Pensionera gammal och trött förstärkare?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Sladd

Inläggav Sladd » 2005-02-20 18:15

Eller så släpper man tron på storebror och tar reda på vad man själv vill ha. Rädslan för att kunder blir helt lobotomerade bara för att de går in i en hifibutik tror jag är överdriven.

Hifibranchen testar apparater hela tiden, varje dag, varje vecka, hela året. Åtminstone i vår butik letas konstant efter mest hifi för pengarna eftersom det är roligast att sälja.

mvh

,

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-02-20 18:17

Varför reagerar du då så hårt mot Johan, som i sitt testande kommit fram till att hembioförstärkare ofta levererar mer hifi för pengarna än tvåkanalsstärkare då prislappen inte är så hög?
Common sense is not that common.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-02-20 19:21

Sladd skrev:Kraniet:

"Det finns en förhärdad myt att handlare "vet" och är man ingen handlare så är ens rekommendationer bara strunt. Det är förrövrigt en mentalitet som finns i vårt alnd över huvudtaget.. Hr man inte ett företag så kan man inget och har man företag så är man expert.."

Detta är helt nytt för mig. Tror myten om handlare som halvdöva lurendrejare utan genuint intresse är lika utbredd i så fall...

Dina åsikter är ju värda massor. Om du själv har erfarit det du berättar om.

Inte experter, inte experttyckare och med en organisation i ryggen som ständigt talar illa om hifibranchen och pressens dålighet så infinner sig säkert en och annan "förväntans-effekt" som ger poäng. Dessa expertultåtare är inte annat än människor också och kan presentera och använda sina resultat på olika sätt.

Kanske dags att slå ett slag för välljud. En förstärkare för 20 000.- lär skrämma mycket välljud i ett par 52:or. men det var inte frågeställning usprungligen, jag vet.

mvh

,

Ja det är min erfarenhet av diverse butiker. Här i Umeå, Stockholm, Skellefteå, Luleå (även om det fanns en alldeles jättetrevlig butik(Bossanova) där som visserligen inte hade nåt som jag skulle tänkas köpa men dock en väldigt trevlig avspänd atmosfär. High Fidelity i Stockholm är också ett väldigt trevligt exempel på bra hifihandlare. Avspänt och närmast hemtrevligt.
De hör dock till ovanligheten..
Bland de värsta exemplen hör nog Hifiklubben som fanns här i Umeå. Ägaren där kom direkt från Runes och var inte intresserad av hifi på annat sät än att det gick att tjäna pengar på det. Inte intresserad, hade inte ens n anläggning hemma! 8O

De flesta "vanliga" människor jag pratar om hifi med har för sig att det är en obskyr hobby som man bara kan hålla på med om man har mycket pengar och gillar prylar prylar och åter prylar. Det upplevs så krångligt och dyrt att man inte orkar engagera sig mer än att gå till OnOff och köpa ett paket. Tänk om dessa istället fick höra att det går att få rätt välljudande grejjor redan för 5000 spänn (lika mycket som en större midianläggning kostar). Lite synd kan tyckas eftersom det ofta är dessa mäniskor som verkligen gillar musik och inte ljud..

Förstår inte hur man kan klaga på LTS och deras åsikter. Det är ju inte så att de har något att vinna på att "förtala"(*) hifibranchen. De är ju inget kommerciellt bolag utan snarare en närmast ideell föreningsom är genuint intresserad av ljudåtergivning när den är som bäst.
Nä då är jag mer tveksam till branchmänniskor vars levebröd faktiskt går ut på att "lura"(ja jag vill nog använda ett så hårt ord) kunder att köpa dyra grejjor.

(*) lägga fram fakta

Sladd

Inläggav Sladd » 2005-02-20 19:39

dawen:
citat
"Varför reagerar du då så hårt mot Johan, som i sitt testande kommit fram till att hembioförstärkare ofta levererar mer hifi för pengarna än tvåkanalsstärkare då prislappen inte är så hög?"

Jag förstår din poäng. Tror jag redan förklarat min.

Kraniet:

Ja, om man anser att vi i butik lurar människor och LTS är en ideell förening som är genuint intresserad av ljudåtergivning när den är som bäst....då har man ju grävt ned sig så långt det går i de osakliga påståendenas dike. Jag håller dessutom inte alls med dig i föreningsfrågan rent generellt.

mvh

,

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-02-20 20:02

sladd....den dagen jag ser nån ltsnisse köra ferarri å röka cigarr....då lovar jag dig sladd att lita på allt du säger....men som det ser ut så tjänar dom ingenting på att ljuga...jamenar dom förstärkare som rekommenderar exvis rotel 1090 är ju inte heller helt billig?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-02-20 20:05

Sladd,

Jag tror inte att någon påstår att hifihandlare generellt skulle vara skojare. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-02-20 20:07

Sladd skrev:Ja, om man anser att vi i butik lurar människor och LTS är en ideell förening som är genuint intresserad av ljudåtergivning när den är som bäst....då har man ju grävt ned sig så långt det går i de osakliga påståendenas dike.

mvh

,

På tal om... osakliga påståenden? Fin formulering, men lite substans kanske vore bra om man påstår något sådant?

Alltså - jag tror inte helle hifihandlare är ute efter att luras, men att du påstår alltså att man har grävt ner sig i något osaklighetens dike om man påstår att LTS inte är genuint intresserade av ljudåtergivning?
:lol:

/J
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-02-20 20:07

Sladd skrev:
Kraniet:

Ja, om man anser att vi i butik lurar människor och LTS är en ideell förening som är genuint intresserad av ljudåtergivning när den är som bäst....då har man ju grävt ned sig så långt det går i de osakliga påståendenas dike. Jag håller dessutom inte alls med dig i föreningsfrågan rent generellt.

mvh

,

Ja jag antar vi har väldigt olika syn på världen isf.. (hade inte direkt förväntat mig annat heller så..).
Så vi får väl enas om att vara oeniga osså hoppas jag du är nöjd med ditt för det är väl ändå vad som är viktigt.
Nu funderar jag om jag inte ska ut och jaga väderkvarnar och titta på kejsarens nya kläder.. :roll:

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2005-02-20 20:11

Sladd

Menar Du att LTS inte är är en ideell förening som är genuint intresserad av ljudåtergivning när den är som bäst? Vad har Du för bild av LTS?
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-02-20 20:14

Sladd, skulle du kunna utveckla dina tankar om LTS hemlig agenda?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-02-20 20:32

Jag har bara läst slutet av tråden, men måste ändå lufta min förvåning.

Man kan tycka vad man vill om LTS - och det gör jag :-) Dom må vara teknikfixerade, eller lyssna mest på ljud. Eller så är dom musikälskare som på sitt sätt vill förklara och diskutera vad som händer. Men att dom inte är en oberoende ideell organisation köper jag bara inte. Någon "hidden agenda" har jag svårt att se att det skulle finnas, den är i så fall utomordentligt dålig :-)

Visst, man skulle kunna se en osund koppling mellan Öhmans kommersiella sida med skapandet och säljande av sina högtalare och det faktum att han (på tekniksidan) är 100%igt ton(!)givande inom LTS. Men såvitt jag kan se sköter han den balansgången alldeles utmärkt. Dvs på sedvanligt tekniker-/konstruktörsvis är han inte speciellt bra som marknadsförare. Därtill är han alldeles för ärlig :-)

Missförstå mig rätt nu, jag menar inte att god marknadsföring går hand i hand med oärlighet (även om sådant förekommer). Vad jag menar är att ren teknisk argumentation, där man tar med alla "if´s" och "but´s" sällan är säljande. Och hur stora på marknaden är INO på en skala?

Jag ser nog LTS´are som en ideell förening som medlemmarna är genuint intresserade av god återgivning. Om jag sedan håller med i diskussionerna eller inte är en annan sak.

Inte heller ser jag alla hifi-handlare som lögnare som bara vill lura sina köpare. Varför skulle dom vara det? Man tjänar väl lika mycket pengar på att sälja en bra apparat som en dålig? Att det finns många handlare som hellre borde ägna sig åt något annat beroende på bristande kompetens och intresse är lixom en annan sak.

/ B

Sladd

Inläggav Sladd » 2005-02-20 23:13

jonasp skrev:
Sladd skrev:Ja, om man anser att vi i butik lurar människor och LTS är en ideell förening som är genuint intresserad av ljudåtergivning när den är som bäst....då har man ju grävt ned sig så långt det går i de osakliga påståendenas dike.

mvh

,

På tal om... osakliga påståenden? Fin formulering, men lite substans kanske vore bra om man påstår något sådant?

Alltså - jag tror inte helle hifihandlare är ute efter att luras, men att du påstår alltså att man har grävt ner sig i något osaklighetens dike om man påstår att LTS inte är genuint intresserade av ljudåtergivning?
:lol:

/J

Jag anmärkte på att först bli beskylld för att lura människor och att Kraniet i samma mening skriver upp en förenings arbete med en väldans massa mjukvara, "genuint" - - "när den är som bäst" - - - Ihop ser det ganska lustigt ut i mina ögon.

Billie och Paa m fl:

Stopp och belägg. Jag har inte sagt att LTS har någon "hidden agenda". Detta handlar heller inte ett skvatt om Ino???

Men bara för att en förening är ideell betyder inte det att den är god. Eller "genuin" eller "när det är som bäst" eller what ever. En förening måste bedömas utifrån vad den gör och vilket resultatet blir. En förening består av människor. Vanliga hederliga människor som i lika hög grad som andra är beroende av att ha en social roll, att få beröm, att "vara någon" och vilka drivkrafter som nu finns.

Jag har själv varit ordförande i knappt 10 år för en hästförening. Väldans ideell, mycket bra och mjuka tankar om verksamhet, barnen, dela lika, göra en insats... men den hade också ett eget "liv". Kassören jobbade för att vi skulle ha så mycket pengar i kassan som möjligt vilket verkar vara en kassör-sjuka i många föreningar. Det fick genomslag när priserna på de kurser vi anordnade skulle bestämmas, det fick genomslag när hyra skulle betalas till de banägare vi inkvarterade oss hos vid tävlingar... Föreningens bästa riskerade att gå före medlemmarnas intressen.

Vi fick ha ett par styrelsemöten extra genom åren och styra in kassören på rätt kurs så vi kunde subventionera medlemmar som tävlade i många grenar och delade ut bra och nyttiga priser - i stället för att samla i ladorna. Detta är bara ett litet exempel från verkligheten.

Samma är det ju för alla föreningar. Det finns ofta en förhärskande inriktning, det finns starka personer och såklart svagare. I föreningskulturen ger olika handlingar olika mycket "credit". Och det handlar inte om att det per automatik blir "lågt i tak". föreningar har också en inbyggd motor att växa, bli större, starkare, mer inflytande... hur yttrar sig sådant tror ni?

Jag lurar mina kunder men LTS är den goda osjälviska fén.
LTS gör riktiga test medan den sjuka hifipressen bugar för kapitalet...

mvh

,

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-02-20 23:26

Sladd, jag vill bara säga att jag tyckte att dina svar på mina kommentarer var bra. Jag håller inte med i det du egentligen argumenterar för (vilket iofs inte verkar riktigt klart), men jag förstår dina svar på just det jag skrev. :) Välnyanserat!

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2005-02-20 23:31

Jag lurar mina kunder men LTS är den goda osjälviska fén.

Snälla Sladd, måste du hålla på med denna amatörretorik hela tiden? Det börjar bli tjatigt... Du precis som vi andra vet mycket väl att verkligheten, både för butiker och föreningar, inte är så svart och vit du hela tiden försöker göra gällande (för att vinna enkla poäng?) utan den är i tusen nyanser...

Du som är så trevlig när man träffar dig... :roll:

(Förresten, kommer ni ta in Burmester 007? Pris?)

Sladd

Inläggav Sladd » 2005-02-20 23:32

Martin:

Tack! Denna diskussion har ju såklart fel starttråd egentligen. Sedan blir man ibland förvånad över att människor misstror allt man skriver och vill blanda in vad man tjänar pengar på och inte, som om det skulle spela någon roll alls. Inte tjänar jag mer eller mindre pengar beroende på om jag gör inlägg på faktiskt! Faktiskt....

Men att vara tydlig och göra sig begriplig är inte alltid enkelt, jag tar på mig en betydande del av ansvaret för det...

mvh

,

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-02-20 23:39

Eller så släpper man tron på storebror och tar reda på vad man själv vill ha. Rädslan för att kunder blir helt lobotomerade bara för att de går in i en hifibutik tror jag är överdriven.

Hifibranchen testar apparater hela tiden, varje dag, varje vecka, hela året. Åtminstone i vår butik letas konstant efter mest hifi för pengarna eftersom det är roligast att sälja.

Tron på storebror? Det är knappast inte tro man bygger sitt medlemskap på i LTS.
LTS utgår från att sina medlemmar är intelligenta och kan tänka själva. Jag tänkte och reflekterade en hel del över medlemsskap i LTS innan jag gick med, har absolut inte ångrat det.

Jag hyser ingen rädsla för att gå in i en hifibutik, det gör jag mer än gärna. De flesta gånger har jag enbart blivit positivt bemött och säljarna har varit trevliga. Däremot har flera säljare haft väldigt dålig kunskap om ljudåtergivning, särskilt i vad gäller rumsakustik och kunskap om apparaternas prestanda. Här efterlyser jag mer kunskap.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-02-20 23:39

Sladd skrev:Inte tjänar jag mer eller mindre pengar beroende på om jag gör inlägg på faktiskt! Faktiskt....

Tror inte det heller men tycker ärligt att det är trevligt/intressant att du gör det.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-02-20 23:41

Sladd skrev:Jag lurar mina kunder men LTS är den goda osjälviska fén.

Självklart har du rätt, det är inte så enkelt. Som du skriver, även goda föreningar består av människor. Dom drivs förstås av samma krafter som i alla andra sammanhang. Men det var just det jag försökte beskriva i mitt tidigare inlägg, även om du Sladden konkretiserade det bättre. I korthet:
- Alla handlare är inte skurkar och luras. Inte ens de flesta. Möjligen några.
- LTS´ medlemmar är inte heller några skurkar som vill luras. Inte de flesta, kanske inte ens några.

Men visst är vi alla människor, vi har alla olika drivkrafter och önskemål med det vi gör.

Varför vill man driva HiFi-butik? I min smak är det en lämplig sysselsättning för masochister, folk som uppskattar, eller åtminstone står ut med, att sk entusiaster droppar in och vill snacka bort några timmar om huruvida kablar ska vara runda eller fyrkantiga. När man sedan burit runt högtalare för att testa optimal position tackar dom för sig och går hem för att leta lägsta pris på nätet....

Som medlem i LTS är man givetvis musikintresserad och vill veta hur man på bästa sätt kan nå Nirvana i sitt musiklyssnande. Ett sätt är förstås att mäta upp en billig cd-spelare från Pioneer och när den är "perfekt" så rekommenderar man den till alla medlemmar och läsare av MoLT. På så sätt känns medlemsskapet värdefullt, man står ut mot den etablerade kommersiella världen och samtidigt kommer man undan billigt....

Jaja, klart jag överdriver och spetsar till det hela :-) Men jag gillar fördomar, både andras och mina egna. Känns tryggt på något sätt.... Men så länge jag känner att det är jag som har rätt så är det OK ;-)

/ B

Sladd

Inläggav Sladd » 2005-02-20 23:43

Audix:

jag har svårt för att sålla bland medlemmarna här. Det verkar OK att kalla mig för lurendrejare men att ge knoppen kritik är per definition häpnadsväckande.... Något jag ej förstår.

Att skriva som Johan gör i sin rådgivning:

"och ljudkvaliteten är inte sämre bara för att de innehåller surround etc., även om du kanske läst att det står annorlunda i HiFi-pressen."

är generaliserande på ett sätt som stämmer väl överens med vad som står i "varför Molt finns" där den oseriösa pressen nämns. Det är också generaliserande vad 2-kanal respektive bioförstärkare beträffar vilket inte stämmer med egna erfarenheter och han anger heller inte någon pengagräns här... Jag finner båda dessa generaliseringar anmärkningsvärda och jag tycker också det är konstigt att inte du ser det - som är trevlig att träffa i verkligheten du också :) - vilket Johan är också :) :) så vi kan släppa amatörretoriken. Den är bara till för att sätta lite lampa på och förtydliga vad jag menar. I bruset av alla mina dolda kommersiella syften... 8)

mvh

,

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-02-21 00:00

men jag förstår fortfarande inte vad du invänder mot när det gäller LTS. Det verkar som (om jag ska analysera det du skrivit) att du tycker att LTS förleder och förvillar godtrogna människor till att tro att billigt är bra när det gäller hifi. Samtidigt som man gör detta urlakar man intresset för hifi som stort och uppmanar människor att köpa saker på OnOff??

Har du verkligen tagit del av LTS åsikter? Det finns skrivet rätt mycket om vad föreningen går ut på och hur man förhåller sig till ljud, vad bra ljudåtergivning är, förslag på hur man utvärderar utrustning osv.

Lite roligt denna förakt för föreningar.

Men bara för att en förening är ideell betyder inte det att den är god. Eller "genuin" eller "när det är som bäst" eller what ever. En förening måste bedömas utifrån vad den gör och vilket resultatet blir. En förening består av människor. Vanliga hederliga människor som i lika hög grad som andra är beroende av att ha en social roll, att få beröm, att "vara någon" och vilka drivkrafter som nu finns.

Du menar att en butik är bättre? En kommersiellt etablerad handlare har mindre chans att bli "korrumperad" än en ideell förening? En handlare har mindre anledning att hålla sin butik, sitt levebröd, vid livet än en ideell förening? Denna logik går mig nog förbi fullständigt. Utveckla gärna detta..

Hur detta

Ljudtekniska Sällskapet är en ideell, från kommersiella intressen fristående förening med syfte att

* Främja en ljudteknisk utveckling med högre ljudåtergivningskvalitet som mål
* Verka för uppkomsten av bättre och mer prisvärd ljudteknisk utrustning
* Sprida kunskap – baserad på objektivt verifierbara fakta med tonvikt på återgivningsförmågan – om ljudteknisk utrustning
* Hjälpa medlemmarna att upptäcka bra musik och bra musikinspelningar
* Medverka till utbyte av erfarenheter av musik och ljudteknik mellan medlemmarna
* Anordna medlemsmöten om musik och ljudteknik
* På olika sätt bidra till en fri och öppen debatt om musik och ljudteknik, såväl inom som utanför föreningen
* Utge en medlemstidskrift
* Sprida information via övriga lämpliga medier som exempelvis Internet.

på nåt sätt kan vridas till något negativt måste du nog förklara. Jag förstår ärligt talat inte.
Gillar du inte det "ljudideal" dom anammat? Ett ideal där man
av flera skäl valt en inriktning mot transparent ljudåtergivning av musik.
om det är detta allt mynnar ur så säg då det. Det är enkelt.
"Jag är medveten om att LTS tycker att HiFi handlar om korrekt ljudreproduktion. Själv delar jag inte den idén utan tycker att HiFi är bättre ju dyrare det är" eller nåt liknande.. Jag förstår inte varför du ska dra nån slags konspiratorisk antihandel linje där "gudsfruktiga butikshandlare utsätts för lömsk terrorism från objektivistfundamentalister".
Är det inte enklare att säga att man inte håller med och sen lägga fram sin åsikt om vad bra hifi är, följt av några konkreta förslag på vad som bör inhandlas för sagda summa pengar. Mig veterligen har du, Sladd, inte kommit med nåt förslag på någon förstärkare som trådskaparen skulle kunna köpa..

edit: just det.. de citerade avsnitten kommer från LTS hemsida närmare bestämt http://www.lts.a.se/lts/omLts.html

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-02-21 00:13

Sladd skrev:...
Billie och Paa m fl:
Stopp och belägg. Jag har inte sagt att LTS har någon "hidden agenda". Detta handlar heller inte ett skvatt om Ino???
Men bara för att en förening är ideell betyder inte det att den är god. Eller "genuin" eller "när det är som bäst" eller what ever. En förening måste bedömas utifrån vad den gör och vilket resultatet blir. mvh

Kraniet skrev INTE att LTS är en förening som är "god" "genuin" eller "när den är som bäst".

Ditt svar hade varit bra mycket trevligare om du inte hade förvrängt hans inlägg, och sedan ger du dessutom ett "politiker som gått mediekursen pseudosvar".

Svaret återstår dock!

Varför skriver du att det är osakligt att: LTS är genuint intresserad av ljudåtergivning när den är som bäst?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-02-21 08:24

"Jag är medveten om att LTS tycker att HiFi handlar om korrekt ljudreproduktion. Själv delar jag inte den idén utan tycker att HiFi är bättre ju dyrare det är"

Själv skulle jag kunna uttrycka mig så här:

Jag är medveten om att LTS tycker att HiFi handlar om korrekt* ljudreproduktion. Själv delar jag inte den idén utan tycker att hifi ofta är bättre** ju större budget man har.

*) Oklart vad korrekt eg betyder, vem som avgör vad som är korrekt och på vilket sätt.
**) Bättre i den meningen att hifi-systemet skänker oss musikalisk glädje ur merparten av våra skivor .

Sladd

Inläggav Sladd » 2005-02-21 09:14

paa skrev:
Billie och Paa m fl:
Men bara för att en förening är ideell betyder inte det att den är god. Eller "genuin" eller "när det är som bäst" eller what ever. En förening måste bedömas utifrån vad den gör och vilket resultatet blir. mvh

Kraniet skrev INTE att LTS är en förening som är "god" "genuin" eller "när den är som bäst".

Ditt svar hade varit bra mycket trevligare om du inte hade förvrängt hans inlägg, och sedan ger du dessutom ett "politiker som gått mediekursen pseudosvar".

Svaret återstår dock!

Varför skriver du att det är osakligt att: LTS är genuint intresserad av ljudåtergivning när den är som bäst?

Kraniet skrev:

""Förstår inte hur man kan klaga på LTS och deras åsikter. Det är ju inte så att de har något att vinna på att "förtala"(*) hifibranchen. De är ju inget kommerciellt bolag utan snarare en närmast ideell föreningsom ärgenuint intresserad av ljudåtergivning när den är som bäst.""

"God" lade jag till för att förtydliga att detta är mjukvara, värdeomdömmen, personligt tyckande - liksom mina åsikter. Ovanstående är ju inte något faktum - vilket ju verkar vara närmast religiöst viktigt - utan bara vad Kraniet själv tycker.

Men han skrev kanske inte ovanstående Paa?

mycket pseudo nu och personligt nedsättande omdömmen, dags att avrunda tråden kanske.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-02-21 09:20

dags att avrunda tråden kanske

Just när det börjar bli kul? Möjligen känner sig någon trängd... :wink:

Sladd

Inläggav Sladd » 2005-02-21 09:34

Kraniet skrev:men jag förstår fortfarande inte vad du invänder mot när det gäller LTS. Det verkar som (om jag ska analysera det du skrivit) att du tycker att LTS förleder och förvillar godtrogna människor till att tro att billigt är bra när det gäller hifi. Samtidigt som man gör detta urlakar man intresset för hifi som stort och uppmanar människor att köpa saker på OnOff??

***Effekten kan bli detta även om uppsåtet ej var tänkt så.***

Har du verkligen tagit del av LTS åsikter? Det finns skrivet rätt mycket om vad föreningen går ut på och hur man förhåller sig till ljud, vad bra ljudåtergivning är, förslag på hur man utvärderar utrustning osv.

Lite roligt denna förakt för föreningar.

***Förakt för föreningar har jag ingenstans givit uttryck för.***

Du menar att en butik är bättre? En kommersiellt etablerad handlare har mindre chans att bli "korrumperad" än en ideell förening? En handlare har mindre anledning att hålla sin butik, sitt levebröd, vid livet än en ideell förening? Denna logik går mig nog förbi fullständigt. Utveckla gärna detta..

***En butik är något helt annat. Den har en tydligare uppgift i min värld. Vad som är "bättre" är en annan sak. Din vy över vad en butik gör verkar inte stämma med verkligheten IMO. Jo, i många stycken måste nog en handlare bete sig väldigt mycket ärligare och hålla sig till sin egen linje/övetygelse och hjälpa kunden på ett sätt som fungerar även i längden (dvs se till att kunden kommer in så sällan som möjligt) om man skall överleva på sikt. Överleva är är här ett mycket verkligt ord... De erfarenheter du har av en del handlare lyser onekligen igenom. Tråkigt om du generaliserar ihop oss bara.***

Hur detta

Ljudtekniska Sällskapet är en ideell, från kommersiella intressen fristående förening med syfte att

* Främja en ljudteknisk utveckling med högre ljudåtergivningskvalitet som mål
* Verka för uppkomsten av bättre och mer prisvärd ljudteknisk utrustning
* Sprida kunskap – baserad på objektivt verifierbara fakta med tonvikt på återgivningsförmågan – om ljudteknisk utrustning
* Hjälpa medlemmarna att upptäcka bra musik och bra musikinspelningar
* Medverka till utbyte av erfarenheter av musik och ljudteknik mellan medlemmarna
* Anordna medlemsmöten om musik och ljudteknik
* På olika sätt bidra till en fri och öppen debatt om musik och ljudteknik, såväl inom som utanför föreningen
* Utge en medlemstidskrift
* Sprida information via övriga lämpliga medier som exempelvis Internet.

på nåt sätt kan vridas till något negativt måste du nog förklara. Jag förstår ärligt talat inte.

***Om man vill ha en förening som pysslar med ovanstående så är detta väl en utmärkt skrivning. Sedan måste man som privatperson, medlem och betraktare bedömma en förening inte utifrån dess programförklaring, utan utifrån deras handlande och de effekter detta får.***

Gillar du inte det "ljudideal" dom anammat? Ett ideal där man
av flera skäl valt en inriktning mot transparent ljudåtergivning av musik.
om det är detta allt mynnar ur så säg då det. Det är enkelt.
"Jag är medveten om att LTS tycker att HiFi handlar om korrekt ljudreproduktion. Själv delar jag inte den idén utan tycker att HiFi är bättre ju dyrare det är" eller nåt liknande.. Jag förstår inte varför du ska dra nån slags konspiratorisk antihandel linje där "gudsfruktiga butikshandlare utsätts för lömsk terrorism från objektivistfundamentalister".

***Näpp, det säger jag inte.***

Är det inte enklare att säga att man inte håller med och sen lägga fram sin åsikt om vad bra hifi är, följt av några konkreta förslag på vad som bör inhandlas för sagda summa pengar. Mig veterligen har du, Sladd, inte kommit med nåt förslag på någon förstärkare som trådskaparen skulle kunna köpa..

***Alla som kommer till min butik får höra vad jag tycker bra hifi är, det har jag också skrivit på nätet 800 ggr eller så, behöver nog inte upprepas. Att jag inte håller med Knoppens generella skrivning samt kängor åt hifipressen tror jag nog framkommit. Felet - vilket jag redan skrivit om - är kanske att denna diskussion kommer i en tråd som ju börjar med något annat. Men jag har kommenterat att man lägger sig på lägsta möjliga nivå, där bioapparater då låter bättre än look a like hifi-apparater i två kanaler. Och det verkar i min värld, med mina värderingar och med det kommersiella i bakhuvudet, som en dålig idé. Kunden kommer att bli trött på ljudet, vill byta, förlorar pengar... fast 94:an säger att detta var ett bra råd och jag vilkl inte säga att just han tänker fel, det kan inte jag avgöra.***

***edit, gick vilse i faktiskt citatsystem...***

edit: just det.. de citerade avsnitten kommer från LTS hemsida närmare bestämt http://www.lts.a.se/lts/omLts.html
Senast redigerad av Sladd 2005-02-21 09:37, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2005-02-21 09:36

Vi som varit med ett par år och sprungit runt i affärer från norr till söder vet att det finns mycket att önska från en dela av hifihandlarna. Går man på mässor så är det ju ännu värre med olika ormoljeprodukter som skriks ut som bäst i test. Just psykofarmikan kring dyrkablar, bybees, shakti och liknande drar ett löjets skimmer över branschen. Sen finns det som tur är många bra handlare också och dom ska framhållas såsom kraniet gör.
Däremot håller jag inte med om att en hembiostärkare för 4995 spänn är bättre än en liknande tvåkanalare. Framför allt går det att fynda på begmarknaden. :D

niklasz

Inläggav niklasz » 2005-02-21 09:37

Sladd, du skrev: "Det verkar OK att kalla mig för lurendrejare men att ge knoppen kritik är per definition häpnadsväckande.... Något jag ej förstår."
Jag kan inte se att Johan i sitt ursprungliga inlägg (eller efterföljande) kallat dig för lurendrejare. Det har knappast någon annan heller.
Men viktigare är detta med kritik av Johan. Självklart skall allas inlägg kunna kritiseras. Det som varit kärnan i invändningarna mot dina inlägg är att de varit så osakliga i sin kritik av Johan. Gå tillbaka till hans första inlägg och visa på brsterna i det, lugnt och sakligt, så skall det nog gå att få fason på den här debatten.
Vi behöver över huvud taget inte blanda in personers hederlighet, avsikter, agenda, yrkesverksamhet, föreningstillhörighet eller annat.
En person ber om råd inför inköp av en komponent. Ett sådant val avgörs i viss mån av sakliga egenskaper hos komponenten och i viss mån av tycke och smak samt prioriteringar och plånbok. De senare egenskaperna har nog den ursprungliga frågeställaren bättre kläm på, i relation till sina behov och önskemål, än någon annan på forumet. Därmed återstår att försöka ge så god saklig information som möjligt.
Hade jag startat en tråd för att få vettig information hade besvikelsen varit stor att se den urarta på detta sätt.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-02-21 09:44

Jag skulle vilja att Ni alla läser igenom den här info-texten: Hur man citerar 'rätt'. Det blir nämligen så mycket enklare att avgöra vem som skrivit vad om man använder 'Quote' rätt. Samtidigt minskar risken att man citerar fel.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=1045

vänligen. :)
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-02-21 10:46

Sladd skrev:
paa skrev:
Billie och Paa m fl:

Kraniet skrev:
"Förstår inte hur man kan klaga på LTS och deras åsikter. Det är ju inte så att de har något att vinna på att "förtala"(*) hifibranchen. De är ju inget kommerciellt bolag utan snarare en närmast ideell föreningsom ärgenuint intresserad av ljudåtergivning när den är som bäst.""

Men han skrev kanske inte ovanstående Paa?

Ja, han skrev precis det, INTE att LTS är en förening som är "god" "genuin" eller "när den är som bäst".
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-02-21 10:58

Sladd skrev:Jag lurar mina kunder men LTS är den goda osjälviska fén.

mvh
,

Bäste sladd!

Jag tror INTE att du försöker lura dina kunder!

Jag gillar inte nidbilder, vare sig av LTS eller hififörsäljare. Jag ser hellre en nyanserad diskusison, vilket jag tycker det varit i övrigt här.

Jag har dock en hel del invändningar mot hifipressen. Det tror jag du har också, kommer ihåg ett inlägg du skrev någonstans efter att ha läst ett nummer av Hifi & Musik för några år sedan. Tidningen testade stativare, inkl en Mårten Design med keramiskt baselement och konventionell diskantdome från Seas. Ingen högtalare var sämst och ingen var bäst. I slutändan skulle man välja själv.

Vad kan man kalla det, om inte att försvara sina enga ekonomiska intressen? Annonsintäkter alltså. :wink:

mvh
/j.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd