Moderator: Redaktörer
Sladd skrev:Kraniet:
"Det finns en förhärdad myt att handlare "vet" och är man ingen handlare så är ens rekommendationer bara strunt. Det är förrövrigt en mentalitet som finns i vårt alnd över huvudtaget.. Hr man inte ett företag så kan man inget och har man företag så är man expert.."
Detta är helt nytt för mig. Tror myten om handlare som halvdöva lurendrejare utan genuint intresse är lika utbredd i så fall...
Dina åsikter är ju värda massor. Om du själv har erfarit det du berättar om.
Inte experter, inte experttyckare och med en organisation i ryggen som ständigt talar illa om hifibranchen och pressens dålighet så infinner sig säkert en och annan "förväntans-effekt" som ger poäng. Dessa expertultåtare är inte annat än människor också och kan presentera och använda sina resultat på olika sätt.
Kanske dags att slå ett slag för välljud. En förstärkare för 20 000.- lär skrämma mycket välljud i ett par 52:or. men det var inte frågeställning usprungligen, jag vet.
mvh
,
Sladd skrev:Ja, om man anser att vi i butik lurar människor och LTS är en ideell förening som är genuint intresserad av ljudåtergivning när den är som bäst....då har man ju grävt ned sig så långt det går i de osakliga påståendenas dike.
mvh
,
Sladd skrev:
Kraniet:
Ja, om man anser att vi i butik lurar människor och LTS är en ideell förening som är genuint intresserad av ljudåtergivning när den är som bäst....då har man ju grävt ned sig så långt det går i de osakliga påståendenas dike. Jag håller dessutom inte alls med dig i föreningsfrågan rent generellt.
mvh
,
jonasp skrev:Sladd skrev:Ja, om man anser att vi i butik lurar människor och LTS är en ideell förening som är genuint intresserad av ljudåtergivning när den är som bäst....då har man ju grävt ned sig så långt det går i de osakliga påståendenas dike.
mvh
,
På tal om... osakliga påståenden? Fin formulering, men lite substans kanske vore bra om man påstår något sådant?
Alltså - jag tror inte helle hifihandlare är ute efter att luras, men att du påstår alltså att man har grävt ner sig i något osaklighetens dike om man påstår att LTS inte är genuint intresserade av ljudåtergivning?
![]()
/J
Jag lurar mina kunder men LTS är den goda osjälviska fén.
LTS gör riktiga test medan den sjuka hifipressen bugar för kapitalet...
Eller så släpper man tron på storebror och tar reda på vad man själv vill ha. Rädslan för att kunder blir helt lobotomerade bara för att de går in i en hifibutik tror jag är överdriven.
Hifibranchen testar apparater hela tiden, varje dag, varje vecka, hela året. Åtminstone i vår butik letas konstant efter mest hifi för pengarna eftersom det är roligast att sälja.
Sladd skrev:Inte tjänar jag mer eller mindre pengar beroende på om jag gör inlägg på faktiskt! Faktiskt....
Sladd skrev:Jag lurar mina kunder men LTS är den goda osjälviska fén.
Men bara för att en förening är ideell betyder inte det att den är god. Eller "genuin" eller "när det är som bäst" eller what ever. En förening måste bedömas utifrån vad den gör och vilket resultatet blir. En förening består av människor. Vanliga hederliga människor som i lika hög grad som andra är beroende av att ha en social roll, att få beröm, att "vara någon" och vilka drivkrafter som nu finns.
Ljudtekniska Sällskapet är en ideell, från kommersiella intressen fristående förening med syfte att
* Främja en ljudteknisk utveckling med högre ljudåtergivningskvalitet som mål
* Verka för uppkomsten av bättre och mer prisvärd ljudteknisk utrustning
* Sprida kunskap – baserad på objektivt verifierbara fakta med tonvikt på återgivningsförmågan – om ljudteknisk utrustning
* Hjälpa medlemmarna att upptäcka bra musik och bra musikinspelningar
* Medverka till utbyte av erfarenheter av musik och ljudteknik mellan medlemmarna
* Anordna medlemsmöten om musik och ljudteknik
* På olika sätt bidra till en fri och öppen debatt om musik och ljudteknik, såväl inom som utanför föreningen
* Utge en medlemstidskrift
* Sprida information via övriga lämpliga medier som exempelvis Internet.
om det är detta allt mynnar ur så säg då det. Det är enkelt.av flera skäl valt en inriktning mot transparent ljudåtergivning av musik.
Sladd skrev:...
Billie och Paa m fl:
Stopp och belägg. Jag har inte sagt att LTS har någon "hidden agenda". Detta handlar heller inte ett skvatt om Ino???
Men bara för att en förening är ideell betyder inte det att den är god. Eller "genuin" eller "när det är som bäst" eller what ever. En förening måste bedömas utifrån vad den gör och vilket resultatet blir. mvh
"Jag är medveten om att LTS tycker att HiFi handlar om korrekt ljudreproduktion. Själv delar jag inte den idén utan tycker att HiFi är bättre ju dyrare det är"
paa skrev:Sladd skrev:...
Billie och Paa m fl:
Stopp och belägg. Jag har inte sagt att LTS har någon "hidden agenda". Detta handlar heller inte ett skvatt om Ino???
Men bara för att en förening är ideell betyder inte det att den är god. Eller "genuin" eller "när det är som bäst" eller what ever. En förening måste bedömas utifrån vad den gör och vilket resultatet blir. mvh
Kraniet skrev INTE att LTS är en förening som är "god" "genuin" eller "när den är som bäst".
Ditt svar hade varit bra mycket trevligare om du inte hade förvrängt hans inlägg, och sedan ger du dessutom ett "politiker som gått mediekursen pseudosvar".
Svaret återstår dock!
Varför skriver du att det är osakligt att: LTS är genuint intresserad av ljudåtergivning när den är som bäst?
Kraniet skrev:men jag förstår fortfarande inte vad du invänder mot när det gäller LTS. Det verkar som (om jag ska analysera det du skrivit) att du tycker att LTS förleder och förvillar godtrogna människor till att tro att billigt är bra när det gäller hifi. Samtidigt som man gör detta urlakar man intresset för hifi som stort och uppmanar människor att köpa saker på OnOff??
***Effekten kan bli detta även om uppsåtet ej var tänkt så.***
Har du verkligen tagit del av LTS åsikter? Det finns skrivet rätt mycket om vad föreningen går ut på och hur man förhåller sig till ljud, vad bra ljudåtergivning är, förslag på hur man utvärderar utrustning osv.
Lite roligt denna förakt för föreningar.
***Förakt för föreningar har jag ingenstans givit uttryck för.***Men bara för att en förening är ideell betyder inte det att den är god. Eller "genuin" eller "när det är som bäst" eller what ever. En förening måste bedömas utifrån vad den gör och vilket resultatet blir. En förening består av människor. Vanliga hederliga människor som i lika hög grad som andra är beroende av att ha en social roll, att få beröm, att "vara någon" och vilka drivkrafter som nu finns.
Du menar att en butik är bättre? En kommersiellt etablerad handlare har mindre chans att bli "korrumperad" än en ideell förening? En handlare har mindre anledning att hålla sin butik, sitt levebröd, vid livet än en ideell förening? Denna logik går mig nog förbi fullständigt. Utveckla gärna detta..
***En butik är något helt annat. Den har en tydligare uppgift i min värld. Vad som är "bättre" är en annan sak. Din vy över vad en butik gör verkar inte stämma med verkligheten IMO. Jo, i många stycken måste nog en handlare bete sig väldigt mycket ärligare och hålla sig till sin egen linje/övetygelse och hjälpa kunden på ett sätt som fungerar även i längden (dvs se till att kunden kommer in så sällan som möjligt) om man skall överleva på sikt. Överleva är är här ett mycket verkligt ord... De erfarenheter du har av en del handlare lyser onekligen igenom. Tråkigt om du generaliserar ihop oss bara.***
Hur detta
Ljudtekniska Sällskapet är en ideell, från kommersiella intressen fristående förening med syfte att
* Främja en ljudteknisk utveckling med högre ljudåtergivningskvalitet som mål
* Verka för uppkomsten av bättre och mer prisvärd ljudteknisk utrustning
* Sprida kunskap – baserad på objektivt verifierbara fakta med tonvikt på återgivningsförmågan – om ljudteknisk utrustning
* Hjälpa medlemmarna att upptäcka bra musik och bra musikinspelningar
* Medverka till utbyte av erfarenheter av musik och ljudteknik mellan medlemmarna
* Anordna medlemsmöten om musik och ljudteknik
* På olika sätt bidra till en fri och öppen debatt om musik och ljudteknik, såväl inom som utanför föreningen
* Utge en medlemstidskrift
* Sprida information via övriga lämpliga medier som exempelvis Internet.
på nåt sätt kan vridas till något negativt måste du nog förklara. Jag förstår ärligt talat inte.
***Om man vill ha en förening som pysslar med ovanstående så är detta väl en utmärkt skrivning. Sedan måste man som privatperson, medlem och betraktare bedömma en förening inte utifrån dess programförklaring, utan utifrån deras handlande och de effekter detta får.***
Gillar du inte det "ljudideal" dom anammat? Ett ideal där manom det är detta allt mynnar ur så säg då det. Det är enkelt.av flera skäl valt en inriktning mot transparent ljudåtergivning av musik.
"Jag är medveten om att LTS tycker att HiFi handlar om korrekt ljudreproduktion. Själv delar jag inte den idén utan tycker att HiFi är bättre ju dyrare det är" eller nåt liknande.. Jag förstår inte varför du ska dra nån slags konspiratorisk antihandel linje där "gudsfruktiga butikshandlare utsätts för lömsk terrorism från objektivistfundamentalister".
***Näpp, det säger jag inte.***
Är det inte enklare att säga att man inte håller med och sen lägga fram sin åsikt om vad bra hifi är, följt av några konkreta förslag på vad som bör inhandlas för sagda summa pengar. Mig veterligen har du, Sladd, inte kommit med nåt förslag på någon förstärkare som trådskaparen skulle kunna köpa..
***Alla som kommer till min butik får höra vad jag tycker bra hifi är, det har jag också skrivit på nätet 800 ggr eller så, behöver nog inte upprepas. Att jag inte håller med Knoppens generella skrivning samt kängor åt hifipressen tror jag nog framkommit. Felet - vilket jag redan skrivit om - är kanske att denna diskussion kommer i en tråd som ju börjar med något annat. Men jag har kommenterat att man lägger sig på lägsta möjliga nivå, där bioapparater då låter bättre än look a like hifi-apparater i två kanaler. Och det verkar i min värld, med mina värderingar och med det kommersiella i bakhuvudet, som en dålig idé. Kunden kommer att bli trött på ljudet, vill byta, förlorar pengar... fast 94:an säger att detta var ett bra råd och jag vilkl inte säga att just han tänker fel, det kan inte jag avgöra.***
***edit, gick vilse i faktiskt citatsystem...***
edit: just det.. de citerade avsnitten kommer från LTS hemsida närmare bestämt http://www.lts.a.se/lts/omLts.html
Sladd skrev:paa skrev:Sladd skrev:...
Billie och Paa m fl:
Kraniet skrev INTE att LTS är en förening som är "god" "genuin" eller "när den är som bäst".
Kraniet skrev:
"Förstår inte hur man kan klaga på LTS och deras åsikter. Det är ju inte så att de har något att vinna på att "förtala"(*) hifibranchen. De är ju inget kommerciellt bolag utan snarare en närmast ideell föreningsom ärgenuint intresserad av ljudåtergivning när den är som bäst.""
Men han skrev kanske inte ovanstående Paa?
Sladd skrev:Jag lurar mina kunder men LTS är den goda osjälviska fén.
mvh
,
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster