimeras i rummet.

Vh Christer

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2010-02-22 10:36

Tengil skrev:Skillnaden är väl att andra tillverkare saknar kunskap/insikt i hur deras konstruktioner kan optimeras i rummet.

:D Haha, tror du på detta själv?
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-02-22 10:44

Nåja, vi kan väl nöja oss med att säga att de saknar mod/vilja att berätta om det för slutkunden i alla fall.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2010-02-22 10:44

Objektivisten skrev:
Tengil skrev:Skillnaden är väl att andra tillverkare saknar kunskap/insikt i hur deras konstruktioner kan optimeras i rummet.

Få tillverkare kommunicerar under vilka premisser deras högtalare är avsedda att fungera optimalt. Om det beror på okunskap eller ovilja att komplicera kundens tillvaro ska jag låta vara osagt, men konstigt är det.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2010-02-22 10:45

Objektivisten skrev:

Få tillverkare kommunicerar under vilka premisser deras högtalare är avsedda att fungera optimalt. Om det beror på okunskap eller ovilja att komplicera kundens tillvaro ska jag låta vara osagt, men konstigt är det.
Sonos för hela slanten.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2010-02-22 12:40

perstromgren skrev:Jag läser i Ino Audios manifest att den första versionen av pi-60 såg dagens ljus 1978, då IÖ inte ens fyllt 16, och det mesta jobbet gjordes alltså när han var 15!

Hatt av!

Jag trodde att Pi60 var resultatet utav hans forskning när han samarbetade med något hörselinstitut eller liknande. Vad gav den "forskningen" annars???

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2010-02-22 12:44

Callisto skrev:

Hatt av!

Jag trodde att Pi60 var resultatet utav hans forskning när han samarbetade med något hörselinstitut eller liknande. Vad gav den "forskningen" annars???

Forskning var nog inte för att ta fram högtalaren. Jag har för mig att högtalaren togs fram för att vara ett hjälpmedel i forskningen för att det inte gick att finna högtalare som funkade bra nog.

Edit: Citat från INOs manifest (hoppas IÖ inte har nåt emot det):

"[Verksamheten inom forskningsinstitutionen Audio Púrus ix (ix för innovativa x-periment) initierades noga räknat 1977 men den verifierande forskningsverksamheten fick fart ordentligt först 1978.
Institutionen registrerades ekonomiskt 1984 när intresset för de högtalare som användes för studierna hade eskalerat så till den milda grad att en liten produktion (endast på beställning dock) startade (utöver de högtalare jag redan byggt åt flera av deltagarna i lyssningsgruppen alltså).
Högtalarproduktionen var en verksamhet som ju inte alls avsetts ingå i Audio Purus’ verksamhet från början.]"
Senast redigerad av UrSv 2010-02-22 12:47, redigerad totalt 1 gång.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2010-02-22 12:46

Tengil skrev:
perstromgren skrev: Tyvärr tror jag inte att jag riktigt är beredd att göra om mitt lyssningsrum så att Ino-högtalare kommer till sin rätt.

Skillnaden är väl att andra tillverkare saknar kunskap/insikt i hur deras konstruktioner kan optimeras i rummet.

Vh Christer

Christer, alla rum ser olika ut och högtalaren kan knappast vara optimerad för alla sätt. Ino måste t.ex stå nära bakvägg, det tycker jag är en ganska stor inskränkning när det gäller placering. Det är inget hokus pokus med Inos högtalare som några Inoägare verkar tro (ingen nämnd). Tryckförändringarna i luften från dessa högtalare lyder under samma fysik som övriga, tro mig 8) .

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-02-22 12:50

Callisto skrev: Vad gav den "forskningen" annars???

Tja... alla senare iterationer på pi60 samt alla andra modellerna?

Forskningen pågick enl. egen utsago till 1989 och sedan har det bara smygforskats lite när någon liten ny fråga påtvingat uppmärksamhet.

IÖ har också vid något tillfälle nämnt en ny magnetfältsteori baserat på etervindar som togs fram i slutet av 70-talet, om detta var före eller efter pi60 vet jag inte.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-02-22 13:02

Nattlorden skrev:
Callisto skrev: Vad gav den "forskningen" annars???

Tja... alla senare iterationer på pi60 samt alla andra modellerna?

Forskningen pågick enl. egen utsago till 1989 och sedan har det bara smygforskats lite när någon liten ny fråga påtvingat uppmärksamhet.

IÖ har också vid något tillfälle nämnt en ny magnetfältsteori baserat på etervindar som togs fram i slutet av 70-talet, om detta var före eller efter pi60 vet jag inte.

Jag tror bestämt att forskningen inte alls handlade om högtalare utan om hörseln. Jag har efterlyst publikationer förr om detta, men inte fått några referenser. Det står ju var och en fritt att publicera sig, eller inte.

Att sedan sidoeffekten av att behöva ta fram en bra högtalare blev Ino, ska vi kanske vara glada för.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-02-22 13:04

Callisto skrev:
Tengil skrev:

Vh Christer

Christer, alla rum ser olika ut och högtalaren kan knappast vara optimerad för alla sätt. Ino måste t.ex stå nära bakvägg, det tycker jag är en ganska stor inskränkning när det gäller placering. Det är inget hokus pokus med Inos högtalare som några Inoägare verkar tro (ingen nämnd). Tryckförändringarna i luften från dessa högtalare lyder under samma fysik som övriga, tro mig 8) .

Jag tycker att det är en stor fördel ja... :D
slipper man ha högtalarna mitt i rummet och ta upp en massa plats. :?
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-02-22 13:08

Callisto skrev:Christer, alla rum ser olika ut och högtalaren kan knappast vara optimerad för alla sätt. [...] Det är inget hokus pokus med Inos högtalare som några Inoägare verkar tro (ingen nämnd). Tryckförändringarna i luften från dessa högtalare lyder under samma fysik som övriga, tro mig 8) .

Öh ja, det tycker jag framstår med önskvärd tydlighet att så är fallet, särskilt
med Inos högtalare. De verkar om möjligt vara än mer konstruerade just
efter faktiska fysiska förhållanden – än många andra högtalare. Därför gillar jag dem! ;)

Detta tror jag dessutom väldigt många av de som använder Ino är medvetna om.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-02-22 13:09

perstromgren skrev:Jag tror bestämt att forskningen inte alls handlade om högtalare utan om hörseln.

Åja... nog måste man kunna dra lärdom av vad man lärt sig om hur hörseln funkar för att bättra på högtalardesignen.

Hur man skall placera högtalarna är definitivt en direkt lärdom från hörselforskningen.

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2010-02-22 13:17

Callisto skrev:
Tengil skrev:

Vh Christer

Jag ser inget som du skriver som är i strid med mitt inlägg :wink: dock tycker väl jag snarare att det är en fördel att inte behöva ha högtalare mitt i rummet, detta gäller ju bara fullregisterhögtalarna, har du delat system så är du ju friare i placeringen.
ALLA högtalare mår bättre av ett akustiskt optimerat rum, det är väl det som jag tycker att andra tillverkare missar i sin kommunikation med potentiella köpare.
Jag tror inte att det är något hokus pokus med Ingvars konstruktioner, om du menade mig i vissa, bara fantastiskt genomtänkta, och visst blir det magiskt när de spelar :)

Vh Christer
Senast redigerad av Tengil 2010-02-22 13:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2010-02-22 13:21

Just den tydliga informationen om vad som krävs för att piP ska spela bra, gjorde att jag länge tvekade inför att köpa dem. Idag inser jag ju att det inte är svårare att optimera rummet för piP än vad det är för någon annan högtalare, snarare tvärtom så är det enklare eftersom Ingvar är ganska tydlig med vad som krävs.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-02-22 13:37

JTarnstrom skrev:Just den tydliga informationen om vad som krävs för att piP ska spela bra, gjorde att jag länge tvekade inför att köpa dem. Idag inser jag ju att det inte är svårare att optimera rummet för piP än vad det är för någon annan högtalare, snarare tvärtom så är det enklare eftersom Ingvar är ganska tydlig med vad som krävs.

Jag tror att skillnaden till viss del bottnar i att Ino är ovanligt företag i det att vinst inte maximeras alls, och det alltså är helt OK att avråda från inköp, något som del flesta andra företag drar sig för i det längsta. När någon annan leverantör säger att det optimala är att [...] men att det kan löna sig att experimentera, så skriver Ino att det ska vara på ett visst sätt.

Känner någon till någon annan konstruktion i den här branschen som skapats (och fått framgång) av en så ung konstruktör?
... tycker jag!

Per

Nästa

Återgå till Wänner af Ino